Blindtesters tillförlitlighet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja

Ja
41
65%
Nej
22
35%

Antal röster : 63

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-04 00:50

bensnake skrev:
Svante skrev:I brist på det tetset måste dock en utomstående värdera de två metoderna mot varandra. Vilket är bäst, LTS FE som inte hittar någon skillnad, trots att de har letat med ljus och lykta, eller ditt där du har lyssnat öppet och redovisar din upplevelse.

Notera att min definition av färgning (se nedan) inte är ekvivalent med gängse definition.

Vad som är bäst eller mest trovärdigt måste var och en avgöra. Jag lyssnar på nya produkter i mitt system under ganska lång tid och får jag ingen feeling när musiken spelas, går produkten bort. Så var fallet när jag hade NADen hemma. Det lät obeskrivligt oengagerat. Det jag särskilt reagerade över var hur "disigt" presentationen lät, i brist på bättre glosa. Som en dålig rörhäck fast utan det medryckande svänget, typ. Jag försökte verkligen komma överens med hur den behandlade signalen men det gick inte.

Min egen definition av färgning är när musiken som spelas inte engagerar eller låter äkta, som på riktigt, på inspelningar som inbjuder till att utvärdera dessa kvaliteter. Om NADen tar fram "den nakna sanningen" i bemärkelsen hög trohet mot mediet, kan jag definitivt leva utan denna "sanning"

Skulle jag delta i en test som du föreslår, och det visar sig att jag inte kan detektera den, visar detta bara en sak, nämligen att så kallad transparent återgivning inte är min cup of tea. Vilket jag ju redan insett sedan länge. Således behövs inget test för detta.

Förmodligen är det min orubbliga inre referens som ställer till det i sammanhanget. Jag är genuint ointresserad av huruvida mediet återges färgat eller ej. Upplevelsen av en illusorisk verklighet är det enda viktiga för mig.

Ja, jag ser vad du skriver och drar bitvis andra slutsatser. Den främsta är att det inte är ljudet du reagerar över utan något annat. Alternativt att du gillar den färgning (enligt gängse def.) som någon annan förstärkare ger.

Om du har en orubblig inre referens så är den inställd på färgning, alternativt så gäller den något icke-ljudande som du förknippar med apparaten.

För mig alltså.

Hur skulle du reagera om du gjorde en FE-uppkoppling i din anläggning hemma och ställde den på konstant E. Övrig kringutrustning är din vanliga. Om svänget infann sig då efter någon vecka, skulle du acceptera att förstärkaren iaf inte gjorde ljudet tråkigare? Skulle du då tycka att "transparens" inte förstör ljudet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-04 01:19

Svante skrev:
bensnake skrev:
Svante skrev:I brist på det tetset måste dock en utomstående värdera de två metoderna mot varandra. Vilket är bäst, LTS FE som inte hittar någon skillnad, trots att de har letat med ljus och lykta, eller ditt där du har lyssnat öppet och redovisar din upplevelse.

Notera att min definition av färgning (se nedan) inte är ekvivalent med gängse definition.

Vad som är bäst eller mest trovärdigt måste var och en avgöra. Jag lyssnar på nya produkter i mitt system under ganska lång tid och får jag ingen feeling när musiken spelas, går produkten bort. Så var fallet när jag hade NADen hemma. Det lät obeskrivligt oengagerat. Det jag särskilt reagerade över var hur "disigt" presentationen lät, i brist på bättre glosa. Som en dålig rörhäck fast utan det medryckande svänget, typ. Jag försökte verkligen komma överens med hur den behandlade signalen men det gick inte.

Min egen definition av färgning är när musiken som spelas inte engagerar eller låter äkta, som på riktigt, på inspelningar som inbjuder till att utvärdera dessa kvaliteter. Om NADen tar fram "den nakna sanningen" i bemärkelsen hög trohet mot mediet, kan jag definitivt leva utan denna "sanning"

Skulle jag delta i en test som du föreslår, och det visar sig att jag inte kan detektera den, visar detta bara en sak, nämligen att så kallad transparent återgivning inte är min cup of tea. Vilket jag ju redan insett sedan länge. Således behövs inget test för detta.

Förmodligen är det min orubbliga inre referens som ställer till det i sammanhanget. Jag är genuint ointresserad av huruvida mediet återges färgat eller ej. Upplevelsen av en illusorisk verklighet är det enda viktiga för mig.

Ja, jag ser vad du skriver och drar bitvis andra slutsatser. Den främsta är att det inte är ljudet du reagerar över utan något annat. Alternativt att du gillar den färgning (enligt gängse def.) som någon annan förstärkare ger.

Om du har en orubblig inre referens så är den inställd på färgning, alternativt så gäller den något icke-ljudande som du förknippar med apparaten.

För mig alltså.

Hur skulle du reagera om du gjorde en FE-uppkoppling i din anläggning hemma och ställde den på konstant E. Övrig kringutrustning är din vanliga. Om svänget infann sig då efter någon vecka, skulle du acceptera att förstärkaren iaf inte gjorde ljudet tråkigare? Skulle du då tycka att "transparens" inte förstör ljudet?

Alltså, jag behöver inte vänja mig ytterligare vid ljudet av trisseburkar. Jag har ägt mången effekt- och strömpotent transistorförstärkate med extrem låg TDH genom åren. Jag har i nuläget tre olika av vilka jag testat två i mitt "finsystem", bland annat när jag hade köpt mina senaste högtalare.

Det händer inget. Jag är ledsen, Svante. :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-02-04 01:20

petersteindl skrev:JND :)

Bild

Hittar bara nio :?

Bältet
Tofs på väskan.
Bilen
Solglasögon
Rödljusen
Pil till vänster.
"No right turn"
Gatunamnet.
Paret brevid bilen.

Fördomen säger att det skall vara en sak till.

Bensnake: om man ändrar definition från gängse till egen godtycklig så kanske man skall redogöra det i början av sin argumentation? För att underlätta kommunikationen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-04 01:31

Inom psykofysiken finns ordet särskillnadströskel som Svenskt ord för JND.

Man skiljer på absolut tröskel och relativ tröskel.

Absolut tröskel ges av styrkan hos ett stimulus som krävs för att det nätt och jämnt ska uppfattas. Ett annat ord för detta är retningsminimum som definieras som minsta intensitet en retning kan ha för att uppfattas. Det finns även retningsmaximum. Retningar som går över retningsmaximum uppfattas som smärta.

Relativ tröskel ges av graden av förändring i styrkan hos ett stimulus som krävs för att man ska märka skillnad d v s en nätt och jämnt märkbar förändring.

Den relativa särskillnadströskeln följer den lag som kallas för Webers lag.

Förmågan att särskilja närliggande stimuli, ges av följande: För att en förändring ska kunna förnimmas av ett visst stimulus S står förändringen i direkt proportion till styrkan av S. Har man hundra tända stearinljus och uppfattar en skillnad i ljusstyrka när man tänder ett ljus till eller släcker ett så är proportionen 1/100 d v s 1 %. Den relativa tröskeln är 1 %. Har man 1 000 stearinljus så är den relativa tröskeln fortfarande 1 % d v s den minsta förändringen av tända ljus blir +/- 10 ljus.

Som jag tidigare skrivit i tråden kan man utföra test av JND på olika sätt och beroende på hur testen görs fås olika resultat. Resultaten är inte felaktiga trots differenser, utan enbart en funktion av testets upplägg. Av dessa kan man dra olika slutsatser som tillsammans kartlägger de sensoriska systemen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-02-04 01:36

Jag tänkte som ett barn vandra in mitt under en filmvisning här och och tycka
att det här klippet är någolunda relevant:

Audio Myths Workshop med Ethan Winer
http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ&hd=1

Men mest så vill jag nog bara vara med där rave:et verkar vara... får jag det?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-04 01:41

Bagaget skrev:Bensnake: om man ändrar definition från gängse till egen godtycklig så kanske man skall redogöra det i början av sin argumentation? För att underlätta kommunikationen.

Nja, det beror på... Jag skrev ju mitt inlägg lite skämtsamt som ett svar på ett hypotetiskt antagande om LTS lyssningspanel som varande charlataner med vax i öronen. Jag trodde inte Svante skulle hugga på det betet. Jag var således inte ute efter att argumentera. Ber om ursäkt om det provocerade dig. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-04 01:49

jeff_belowski skrev:Men mest så vill jag nog bara vara med där rave:et verkar vara... får jag det?

Jag travesterar min favvopizzabagare: "Du är välkomna!" :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-04 01:51

bensnake skrev:
Svante skrev:Hur skulle du reagera om du gjorde en FE-uppkoppling i din anläggning hemma och ställde den på konstant E. Övrig kringutrustning är din vanliga. Om svänget infann sig då efter någon vecka, skulle du acceptera att förstärkaren iaf inte gjorde ljudet tråkigare? Skulle du då tycka att "transparens" inte förstör ljudet?

Alltså, jag behöver inte vänja mig ytterligare vid ljudet av trisseburkar. Jag har ägt mången effekt- och strömpotent transistorförstärkate med extrem låg TDH genom åren. Jag har i nuläget tre olika av vilka jag testat två i mitt "finsystem", bland annat när jag hade köpt mina senaste högtalare.

Hmm, nuskavise om jag förstår vad du skriver. Det låter som att du tycker att du redan har testat det jag föreslår? Jag tror inte det, alltså jag tänker att du har din favvoanläggning, men att du kopplar in en NAD208 med konstlast och dämpning till i typ en gammeldags "tape-loop". Tror du att det skulle förtråka ljudet då? Eller tror du att du inte skulle kunna detektera den när omkopplaren står i "tape monitor"-läge?

Vad jag är ute efter är om du tror att det tråkiga med NAD208 är att den lägger till något till ljudet (=förtråkar det) eller att den inte lägger till något (=avsaknad av "krydda")?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-04 01:59

Svante skrev:Vad jag är ute efter är om du tror att det tråkiga med NAD208 är att den lägger till något till ljudet (=förtråkar det) eller att den inte lägger till något (=avsaknad av "krydda")?

Oavsett vilket, så gör den det inget vidare. Upplevde jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-04 08:07

bensnake skrev:
Svante skrev:Vad jag är ute efter är om du tror att det tråkiga med NAD208 är att den lägger till något till ljudet (=förtråkar det) eller att den inte lägger till något (=avsaknad av "krydda")?

Upplevde du? Har du alltså kopplat in den i tape-loop med konstlast? Det var ett tankeexperiment.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 08:33

bensnake skrev:

Enligt ena paradigmen betyder det att du skall leta upp var felet ligger ibland resten av dina saker i så fall. Det går nämligen sällan bra att stoppa in en i princip ofärgande apparat i en kedja med färgande utrustning som lyssnats fram, för då blottar man ju felen som egentligen gjordes av det man hade innan och riskerar att tro att skillnaden ligger i det nya.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-04 09:06

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:

Enligt ena paradigmen betyder det att du skall leta upp var felet ligger ibland resten av dina saker i så fall. Det går nämligen sällan bra att stoppa in en i princip ofärgande apparat i en kedja med färgande utrustning som lyssnats fram, för då blottar man ju felen som egentligen gjordes av det man hade innan och riskerar att tro att skillnaden ligger i det nya.

Jag tror faktiskt inte att det är på det viset. Alltså att det är fel på de andra grejorna. Och det är det som hela tråden handlar om egentligen.
Jag förstår hur du tänker, med så opåverkande länkar som möjligt i en kedja så borde summan av påverkningarna minimeras.
Om nu då denna kedja av minimalt påverkande länkar ger en presentation som påminner mindre om den uppfattade verkligheten (inre referensen) än en där du bytt just slutsteget mot ett annat så är det väl rimligt att man börjar ifrågasätta hela hypotesen?
Att idogt försöka förklara bort goda lyssnares erfarenheter av detta utan självreflektion och sund skepticism känns inte så bra. Bortförklaring av observationer för att man gift sig med en hypotes går bort.
Tror också det är nödvändigt med blindtester av slutstegen så att upplevelsen kan verifieras som Svante säger. Det kan dock bli lite mekkigt om man inte har en bra omkopplare.
Jag är ganska övertygad om att Bensnake hör NAD 208 i ett blindtest om han fått lyssna in sig på det via spår som ger tydliga skillnader i upplevelser.
Kanske blinda långtidslyssningar?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-04 09:20

bensnake skrev:Audio Note AN-E SPe HE - Audion Silver Night Mk.II S.E.T. - Naim CD5x - PS Audio Power Plant Premier - Purist Audio Design kobror

Det här skulle man ju kunna ta som utgångspunkt för att dissekera Ormis preferenser. Ser jag en tendens till presenshöjning, basbeskärning och lätt kompression?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 09:34

sprudel skrev:Jag tror faktiskt inte att det är på det viset. Alltså att det är fel på de andra grejorna. Och det är det som hela tråden handlar om egentligen.
Jag förstår hur du tänker, med så opåverkande länkar som möjligt i en kedja så borde summan av påverkningarna minimeras.
Om nu då denna kedja av minimalt påverkande länkar ger en presentation som påminner mindre om den uppfattade verkligheten (inre referensen) än en där du bytt just slutsteget mot ett annat så är det väl rimligt att man börjar ifrågasätta hela hypotesen?

Inte rimligt, men väl lätt hänt. Därför måste det ju påpekas att om man går från paradigmen "ihoplyssnad anläggning" till paradigmen "opåverkande länkar" så är det högts realistiskt att byte av en komponent inte ger en upplevd förbättring - utan HELA kedjan måste bytas för att förbättringen skall ske.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2014-02-04 10:11

bensnake skrev:

Du vet inte det förrens du testat Svantes förslag.

Jag ser det dock inte som konstigt med personer som gillar olika grad av färgningar och distortion.

Svårt att sätta sig in i någon annans "sanning".
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-04 10:13

Det där anser jag starkt överdrivet. Om man t.ex. spelar akustisk musik så brukar folk ha ganska gemensam riktning.
De skillnader som är i synnerhet på bättre elektronik är ju jämförelsevis klart av mindre karraktär. Däremot skiljer ju både högtalare och rum väsentligt mer och där finns ju rätt så stora skillnader både filosofiskt och placeringsmässigt.
Hade jag ett par Snell och en Audion så inte fasen behöver jag byta allt för att få ett ännu bättre ljudåtergivning.
Hur är förhållandet Carlsson och Ino? Går det att använda samma elektronik?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-04 10:17

Lazyworm skrev:Jag ser det dock inte som konstigt med personer som gillar olika grad av färgningar och distortion.

Vad har vi för val?
Har någon en ofärgad återgivning?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2014-02-04 10:41

Harryup skrev:
Lazyworm skrev:Jag ser det dock inte som konstigt med personer som gillar olika grad av färgningar och distortion.

Vad har vi för val?

Mvh/Harryup

Ofärgad? Jag vet inte riktigt vad du fick det ifrån?
Olika grad av färgning innebär att visa personer gillar när det färgar så lite som möjligt och vissa uppskattar när det färgar mer.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-04 10:44

Alla högtalare är kompromisser och resultat av ett hantverk snarare än endast en teoretiskt optimal modell. Annars skulle vi inte ha hornhögtalare, rundstrålande högtalare, monopolära konstruktioner, elektrostater et c.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-04 10:57

DQ-20 skrev:
bensnake skrev:Audio Note AN-E SPe HE - Audion Silver Night Mk.II S.E.T. - Naim CD5x - PS Audio Power Plant Premier - Purist Audio Design kobror

Det här skulle man ju kunna ta som utgångspunkt för att dissekera Ormis preferenser. Ser jag en tendens till presenshöjning, basbeskärning och lätt kompression?

/DQ-20

Jag ägnade mina första 20 år med denna hobby till att parameterlyssna. Konsekvensen blev att jag satt och letade fel som störde musikupplevelsen. Det har jag inget behov av längre eftersom presentationen känns så självklar. En synnerligen befriande känsla som jag önskar att alla med denna hobby ska få ynnesten att uppleva.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-04 11:08

bensnake skrev:
Svante skrev:
bensnake skrev:

För mig alltså.

Jag noterar att du har en SET från Audion. Jag har av en slump testat en sådan i mitt system en gång. Det är den i särklass mest färgande audioförstärkare jag träffat på någonsin - alla katageorier. Jag skulle vilja kalla den kombinerad effektbox/förstärkare. Mot bakgrund av det förstår jag helt klart varför du inte gillar typiska, lågförvrängande transistorapparater.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-04 11:14

Morello skrev:Jag noterar att du har en SET från Audion. Jag har av en slump testat en sådan i mitt system en gång. Det är den i särklass mest färgande audioförstärkare jag träffat på någonsin - alla katageorier. Jag skulle vilja kalla den kombinerad effektbox/förstärkare.

Jaha, men hur lät det?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-04 11:25

Morello: Vi snackar en 7W SET. En sådan måste systemanpassas. Hur den upplevs tillsammans med dina högtalare är fullständigt irrelevant. Ingvar har jobbat mycket med det där, bland annat har han konstruerat högtalare som är direkt anpassade för att drivas med SET-förstärkare. Om du ber honom, kanske han kan berätta för dig hur det ligger till.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2014-02-04 11:34

Harryup skrev:
Vad har vi för val?

Mvh/Harryup

Here we go again :roll:
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 11:44

Harryup skrev:Vad har vi för val?

Behöver du ställa den frågan (igen) efter 11000 poster på forumet? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-04 12:18

Ja, eftersom det många ggr (dock inte denna) förs fram som att vissa gillar färgning medans andra ogillar det. Ser mera valet som Lazy mycket riktigt skriver att man väljer mängd och typ.
Men jag skulle inte värdera enskilda apparater så hårt då anläggningen även för minimalt färgande förstärkare är ett system.
Det jag reagerade på snarare är att du skrev att man måste byta ut allt om man vill ha bättre ljud om man gjort en "systemanpassning".
Jag ser det mer som en floskel då det ju inte finns något mått på hur exakt en sådan anläggning låter. Jag är själv övertygad om att den kan låta allifrån ganska ofärgat till rätt så färgat. Så att sätta in en Bryston i en sådan anläggning borde inte självklart bli sämre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 12:36

Harryup skrev:Det jag reagerade på snarare är att du skrev att man måste byta ut allt om man vill ha bättre ljud om man gjort en "systemanpassning".
Jag ser det mer som en floskel då det ju inte finns något mått på hur exakt en sådan anläggning låter. Jag är själv övertygad om att den kan låta allifrån ganska ofärgat till rätt så färgat. Så att sätta in en Bryston i en sådan anläggning borde inte självklart bli sämre.

Så om du köpt en ganska (för cd-spelare alltså) färgande CD-spelare, ett rejält färgande rörslutsteg och sedan letat försteg i åratal tills du hittat ett som så bra som möjligt korrigerar bort de övriga två komponenternas problem.... och du sedan lyfter ut det slutsteget och in med ett Bryston... kommer du då att höra hur bra Bryston är, eller kommer du att höra din hyffsat kraftiga mot-korrektion du komponerat ihop innan?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-02-04 12:42

bensnake skrev:Morello: Vi snackar en 7W SET. En sådan måste systemanpassas. Hur den upplevs tillsammans med dina högtalare är fullständigt irrelevant. Ingvar har jobbat mycket med det där, bland annat har han konstruerat högtalare som är direkt anpassade för att drivas med SET-förstärkare. Om du ber honom, kanske han kan berätta för dig hur det ligger till.

Jo, jag vet att Ingvar konstruerat en känslig högtalare för att kompensera för SET-stegets ytterligt begränsade effekt. För övrigt skedde lyssning med ett par B%W 802 matrix - en hyfsat snäll last som även en liten rörapprat bör klara av att driva.

För övrigt tror jag snarast att DU skulle behöva lite undervisning i ämnet - kanske Ingvar kan hjälpa dig? Han är tämligen pedagogisk.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-04 12:45

sprudel skrev:Jag är ganska övertygad om att Bensnake hör NAD 208 i ett blindtest om han fått lyssna in sig på det via spår som ger tydliga skillnader i upplevelser.

Ja, det vore roligt om ett sånt test gjordes, så att man kan sluta tro.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-04 12:48

Callisto skrev:
IngOehman skrev:T ex kan man bestämma att saker är vetenskapliga om de granskats,
men om de innehåller otilllåtet dragna slutsatser så ifrågasätter jag ju
benämningen vetenskaplig, oavsett.

Vh, iö

Nej, där tänker du nog fel. Poängen är att om det är otillåtet dragna slutsatser så blir det heller inte godkänt, det refuseras.

Min poäng är att det finns otaliga exempel på att så inte skett (ett av
dem nämnde jag till och med (tågförarna)) och därför är det min upp-
fattning att det är innehållet som avgör om det är vetenskapligt, inte
om det granskats.

Man kan översätta detta till att kunskap är en bättre väg än tro.

Och i förlängningen att det är bättre att vara insatt och läsa och döma
själv från en vetenskapligt insatt synvinkel, än att basera en uppfattning
på auktoritetstro (alltså på huruvida arbetet har granskats).

Callisto skrev:Därav är granskningen en viktig parameter och tillhör de vetenskapliga principerna och inte den akademiska världen.

Därav? Men så är det ju inte.

Granskningen är defakto en komponent som tillhör den akademiska
världen, och har verkligen ingenting med vetenskapsprinciperna att
göra.

En människa kan leva ensam på en öde ö och syssla med vetenskap-
ligt arbete.

Därmed inte sagt att man inte sysslar med granskning i den veten-
skapliga världen, den vetenskapliga och den akademiska är ju i hög
grad sammanfallande eftersom man i den akademiska ofta strävar
efter vetenskaplighet.

Men granskning har ingenting med vetenskap i sig att göra, även om
den kan styra vilken acceptans ett arbete får (vilket är en världslig,
mänsklig fråga, egentligen frikopplad från ett verks verkliga veten-
skapliga ackuratess, eller motsatsen).

Vad jag försöker säga är att ingenting som hör till människorna och
deras värld bestämmer om något är vetenskapligt, eftersom veten-
skap står över detta. Man kan säga att det är något som vi har upp-
täckt och förstått, men inte kan diktera fritt eftersom dess lagar är
byggda på logik.

En slutsats är helt enkelt vetenskaplig om den är det, helt oavsett
vad den ena eller andra människan anser eller tror om det. Det är
inte samma sak som att människor inte kan debattera det, men det
är inte en subjektiv fråga.

Callisto skrev:Granskningen är ju till för att testa hypoteserna och dess slutsatser.

Njae, nu blev det väl ändå lite fel. Det är ju i själva det vetenskapliga
arbetet som man testar hypoteserna och kommer till slutsatser. Precis
som ordet antyder är granskning att granska.

Callisto skrev:Utan denna kritiska granskning är det lätt att felaktigheter slinker emellan.

Med också, bevisligen. Och min synpunkt är att det som avgöra om
något är vetenskapligt eller inte är om de slutsatser som dragits är
vetenskapligt korrekta, inte om det är granskat.

Tänk följande tre fall:

1. En studie har gjorts, från den har en korrekt slutsats dragits. Den
som granskar studien hittar inga fel.

2. En studie har gjorts, från den har en inkorrekt slutsats dragits. Den
som granskar studien hittar inga fel.

3. En studie har gjorts, från den har en inkorrekt slutsats dragits. Den
som granskar studien hittar felen så de kan rättas.

Av dessa är nummer två inte vetenskaplig, trots granskning.

Här är två fall till:

4. En studie har gjorts, från den har en korrekt slutsats dragits. Ingen
granskar studien.

5. En studie har gjorts, från den har en inkorrekt slutsats dragits. Ingen
granskar studien.

Av dessa är 4 vetenskaplig, även om ingen granskare bekräftat det.

Ett sista fall:

6. En studie har gjorts, från den har en korrekt slutsats dragits. Den som
granskar studien anser sig hitta fel, men har själv fel.

I detta fall är studien vetenskaplig, trots att en granskare förnekar det.

- - -

Sammanfattning - vetenskapligheten ligger i det sakliga, inte i det aka-
demiskt proceduriska.

Och med det sagt säger jag inte att procedurerna är dåliga. De finns där
av goda skäl - för att förbättra kvaliteten på avhandlingar. Men de är som
jag ser det varken det som definierar vetenskaplighet eller något som är
en garant för hög vetenskaplig kvalitet.

Callisto skrev:Sedan så ställs det givetvis olika krav inom olika områden och tar man t.ex. humaniora så anser jag inte att det går att dra alla slutsatser som idag görs i vetenskapliga arbeten. Det är helt enkelt för många parameterar oftast påverkar men man har möjligtvis endast tagit med hälften i studien.

Det blir lite tokigt när man använder vetenskapliga principer för naturvetenskap och tillämpar det inom humaniora och även ibland inom medicin.

Du har så rätt.

Men att det så ofta blir tokigt betyder inte att det är fel att göra det,
bara att det är så svårt att det ofta överskrider de inblandades kompe-
tens. Jag tror även att en faktor är att folk är så rädda för att inte kom-
ma fram till något.

Callisto skrev:Exemplet med lokföraren var bra, beskriver lite av vad jag vill påpeka. För att kunna dra de slutsatser som de gjort krävs en extrem kartläggning av mångt mycket fler parametrar än de som ingår i studien för att vara något så när säker på vad som ligger bakom antalet hjärntumördrabbade lokförare.

Kan väl nämna, för dem som inte vet det, att det gjordes en studie till,
som visade att alla med skiftarbete (vilket lokförarna i studien hade)
hade ungefär samma risk att få hjärntumörer. Och då är frågan - har
man i denna studie bevisat att det är skiftarbetet som ställer till med
denna risk...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi