bianco. dynadio 6,5" sublådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bianco

bianco. dynadio 6,5" sublådor

Inläggav bianco » 2014-01-29 13:57

hej! vill börja med att be om ursäkt för mitt frånvarande, barn tar tid! håller på med mitt bygge med labyrinth t1 (finns tråd) som snart är färdigt så jag kommer uppdatera så småning om.

nu till min fråga.
jag behöver hjälp med ritning på 2st baslådor med dynaudio mw162gt element, (råkar ha 2st över)
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MW162GT.pdf

dessa baslådor ska hjälpa 2st stativare med likadana element + diskanter och en centerhögtalare med ytterligare 2st likadana element + diskanter
samt mina labyrinther när dom är klara.

jag vet att det bara är 2st 6,5" element så jag förväntar mig inte en jordbävning av bas därhemma, men jag har även 2st 800w 10" baslådor som används just nu men är stora och i mitt tycke fula. vill skala ner stereon men ändå ha lite tryck.

gärna basreflex.
Senast redigerad av bianco 2014-02-07 09:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-29 15:07

Försök själv först..? :D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2014-01-29 15:25

Med fs=60Hz på det elementet vill jag försiktigt avråda från att gå vidare med den här idén...
Bygg fyra små sluta lådor med åttor eller tior och kör ett LT-kompenserat bassystem istället, är mitt tips.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2014-01-29 15:29

Vilken timpenning?
11010000

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-01-29 16:14

Svar 1 jag har inget vettigt program för att räkna på låda.

Svar 2 om folk tycker att dynaudio bm5 eller excite x16 mm. mm. har bra bas för sin storlek, ja då ska man väl kunna snickra ihop två st små baslådor som låter hyffsat (ingen jordbävning).

Svar 3 timpenning på vad? du ska inte bygga lådorna bara ta fram ett lådförslag, (alla vill inte tjäna pengar utan tycker det är kul och utmanande att räkna på lådor, filter mm) Jag tycker bara det är kul att bygga och lyssna!

kom gärna med ett vettigt svar ni som kan detta!
som referens kan jag säga att jag har ett logitec 5,1 system när jag spelar tv spel, där är det endast 1 6,5" bas och den imponerar stort!

självklart inget att jämföra med mina dls nobellium 10 or som istort sett kan skaka ner tavlor och gardiner mm. (är inte det jag är ute efter!)

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-01-29 17:09

Tycker det verkar vara en fin bas men jag ställde mig själv lite skeptisk mot det höga Fs värdet men när jag lade in det i programmet så förvånade det mig lite. En 15 liters låda med portdiameter på 5 cm och 22 cm lång så ska den spela ner till 37Hz -3dB. Verkar nästan för bra för att vara sant tycker jag men stämmer det så är det riktigt bra. Däremot så tror jag att effekttåligheten blir lidande istället.

Bild

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-01-29 23:13

KristoferA skrev:Tycker det verkar vara en fin bas men jag ställde mig själv lite skeptisk mot det höga Fs värdet men när jag lade in det i programmet så förvånade det mig lite. En 15 liters låda med portdiameter på 5 cm och 22 cm lång så ska den spela ner till 37Hz -3dB. Verkar nästan för bra för att vara sant tycker jag men stämmer det så är det riktigt bra. Däremot så tror jag att effekttåligheten blir lidande istället.

Bild

Jamen du ser!! Tusen tack för det förslaget, ska testas!!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-30 01:03

Jag tycker nog att du kan leta rätt på ett program och göra ett första utkast iallafall. Det vore väldigt tacksamt att hjälpa någon som iallafall försöker förstå eller lära sig mer.

:-)

Basta är ett program som används ofta på faktiskt.se. För enklare simuleringar går det väldigt lätt att komma igång, och vill man vara väldigt noggrann så finns det en uppsjö funktioner att lära sig ytterligare.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-01-30 10:25

Elfsberg skrev:Jag tycker nog att du kan leta rätt på ett program och göra ett första utkast iallafall. Det vore väldigt tacksamt att hjälpa någon som iallafall försöker förstå eller lära sig mer.

:-)

Basta är ett program som används ofta på faktiskt.se. För enklare simuleringar går det väldigt lätt att komma igång, och vill man vara väldigt noggrann så finns det en uppsjö funktioner att lära sig ytterligare.

Har testat probox 2000 men är inte nöjd med resultatet där. Basta kan jag tänka mig att testa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-30 10:57

Unibox brukar jag göra den första snabba kollen i, se:

http://audio.claub.net/software/kougaard/ubmodel.html

Den verkar vara programmerad av utvecklingschefen på B&O, Kristian Ougaard och bygger på/kräver Excel.
Den är dessutom gratis.

Så här skriver han:
Today many different programs for calculating the loudspeaker box of your favorite type are available either as free ware, share ware or for a reasonable amount of money. They range from DOS based programs with simple user interface to advanced Windows programs with built-in driver database and almost all of these programs utilize the results of the work made and published by A. N. Thiele and R. H. Small some thirty years ago. As was common these days the full driver-box model was reduced and simplified to ease calculation and to derive nomographs so that correct alignment could be obtained just with ruler and pencil.
However today these simplifications are no longer necessary and the full driver-box model can be implemented either as a program or as a spread sheet, which is the case with UniBox. The full driver-box model as implemented here includes individual control of absorption, leakage and port losses and the effect of each can easily be observed. Furthermore, new graphs commonly not shown includes the sound pressure level produced by the leaks, speaker impedance and step response.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-30 15:27

Bra.
Sen kan du inte bara ta första bästa, för den kan vara åt helvete fel.. ;)

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-02 22:45

Ska beställa färdigkapad mdf imorgon, men undrar om det finns nåt program som man kan använda sig av för alla kapmått. Alltså hur man får ut så mycket som möjligt på en skiva? Måtten jag har är som följer
348x218mm x 4
348x272mm x 4
272x180mm x 4
Detta ger två lådor om 15,066 liter st invändigt.
19mm mdf

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-02 22:53

En provlåda byggs lämpligtvis i något billigare. Typ spån.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-02 23:53

bakerman22 skrev:En provlåda byggs lämpligtvis i något billigare. Typ spån.

Jag vet att spån är billigare, men hatar att byggs i spån! Poröst och äckligt!

Provbygger i mdf, blir det bra så är det liksom klart! Om inte så får jag väl mäta och bygga om, det går att limma mdf sist jag kollade iaf.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-03 00:44

bianco skrev:Ska beställa färdigkapad mdf imorgon, men undrar om det finns nåt program som man kan använda sig av för alla kapmått. Alltså hur man får ut så mycket som möjligt på en skiva? Måtten jag har är som följer
348x218mm x 4
348x272mm x 4
272x180mm x 4
Detta ger två lådor om 15,066 liter st invändigt.
19mm mdf

Det finns optimeringsprogram för att placera ut oregelbundna bitar, vilket kan användas för att skära ut tyg till kläder eller bitar som ska laserskäras, men helt rektangulära bitar brukar vara så enkla att se hur det kan bli om det inte är fler än till två lådor, så det är mycket krångligare att lära sig ett sådant program än att vända och vrida lite i ett vanligt CAD-program.
Har du inget sådant kan jag rekommendera DraftSight. Det kan göra i stort sett allt vad AutoCad klarar, men är helt gratis att ladda ner. Det behövs bara en reggning hos Dassault (som gör Solid Works) så är man igång.
Ladda ner här:
http://www.3ds.com/products-services/dr ... draftsight
Senast redigerad av paa 2014-02-03 00:48, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-03 00:46

Bianco, jag har två simpla råd:
- Ofta finns lådförslag på tillverkarens hemsida, eller hos någon större webshop. Kan vara en bra källa till inspiration. Kanske tillräckligt, åtminstone för experimentlåda?
- Använd spillmaterial om du kan, åtminstone till experimentlådan. Typ slakta någon gammal möbel eller se vad du kan sno på lokala återvinningen.

Kör hårt, och dela med dig med oss här!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-03 06:57

[/quote]

Det finns optimeringsprogram för att placera ut oregelbundna bitar, vilket kan användas för att skära ut tyg till kläder eller bitar som ska laserskäras, men helt rektangulära bitar brukar vara så enkla att se hur det kan bli om det inte är fler än till två lådor, så det är mycket krångligare att lära sig ett sådant program än att vända och vrida lite i ett vanligt CAD-program.
Har du inget sådant kan jag rekommendera DraftSight. Det kan göra i stort sett allt vad AutoCad klarar, men är helt gratis att ladda ner. Det behövs bara en reggning hos Dassault (som gör Solid Works) så är man igång.
Ladda ner här:
http://www.3ds.com/products-services/dr ... draftsight[/quote]

Tack för tipset ska undersökas!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-03 07:02

Xiro skrev:Bianco, jag har två simpla råd:
- Ofta finns lådförslag på tillverkarens hemsida, eller hos någon större webshop. Kan vara en bra källa till inspiration. Kanske tillräckligt, åtminstone för experimentlåda?
- Använd spillmaterial om du kan, åtminstone till experimentlådan. Typ slakta någon gammal möbel eller se vad du kan sno på lokala återvinningen.

Kör hårt, och dela med dig med oss här!

Lådförslag har vi redan passerat, jag köper färdigsågad mdf mest för att jag är lat, dessutom kan det inte kosta skjortan med tanke på att det är 2st små lådor om 15liter. Som sagt, låter det inte bra så kan man alltid bygga om. Kommer driva dessa med ett jb systems slutsteg och en beringer parametrisk digital eq. Dessa ligger ändå bara och skräpar, det blir nog en bra start!.
http://www.behringer.com/EN/Products/DSP1124P.aspx
http://www.musikbutiken.se/slutsteg/180 ... tsteg.html

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-03 09:34

Har intrycket att lådförslagen hittills i tråden endast är baserade på simulering/beräkning. Därav mitt tips. Lådförslag från tillverkarna är inte sällan beprövade.

Edit: Förstår nu att elementet inte är "specat" för ändamålet, därav inga lådförslag från tillverkaren. Håller med varningarna från Morgan och Elfsberg ovan, hoppas inte bianco slösar tid, pengar och material i onödan. Men samtidigt håller jag tummarna för att det blir bra ändå, ser ut att finnas hyfsade chanser.
Edit 2: Skulle jag chansa, och jag hade plats, så hade jag snarare gett varje element 30 liter (enl tillv datablad) i första testlådorna. Jag tror det ger bättre akustiskt stöd. Sedan hade jag anpassat dämpet i lådan för önskat resultat. Och som finlir hade jag hellre eq:at nedåt därefter, istället för uppåt.
Senast redigerad av Xiro 2014-02-03 13:44, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-03 10:29

Xiro skrev:Har intrycket att lådförslagen hittills i tråden endast är baserade på simulering/beräkning. Därav mitt tips. Lådförslag från tillverkarna är inte sällan beprövade.

jo men nu är det så att dessa element INTE används som element i vanlig subwoofer, så att hitta ett lådförslag från tillverkaren kan man ju glömma. tyckte simuleringen såg bra ut så jag kommer testa den.

annars kan du ju försöka hitta nåt bättre om du tror att du kan?
detta är specen från tillverkaren!
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MW162GT.pdf

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-04 00:15

Idag var jag på bauhaus och köpte en skiva 19mm mdf och fick 12 bitar sågade efter mina mått, eftersom jag fick vänta ca 30min på hjälp så bjöd killen på sågningen, sen när jag väl skulle betala i kassan så sa jag att det var en skiva 19mm men killen som tog betalt läste nog lite fel för jag fick betala för en 16mm skiva a 227kr! Så att bygga dessa små baslådor blev ju hur billigt som helst! :) sopade ihop lådorna ikväll, går fort med lim och spikpicka! Så imorn blir det nog att ta upp hål för element samt fräsa lite kanter, men måste hitta ett lämpligt 50mm rör. Bilder kommer efter morgondagens bygge om ni vill se? Ska nog klä dessa i plastfilm med svart träimmitation.

Ska jag ha nån dämpull i dessa lådor?

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-02-04 09:17

Håller tummarna för att detta kommer bli bra. Lite bilder hade inte varit fel :wink:

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-04 17:09

KristoferA skrev:Håller tummarna för att detta kommer bli bra. Lite bilder hade inte varit fel :wink:

tackar, bilder kommer jag lovar!

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-04 17:13

jag hittar bara pvc rör som är 50mm utvändigt och 46 invändigt, blir det någon skillnad i längd med det något mindre röret? finns det nån formel eller program för att räkna skillnader på rör?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-04 17:59

Ett mindre rör behöver vara kortare om resonansfrekvensen ska bli densamma. Någon smartare än jag kan säkert räkna om det åt dig! 8O

Summer Passing

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-02-04 18:01

Ett rör med mindre innerdiameter innebär att röret kan göras kortare men istället så riskerar man att få blåsljud i porten vid högre volymer när man minskar diametern. Men om du vil testa med ett mindre rör så gör det 18 cm istället för 22 cm för att få samma avstämning.

/Kristofer

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-04 23:08

KristoferA skrev:Ett rör med mindre innerdiameter innebär att röret kan göras kortare men istället så riskerar man att få blåsljud i porten vid högre volymer när man minskar diametern. Men om du vil testa med ett mindre rör så gör det 18 cm istället för 22 cm för att få samma avstämning.

/Kristofer

Att det skulle bli kortare var precis min tanke också, men visste inte med hur mycket. Tusen tack för svaret.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-05 10:36

bilder kommer här!
lådorna är ihopslagna och slipade samt har fått två kanter frästa, kvar att göra är att ta upp hål för element samt port, kommer köra en donut (stavning) runt basröret som port, samt en distansring till elementet för lite estetik. har gått i tankarna om att testa plastidippa dessa mattsvarta, gillar gummiytan som plastidipp ger, men vet inte om det blir bra? nån som testat?
elementet som ligger ovanpå är bara där för referens storleksmässigt och håller 6,5"

Bild
Bild

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-02-05 12:38

Här går det undan. Ser riktigt fint ut.

Användarvisningsbild
bianco

Inläggav bianco » 2014-02-05 13:50

KristoferA skrev:Här går det undan. Ser riktigt fint ut.

Tackar :) försöker hinna med så mycket som möjligt, men det är svårt med heltidsjobb på annan ort och en 5 månaders hemma., har som mål att få ihop en timme per dag till mina projekt.

kommer mer bilder vart efter samt lyssningsintryck när det blir dags för det :)

Nästa

Återgå till DIY-forum