Moderator: Redaktörer
KristoferA skrev:Tycker det verkar vara en fin bas men jag ställde mig själv lite skeptisk mot det höga Fs värdet men när jag lade in det i programmet så förvånade det mig lite. En 15 liters låda med portdiameter på 5 cm och 22 cm lång så ska den spela ner till 37Hz -3dB. Verkar nästan för bra för att vara sant tycker jag men stämmer det så är det riktigt bra. Däremot så tror jag att effekttåligheten blir lidande istället.
Elfsberg skrev:Jag tycker nog att du kan leta rätt på ett program och göra ett första utkast iallafall. Det vore väldigt tacksamt att hjälpa någon som iallafall försöker förstå eller lära sig mer.
Basta är ett program som används ofta på faktiskt.se. För enklare simuleringar går det väldigt lätt att komma igång, och vill man vara väldigt noggrann så finns det en uppsjö funktioner att lära sig ytterligare.
Today many different programs for calculating the loudspeaker box of your favorite type are available either as free ware, share ware or for a reasonable amount of money. They range from DOS based programs with simple user interface to advanced Windows programs with built-in driver database and almost all of these programs utilize the results of the work made and published by A. N. Thiele and R. H. Small some thirty years ago. As was common these days the full driver-box model was reduced and simplified to ease calculation and to derive nomographs so that correct alignment could be obtained just with ruler and pencil.
However today these simplifications are no longer necessary and the full driver-box model can be implemented either as a program or as a spread sheet, which is the case with UniBox. The full driver-box model as implemented here includes individual control of absorption, leakage and port losses and the effect of each can easily be observed. Furthermore, new graphs commonly not shown includes the sound pressure level produced by the leaks, speaker impedance and step response.
bakerman22 skrev:En provlåda byggs lämpligtvis i något billigare. Typ spån.
bianco skrev:Ska beställa färdigkapad mdf imorgon, men undrar om det finns nåt program som man kan använda sig av för alla kapmått. Alltså hur man får ut så mycket som möjligt på en skiva? Måtten jag har är som följer
348x218mm x 4
348x272mm x 4
272x180mm x 4
Detta ger två lådor om 15,066 liter st invändigt.
19mm mdf
Xiro skrev:Bianco, jag har två simpla råd:
- Ofta finns lådförslag på tillverkarens hemsida, eller hos någon större webshop. Kan vara en bra källa till inspiration. Kanske tillräckligt, åtminstone för experimentlåda?
- Använd spillmaterial om du kan, åtminstone till experimentlådan. Typ slakta någon gammal möbel eller se vad du kan sno på lokala återvinningen.
Kör hårt, och dela med dig med oss här!
Xiro skrev:Har intrycket att lådförslagen hittills i tråden endast är baserade på simulering/beräkning. Därav mitt tips. Lådförslag från tillverkarna är inte sällan beprövade.
KristoferA skrev:Ett rör med mindre innerdiameter innebär att röret kan göras kortare men istället så riskerar man att få blåsljud i porten vid högre volymer när man minskar diametern. Men om du vil testa med ett mindre rör så gör det 18 cm istället för 22 cm för att få samma avstämning.
/Kristofer
KristoferA skrev:Här går det undan. Ser riktigt fint ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster