Blåst på blocket

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Blåst på blocket

Inläggav zapanasta » 2014-01-25 20:48

Ja kanske då..

Jag satte ut en köpesannons ,en svarade och sa att han hade det jag ville ha och vi kom överens om pris (totalt 1300 med frakt)

Detta var lördagen den 11 jan,han skulle posta direkt med bussgods..

Gick 4-5 dar utan att jag hörde nåt,mailade honom om fraktsedelnr.

Fick till svar att han skulle kolla efter jobbet,gick 2 dar till och jag skickade ett nytt mail..

Fick då till svar att det brukade ta en vecka från där han bor (Oskarshamn)

Skickade ett nytt mail i onsdags (då hade det gått 10 dar) Fick till svar att jag var tjatig,så han ville ha mitt bank nr och sätta tillbaka pengarna och spåra upp sitt paket och ta tillbaka det..

I dag lördag skickade jag ett mail till honom,om inte pengarna finns på mitt konto senast måndag kl 13 så blir det polisanmälning..

Har både hans hemadress och telenr,han har även en facebookssida och karln är 35 år... (Kan man va så korkad att riskera rättsliga påföljder för 1300 kr?)

Användarvisningsbild
Lowend

Re: Blåst på blocket

Inläggav Lowend » 2014-01-25 21:13

zapanasta skrev:Ja kanske då..

Jag satte ut en köpesannons ,en svarade och sa att han hade det jag ville ha och vi kom överens om pris (totalt 1300 med frakt)

Detta var lördagen den 11 jan,han skulle posta direkt med bussgods..

Gick 4-5 dar utan att jag hörde nåt,mailade honom om fraktsedelnr.

Fick till svar att han skulle kolla efter jobbet,gick 2 dar till och jag skickade ett nytt mail..

Fick då till svar att det brukade ta en vecka från där han bor (Oskarshamn)

Skickade ett nytt mail i onsdags (då hade det gått 10 dar) Fick till svar att jag var tjatig,så han ville ha mitt bank nr och sätta tillbaka pengarna och spåra upp sitt paket och ta tillbaka det..

I dag lördag skickade jag ett mail till honom,om inte pengarna finns på mitt konto senast måndag kl 13 så blir det polisanmälning..

Har både hans hemadress och telenr,han har även en facebookssida och karln är 35 år... (Kan man va så korkad att riskera rättsliga påföljder för 1300 kr?)

Finns gott om korkade/oärliga/desperata personer därute. :?
Lämna ALDRIG ut kontonummer utan köp ALLTID via postförskott
i någon form.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-25 21:52

Du kan ju kolla den här tråden . . .typ :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-25 22:30

Nåt liknande som jag råkat ut för,men den här mannen har jag adress och hans facebookssida har jag hittat också.

Finns inte mina pengar på kontot på måndag så ska han få en chans till,annars kommer jag kopiera vår mailkonversation och bombardera hans vänner med privata mail på facebook kommer jag säga till honom..

Han har ju diverse rätt högt uppsatta vänner på facebook i sin hemkommun,så det är ju frågan om han är beredd att skämma ut sig totalt för 1300kr...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-25 22:52

Jag kan minst sagt ta hand om mig själv och jobbar i Oskarshamn.. Skicka PM med hans uppgifter om du vill att jag hälsar på!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-25 23:32

Jag tror att det finns flera som jag, som kan berätta att de gjort affärer på tradera och blocket i säkert tio år utan att bli blåsta. Tur eller skicklighet? Jag vet inte, men ett visst mått av förnuftighet är inte i vägen i alla fall. Jag har skickat pengar (och varor, i förekommande fall) i förväg många gånger utan problem.
... tycker jag!

Per

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-01-25 23:57

Han kanske är sjuk?
Min syster råkade faktiskt.se ut för samma sak nyligen.
Dock så bodde killen hos sin pappa, och fick där igenom tillbaka stålarna.
Pappan sa att sonen var sjuk och gjorde detta rätt ofta via blocket.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-01-26 00:15

Tänk på att han kan använda en stulen identitet, jag blev själv blåst på en större summa pengar där bedragaren använda en annans identitet.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 00:38

spuj skrev:Tänk på att han kan använda en stulen identitet, jag blev själv blåst på en större summa pengar där bedragaren använda en annans identitet.

Nä så är nog inte fallet här,han har samma visningsbild på outlock och facebook...

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2014-01-26 01:18

rotel2 skrev:Han kanske är sjuk?

Jag satt över 6500kr till en kille jag aldrig träffat. Han hämtade upp förstärkaren ifrån säljaren och skickade sedan den till mig. Det var ca 8år sen. Fick 8000kr för den vid försäljning. Tack rotel2 för det. :-)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-26 01:41

Fan vad jobbigt :( själv har jag varit riktigt nära att bli blåst. En kille hade länkat sott nummer till en man med en skivbutik. Jag skulle köpa skivor, men något stämde inte. Killen var 20-25 i rösten, men på internet var han 55 eller något sånt. Börjadde misstänka honom, och beteendet var skummast. Han var snabb på att säga ring på det här numret ex. Sen ringde han mig en gång och sa bara att hag fick ringa upp om jag var intresserad. Stolpskott :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Blåst på blocket

Inläggav phloam » 2014-01-26 01:54

zapanasta skrev: Fick till svar att jag var tjatig,så han ville ha mitt bank nr och sätta tillbaka pengarna och spåra upp sitt paket och ta tillbaka det..

Detta beteende verkar ju lite skruvat, även för en bluffmakare s.a.s....?? Kanske bara är en jobbig typ, men inte direkt en skurk..? Weird iaf.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-01-26 08:06

DorreN skrev:
rotel2 skrev:Han kanske är sjuk?

Jag satt över 6500kr till en kille jag aldrig träffat. Han hämtade upp förstärkaren ifrån säljaren och skickade sedan den till mig. Det var ca 8år sen. Fick 8000kr för den vid försäljning. Tack rotel2 för det. :-)

Oj, var det så länge sedan?
Mig kan man alltid lita på :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-01-26 08:07

[quote="rotel2"]Han kanske är sjuk?
Pappan sa att sonen var sjuk och gjorde detta rätt ofta via blocket.[/quo

Fick info om att killen bodde i Småland, kanske är samma?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 10:56

Kopierat sista mailet jag fick av honom,stämmer inte att jag hörde av mig efter 2 dar men däremot efter 5 och bad om fraktsedelnumret..

(Ända sen dag 2 efter jag skickat så började du tjata,ge mig ditt kontonr så sätter jag tillbaka pengarna och spårar upp det och ber dom skicka tillbaka den hit,finns flera som gav mig mer i bud så jag säljer till dom istället..Tack!!!!)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-01-26 11:00

zapanasta skrev:Har både hans hemadress och telenr,han har även en facebookssida och karln är 35 år... (Kan man va så korkad att riskera rättsliga påföljder för 1300 kr?)

Säkert bara en dumdryg jävel som tycker att det väl inte är så viktigt att du får det du köpte i rimlig tid. Han har väl för tusan viktigare saker för sig om kvällarna (träna yoga, ta en bira med polarna samt kolla på "På Spåret") än att släpa sig till Bussgods och skicka dig din vara? :x

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 11:17

Var en köpesannons jag la ut på blocket han svarade på,men nu har jag hittat nåt annat..

Han har flera annonser ute på en annonsait där han blandannat säljer durchblandare/dator/högtalare mm......

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-01-26 11:43

zapanasta skrev:Var en köpesannons jag la ut på blocket han svarade på,men nu har jag hittat nåt annat..

Han har flera annonser ute på en annonsait där han blandannat säljer durchblandare/dator/högtalare mm......

Lägg ut namn på arslet och adress telefon nummer .

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2014-01-26 11:53

Överlag ska man INTE lägga ut köpes annonser. Det är ju som att lägga upp bollen på straffspark.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 13:23

Finns det inga pengar från honom på kontot på måndag kl 13.00 så går jag till polisstationen och berättar hela historien,dom bör väl veta hur man ska gå vidare..

Man får ju passa sig för att skriva nåt som kan uppfattas som hot till honom också,även om man har god lust :x

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-26 14:01

zapanasta skrev:Finns det inga pengar från honom på kontot på måndag kl 13.00 så går jag till polisstationen och berättar hela historien,dom bör väl veta hur man ska gå vidare..

Man får ju passa sig för att skriva nåt som kan uppfattas som hot till honom också,även om man har god lust :x

Givetvis ska du polisanmäla. Jag vill dock lägga in en liten brasklapp gällande dina möjligheter att få tillbaka pengarna. Farsan köpte en kamera på motsvarande sätt, fick ingen kamera tillskickad sig, mailade och fick svar med den ena bortförklaringen efter den andra, gjorde en polisanmälan, killen var känd för annonsbedrägerier sedan tidigare, några pengar tillbaka var dock inte att förvänta sig upplyste polisen om. Mycket märkligt.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2014-01-26 14:06

Det är inte prioriterat och erkänner inte bedragaren så är det ord mot ord oavsett mail korrespondens, bevis på överförda medel etc... Se hundra åringen det där är polisarbete i dess renaste form 8)

Men givetvis ska du polisanmäla.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2014-01-26 14:39

Rent spontant känns det ut som att du har lite bråttom, en affär som gjordes upp en Lördag. Inget bussgods går förrän tidigast måndag. Säg att man har körigt på jobbet eller ungar, träning osv. Folk är ibland upptagna, det tar 2-3 dagar till innan man hinner skicka iväg. Sedan bussgods, vissa sträckor går under dygnet men jag har varit med om 2veckors frakter också. Det har mindre koppling till längd på sträcka tycker jag utan det verkar finnas andra orsaker att en del frakter tar lång tid.

Sedan ett mail på Lördag om pengar innan Måndag till Lunch, nu har jag inte stenkoll på banköverföringar för antar att det är detta det är frågan om? Men en sådan kan ju ta en dag el två och inga görs på helgerna.

En polisanmälan på detta belopp och under dessa förutsättningar är nog hopplös just nu. Ha mer is i magen och avvakta några dagar till.

har han skickat ska han givetvis kunna ge dig fraktsedelnummer och får man inte detta då kan man ju bli lite misstänkt.

Förövrigt, jag har skickat och fått till mig skickat varor ett flertal gånger med förskottsbetalningar. Visst har det hänt att man blivit lite nervös ibland iaf då det gällt stora summor men det har alltid löst sig. Och min grundregel vid alla affärer, vare sig jag köer eller säljer, jag gör inte upp dem på mail utan telefon, då kan man höra på samtalet om det verkar lurt eller inte.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-26 14:40

Jag har blivit blåst på Tradera en gång. Polisanmälde. Dom fick tag på honom.
Fick hem en lista på allt han "sålt" på Tradera. Det var A4 efter A4 med grejer.
Hundratusentals kronor. Fick senare papper från rättegången. Han åkte in i tre månader. Ärendet till fogden.
Givetvis finns inga tillgångar, så att få några stålar är ju bara att glömma.

Ganska smart. Göra några hundra tusen, åka in i tre månader och sen komma ut. Pengarna hade han förmodligen bränt eller fått undan på något sätt.
Sånt där skitfolk har ju ändå inget att förlora.

Nu var det "bara" 2900 spänn så det var väl inte hela världen.
Det som var värst var att jag fick reda på namn och adress. Först tänkte jag lägga ut en massa skit om honom överallt bara för att jävlas, men det kändes jobbigt, så istället tänkte jag sätta mej i bilen och åka dom 40 milen enkel resa för att hälsa på honom..
Det var tur att jag inte gjorde något av det, för när jag fick papper från myndigheterna så visade det sej att han hade stulit identiteten.

Kunde ha gått illa, så sånt ska man nog akta sej för.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-26 15:14

bakerman22 skrev:Kunde ha gått illa, så sånt ska man nog akta sej för.

Ja, man ska nog undvika att ta saken i egna händer, åtminstone i dylika sammanhang...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 17:51

Jag borde ju anat ugglor i mossen för han verkade varit i stort behov av pengar den 11jan,han sa att han jobbade konstiga tider så han hade inte tid med några paket under veckorna...

Sen har vi Swedbank båda 2 så en överföring syns direkt (även helger)

Det var i onsdags han skrev att han skulle sätta in pengar åt mig,kollade i går lördag och inga pengar därför skrev jag åt honom senast måndag kl 13.00...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-26 18:28

bensnake skrev:
zapanasta skrev:Finns det inga pengar från honom på kontot på måndag kl 13.00 så går jag till polisstationen och berättar hela historien,dom bör väl veta hur man ska gå vidare..

Givetvis ska du polisanmäla. Jag vill dock lägga in en liten brasklapp gällande dina möjligheter att få tillbaka pengarna. Farsan köpte en kamera på motsvarande sätt, fick ingen kamera tillskickad sig, mailade och fick svar med den ena bortförklaringen efter den andra, gjorde en polisanmälan, killen var känd för annonsbedrägerier sedan tidigare, några pengar tillbaka var dock inte att förvänta sig upplyste polisen om. Mycket märkligt.

Det är inte alltid märkligt. Finns inga pengar att hämta - får man inga. Banköverföring ger ingen återbetalningsgaranti. Har själv förlorat pengar på det sättet. Bedragaren sitter inburad i flera men det finns inga pengar att mäta ut.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-26 18:35

RogerGustavsson skrev:
bensnake skrev:

Det är inte alltid märkligt. Finns inga pengar att hämta - får man inga. Banköverföring ger ingen återbetalningsgaranti. Har själv förlorat pengar på det sättet. Bedragaren sitter inburad i flera men det finns inga pengar att mäta ut.

Man skulle väl kunna tänka sig att gärningsmannen blir återbetalningsskyldig på något sätt?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-01-26 18:50

bensnake skrev:
RogerGustavsson skrev:
bensnake skrev:

Man skulle väl kunna tänka sig att gärningsmannen blir återbetalningsskyldig på något sätt?

Fast han kan alltid vägra betala och då är det inte mycket att göra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-26 18:51

Man kan också föra upp kostnaden som lärpengar och gå vidare i livet.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi