Banankontakter!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-30 20:24

Fick hem mina knivbananer idag. Tycker att fjädern i klämman känns klen, men det duger väl antar jag
Häpp!

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-01-30 22:18

WhereNextColumbus skrev:Fick hem mina knivbananer idag. Tycker att fjädern i klämman känns klen, men det duger väl antar jag

Det där har jag också tyckt. Det känns som fjädern är alldeles för klen för att skapa tillräckligt tryck på kabeln.

Thomas

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-30 22:20

De känns som...ja plast, men de sitter ordentligt. Testa att dra ut kabeln utan att trycka på knappen så märker ni själva.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-30 23:07

Jag tycker att det är konstigt att man år 2014 inte har lyckats enas om en högtalarkontakt för konsumentprodukter som inte går att koppla fel, och att det diskuteras vilken sorts labbpropp som är bäst för en koppling som rimligen borde ses som lika permanent som sladdstället för strömförsörjningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-30 23:24

:) :wink:
Häpp!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-30 23:59

Svante skrev:Jag tycker att det är konstigt att man år 2014 inte har lyckats enas om en högtalarkontakt för konsumentprodukter som inte går att koppla fel, och att det diskuteras vilken sorts labbpropp som är bäst för en koppling som rimligen borde ses som lika permanent som sladdstället för strömförsörjningen.

Ja, men personligen tycker jag att det inte gått så bra då kontakter skall standardiseras.
Dins 5-poliga är inte kul att löda. Den 3 poliga är inte heller rolig men i vart fall lättare.
Dins högtalarkontakt är ju sisådär men väldigt olika kontaktyta för + och -.
Gemensamt för DIN-kontakterna är att det går inte att justera kontaktkrafterna.
RCA-kontakten funkar ju fint som bryter jorden innan signalen, NOT.
Dessutom ingen standardiserad impedans.
HDMI-kontakten är ju suverän som inte går att skruva fast då kablarna ofta är tunga och kan dra kontakten ur sitt läge.

Jag tycker bananer är en bra standard på de vanligaste förstärkarna (man får peta bort mittskyddet på receivers). Gafflar är klart svårare att få att sitta bra i regel. Finns bananer man kan klämma fast, löda fast och skruva fast.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-31 01:26

Harryup skrev:
Svante skrev:Jag tycker att det är konstigt att man år 2014 inte har lyckats enas om en högtalarkontakt för konsumentprodukter som inte går att koppla fel, och att det diskuteras vilken sorts labbpropp som är bäst för en koppling som rimligen borde ses som lika permanent som sladdstället för strömförsörjningen.

Ja, men personligen tycker jag att det inte gått så bra då kontakter skall standardiseras.
Dins 5-poliga är inte kul att löda. Den 3 poliga är inte heller rolig men i vart fall lättare.
HDMI-kontakten är ju suverän som inte går att skruva fast då kablarna ofta är tunga och kan dra kontakten ur sitt läge.

Jag tycker bananer är en bra standard på de vanligaste förstärkarna (man får peta bort mittskyddet på receivers). Gafflar är klart svårare att få att sitta bra i regel. Finns bananer man kan klämma fast, löda fast och skruva fast.

mvh/Harryup

Ja, som sagt nu 2014 finns det en massa kunskap om hur en kontakt BORDE vara utformad. Då tycker jag att det är konstigt att det inte finns någon bra.

Bananer till högtalare är ondska. Trillar de ur har man strömförande hankontakter som både kan hamna i kortis och beröras. Dessutom kan man fasa fel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-31 02:02

En standard med kontakter utan risk för kortslutning och fasfel hade verkligen vart något.
Både vad gäller signal- som högtalarkablage så hade det inte vart helt fel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-31 03:20

Svante skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Ja, som sagt nu 2014 finns det en massa kunskap om hur en kontakt BORDE vara utformad. Då tycker jag att det är konstigt att det inte finns någon bra.

Bananer till högtalare är ondska. Trillar de ur har man strömförande hankontakter som både kan hamna i kortis och beröras. Dessutom kan man fasa fel.

Bild

+

Bild

=

Bild

Fast, jag tycker bananer är gott :)

Jag tycker banankontakter funkar bra till högtalare :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Patent på SpeakOn-kontakter fortfarande?

Inläggav lennartj » 2014-01-31 04:15

Egentligen borde alla förstärkare ovanför kvalitetsnivån med de vidriga klämlisterna utrustas med SpeakOn-kontakter, tycker jag.

Kanske situationen ännu är liknande den med Cannons patent på XLR-kontakterna för några decennier sedan, de blev väl inte allenarådande branschstandard förrän patentet gått ut och alla fick tillverka kontakter som passade ihop?

Jag har ännu inte sett SpeakOn-kontakter från någon annan än Neutrik ännu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-31 09:10

Jag tror mig ha sett Speakon-kontakter från andra än Neutrik, kolla på Kjell&Company. Där finns två olika typer listade. Ev. patent/mönsterskydd bör ha gått ut, de har funnits i varje fall 20 år.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-01-31 10:53

petersteindl skrev:

Bild

Mvh
Peter

De där har jag sett säljas på Blocket, undras hur det låter? Diskanten flyger högt somen drake i rummet? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-31 15:58

AndreasArvidsson skrev:En standard med kontakter utan risk för kortslutning och fasfel hade verkligen vart något.

Och signalkablage som ansluter jorden först.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-01-31 16:13

Svante skrev:
AndreasArvidsson skrev:En standard med kontakter utan risk för kortslutning och fasfel hade verkligen vart något.

Eller gör man sina egna kablar med:

http://www.thomann.de/se/prod_ali_2_AR_121982.html
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-31 16:41

Svante skrev:

Jao precis. Nu har jag iof RCA kontakter med just den funktionen, men det kunde vart bättre.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-01-31 16:41

Och varför inte polariserade nätkablar och uttag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-01-31 17:09

darkg skrev:Och varför inte polariserade nätkablar och uttag.

Ett bra skäl till det är ju att det inte finns någon standard bland leverantörerna på hur nätbrunnar kopplas. Tills dess är det trevligt att kunna vända på kontakterna och dessutom så finns ju alltid möjligheten att elektrikern ändå struntat i att hålla någon standard i väggarna.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-31 17:37

Jag gillar dom brittiska pluggarna som har inbyggd säkring.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-01-31 18:59

AndreasArvidsson skrev:De känns som...ja plast, men de sitter ordentligt. Testa att dra ut kabeln utan att trycka på knappen så märker ni själva.

Att kabeln inte går att dra ut utan att man trycker på knappen är ju en sak men det just det att det bara blir väldigt bra tryck när man drar i kabeln, men när kabeln bara sitter där utan något dragtryck det är då det känns som det blir för lite tryck.

Thomas

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-31 19:45

Tumme skrev:Att kabeln inte går att dra ut utan att man trycker på knappen är ju en sak men det just det att det bara blir väldigt bra tryck när man drar i kabeln, men när kabeln bara sitter där utan något dragtryck det är då det känns som det blir för lite tryck.

Thomas

Ah du menar så. Det sitter tillräckligt iaf för att jag inte hört om någon som haft problem, men visst kunde det vart bättre för lite extra "feelgood".

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-01-31 23:14

Svante skrev:Bananer till högtalare är ondska. Trillar de ur har man strömförande hankontakter som både kan hamna i kortis och beröras. Dessutom kan man fasa fel.

Därför använder den smarte låsbara bananer, exempelvis de från WBT.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-01 03:25

Svante skrev:

Har du provat XLR? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-02-01 10:38

petersteindl skrev:
Svante skrev:

Har du provat XLR? :)

Mvh
Peter

Precis. Eller Spekon, fast XLR är snyggare.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-07 19:51

AndreasArvidsson skrev:

genstruktur: Om du har problem att få i dem senare så är det bara att höra av sig så kan jag skicka en bild på hur jag gjort på mina.

Nej, det blev inte så bra. Kanske beror på att jag inte har två tänger för tvinnande av ledarna kom jag på. Utan tvninnadet känns det omöjligt att få i båda ledarna så de sitter fast.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-07 19:53

genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:

genstruktur: Om du har problem att få i dem senare så är det bara att höra av sig så kan jag skicka en bild på hur jag gjort på mina.

Nej, det blev inte så bra. Kanske beror på att jag inte har två tänger för tvinnande av ledarna kom jag på. Utan tvninnadet känns det omöjligt att få i båda ledarna så de sitter fast.

Testa då att göra den ena ledaren längre och stick bara in den. Den andra tvinnar och lödar du fast precis utanför bananen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-07 19:56

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Testa då att göra den ena ledaren längre och stick bara in den. Den andra tvinnar och lödar du fast precis utanför bananen.

Svårt att tvinna med fingrarna och löda kan jag inte :). Jag får nog avvakta lite, köpa verktyg eller be någon hjälpa mig lite snällt sådär.

Hur tvinnade du ihop dem?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-07 21:13

genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Svårt att tvinna med fingrarna och löda kan jag inte :). Jag får nog avvakta lite, köpa verktyg eller be någon hjälpa mig lite snällt sådär.

tång!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-07 21:20

sprudel skrev:
genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:

tång!

Får gå och handla två tänger. Hade bara avbitare hemma märkte jag, blir inte så bra;-).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-07 22:25

genstruktur skrev:Svårt att tvinna med fingrarna och löda kan jag inte :). Jag får nog avvakta lite, köpa verktyg eller be någon hjälpa mig lite snällt sådär.

Ja fingrar går verkligen inte på dessa kablar. En riktig tång är ett måste.

En enkel 70kr lödkolv från clas ohlson vore kanske inte helt fel heller. Tvinna hårt och lägg sedan lite lod för att vara på säkra sidan. Behöver inte vara så snyggt för att fungera.

Det räcker med en tång.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-08 02:45

sen krympslangar och glittriga neongröna strumpor så är du i hamn
Häpp!

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd