Moderatorer sökes + Info om adminbyte.

Information angående vår policy med mera.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-31 20:26

mats skrev:många av dom (förutom Öhman) har gått på olika tekniskaskolor

Jag tror bestämt att Ingvar har en ingenjörsutbildning av något slag. Det hör man ju nästan på namnet :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-31 20:29

Frånsett hur alla och envar ser på ämnet så behövs kärlek i tråden. Skall vi förändra forumet till ett bättre så är detta tillfälle ett ypperligt sådant.

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-31 20:30

Haakan_W skrev:känns lite som om både mayro och fbk måste dra sitt strå till stacken....för ärligt mayro är du den enda som just nu verkar vara lite upprörd och otrevlig...

rätt självklart om du tänker efter lite min vän..

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-31 20:33

Vill bara mycket försynt göra er uppmärksamma på att det fans andra synpunkter i mitt (mina) inlägg.
T.ex mina frågor till Jens.

En gång till: adelsmärket för ett forum eller en stat är en tillåtande atmosfär att dryfta forumet, staten. Heder åt Faktiskt.se i detta avseende, även om det kan vara smärtsamt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-31 20:51

bosco skrev:Jag tror att NN skulle passa som moderator.

Kul att du tycker det :!: :D

IngOehman skrev:En JBL-fanatiker! 8O 8O 8O

Allvarligt talat: Det tror jag också.
Vh, iö

8O :? JBL fanatiker ja !! Du låter lika avundsjuk som en snorunge som gluttar in genom fönstret på en gottebutik Ingvar :wink: :lol: Du får skaffa egna JBL´s vettja 8)

Mayro skrev:NN skulle bli en rasande bra moderator.. Delar era tankar där till 100%...
tack för ni sa NN... hade inte ens tänkt ut en lämplig. utan ägnade mig åt att se vem jag inte ansåg.. :oops:

Men NN torde vara en ultimat moddare här..

:wink:

Jag tycker att moderatorerna på faktiskt.se gör ett jättebra arbete, kan tänka mig att det är ett tidskrävande arbete.

Får man lön? :lol:
NN

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-31 21:00

NN:

Visst får man lön. Lönen består i undantagsfall av en gnutta glädje.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-31 21:16

Vee-Eight skrev:NN:

Visst får man lön. Lönen består i undantagsfall av en gnutta glädje.

Varför står det inte "ändrat" under inlägget?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-31 21:33

För att ursprunget var "...består av gränslöst gnäll och i undantagsfall en gnutta glädje". Eftersom jag då gnällde själv lite väl mkt så modererade jag mig själv. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-31 21:59

V8: Jag ser hellre att du editerar dina egna inlägg, så slipper jag fundera på om jag minns helt fel eller inte! :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-31 22:25

dawen skrev:
mats skrev:många av dom (förutom Öhman) har gått på olika tekniskaskolor

Jag tror bestämt att Ingvar har en ingenjörsutbildning av något slag. Det hör man ju nästan på namnet :wink:

mr dawen, jag var väldan osäker där. Jag vet att Ingvar kan lite om högtalare och sådan :lol:. Men jag visste inte att han har gått i utbildning, jag trodde han var självlärd. Inget ont om gamle Ingvar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-31 23:10

Såvitt jag vet arbetar Ingvar heltid som elektronikkonstruktör på ett företag i Stockholmsområdet som inte har någonting alls med högtalare att göra.

Istället för att gissa saker kan du ju fråga Ingvar hur det ligger till, innan du skriver :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-31 23:16

Istället för att gissa lekar om Öhman, så kan man återgå till ämnet, vilket är sökandet efter ny moderator. Alltså, senast frågades om vem mer man skulle tvångsrekrytera?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-31 23:24

Vee-Eight skrev:Istället för att gissa lekar om Öhman, så kan man återgå till ämnet, vilket är sökandet efter ny moderator. Alltså, senast frågades om vem mer man skulle tvångsrekrytera?

Här är mina kandidater

Bill, Niklas Nord och Tank. VArför därför de verkar ha ett bra psyke, inte ofta som jag har läst att de har blivit störtförbannade, vilket krävs av en moderator. Annars är det risk att moderatorn blir förbannad och det hela leder till fanders. Ok dessa herrar har väl någon gång tappat masken, men alla är ju människor.

Plus verkar de för mig vara väldigt kunniga och framförallt så älskar de hifi :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-31 23:25

Det tycks vara samförstånd kring NN's tvångsrekrytering
Andra:
Dawen
Pingvinlakrits
Max Headroom
rhenrics
Nattlorden
Bill50x
Labrat
Magnuz
paa
E
i

för att nämna några
P.S. Utgår ifrån att Tank redan är rekryterad

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-11-01 00:28

Va, har jag tappat masken? Han är väl här någonstans... :wink:

(Syftar till Lazyworm)

Jag har för mycket tålamod för att bli allvarligt uppretad och arg. Frustrerad kan jag bli, och då är det bäst att lägga humöret på hyllan ett tag, så får det svalna. Jag har slagits av tanken (!) att jag inte blir tillräckligt arg, faktiskt. Den tanken har jag sopat under mattan så länge, då jag inte har hittat några indikationer på att det skulle vara ett problem. Jag letar förstås inte efter indikationer... [Cirkla vidare]

Jag har en merit som jag vill ta upp som argument för mitt moderatorskap. Jag har IG i filosofi. Det är jag stolt över. 8O

(Ja, jag har en poäng med detta. Kika i Öppen diskussion-forumet.)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2005-11-01 00:29

Jag håller med om att faktiskt.se är ett ganska smalt forum, men det är väl ganska bra? Man måste inte tilltala alla, det brukar ofta bli pannkaka. När det gäller ingångsnivå är det naturligtvis synd om människor inte vågar fråga. Samtidigt rör det sig om ett diskussionsforum, inte en uppslagsbok. Vill man lära sig grunderna om ljud finns ju även resten av internet, böcker, tidningar et cetera.

Visst tycker jag att hififorum.nu har större mångfald och ofta är roligare, men där är också betydligt fler återvändsgränder och fallgropar. Sammantaget uppskattar jag de två olika perspektiv jag serveras och att de serveras var för sig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-01 01:49

guldfisk skrev:Jag håller med om att faktiskt.se är ett ganska smalt forum, men det är väl ganska bra? Man måste inte tilltala alla, det brukar ofta bli pannkaka.

Tänk om alla kunde förstå detta och när de ska slå över från Paradise Hotel på tv istället för att gnälla på programmet ;)

Vidare, man kan inte moderera så att det blir bredare. Bara smalare. Tyvärr. Det enda vi kan se till är att moderatorerna följer policyn (eftersom vi själva är dåliga på det alltsom oftast) och att de inte gör forumet smalare. I admin så är vi fortfarande (efter Ranis avhopp) inte en majoritet av LTSare (så som det kan antydas). Förvisso är 3/4 av oss Carlssonägare men det verkar inte mer än Ranis klaga på ;) . Vill man ha bredd så gör inlägg med bredd! Att klaga på att det saknas bredd men inte göra något åt det är föga konstruktivt.

