Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag tycker att det är konstigt att man år 2014 inte har lyckats enas om en högtalarkontakt för konsumentprodukter som inte går att koppla fel, och att det diskuteras vilken sorts labbpropp som är bäst för en koppling som rimligen borde ses som lika permanent som sladdstället för strömförsörjningen.
Harryup skrev:Svante skrev:Jag tycker att det är konstigt att man år 2014 inte har lyckats enas om en högtalarkontakt för konsumentprodukter som inte går att koppla fel, och att det diskuteras vilken sorts labbpropp som är bäst för en koppling som rimligen borde ses som lika permanent som sladdstället för strömförsörjningen.
Ja, men personligen tycker jag att det inte gått så bra då kontakter skall standardiseras.
Dins 5-poliga är inte kul att löda. Den 3 poliga är inte heller rolig men i vart fall lättare.
Dins högtalarkontakt är ju sisådär men väldigt olika kontaktyta för + och -.
Gemensamt för DIN-kontakterna är att det går inte att justera kontaktkrafterna.
RCA-kontakten funkar ju fint som bryter jorden innan signalen, NOT.
Dessutom ingen standardiserad impedans.
HDMI-kontakten är ju suverän som inte går att skruva fast då kablarna ofta är tunga och kan dra kontakten ur sitt läge.
Jag tycker bananer är en bra standard på de vanligaste förstärkarna (man får peta bort mittskyddet på receivers). Gafflar är klart svårare att få att sitta bra i regel. Finns bananer man kan klämma fast, löda fast och skruva fast.
mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Jag tycker att det är konstigt att man år 2014 inte har lyckats enas om en högtalarkontakt för konsumentprodukter som inte går att koppla fel, och att det diskuteras vilken sorts labbpropp som är bäst för en koppling som rimligen borde ses som lika permanent som sladdstället för strömförsörjningen.
Ja, men personligen tycker jag att det inte gått så bra då kontakter skall standardiseras.
Dins 5-poliga är inte kul att löda. Den 3 poliga är inte heller rolig men i vart fall lättare.
Dins högtalarkontakt är ju sisådär men väldigt olika kontaktyta för + och -.
Gemensamt för DIN-kontakterna är att det går inte att justera kontaktkrafterna.
RCA-kontakten funkar ju fint som bryter jorden innan signalen, NOT.
Dessutom ingen standardiserad impedans.
HDMI-kontakten är ju suverän som inte går att skruva fast då kablarna ofta är tunga och kan dra kontakten ur sitt läge.
Jag tycker bananer är en bra standard på de vanligaste förstärkarna (man får peta bort mittskyddet på receivers). Gafflar är klart svårare att få att sitta bra i regel. Finns bananer man kan klämma fast, löda fast och skruva fast.
mvh/Harryup
Ja, som sagt nu 2014 finns det en massa kunskap om hur en kontakt BORDE vara utformad. Då tycker jag att det är konstigt att det inte finns någon bra.
Bananer till högtalare är ondska. Trillar de ur har man strömförande hankontakter som både kan hamna i kortis och beröras. Dessutom kan man fasa fel.
petersteindl skrev:
Mvh
Peter
AndreasArvidsson skrev:En standard med kontakter utan risk för kortslutning och fasfel hade verkligen vart något.
Både vad gäller signal- som högtalarkablage så hade det inte vart helt fel.
Svante skrev:AndreasArvidsson skrev:En standard med kontakter utan risk för kortslutning och fasfel hade verkligen vart något.
Och signalkablage som ansluter jorden först.
Svante skrev:AndreasArvidsson skrev:En standard med kontakter utan risk för kortslutning och fasfel hade verkligen vart något.
darkg skrev:Och varför inte polariserade nätkablar och uttag.
AndreasArvidsson skrev:De känns som...ja plast, men de sitter ordentligt. Testa att dra ut kabeln utan att trycka på knappen så märker ni själva.
Tumme skrev:Att kabeln inte går att dra ut utan att man trycker på knappen är ju en sak men det just det att det bara blir väldigt bra tryck när man drar i kabeln, men när kabeln bara sitter där utan något dragtryck det är då det känns som det blir för lite tryck.
Thomas
Svante skrev:Bananer till högtalare är ondska. Trillar de ur har man strömförande hankontakter som både kan hamna i kortis och beröras. Dessutom kan man fasa fel.
petersteindl skrev:Svante skrev:AndreasArvidsson skrev:En standard med kontakter utan risk för kortslutning och fasfel hade verkligen vart något.
Har du provat XLR?![]()
Mvh
Peter
AndreasArvidsson skrev:
genstruktur: Om du har problem att få i dem senare så är det bara att höra av sig så kan jag skicka en bild på hur jag gjort på mina.
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:
genstruktur: Om du har problem att få i dem senare så är det bara att höra av sig så kan jag skicka en bild på hur jag gjort på mina.
Nej, det blev inte så bra. Kanske beror på att jag inte har två tänger för tvinnande av ledarna kom jag på. Utan tvninnadet känns det omöjligt att få i båda ledarna så de sitter fast.
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:
Nej, det blev inte så bra. Kanske beror på att jag inte har två tänger för tvinnande av ledarna kom jag på. Utan tvninnadet känns det omöjligt att få i båda ledarna så de sitter fast.
Testa då att göra den ena ledaren längre och stick bara in den. Den andra tvinnar och lödar du fast precis utanför bananen.
genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:
Testa då att göra den ena ledaren längre och stick bara in den. Den andra tvinnar och lödar du fast precis utanför bananen.
Svårt att tvinna med fingrarna och löda kan jag inte. Jag får nog avvakta lite, köpa verktyg eller be någon hjälpa mig lite snällt sådär.
Hur tvinnade du ihop dem?
sprudel skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:AndreasArvidsson skrev:
Svårt att tvinna med fingrarna och löda kan jag inte. Jag får nog avvakta lite, köpa verktyg eller be någon hjälpa mig lite snällt sådär.
tång!
genstruktur skrev:Svårt att tvinna med fingrarna och löda kan jag inte. Jag får nog avvakta lite, köpa verktyg eller be någon hjälpa mig lite snällt sådär.
Användare som besöker denna kategori: Jens och 13 gäster