Fel svar.
Rätt svar är - om man tror att apparaten med ljus front klingar ljust så
kommer man att säga att apparaten är med i läge F och inte med i läge
E om apparaten färgar mörkt.
- - -
Och svaret på din fråga är att det är en väldigt underlig ide att låta en
tillverkare av en mycket färgande (och lätt identifierbar) apparat stå för
beskrivningen av sin egen apparat via en F/E-lyssning. Jag hoppas du
inte anser att man bör göra det - under några omständigheter. Det är lika
fel att göra det om personen inte vet om att det är den egna apparaten
som om personen vet om det.
De som står för lyssningsbeskrivningarna bör under alla omständigheter ha
ungefär samma roll och relation till apparaterna som läsarna av tidskriften,
de bör vara intresserade och nyfikna på apparaten själva.
Svante skrev:Laila skrev:Svante skrev:Jag konstaterar bara: Om en lyssnare har uppfattningen att en apparat med silverfägad front låter ljusare än en med svart front, och om det finns en hörbar skillnad på en silverfrontad förstärkare så kommer du i högre grad att få omdömet "ljust klingande" om lyssnaren har sett förstärkaren.
Men Svante, inte förstör det välan möjligheten att detektera apparajten vid en
F/E-lyssning . . . det är ju att detektera en på något sätt "färgande" stärkare
som är huvudsyftet . . . typ ? Om man sedan efter ev. detektion tycker att den
"färgar" ljust p.g.a. fronten, är ju en liten annan femma eller(som dessutom
kanske går att kolla upp separat, om det känns viktigt)?
Nej, för detektionen spelar det ingen roll.
Men nu säger Ingvar att detektion inte är huvudsyftet, utan den beskrivning av skillnaden som man ger när man väl har lyckats detektera apparaten.
Alltså, jag får inte ihop det. Målet är att hitta de dåliga förstärkarna och tala om på vilket sätt de är dåliga? Inte att hitta de bra förstärkarna? Knasigt är det.
Ja, från ditt perspektiv blir F/E-lyssning kanske knasigt, och det som du
beskriver är väl knasigt från alla tänkbara perspektiv.
Målet är ju inte alls det du säger, och jag vill heller inte förenkla bra och
dåligt på det sätt du gör.
Målet är att beskriva förstärkaren som testas, punkt. Alltså att få veta så
mycket som möjligt om den. Jag har faktiskt lite svårt att förstå hur detta
kan vara så svårt att förstå.
- - -
Ditt "Målet är att hitta de dåliga förstärkarna och tala om på vilket sätt
de är dåliga" har du ju hittat på själv. Ingen annan har så vitt jag sett be-
skrivit något sådant mål.
Och dessutom så betyder det att du förenklat fram någon sorts generellt
mål som om det gällde för alla - att hitta de goda förstärkarna, men goda
är ju bara din ide om vad som är goda förstärkare.
- - -
Därför så uppmanar jag dig att backa tillbaka till det jag skrivit - att F/E-
lyssnande av säg en förstärkare handlar om att studera testobjektet så-
ledes att man kan beskriva det. Inte döma det. Det finns inget skäl att de
som testar dömer. Det är bättre att var och en själv tar ställning till det.
Poängen med det är att man på så vis inte skriver någon på näsan vad de
skall tycka. Man lämnar det till läsaren att ta ställning till resultaten och
den förstärkare som DU, Svante, tycker är dålig kanske är en som har ett
sound som någon annan gillar, och därför skulle kalla förstärkaren bra!
Jag tycker att det finns ett stort värde i objektiv information och därför
så tycker jag en isolerad studie av t ex en förstärkare är något bra, både
med mätningar och med F/E-lyssning. Men att berätta vad den gör är ju
något helt annat än att berätta att det är dåligt eller bra. Och igen - jag
ser inte något värde i att den som skriver testen påtvingar någon annan
sin uppfattning om vad som är bra eller dåligt.
- - -
Jag får en känsla av att du vill ta ifrån MoLt-läsaren själva bedömningen.
Du vill berätta vad som är bra och dåligt. Du säger att de förstärkare som
går att detektera är dåliga.
Jag vill hellre beskriva produkterna och låta var och en värdera resultatet
själv. På samma sätt som jag tror de skulle har gjort om de hade haft en
möjlighet att vara med och lyssna.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).