När det gäller biasering vid moderering så kommer det alltid att framstå som ett problem. Om man inte är LTSare och blir modererad av någon som tillhör den vetenskapliga falangen (vilket i o f s är skumt eftersom det är inte det det innebär att vara prenumerant på MoLt) så kommer alltid klagomålen på att man är orättvist behandlad för att man inte tillhör rätt gruppering. Fast så som det har varit här så spelar det ingen roll om det är jag, hali eller Ranefjord som har sagt till på skarpen. De tillsagda har alltid kännt sig orättvist behandlade ändå. Så vis av erfarenheten så spelar det ingen roll om man är LTSare (som Svante) eller inte. Trots detta så har vi sagt att vi ser gärna att kommande moderatorer helst inte är LTSare. Problemet med det är att de kan känna sig som att de bara finns med för att de just inte är exempelvis LTSare. Därför så kräver vi att det ska finnas en samsyn på andra plan som vi gärna diskuterar på IRC. Vi kräver främst att vi är överens om hur forumet ska skötas och att vi kan diskutera detta fritt (dagligen om det så behövs). Detta kräver en avspänd diskussionsförmåga. De problem som har uppstått med tidigare moderatorer hade kunnat avhjälpts om vi hade kunnat diskutera oss samman. Tyvärr är det svårt att göra det när vi är så spridda. Det är därför ett absolut krav att moderatorerna är medverkande på vår IRC-kanal. Allt annat är uteslutet. Två individer som har nämnts som kandidater är Svante och Dimitri. Svante har dock ett uppdrag för LTS och därför så är han inte satt i första rummet (även om vi tror att du skulle göra ett prima jobb Svante). Dimitri är det en annan sak med. En fritänkare av format som inte drar sig för att ge LTS en känga om de behöver (eller Admin för den delen). Vi beklagar att du inte vill bli tvångsrekryterad. ;) Tank är en gammal förmåga som har varit på tapeten låååångt innan han blev piP-fantast och LTSare. Tyvärr har han inte haft möjligheter p g a studier och annat otyg men nu grep vi tillfället när han hade slut på argumenten (dessutom körde vi med lite Borg-strategi). :)

När det gäller kunskapsnivån (som det har blivit en debatt om) så är det vår policy att alla oavsett kunskapsnivå ska vara välkomna. Dock kan vi inte kräva att de som besitter en större kunskapsbas tvingas till en lägre nivå än de själva vill bara för att alla ska fatta allting. Då når vi inte framåt. Det är upp till de som inte förstår att ställa de frågor som de misstänker kan leda dem framåt i förståelsen. Det är inte lätt alla gånger men jag kan ju då påminna om att det går bra att vara anonym här. ;)

Kan ju påminna de som var med i forumsvängen vid tiden då vi startade (och berätta det för de som inte var med då) att Faktiskt.se även var en reaktion på att det (på ett icke namngivet forum som var det enda som fanns vid tidpunkten) modererades rätt friskt i kunskapsinlägg. Någon sådant kunskapsförbud ville vi definitivt inte ha här. Vi ville inte ha några restriktioner öht utöver de som står i policyn. Vill man göra långa inlägg om tekniska saker (som kanske ingen förstår) så är det fritt fram! Vill man göra hembesökstrådar där man visar bilder på kaffebröd så är det fritt fram! Vill man göra reklam för de produkter man säljer så är det fritt fram! (Dock så kan man ju få räkna med att få mer eller mindre kritiska frågor om det finns några tveksamheter men det är fortfarande fritt.) Vill man kritiskt granska någon tillverkare/försäljare/distributör eller former för deras verksamhet (så länge det är inom lagens råmärken) så är det fritt fram!

Några gillar och kan hantera denna frihet. Några kan inte det (men vi stänger inte av dem för det). En del av dessa har efter hand lärt sig hantera den och är skulle jag vilja säga bland de bättre bland deltagarna. Några kommer aldrig att kunna hantera den och då är det läge för självinsikten att det finns andra tv-kanaler än just den som visar Paradise hotel....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-01 10:14

dimitri - tack för tanken, man jag känner mig inte lämpad att moderera, så den nomineringen avböjer jag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-01 12:53

Har ni kommit överens om någon som passar bäst?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-01 13:04

När det gäller kunskapsnivån (som det har blivit en debatt om) så är det vår policy att alla oavsett kunskapsnivå ska vara välkomna. Dock kan vi inte kräva att de som besitter en större kunskapsbas tvingas till en lägre nivå än de själva vill bara för att alla ska fatta allting. Då når vi inte framåt. Det är upp till de som inte förstår att ställa de frågor som de misstänker kan leda dem framåt i förståelsen. Det är inte lätt alla gånger men jag kan ju då påminna om att det går bra att vara anonym här.

Jo just så ja.. Att man PGA tekniska kunskaper skulle anses som "kunnigare" är en sak jag anser helt fel.. Att kunna räkna ut saker säger noll o ingenting om hur saker låter.. Såvida vi inte talar om rena fel osv...

Sedan är väl problemet då man INTE vill bli "upplärd" av en slags egotrippad uträknare hur MITT ljud låter eller INTE låter?..

Sedan så har jag genom åren besökt en del "sk kunniga" och hört ljudet en del har av dom.. Och om det är det ljud en" kunnig "har så förblir jag hellre okunnigare 7 dagar i veckan ärligt talat..

Sen att "sänka sig i nivå".. hur sjutton menar du här nagref? menar du verkligen att folks praktiskt skaffade erfarenhet skulle vara mindre "kunnig" än folk som kan räkna fram saker o ting?

Mitt tycke är att oftas det som här kallas kunskap är rent blindhet endast o inget annat.

Låsta åsikter med noll intresse ens för att undersöka innan förkastade...

allt som inte går att läsa är humbugg o inte sant. Och går det ej att mäta eller räkna ut så är det ormolja eller placebo..

Kallas sådant kunskap här så förstår jag tex varför man inte ens förstår mina ord ifrån flera håll.

trodde ett tag man jävlades. Men börjar rent tro det beror på den sk kunskapens begränsade i tankebanorna i stället..

Nej Nagref. Bättre kan du allt. Det vet jag efter vi träffats.

dessa ord du skriver tyder INTE på att detta fora kommer bli något annat än vad det är.

Bara att man tror att modererande av påträngande räknenissar är en inskränkning är ju skrattretande..

i samhället kallas sådant för social kompetens. här kallas det för inskränkande av kunskap..

hua hua.. faktiskt.se har inte mycket att se fram emot mer än nad ino denon o ekk samt pioneer...

Hej..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-01 13:17

*självmodererat*
Senast redigerad av Nattlorden 2005-11-01 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-11-01 13:20

Mycket bra inlägg Naqref! Tack.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-01 13:37

Mayro skrev:Jo just så ja.. Att man PGA tekniska kunskaper skulle anses som "kunnigare" är en sak jag anser helt fel.. Att kunna räkna ut saker säger noll o ingenting om hur saker låter.. Såvida vi inte talar om rena fel osv...

Med större tekniska kunskaper är man kunnigare i teknik
Med större audiologiska kunskaper är man kunnigare i audiologi

...trodde detta var elementärt?

Sedan är väl problemet då man INTE vill bli "upplärd" av en slags egotrippad uträknare hur MITT ljud låter eller INTE låter?..

Vill du inte veta, låt bli att lyssna på de som känner sig manade att förklara. Enkelt.

Sedan så har jag genom åren besökt en del "sk kunniga" och hört ljudet en del har av dom.. Och om det är det ljud en" kunnig "har så förblir jag hellre okunnigare 7 dagar i veckan ärligt talat..

Smakfråga.

Sen att "sänka sig i nivå".. hur sjutton menar du här nagref? menar du verkligen att folks praktiskt skaffade erfarenhet skulle vara mindre "kunnig" än folk som kan räkna fram saker o ting?

Se ovan. ang "teknisk kunskap" och jämför med att du själv skriver "praktisk erfarenhet". Äpplen och päron.

Mitt tycke är att oftas det som här kallas kunskap är rent blindhet endast o inget annat.

Låsta åsikter med noll intresse ens för att undersöka innan förkastade...

Uppenbarligen har du ingen kunskap om vetenskapligt arbetssätt om du tror det. Skall göra mitt bästa för att inte ta illa upp för ett grovt påhopp.

allt som inte går att läsa är humbugg o inte sant. Och går det ej att mäta eller räkna ut så är det ormolja eller placebo..

Inte nödvändigtvis, men bevis saknas. Så fort bevis framkommer, så kommer det med i tänkandet. Hjälp gärna till att bevisa det så blir vi alla lyckligare. Se ovan om vetenskapligt arbetssätt.

Jfr. "Innocent until proven guilty" med "Placebo until proven true"

Kallas sådant kunskap här så förstår jag tex varför man inte ens förstår mina ord ifrån flera håll.

trodde ett tag man jävlades. Men börjar rent tro det beror på den sk kunskapens begränsade i tankebanorna i stället..

Vi jävlar inte med dig, det är du som inte förstår oss snarare än tvärt om.

Det finns inget egenvärde i att jävlas med dig... anledningen att vi över huvud taget tar oss tid att svara dig är ren hjälpsamhet. Tyvärr verkar det lång mellan gångerna som hjälpen hamnar i god jord...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-11-01 13:40

Ja, de formella kunskaperna är viktigast. Det vet ju alla. *host* Fan. Öppna dörren, stig ut och upplev världen också.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-01 13:44

"...Öppna dörren, stig ut och upplev världen också."

Har man gjort det så känner man en upprymdhet, en lycka. I det ingår också en övertygelse att man är ensam (eller en av väldigt få) om denna fantastiska upplevelse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-01 13:45

Okej, nu blir jag snart irriterad och tar och åker runt och samlar in all teknisk utrustning från dem som sitter på sådan men inte uppskattar/respekterar dem som gjort den åt dem! :evil:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-01 13:45

Ranefjord skrev:Ja, de formella kunskaperna är viktigast. Det vet ju alla. *host* Fan. Öppna dörren, stig ut och upplev världen också.
:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-01 13:49

nattlorden.

Bara att du tror dig så "kunnig" så du ska sitta o klippa o klistra för att lära mig påvisar en del saker här..

Jag ska utrycka mig ödmjukt..

Du har noll o inge´t att lära mig av intresse.
Du har noll erfarenhet jag behöver.
Samt du har absolut noll skäl att utverka dig själv till min klipp o klistra informatör..

och framför allt. Du är absolut inte en figur som jag anser någonsin tillför någon som helst kunskap eller info om stereo någonstans...

Men om du vill så kan vi byta MSN så kan vi chatta om allt möjligt o inget alls. För sådant är du väldigt bra på.. Där har jag en del att lära av dig ser jag..

Däremot om stereo o hifi så vet jag med bestämdhet du inte deltar här som syfte.. För i så fall borde du nu börja posta inlägg i ämnet kanske.. I stället för enbart chatta. För även om tvivel börjar komma om detta är ett hififorum eller ej så stårt det att det skall handla om hifi i alla fall..

Kanske ett tips du bör tänka på innan du börjar "lära mig :lol: " saker jag inte bett dig om.. Eller hur..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-01 13:50

Ranefjord skrev:Ja, de formella kunskaperna är viktigast. Det vet ju alla. *host* Fan. Öppna dörren, stig ut och upplev världen också.

Öppna dörren. Tänkte du nu på materialet som gånggärnan var gjorda i och oljan som smörjer dem... teknisk kompetens... likaså färgen på dörren som skyddar träet. Och sågverket som träet kommer ifrån är inte alls helt befriat från teknik.

Stig ut (på färgade betongplattor) och sedan ut på asfalten. Vet du egentligen hur många olika skikt av material man lägger när man bygger en motorväg? Det är inte gjort i en handvändning. Gatlyktorna är tända... synd att strömmen inte längre kommer ifrån Barsebäck, men så är det när de utan teknisk kompetens får styra...

Eh... vad är din poäng? 8)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-11-01 13:51

Min poäng är det som många (LTS?) missar: fler perspektiv.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

FöregåendeNästa

Återgå till Redaktionen informerar