Blir tonkurvan bättre i verkligheten eller? Jag tycker jag har dålig kurva hemma i mitt vardagsrum ,men den är ju magiskt mycket bättre än det vi ser här i simuleringarna...
OT, men är sk voighthorn lika "dåliga" ?
Moderator: Redaktörer
Bjorn_ skrev:OT, men är sk voighthorn lika "dåliga" ?
Med hänvisning till en första aspekt av horndesign enligt principerna för föreliggande uppfinning riktas uppmärksamheten till övre änden av frekvensområdet för högtalarelement för lägre registren. Element för lägre frekvensområde måste ha en övre begränsning som ligger under första urfasningsdipp.
Dippar uppstår när frekvensen blir så hög så att ljud från elementet, som går till slutna änden av hornet reflekteras för att komma tillbaka med 180 ° av fasförskjutning, och skapar därmed en urfasning. Därför införs ett lågpassfilter eller annat arrangemang för vardera av de lägre elementen för att ge högfrekvensavskärning med utgångspunkt från den punkt där den första dippen inträffar för respektive nedre driver.
Med hänvisning till en tredje aspekt av horndesign enligt principerna för föreliggande uppfinning riktas uppmärksamheten till lokal expansionstakt för tvärsnittsarean för elementen för lägre register. Termen "lokal expansionstakt", så som den används här, hänför till avståndet det tar för en liten men lätt mätbar ökning i area för den akustiska kanalen (t.ex. fördubbling av den akustiska kanalen tvärsnittsarea), med början vid den punkt där drivern är inkopplad i hornet. Således refererar termen "Lokal expansion" till en liten del av den akustiska kanalen i motsats till en hänvisning till expansionen längs hela hornet. En användbar formel för beräkning av hornets tvärsnittsarea på ett avstånd X från hornet halsen hittas i en uppsats med titeln "Design Factors in Horn-Type Loudspeakers" av Daniel Plach, Jensen Manufacturing Co,och finns publicerad i Audio Engineering Society Loudspeaker Anthology, Volume 1.
(Formeln finns i länken nedanför detta citat)
I ett exempel är denna formel använd för att beräkna värdet av frekvensen Xo för horn som studerats, för att avgöra om det beräknade värdet av Xo (som gäller för resten av hornet som går framåt från beräkningspunkten, det vill säga den punkt där elementet är inkopplad i hornet) inte är större än för den lägsta frekvensen inom elementets frekvensområde. Vid den nedre delen av varje elements frekvensområde, måste lokala expansionstakten för tvärsnittsarean (tagen vid den punkt längs hornet där det lägre driverns kanal in till hornet sitter) vara något snabbare än som anges av ekvationen ovan. Det är känt, att expansionstakten styr hornets frekvensberoende belastningsegenskaper, när en signal som passerar hornet närmar sig dess nedre gränsfrekvens.
Föreliggande uppfinning kan användas med praktiskt taget alla typer av hornkonstruktioner, såsom raka koniska horn och välvda horn, samt mer komplext formade horn, såsom de som förknippas med design för konstanta riktningsindex, av en typ riktad mot att lösa specifika problem, såsom "pattern flip" vanligtvis förknippat med raka koniska horn. Nedströmsdelen av hornet kan utformas enligt något av ett antal kända principer.
Till exempel, expansionstakten anses ge ett "högpassfilter", genom att graden av expansion är en viktig faktor som styr hur lågt ner hornet kommer att ge en fördel, med åtföljande ökning av effektiviteten, jämfört med samma element som direktradiator. Exempelvis fördubblar en 30 hertz exponentiell utvidgning av ett horn, tvärsnittsarean av hornet för varje 24 tum av hornets längd, medan en 120 hertz expansionen fördubblar arean varje 6 tum.
Denna fördel med hornladdning beror på hornets förmåga att skapa en last som motsvarar den akustiska lasten från en mycket större yta utan några nackdelar som större massa eller de uppbrytningar som ett större mebran skulle kunna ge.
På så sätt ökar systemets känslighet pga den ökade akustiska belastningen i förhållande till elementets förluster.
Bjorn_ skrev:Blir tonkurvan bättre i verkligheten eller? Jag tycker jag har dålig kurva hemma i mitt vardagsrum ,men den är ju magiskt mycket bättre än det vi ser här i simuleringarna...
OT, men är sk voighthorn lika "dåliga" ?
Martinsson har genom åren gjort en del mindre än sina tham, men som sagt under 30Mhz med de måtten är nog svårt
Användare som besöker denna kategori: PappaBas och 6 gäster