Blindtesters tillförlitlighet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja

Ja
41
65%
Nej
22
35%

Antal röster : 63

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-03 21:51

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-03 21:54

PerStromgren skrev:
Svante skrev:
Thomas_A skrev:"precis noterbar skillnad"

"Precis märkbar skillnad" vore nog en bättre översättning, kanske?

Jag också! "Minsta märkbara skillnad" är mitt förslag. Men, det här begreppet är väl rätt gammalt, har det inte en vedertagen svensk översättning?

På fitthåret?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-02-03 21:58

"I gränslandet mellan märkbart och inte."
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-03 22:17

Vad sägs om "JND"? :roll:

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-03 22:19

Åkej, åkej. Jag tyckte att det var ett intressant samtal, tills vi åkte ner i JND-diket. Jo, jag hjälpte till, jag vet.

Ingen av herrarna som är villig att släpa upp sparken på vägen igen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-03 22:20

Objektivisten skrev:
PerStromgren skrev:
Svante skrev:

Jag också! "Minsta märkbara skillnad" är mitt förslag. Men, det här begreppet är väl rätt gammalt, har det inte en vedertagen svensk översättning?

På hittefåret?

Det fångar essensen men jag tror aldrig det kommer att bli vedertagen nomenklatur. Det är inte könsneutralt. Försök igen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-03 22:21

PerStromgren skrev:Åkej, åkej. Jag tyckte att det var ett intressant samtal, tills vi åkte ner i JND-diket. Jo, jag hjälpte till, jag vet.

Ingen av herrarna som är villig att släpa upp sparken på vägen igen?

Inte jag. JND är OT.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-03 22:25

Laila skrev:
DQ-20 skrev:.... Exempel: MoLt misslyckas med att detektera en apparat i F/E-lyssning och så gör Stereophile om studien på liknande sätt och lyckas detektera den. 8O Vad ska man då tro?
/DQ-20

Att MoLts tekniksektion består av ett gäng odugliga charlataner alt. hade knäck i öronen
under lyssningen . . . typ 8O ?

Och för en del skulle ju det inte ändra något.

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2014-02-03 23:54, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-03 22:32

Å vad svarar man på det, eller, å vad svarar man på det . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-03 22:39

DQ-20 skrev:
Objektivisten skrev:
PerStromgren skrev:
Svante skrev:

På hittefåret?

Det fångar essensen men jag tror aldrig det kommer att bli vedertagen nomenklatur. Det är inte könsneutralt. Försök igen.

/DQ-20

Vad sägs om tröskelvärde, din gamla radhuscasanova.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-03 23:21

Objektivisten skrev:
PerStromgren skrev:
Svante skrev:

På fitthåret?

+1
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-03 23:24

JND :)

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-03 23:26

Objektivisten skrev:
Laila skrev:
DQ-20 skrev:.... Exempel: MoLt misslyckas med att detektera en apparat i F/E-lyssning och så gör Stereophile om studien på liknande sätt och lyckas detektera den. 8O Vad ska man då tro?
/DQ-20

Att MoLts tekniksektion består av ett gäng odugliga charlataner alt. hade knäck i öronen

Det här är ju inte ett helt osannolikt scenarium, och det skulle ju vara förödande för trovärdigheten i metoden.

Jag har alltid hävdat att NAD 208 färgar klart hörbart men alltid fått förklarat för mig att jag har fel med hänvisning till just nolldetektion i LTS F/E-lyssningar. Känns som om jag skulle kunna få upprättelse här... :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-03 23:30

DQ-20 skrev:
Objektivisten skrev:
PerStromgren skrev:
Svante skrev:

På hittefåret?

/DQ-20

På hemafrodithåret?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-03 23:37

petersteindl skrev:JND :)

Bild

Det står buzz på det ena och foto på det andra?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-03 23:42

:lol: :lol: Försök igen :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-03 23:43

[Ojdå, här editerade jag visst bort hela mitt meddelande av misstag -jaja, det var ändå inget jätteviktigt så jag orkar inte skriva det igen...]
Senast redigerad av hevi 2014-02-04 09:10, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-03 23:46

petersteindl skrev::lol: :lol: Försök igen :)

Jag har det! Hon har string på bilden till vänster! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-02-03 23:46

Snygga bälten.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-03 23:52

Thomas_A skrev:

Snygga bälten.

Du har klarat tröskelvärdet. Här får du.

Bild

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-03 23:55

petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:

Snygga bälten.

Bild

Mvh
Peter

Du ser inte det jag ser, alltså? :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-03 23:56

bensnake skrev:
Objektivisten skrev:
Laila skrev:
/DQ-20

Det här är ju inte ett helt osannolikt scenarium, och det skulle ju vara förödande för trovärdigheten i metoden.

Jag har alltid hävdat att NAD 208 färgar klart hörbart men alltid fått förklarat för mig att jag har fel med hänvisning till just nolldetektion i LTS F/E-lyssningar. Känns som om jag skulle kunna få upprättelse här... :D

Det finns ju bara ett sätt att reda ut det. Ordna ett test med statistiken och blindheten på plats, så kommer du att övertyga.

Det är ju så man måste arbeta, leta upp de personer som menar att de hör skillnad och undersöka om de verkligen gör det. Det är också så som LTS FE går till, lyssnarna där är PFG.

I brist på det tetset måste dock en utomstående värdera de två metoderna mot varandra. Vilket är bäst, LTS FE som inte hittar någon skillnad, trots att de har letat med ljus och lykta, eller ditt där du har lyssnat öppet och redovisar din upplevelse.

Det går inte att dra definitiva slutsatser av någon av testerna, men var och en kan ändå väga vad testerna säger mot varandra.

Själv bortser jag per automatik från allt någon säger om en förstärkare baserad på öppen lyssning om jag inte vet att förstärkaren har en grov färgning eller om jag inte vet vad lyssnaren brukar höra. Detta eftersom jag vet hur stark placeboeffekten är när det gäller ljud. Även för mig själv.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-03 23:58

Nöt skit hänger ner från väskan på den vänstrare bilden . . . typ
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-03 23:59

bensnake skrev:

Jag har det! Hon har string på bilden till vänster! :mrgreen:

*suck* dessa placeboknarkare.... :roll:

:D

Edit: läppstift, bil, trafikljus
Senast redigerad av phloam 2014-02-04 00:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-03 23:59

Objektivisten skrev:din gamla radhuscasanova.

Jag kan trösta dig med att man får mindre action i radhusområden än man skulle kunna förledas att tro.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-04 00:02

bensnake skrev:
petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:

Snygga bälten.

Bild

Mvh
Peter

Du ser inte det jag ser, alltså? :?

Jamen, det här är ju ett blindtest :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-04 00:02

hevi skrev:Skillnaden mellan mina syskons förehavanden och mitt är att mina förehavanden må följa vetenskapliga principer, men är samtidigt företagshemligheter -konkurrensfördelar.

Fast det där tyckte jag att DQ uttryckte så fint; även företagens forskning och vetenskaplighet närs av akademin. Det finns ett stort flöde av kunskap om vetenskaplighet från högskolor/universitet till företag. Såpass stort att jag vågar påstå att det är till stor del är akademins förtjänst att företagen använder såpass mycket vetenskaplighet som de gör.

JM

Inläggav JM » 2014-02-04 00:03

petersteindl skrev:JND :)

Bild

I min vetenskapliga värld har hon en arm två gånger.
I min parallellla emotionella ovetenskapliga värld har hon två armar en gång.

JM

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2014-02-04 00:32

Ang Peters bilder på tjejen.

Vita pilen uppe till vänster. Trafikskylten bredvid trafikljuset. Bl.a.

/Lasse

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-04 00:37

Svante skrev:I brist på det tetset måste dock en utomstående värdera de två metoderna mot varandra. Vilket är bäst, LTS FE som inte hittar någon skillnad, trots att de har letat med ljus och lykta, eller ditt där du har lyssnat öppet och redovisar din upplevelse.

Notera att min definition av färgning (se nedan) inte är ekvivalent med gängse definition.

Vad som är bäst eller mest trovärdigt måste var och en avgöra. Jag lyssnar på nya produkter i mitt system under ganska lång tid och får jag ingen feeling när musiken spelas, går produkten bort. Så var fallet när jag hade NADen hemma. Det lät obeskrivligt oengagerat. Det jag särskilt reagerade över var hur "disigt" presentationen lät, i brist på bättre glosa. Som en dålig rörhäck fast utan det medryckande svänget, typ. Jag försökte verkligen komma överens med hur den behandlade signalen men det gick inte.*

Min egen definition av färgning är när musiken som spelas inte engagerar eller låter äkta, som på riktigt, på inspelningar som inbjuder till att utvärdera dessa kvaliteter. Om NADen tar fram "den nakna sanningen" i bemärkelsen hög trohet mot mediet, kan jag definitivt leva utan denna "sanning"

Skulle jag delta i en test som du föreslår, och det visar sig att jag inte kan detektera den, visar detta bara en sak, nämligen att så kallad transparent återgivning inte är min cup of tea. Vilket jag ju redan insett sedan länge. Således behövs inget test för detta.

Förmodligen är det min orubbliga inre referens som ställer till det i sammanhanget. Jag är genuint ointresserad av huruvida mediet återges färgat eller ej. Upplevelsen av en illusorisk verklighet är det enda viktiga för mig.

Edit: *Om någon undrar varför jag gav NAD 208 så mycket tid för lyssning, trots att jag inte gillade det jag hörde från första ackordet, kan jag meddela att händelsen utspelade sig vid den tid då jag levde i villfarelsen att fler watt var lika med bättre ljud. 208:an hade ju kraftresurser OCH var förhållandevis billig. Det slutade med att jag köpte en McIntosh i stället. På köpet fick jag såväl sväng, hyfsad realism och effekt i överflöd, även om plånboken tog lite extra stryk...
Senast redigerad av bensnake 2014-02-04 00:54, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi