Upplever du att din anläggning färgar hörbart?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Upplever du att din anläggning färgar musiksignalen hörbart?

Nej, på grund av objektivt medvetna val för att undvika färgning
6
8%
Ja, trots objektivt medvetna val för att undvika färgning
9
12%
Nej, trots att apparaterna ej kvalar in i nolldetektionsligan
11
15%
Ja och det är inte så konstigt givet omständigheterna
39
53%
Vet ej/har ingen uppfattning i frågan
8
11%

Antal röster : 73

Användarvisningsbild
bensnake

Upplever du att din anläggning färgar hörbart?

Inläggav bensnake » 2014-01-28 00:44

Spännande omröstning, va? :D

Mätbara parametrar i all ära men hur står det egentligen till med faktisktmedlemmarnas UPPLEVDA erfarenheter av sina anläggningar med avseende på färgning eller avsaknad av densamma?

Kanske har du komponerat din anläggning enligt alla konstens regler för ofärgad återgivning (ofärgad kanske rent av är onödigt som adjektiv framför återgivning, ordet som ju per definition innebär att musiksignalen är ofärgad) men ändå upplever någon liten artefakt som stör sinnesfriden och lugnet i lyssningsfåtöljen?

Eller kanske du har följt ovanstående procedur och lyckats fullt ut med dina intentioner?

Själv sitter jag med en anläggning som jag upplever som den renaste och klaraste av fjällbäckar, trots effektsvag single end-röris och resonanta högtalare. Jag har till dags dato vare sig ägt eller lyssnat till en anläggning i vilken musikerna utstrålar så mycket kött och blod, där sångarna upplevs så verkliga och "på riktigt" i inspelningsrummet och där varje nyans av musikens innersta väsen framträder så okonstlat och vackert. Min anläggning objektifierar helt enkelt min alldeles egen definition av ofärgad musikförmedling.

Berätta om hur DU har röstat och varför. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-28 00:52

Jätte svårt fråga att svara på utan att skriva en halv uppsats, men jag skall försöka.

Jag röstade på "Ja, trots objektivt medvetna val för att undvika färgning".

Personligen så tycker jag att min egna anläggning är något av det bästa jag någonsin hört och jag är mycket nöjd med den. Inget står ut eller stör när jag lyssnar och jag kan koncentrera mig helt på musiken.
Med det sagt så är den inte perfekt. Framförallt så är det rummet som är största boven.
När man bor i en hyresrätt så är det inte så praktiskt att börja bygga om väggar, bygga basfällor osv.. så jag har fuskat lite med akustiken och kompenserar istället med en EQ. Fungerar bra och jag har inget att klaga på, men jag är fullt medveten om att det skulle kunna bli snäppet bättre.

Även när det kommer till själva prylarna(elektronik och högtalare) så är jag nöjd, men det är förhållandevis billiga prylar jämfört med vad som finns, med en större budget så hade det gått att få ner färgningen ytterligare.

Så skall jag summera så färgar min anläggning lite nog för att jag inte skall uppmärksamma det och det tar inte något från musikupplevelsen, men den färgar tillräckligt mycket för att det skall gå att höra.

Ge mig ett hus och några miljoner att fixa ljudrummet för så lovar jag att återkomma i frågan ;)

EDIT: Jag skulle dock lika gärna kunnat rösta på "Ja och det är inte så konstigt givet omständigheterna". Den ena utesluter liksom inte den andra när det gäller dessa två alternativ.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-28 00:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-28 00:55

"Ja och det är inte så konstigt givet omständigheterna"

Jag har en anläggning som låter helt OK även om det finns mycket bättre. Jag har ingen som helst åstundan att spela med realistiska nivåer, jag kan det inte heller. Så en hel del måste kompenseras pga den lägre nivån och det är ju ett medvetet "designkriterium".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-28 01:24

Bara för att förtydliga; blotta vetskapen om att en färgning förmodligen föreligger (för det gör den, helt säkert), eller att det skulle kunna gå att förbättra anläggningen/rummet ytterligare, eller att det finns bättre anläggningar, är ju inte faktorer som per definition innebär att man faktiskt behöver UPPLEVA en färgning från sin egen anläggning... Och det var ju det frågan gällde, nota bene!
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-28 01:29

bensnake skrev:Bara för att förtydliga; blotta vetskapen om att en färgning förmodligen föreligger (för det gör den, helt säkert), eller att det skulle kunna gå att förbättra anläggningen/rummet ytterligare, eller att det finns bättre anläggningar, är ju inte faktorer som per definition innebär att man faktiskt behöver UPPLEVA en färgning från sin egen anläggning... Och det var ju det frågan gällde, nota bene!

Aha.... nä, jag upplever ingen färgning med hänsyn till de förutsättningar/begränsningar som finns.

Bättre så? :-)

/ B

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-28 01:31

Bill50x skrev:
bensnake skrev:Bara för att förtydliga; blotta vetskapen om att en färgning förmodligen föreligger (för det gör den, helt säkert), eller att det skulle kunna gå att förbättra anläggningen/rummet ytterligare, eller att det finns bättre anläggningar, är ju inte faktorer som per definition innebär att man faktiskt behöver UPPLEVA en färgning från sin egen anläggning... Och det var ju det frågan gällde, nota bene!

Aha.... nä, jag upplever ingen färgning med hänsyn till de förutsättningar/begränsningar som finns.

/ B

Det vetefan...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-28 01:45

bensnake skrev:
Bill50x skrev:Aha.... nä, jag upplever ingen färgning med hänsyn till de förutsättningar/begränsningar som finns.

Det vetefan...

:mrgreen:

Antingen är det din fråga som är luddig, eller så är det jag :-)
Nu blir det GoNatt!

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-01-28 01:51

Jag svarade
innan jag läst de följande inläggen.
Färgningen är ytterst liten och inget jag tänker på i vardagslag och endast två besökande guldöron har detekterat den relativt snabbt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-28 01:53

AndreasArvidsson skrev:EDIT: Jag skulle dock lika gärna kunnat rösta på "Ja och det är inte så konstigt givet omständigheterna". Den ena utesluter liksom inte den andra när det gäller dessa två alternativ.

Det är ju själva fan att det ska vara så svårt att konstruera oomkullrunkeliga svarsalternativ! :wink: Jag tänkte mer att "Ja och det är inte så konstigt givet omständigheterna" skulle passa dem som inte haft transparensmålet för ögonen vid sammansättning av anläggningen... Typ.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-28 01:55

Bill50x skrev:
bensnake skrev:
Bill50x skrev:Aha.... nä, jag upplever ingen färgning med hänsyn till de förutsättningar/begränsningar som finns.

Det vetefan...

:mrgreen:

Antingen är det din fråga som är luddig, eller så är det jag :-)
Nu blir det GoNatt!

/ B

Det var nog jag som rörde till det i min iver att vara övertydlig. Skit i det. Go'natt!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-28 01:58

lennartj skrev:Jag svarade
Färgningen är ytterst liten och inget jag tänker på i vardagslag och endast två besökande guldöron har detekterat den relativt snabbt.

Vari består den? Färgningen, alltså.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-01-28 02:17

"vet ej"

Jag har ingen referens.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-28 02:22

darkg skrev:"vet ej"

Jag har ingen referens.

Inte ens en inre? :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-01-28 02:26

bensnake skrev:

Jag har ingen referens.

Inte en enda! Användbar. Jag vet inte heller vilket mål jag har med anläggningarna, vilket antingen komplicerar eller förenklar saken betydligt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
lennartj

Den bjuder jag inte på!

Inläggav lennartj » 2014-01-28 02:27

bensnake skrev:

Det avslöjar jag (naturligtvis) inte. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-28 02:29

darkg skrev:
bensnake skrev:

Jag har ingen referens.

Inte en enda! Användbar. Jag vet inte heller vilket mål jag har med anläggningarna, vilket antingen komplicerar eller förenklar saken betydligt.

:D

Förmodligen förenklar.

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Den bjuder jag inte på!

Inläggav bensnake » 2014-01-28 02:30

lennartj skrev:
bensnake skrev:

Det avslöjar jag (naturligtvis) inte. 8)

Självklart inte... My bad. :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-01-28 08:29

Färgad! Något annat finns ju inte.
Men det låter bra och kan nog bli ännu bättre optimering av rummet trots de begränsningar estetiskt som familjefriden sätter. Allt behöver inte vara fult inte.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-01-28 09:02

Nej, jag upplever ingen färgning.
På samma sätt upplevde jag inte bilden på en tjockteve som pixlig när jag var liten (och satt i soffan).

Dessutom lyssnar jag mest på distat och överstyrt skit så anläggningens brister maskeras rätt väl.

Åsså orkar jag inte bry mig för stunden heller :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-28 09:38

Mycket färgning på grund av rummet tyvärr, men sådant man får leva med om man inte är beredd att bygga om rummet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-28 09:41

Nej, det jag upplever när jag spelar musik märker jag inte av som "färgning". Elektroniken jag använder är inte färglös; åtminstone slutstegen (Quad 606, som i princip är en äldre veriosn av 909) är bevisat hörbara i en F/E-lyssning och försteget (Quad 66) är det många som dömt ut.

Men jag är lika glad för det! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-01-28 09:48

Färgad?

Om en anläggning färgar är inte så viktigt. Men vissa fel blir mera påtagliga. Exempelvis en bas som är för svullen. Alltså för odistinkt blir inte bra. När det duger är en subjektiv fråga.

De flesta felen som jag inte gillat har handlat om akustik. Sedan att jag har en röranläggning är inget som jag upplever som brister. Bidrar med det jag vill att den skall göra. Inget som jag upplever vara färgande till vardags.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-01-28 10:16

Eftersom min anläggning inte klarar 100dB @ 16 Hz så upplever jag att den färgar (på visst programmaterial).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-28 10:51

Nej, rummet är så dåligt att stereons egen färgning helt drunknar i rummets påverkan.

Själva stereon i sig är det svårt att få till så mycket bättre för en rimlig kostnad. Det som enklast kan göras är att byta bas-arrayen till en som gräver djupare. Men det blir inte speciellt billigt och med tanke på vad som spelas är det helt bortkastade pengar. För folk som ser mycket på film med dess ultraljupa bas (ibland) skulle det kanske vara värt pengarna och besväret.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-28 10:57

Nej.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-28 11:37

Jag röstade, ja det är inte så konstigt.....

Efter inköpet av antimoden så upplever jag färgningen mycket lägre i min anläggning. Efter lite omplacering av högtalare och uppgradering till högre area på kablaget så är färgningen ännu mindre. När jag lyssnar på musik så upplever jag inte att det färgar längre, men ser man på mätningar och använder sitt sunda förnuft, samt ser på rummet så torde det ändå föreligga en färgning.

Sen har nog mina högtalare en färgning i området över 10000hz, men det är inget jag tänker på eller finner vara ett problem.

Jag tror inte egentligen att jag har något problem att anläggnignen färgar något, så länge jag tycker det låter bra. Och det gör det verklgien! :lol:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-28 12:08

Självklart färgar det med bara 2 högtalare.
Allt annat är att bedra sig anser jag. Men man kan ha en lite uppgiven/avslappnad attityd till det och inte bry sig om just det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-28 13:39

Jag upplever att den färgar ohörbart.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-01-28 13:45

Alla anläggningar jag någonsin haft färgar hörbart.. De måste ju göra det, då de låter sinsemellan olika. Vilken som varit närmast sanningen vet jag inte då jag inte vet hur programmakaren avsett att det hela ska låta.
Alla högtalare jag ägt har haft egna karaktärer (som märkts först i jämförelse med annat, men ändå).. piP spelade rent och snyggt men var såklart för små för att återge realistiska ljudtryck, mina nuvarande JBL Studio 590 kan återge ett trumset i vad som upplevs som naturlig storlek men är så stora att de sätter igång mitt rum vid de ljudtryck de trivs bäst med att spela, behringermonitorer som låter fint men som minskar den svårbeskrivna upplevelsen av "känsla" och musikaliskt samspel..

Då jag alltså inte har en aning om hur ursprunget SKA låta så kan jag alltså bara konstatera att det låter olika. Två anläggningar som inte färgar och i samma rum borde väl låta likadant? Eller har jag missförstått?

Tänker jag däremot på färgningar när jag lyssnar på musik? Inte alls..
Jag begriper alltså att det färgar, men jag UPPLEVER ingen färgning när jag lyssnar. Skulle jag fundera så vore prylarna så uppenbart bristfälliga att de omedelbart fått respass.. (eller musiken i sig alldeles för ointressant..och varför skulle man lyssna på ointressant musik?)

Jag har insett att jag, med min typ av budget, aldrig kommer att kunna uppnå "sanningen" och får därför fokusera på att finna "mitt" sound.

Frågan handlar för mig om att skilja på teknik och upplevelse. Prylarna färgar men så länge jag inte tänker på det när jag spelar musik kan det kvittta.

*edit*
Svarade på alt.4
Mycket trevlig!

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-28 14:05

"Nej, trots att apparaterna ej kvalar in i nolldetektionsligan."
Nu vet jag iaf inte om mina apparater kvalar eller inte...

Min hifi är feelgood anläggning. Har inte heller någon pryl som i sig var speciellt dyr (om man bortser från nypriser på mina fynd).

När jag umgås med hifivänner, som senaste Karlstad träffen så lyssnade vi på min stereo. Det är väldigt trevlig och kul.

Är jag själv eller med mina musikintresserade kompisar så är det (oftast) musiken det lyssnas på. Ibland har jag musikträffar och då är det musiken som analyseras och då tycker jag inte anläggningen spelar så stor roll, ibland spelar vi på en medioker stereo utan att det har förstört något av upplevelsen (kanske inte samma upphöjda upplevelse som en bättre stereo kan ge)

Däremot kan störande moment distrahera mig. Därför har jag akustik fixat lite här hemma, köpt en minidsp osv. Ungefär så som Arvidsson skriver.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi