Vill man verkligen lyssna på högtalare med sådana där fruktansvärt dåliga
tonkurvor? Mängden nyttoljud är ju typ försumbar jämfört med alla de där
elaka resonanserna.
Mätningar (och lyssning) på BOSE-system enligt acoustic wave canon-
konceptet (eller vad det hette) poppar upp i minnet... Det hade inte en
så särskilt jämn tonkurva, och det hördes.
ORgANic skrev:Tappade horn rullar alltid av snabbt vid nedre gränsfrekvens.
Njae, jämfört med vad då? Hur snabbt är snabbt?
Normalt så får man en avrullning från sådana här akustiska resonatorer
som är sisådär 6 dB långsammanre än från en mekanisk resonantor i form
av en basreflexlåda.
ORgANic skrev:Det går att få det att spela längre ner men det brukar bli på bekostnad av grupplöptid,verkningsgrad och storlek.
Det beror väl på vilka faktorer som du betraktar som variabler i jämför-
elsen? Förhållandet man normalt beaktar är det mellan storlek verknings-
grad och undre gränsfrekvens. Om man drar in grupplöptiden också så
har man redan från början givit sig ut på hal is och öppnat möjligheten
för en uppsjö av olika dimensioneringar, som förvisso kan ge några Hz
extra på bekostnad av en ojämn tonkurva (det finns inget skäl att man
skall beskriva förändringarna med just grupplöptiden, som ju är en följd
av tonkurvan.
ORgANic skrev:Gör man en tappad pipa (ingen expansion) så går det att hålla nere storleken
Njae... men på bekostnad av verkningsgraden, så vem säger att det inte
är den man offrade, snarare än pipans inparallellitet?
Fast min främsta synpunkt är att man kan ifrågasätta om det är ett horn
alls om pipan inte expanderar? Jag menar nog att det är en ljudlednings-
högtalare då. Dock är de flesta horn (med expanderande pipa) en hybrid
och är inte horn i egentlig betydelse* i basområdet.
ORgANic skrev:Enligt några som testat att bygga några olika alternativ så minskar "Attacken" med minskad expansion. Jag har själv bara erfarenhet av en hybrid (bara expansion sista biten).
Jag undrar om det inte är bättre eller i varje fall tydligare att tala om vad
som hänt i termar av klangbalans. Det vill säga jag tror att de som talar
om kraftigare attack helt enkelt talar om hur de upplever ljudet när högre
frekvenser är proportionellt starkare. Jag tror alltså att de i huvudsak talar
om linjära fenomen och inte bättre attack på grund av minskade linjära fel.
Det är ju det som blir effekten av att inte använde ett expanderade horn,
alltså att horneffekter uteblir och högre frekvenser förlorar i verkningsgrad.
Utan expansion så adderar man ju bara en serie pip-resonanser till åter-
givningen, men den bredbandiga förstärkning som ett horn med sin trans-
formering av lastimpedansen ger, uteblir.
Vh, iö
- - - - -
*Med "egentlig betydelse" så menar jag det en lekman tolkar in i ordet
horn - något som expanderar, och eventuellt påminner om det som en ko,
vissa av dem i varje fall, har på huvudet.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).