Tappat gnistan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
reeltoreel

Tappat gnistan

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 18:29

Hej på er alla! Det var länge sedan jag skrev något här, och det beror på att jag helt enkelt tappat gnistan för hifi, och finner inte tillbaka. Ville bara höra av mig till alla sköna personer här inne som jag haft så mycket gott av under åren.
Om någon har någon idè om hur man kan finna tillbaka efter så lång tid så har jag idel öra. Ta väl hand om er.

mvh "Rullen"
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-01 18:50

Hej Rullen, hur har det gått med brandsanering och sådant?!
Lustigt nog har jag hittat en gammal tråd just om lyssningströtthet:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=530593
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-01 18:54

Tjena! :) Jag tappade faktiskt gnistan under lång tid - från ungdomens entusiasm då Hifi + musik var en våt dröm, tills en vacker dag då jag råkade på lite gamla grejer som fick mig att inse att jag saknade allt det där. Ett tag därefter hittade jag faktiskt.se :D

Men det var en lång period då musikverktyg mest var nåt som var nödvändigt, inte ett eget intresse (även om bra grejer uppskattades), det var musiken som var i fokus.

Tiden spelar ingen som helst roll. Om man tappat gnistan beror det troligen på att man haft ett överspänt förhållande till hifi från början. Att hitta tillbaks är att släppa den biten och ta det för vad det är, och göra det till nåt trevligt helt på egna villkor. Inte andras. Och utan för höga målsättningar.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 19:07

paa skrev:Hej Rullen, hur har det gått med brandsanering och sådant?!
Lustigt nog har jag hittat en gammal tråd just om lyssningströtthet:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=530593

tack för tråden, ska studera den i sängen ikväll. Saneringen har gått bra, huset är sedan länge renoverat å klart. Ang hifi så fick jag ett par bt lurar här om dagen, och blev riktigt imponerad. Ska använda dom i sommar när jag klipper gräs, så kanske man kan finna tillbaka genom dom.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 19:12

phloam skrev:Tjena! :) Jag tappade faktiskt gnistan under lång tid - från ungdomens entusiasm då Hifi + musik var en våt dröm, tills en vacker dag då jag råkade på lite gamla grejer som fick mig att inse att jag saknade allt det där. Ett tag därefter hittade jag faktiskt.se :D

Men det var en lång period då musikverktyg mest var nåt som var nödvändigt, inte ett eget intresse (även om bra grejer uppskattades), det var musiken som var i fokus.

Tiden spelar ingen som helst roll. Om man tappat gnistan beror det troligen på att man haft ett överspänt förhållande till hifi från början. Att hitta tillbaks är att släppa den biten och ta det för vad det är, och göra det till nåt trevligt helt på egna villkor. Inte andras. Och utan för höga målsättningar.

Du kan nog har rätt där! Jag mer eller mindre sprang in i hifi:s värld en gång i tiden. Det var när jag kom över en gammal rörförstärkare. Men mina grejor finns kvar i garderoben, så det är bara att koppla in. Även "rullisen" finns kvar :-) Naturligtvis Hehehe...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-01 19:25

Om jag någonsin känner som dig, att gnistan försvinner, så sätter jag mig i ett mörkt rum och lyssnar på min favoritmusik. Lugna melodier och lite rockigare toner, kan bli vad som helst. Men det är nästan alltid blackmores night som får mig att hitta tillbaka.

Det jag skulle vilja rekommendera är att göra det som du gjorde en gång i tiden när du förälskade dig i hifivärlden.

Har du pengar att lägga så upplever jag faktiskt även att elektronik eller kabelbyten kan liva upp, speciellt signalkablar med historia. Jag äger tex scad's signalkablar, ett av 30 tillverkade par i världen. Kom över dom för en struntsumma medans dom i mina ögon har ett värde av en bättre begagnat dacia :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-01 19:36

Det är kanske helt naturligt med en paus emellanåt. Jag var nykter audiofil i nästan tio år. De åren hade jag hund och ägnade mig mycket åt stärkande promenader med musik och ljudböcker rakt in i huvudet via iPod. När hunden inte fanns längre poppade hifi- och musikintresset upp igen och på den vägen är det. Precis som du hade jag det mesta som behövdes i garderober, källarförråd och andra ställen. Kompletterade med en DAC o sen blev det fullt snurr igen. Fast det inte snurrar så mycket förstås.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-01 19:43

Allt går i vågor, förhoppningsvis är huvudanledningen att något annat i ditt liv är roligt och hifin får stå tillbaka pga det.

Hoppas bara inte det betyder att du tröttnat på musik....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 20:50

Nattlorden skrev:Allt går i vågor, förhoppningsvis är huvudanledningen att något annat i ditt liv är roligt och hifin får stå tillbaka pga det.

Nej då! Musik lyssnar jag fortfarande på, men inte på det viset. Jag njuter av det också. Men just det där "lyssnandet" är helt borta. En bra början tycker jag är att man hittat tillbaka hit, det anser jag väl som en bra början. Här finns mycket kunskap å bra med värme.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 20:58

Snöade för övrigt in helt på en gammal låt förra veckan https://www.youtube.com/watch?v=_euDhMDDRq4

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2014-02-01 21:15

Välkommen tillbaks, här kommer en annan nostalgilåt från Mike.

http://youtu.be/YqnOkgckKyY

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
lennartj

Bort med det tärande

Inläggav lennartj » 2014-02-01 21:23

När det var full fart på alla håll tog jag ganska många uppdrag att dokumentera livekonserter, mestadels med körer, men sedan jag gått i väggen tog det mig 10 år innan orkade/vågade göra något sådant igen.

Lyckligtvis störde denna fobi inte min förmåga att finna vederkvickelse av musiken både hemma från anläggningen och live.

Hoppas att du lyckats anpassa din livssituation så att den leder till ökat välbefinnande och befriat dig från det som varit tärande.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 21:27

Tengil skrev:Välkommen tillbaks, här kommer en annan nostalgilåt från Mike.

http://youtu.be/YqnOkgckKyY

Vh Christer

Japp! Har alltid gillat Oldfield.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Re: Bort med det tärande

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 21:31

lennartj skrev:När det var full fart på alla håll tog jag ganska många uppdrag att dokumentera livekonserter, mestadels med körer, men sedan jag gått i väggen tog det mig 10 år innan orkade/vågade göra något sådant igen.

Lyckligtvis störde denna fobi inte min förmåga att finna vederkvickelse av musiken både hemma från anläggningen och live.

Hoppas att du lyckats anpassa din livssituation så att den leder till ökat välbefinnande och befriat dig från det som varit tärande.

Hej LennartJ! Vi har kanske inte pratats vid så mycket tidigare, men jag vet att jag alltid läste dina inlägg med gott resultat. Vill dock dementera att det är något fel på min livssituation, det är sedan länge överstökat. jag mår för övrigt bra, men "orkar" inte få fason på mitt lyssnande så som det en gång var. Men det kanske kommer. Som jag skrivit tidigare så kanske det är på väg iom att jag är här inne på forumet igen.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 21:33

Kanske är dags att damma av den gamla rörisen å börja lyssna igen. För mina grejer finns fortfarande kvar, fast i malpåsen :-)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-01 22:51

reeltoreel skrev:Kanske är dags att damma av den gamla rörisen å börja lyssna igen. För mina grejer finns fortfarande kvar, fast i malpåsen :-)

What? Har du en röris? Då behöver du inte vara orolig... 8)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 23:02

Jo det finns en gammal sate i skåpet. Undrar om man skulle ta fram den kanske ?

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-01 23:09

En sådan här står det å samlar damm http://i63.photobucket.com/albums/h157/ ... 447ebf.jpg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-01 23:13

reeltoreel skrev:
Nattlorden skrev:Allt går i vågor, förhoppningsvis är huvudanledningen att något annat i ditt liv är roligt och hifin får stå tillbaka pga det.

Nej då! Musik lyssnar jag fortfarande på, men inte på det viset. Jag njuter av det också. Men just det där "lyssnandet" är helt borta. En bra början tycker jag är att man hittat tillbaka hit, det anser jag väl som en bra början. Här finns mycket kunskap å bra med värme.

Fast "det där lyssnandet" är inget som behövs. Kanske snarare är det enbra sak att du glömt bort det? Musiken är det viktiga.

Men det är trevligt att du hittat tillbaka hit, men "det där lyssnandet" behöver du inte tillbaka till.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-01 23:13

reeltoreel skrev:En sådan här står det å samlar damm http://i63.photobucket.com/albums/h157/ ... 447ebf.jpg

Ser fin ut. Jag känner inte igen modellen. Vad är det för någon?

Tar mig friheten att publicera bilden här:

Bild
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-01 23:14

reeltoreel skrev: men "orkar" inte få fason på mitt lyssnande så som det en gång var. Men det kanske kommer.

Måste du ha tillbaka det gamla lyssnandet? Varför inte utveckla ett nytt frächt lyssnade, som passar nu, och i framtiden? Ny tid, nya möjligheter, ny lyssning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-02 00:48

Max_Headroom skrev:
reeltoreel skrev: men "orkar" inte få fason på mitt lyssnande så som det en gång var. Men det kanske kommer.

Måste du ha tillbaka det gamla lyssnandet? Varför inte utveckla ett nytt frächt lyssnade, som passar nu, och i framtiden? Ny tid, nya möjligheter, ny lyssning.

Just "det" lyssnandet gav mig väldigt mycket förr. Upplevde musiken å ett sätt som jag tidigare aldrig gjort, men det är väl kanske som att vara nykär, första kyssen så att säga, man kanske inte ska sträva efter att få det tillbaks?

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-02 00:53

bensnake skrev:
reeltoreel skrev:En sådan här står det å samlar damm http://i63.photobucket.com/albums/h157/ ... 447ebf.jpg

Bild

Det är en polskbyggd maskin, ( hand made ) en amplifon wl25. faktum är att den jag har är en prototyp, så den har inte ens ett serienummer :-) Köpte den på en hifiträff av en farbror till "wolfie" här på forumet ( om han nu finns kvar här)

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-02 00:57

Nattlorden skrev:
reeltoreel skrev:

Fast "det där lyssnandet" är inget som behövs. Kanske snarare är det enbra sak att du glömt bort det? Musiken är det viktiga.

Men det är trevligt att du hittat tillbaka hit, men "det där lyssnandet" behöver du inte tillbaka till.

Det är nog sant! Å det är riktigt kul att vara tillbaka här igen.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-02-02 05:10

reeltoreel skrev:
lennartj skrev:När det var full fart på alla håll tog jag ganska många uppdrag att dokumentera livekonserter, mestadels med körer, men sedan jag gått i väggen tog det mig 10 år innan orkade/vågade göra något sådant igen.

Hej LennartJ! Vi har kanske inte pratats vid så mycket tidigare, men jag vet att jag alltid läste dina inlägg med gott resultat. Vill dock dementera att det är något fel på min livssituation, det är sedan länge överstökat. jag mår för övrigt bra, men "orkar" inte få fason på mitt lyssnande så som det en gång var. Men det kanske kommer. Som jag skrivit tidigare så kanske det är på väg iom att jag är här inne på forumet igen.

Gott att få besked att du inte råkat ut för något bestående elände.
Jag kom inte undan utan den lede Mr.P(arkinson) har slagit
klorna i min kropp men det tjänar ingenting till att gräma mig över vad jag inte längre kan göra, utan glädjas över vad jag fortfarande kan göra. och det är ju nästan allting fast det går långsamt och uthållighet saknas. :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-02-02 09:38

reeltoreel skrev: till "wolfie" här på forumet ( om han nu finns kvar här)

Jodå, han finns kvar även om man kan ana en intresseförskjutning där eftersom han bara skriver om grillar och liknande i övrigtdelen. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-02 11:13

lennartj skrev:
reeltoreel skrev:

Gott att få besked att du inte råkat ut för något bestående elände.
Jag kom inte undan utan den lede Mr.P(arkinson) har slagit
klorna i min kropp men det tjänar ingenting till att gräma mig över vad jag inte längre kan göra, utan glädjas över vad jag fortfarande kan göra. och det är ju nästan allting fast det går långsamt och uthållighet saknas. :D

Aj då Lennart, det var tråkigt att höra, bra dock att du har gnistan kvar och orkar trots detta köra på. Önskar dig allt gott.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-02 11:15

Naqref skrev:
reeltoreel skrev: till "wolfie" här på forumet ( om han nu finns kvar här)

Jodå, han finns kvar även om man kan ana en intresseförskjutning där eftersom han bara skriver om grillar och liknande i övrigtdelen. ;)

Hehehe... Ja grilla är ju förstås gott, men är väl ett rejält hopp från hifi :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-02-02 11:41

reeltoreel skrev:
bensnake skrev:

Bild

Det är en polskbyggd maskin, ( hand made ) en amplifon wl25. faktum är att den jag har är en prototyp, så den har inte ens ett serienummer :-) Köpte den på en hifiträff av en farbror till "wolfie" här på forumet ( om han nu finns kvar här)

Nog finns jag kvar här :)
En gång faktisktmedlem alltid faktisktmedlem ;)

Precis en Amplifon WL25. Riktigt sköna rörisar det där.
Hjälpe min kusins far med dem ett tag på hobbybasis.
Han gjorde mycket affärer i Polen vid den tiden och eftersom vi båda var (Peter gick bort för 4 år sedan) ljudintresserade så tog han hem ett gäng stärkare från Amplifon.

Riktigt välbyggda rörisar det där :)
Jag tror att de har en distributör för Skandinavien idag.

Jag förmodar att din funkar klanderfritt fortfarande?
Hörde aldrig om att det var några problem med dem :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2014-02-02 13:18

Wolfie skrev:
reeltoreel skrev:
bensnake skrev:

Bild

Nog finns jag kvar här :)
En gång faktisktmedlem alltid faktisktmedlem ;)

Precis en Amplifon WL25. Riktigt sköna rörisar det där.
Hjälpe min kusins far med dem ett tag på hobbybasis.
Han gjorde mycket affärer i Polen vid den tiden och eftersom vi båda var (Peter gick bort för 4 år sedan) ljudintresserade så tog han hem ett gäng stärkare från Amplifon.

Riktigt välbyggda rörisar det där :)
Jag tror att de har en distributör för Skandinavien idag.

Jag förmodar att din funkar klanderfritt fortfarande?
Hörde aldrig om att det var några problem med dem :)

Hej Wolife! Länge sedan. Jo den funkar ypperligt och har alltid gjort. Bra låter den också. Denna maskin kommer följa mig resten av livet.

Återgå till Generellt om hifi