Blindtesters tillförlitlighet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja

Ja
41
65%
Nej
22
35%

Antal röster : 63

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-04 17:54

IngOehman skrev:Och argumentet är?

- - -

Du kommer med ett påstående.

Inget argument.

Dumt påstående dessutom, eftersom det är felaktigt. Hur
det är felaktigt framgår av det jag skrev.

Läs på vad JND är vettja! ;)

Tips - JND tillhör primärt objektet, inte någon enskild person.

Det kan vara svårt att förstå intuitivt, man måste nog läsa lite om de grundläggande begreppen inom psykofysik.
JND tillhör INTE objektet, tvärtom. Det är den minsta skillnaden i upplevelsen(sensation) som kan registreras(märkas) av subjektet, av en förändring hos ett fysiskt stimuli. Förhållandet mellan JND och förändring hos det fysiska stimulit kan variera beroende på situationen.

Edit: Lade till "(märkas) av subjektet"
Senast redigerad av single_malt 2014-02-04 18:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-04 18:12

bensnake skrev:
DQ-20 skrev:
bensnake skrev:Audio Note AN-E SPe HE - Audion Silver Night Mk.II S.E.T. - Naim CD5x - PS Audio Power Plant Premier - Purist Audio Design kobror

Det här skulle man ju kunna ta som utgångspunkt för att dissekera Ormis preferenser. Ser jag en tendens till presenshöjning, basbeskärning och lätt kompression?

/DQ-20

Jag ägnade mina första 20 år med denna hobby till att parameterlyssna. Konsekvensen blev att jag satt och letade fel som störde musikupplevelsen. Det har jag inget behov av längre eftersom presentationen känns så självklar. En synnerligen befriande känsla som jag önskar att alla med denna hobby ska få ynnesten att uppleva.

Ja, fast nu beskriver du snarast ett psykologiskt tillstånd och det kan ju bero på många olika saker. På faktiskt.se är inte intresserade av människor utan av ljud ifall du inte fattat det än.

Men allvarligt talat. Presens verkar vara en "bra" sak för studiomonitorer för vissa som använder dem i yrket. De verkar då inte intresserade av återgivningskvaliteten så mycket utan endast av de musikaliska framförandet och det är ju i mellanregistret som "det händer". De lyssnar så mycket på musiken att de helt bortser från ljudet så att säga. Men det finns så mycket som kan hända när man kopplar en enpetare utan motkoppling till en högtalare och ställer den i ett "vanligt" rum så ojojoj. Därav frågan.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-04 18:14

Svante skrev:Det går inte ihop.

Byt "låter trist" mot "det känns trist" så "mejkar det sens".

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 18:22

IngOehman skrev:Läst men inte förstått?

Oavsett vilket - fram med argumenten.

Vh, iö

Är det inte lite väl kallt i sandlådan så här års?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-04 18:59

DQ-20 skrev:
bensnake skrev:
DQ-20 skrev:
bensnake skrev:Audio Note AN-E SPe HE - Audion Silver Night Mk.II S.E.T. - Naim CD5x - PS Audio Power Plant Premier - Purist Audio Design kobror

Det här skulle man ju kunna ta som utgångspunkt för att dissekera Ormis preferenser. Ser jag en tendens till presenshöjning, basbeskärning och lätt kompression?

/DQ-20

Jag ägnade mina första 20 år med denna hobby till att parameterlyssna. Konsekvensen blev att jag satt och letade fel som störde musikupplevelsen. Det har jag inget behov av längre eftersom presentationen känns så självklar. En synnerligen befriande känsla som jag önskar att alla med denna hobby ska få ynnesten att uppleva.

Ja, fast nu beskriver du snarast ett psykologiskt tillstånd och det kan ju bero på många olika saker. På faktiskt.se är inte intresserade av människor utan av ljud ifall du inte fattat det än.

Men allvarligt talat. Presens verkar vara en "bra" sak för studiomonitorer för vissa som använder dem i yrket. De verkar då inte intresserade av återgivningskvaliteten så mycket utan endast av de musikaliska framförandet och det är ju i mellanregistret som "det händer". De lyssnar så mycket på musiken att de helt bortser från ljudet så att säga. Men det finns så mycket som kan hända när man kopplar en enpetare utan motkoppling till en högtalare och ställer den i ett "vanligt" rum så ojojoj. Därav frågan.

/DQ-20

En fundering: Olika människor uppfattar och hänger upp sig på olika aspekter vid musiklyssning och anpassar antagligen sin anläggning efter denna individuella uppfattning.
Om jag analogiserar till bildvärlden så är det ju ett klassiskt beteende.
Tycker mig ana detta fenomen när jag pratar ljudupplevelser med lyssningskamrater, vilket är givande och vidgar perspektiven.
Problemen börjar när någon hävdar att just deras uppfattning är rätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-04 19:04

single_malt skrev:

- - -

Inget argument.

Det kan vara svårt att förstå intuitivt, man måste nog läsa lite om de grundläggande begreppen inom psykofysik.
JND tillhör INTE objektet, tvärtom. Det är den minsta skillnaden i upplevelsen(sensation) som kan registreras(märkas) av subjektet, av en förändring hos ett fysiskt stimuli. Förhållandet mellan JND och förändring hos det fysiska stimulit kan variera beroende på situationen.

Okej, låt mig förtydliga: Det ÄR som du skriver minsta skillnad på
objektet som KAN märkas av subjektet, men inte minsta skillnad som
märks under okontrollerade omständigheter.

Vh, iö
.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-04 19:23

IngOehman skrev:
single_malt skrev:

- - -

Inget argument.

Okej, låt mig förtydliga: Det ÄR som du skriver minsta skillnad på
objektet som KAN märkas av subjektet, men inte minsta skillnad som
märks under okontrollerade omständigheter.

Vh, iö
.

Jag är ledsen. Du citerar mig fel. JND relaterar till själva registreringen av skillnaden. Gränsen. JND är benämningen på sensationen. Det är inte detsamma som "minsta skillnad på objektet som KAN märkas av subjektet"
Det är lätt att blanda ihop begreppen så jag rekommenderar verkligen lite studier i grundläggande psykofysik. Jag blandade själv ihop detta på samma sätt som du gör i mitt inlägg för några sidor sen och blev tvungen att damma av lite gammal kurslitteratur :)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-04 20:09

Från Psycophysics Method, theory and application av George A. Gescheider
When a stimulus above the absolute threshold is applied to the sense organ, the intensity of this stimulus must be increased or decreased by some critical amount before a person is able to report any change in sensation. The difference threshold was defined as the amount of change in a stimulus required to produce a just noticeable difference in the sensation"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-04 20:14

JND brukar ofta mätas genom en adaptiv testprocedur där lyssnaren tvingas välja ena eller andra alternativet ("vilken har högst tonhöjd?"). Om lyssnaren svarar rätt 2 ggr i rad gör man det lite svårare tills lyssnaren svarar fel. När lyssnaren svarar fel gör man det lättare igen. Detta gör att metoden konvergerar mot den nivå när personen svarar tex 75% rätt.

Ett JND-värde måste alltså anges tillsammans med hur stor andel rätt man förväntas svara vid den stimuliskillnaden.

Och det finns väl inget som hindrar att man låter JND vara individspecifikt. Eller räknar ut ett medelvärde, eller minimivärde från flera personer. Det beror ju på vilken fråga man ställer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2014-02-04 21:05

Bill50x skrev:

Vh, iö

/ B

ja, eller hur? särskilt map inlägget IÖ besvarar vilket du valde att inte citera
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 21:17

dimitri skrev:
Bill50x skrev:

Vh, iö

/ B

ja, eller hur? särskilt map inlägget IÖ besvarar vilket du valde att inte citera

Vilket inlägg syftar du då på? IÖ citerade inget i sitt inlägg...

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2014-02-04 21:18

Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:

Vh, iö

/ B

/ B

inlägget precis innan det du citerar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-04 21:22

dimitri skrev:
Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:

Ahh, den där IÖ menar att Peter Steindl läst en massa böcker men inget förstått? Ja, det var ju vänligt...

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2014-02-04 21:26

Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:

Ahh, den där IÖ menar att Peter Steindl läst en massa böcker men inget förstått? Ja, det var ju vänligt...

/ B

så kan man också tolka det, med dina glasögon på.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-04 21:32

Självmål dimman :P

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-04 21:35

- - -

Inget argument.

Om om din kommenter handlade om det jag skrev till bensnake
så är argument från din sida möjligen en ännu större bristvara.

Vh, iö

IngOehman, om du tror att jnd tillhör objektet så förstår jag att ämnet är svårt för dig.

JND ligger helt hos subjektet och inget annat. JND tillhör fenomenet perception. Den minsta detekterbara amplituddifferensen av stimuli d v s jnd är helt och hållet beroende av stimulis absoluta värde. Detta faktum beror på Webers lag. Det betyder att om absolutnivån höjs 10 ggr så blir absolutbeloppet av jnd också 10 ggr högre. Den procentuella andelen av jnd i förhållande till stimulits absolutbelopp är konstant. Jag har skrivit angående detta tidigare i tråden. JND har noll och intet med objekten att göra!

Wiki skrev:In psychophysics, a just-noticeable difference, customarily abbreviated with lowercase letters as jnd, is the smallest detectable difference between a starting and secondary level of a particular sensory stimulus. It is also known as the difference limen, differential threshold, or least perceptible difference.

For many sensory modalities, over a wide range of stimulus magnitudes sufficiently far from the upper and lower limits of perception, the 'jnd' is a fixed proportion of the reference sensory level, and so the ratio of the jnd/reference is roughly constant (that is the jnd is a constant proportion/percentage of the reference level).

The jnd is a statistical, rather than an exact quantity: from trial to trial, the difference that a given person notices will vary somewhat, and it is therefore necessary to conduct many trials in order to determine the threshold. The jnd usually reported is the difference that a person notices on 50% of trials.

This 50%-discriminated disparity can be used as a universal unit of measurement of the psychological distance of the level of a feature in an object or situation and an internal standard of comparison in memory, such as the 'template' for a category or the 'norm' of recognition

If a different proportion is used, this should be included in the description—for example one might report the value of the "75% jnd".

Om en förändring hos objektet sker och denna förändring är så pass liten att subjektet inte kan förnimma förändringen så ligger objektets förändring under subjektets jnd. JND är helt och hållet en sensorisk egenskap. JND varierar mellan olika subjekt, men för att få fram data på jnd så görs flera försök på många subjekt och då kan man få fram ett slags medelvärde.

Jag kan inget annat än fortsatt konstatera att du har missuppfattat hela situationen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-04 23:14

Jag orkar inte leta upp originalkällan, men jag får inte ihop det där med att JND skulle vara den nivå där man identifierar rätt objekt 50% av gångerna. Det måste väl betyda att det är helt slumpmässiga svar?

I varje fall om det är två alternativ att välja på.

Jag gjorde faktiskt ett rätt grovt fel i ett program en gång för länge sedan som skulle mäta JND, jag gjorde just så att det letade reda på nivån när svaren blev slumpmässiga. Det gjorde att värdet man fick fram var ett där man svarade slumpmässigt, dvs under detektionströskeln... :roll:

petersteindl skrev:
Wiki skrev:In psychophysics, a just-noticeable difference, customarily abbreviated with lowercase letters as jnd, is the smallest detectable difference between a starting and secondary level of a particular sensory stimulus. It is also known as the difference limen, differential threshold, or least perceptible difference.

For many sensory modalities, over a wide range of stimulus magnitudes sufficiently far from the upper and lower limits of perception, the 'jnd' is a fixed proportion of the reference sensory level, and so the ratio of the jnd/reference is roughly constant (that is the jnd is a constant proportion/percentage of the reference level).

The jnd is a statistical, rather than an exact quantity: from trial to trial, the difference that a given person notices will vary somewhat, and it is therefore necessary to conduct many trials in order to determine the threshold. The jnd usually reported is the difference that a person notices on 50% of trials.

This 50%-discriminated disparity can be used as a universal unit of measurement of the psychological distance of the level of a feature in an object or situation and an internal standard of comparison in memory, such as the 'template' for a category or the 'norm' of recognition

If a different proportion is used, this should be included in the description—for example one might report the value of the "75% jnd".

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-02-05 00:09

Ja det där med 50% känns ju lite märkligt. Man bör ju ställa krav på att man med viss sadistisk konferens faktiskt plockar skillnaden och inte gissar.

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-05 00:10

dimitri skrev:
Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:

Och hur ska man tolka det med dina?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-05 00:20

Det heter ju "Just Noticeable Difference", inte "Just Noticed Difference" eller så (i.e. noticeable by someone, en person). Noterbar, inte noterad.

dimitri

Inläggav dimitri » 2014-02-05 00:30

Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:

Och hur ska man tolka det med dina?

/ B

genom mina glasögon så var det inte IÖ som menade att PS har läst en massa böcker, det skulle vara bra om du iddes citera inlägget

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-05 00:35

Varför inte kalla JND prexis vad det betyder, nämligen Just Noterbar Detektion . . . typ :roll: 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-05 00:35

Dimitri skrev:
genom mina glasögon

Genom dina glasögon??

Jag som trodde att du och E alltid använde samma glasögon som IÖ?? 8)
Senast redigerad av pinnen 2014-02-05 00:37, redigerad totalt 2 gånger.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-05 00:36

phloam skrev:Det heter ju "Just Noticeable Difference", inte "Just Noticed Difference" eller så (i.e. noticeable by someone, en person). Noterbar, inte noterad.

Ja, eller märkbar. Noterbar låter som en dålig svengelsk översättning och jag ser ett anteckningsblock framför mig när jag ser ordet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-05 00:38

Laila skrev:Varför inte kalla JND prexis vad det betyder, nämligen Just Noterbar Detektion . . . typ :roll: 8)

Nja, den engelska förkortningen betyder "just noticeable difference" vilket i översättning nog helst blir "nätt och jämt märkbar skillnad". Vi får införa en svensk förkortning: NOJMS :D .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-05 00:41

Piotr skrev:Ja det där med 50% känns ju lite märkligt. Man bör ju ställa krav på att man med viss sadistisk konferens faktiskt plockar skillnaden och inte gissar.

/Peter

Fast konfidensen är ju något helt annat.

Man kan svara rätt i 75 % av lyssningarna, men med statistiken säkerställa 95% konfidens med hjälp av tillräckligt många lyssningar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-05 00:42

@ piotr: Jag tror inte det där med 50% är så märkligt vad ankommer jnd.

Svante skrev:Jag orkar inte leta upp originalkällan, men jag får inte ihop det där med att JND skulle vara den nivå där man identifierar rätt objekt 50% av gångerna. Det måste väl betyda att det är helt slumpmässiga svar?

I varje fall om det är två alternativ att välja på.

Jag gjorde faktiskt ett rätt grovt fel i ett program en gång för länge sedan som skulle mäta JND, jag gjorde just så att det letade reda på nivån när svaren blev slumpmässiga. Det gjorde att värdet man fick fram var ett där man svarade slumpmässigt, dvs under detektionströskeln... :roll:

petersteindl skrev:

Just på jnd har jag sett 50 % och jag har sett den siffrran på åtskilliga ställen i den akademiska världen. Vissa använder 75 %. 75 % skulle jag själv kanske välja om jag gjorde sådana psykofysiska mätningar. Jag kan tänka mig att man kan göra tester med två upplägg. Det ena upplägget är t.ex. tonerna lika och sedan separerar man tonerna från varandra och då f´år subjekten tala om då de hör skillnad, det andra alternativet är då tonerna närmar sig varandra och då får subjekten tala om när de inte längre hör skillnad. Dessa båda ger olika resultat och då bildas ett område däremellan. Då är frågan om man helt enkelt anser jnd ligga mitt i området. Jag skulle tro att om man sätter för hög procentsiffra så kommer områdena att ligga omlott och det kanske inte är önskvärt.

Det finns många olika metoder för test av jnd. Jag refererar till det jag har läst och jag använder wikis text under förutsättning att det är i överensstämmelse med det jag läst i böcker som är vedertagna på området. Då är det enklast att kopiera text istället för att skriva texten från en bok.

Här är en till.

http://psychology.about.com/od/jindex/g/just-difference-threshold.htm

Du kan klicka här och läsa: http://mastering.maximalsound.com/audio_docs/AllenNeely1997JASA.pdf
Jag har själv inte läst artikeln.

I Handbook of perception IV Hearing, Academic Press, står följande:
Handbook of perception IV Hearing, Academic Press sida 414 skrev:In this section , sensitivity is usually discussed in terms of detection "tresholds" and "just-noticable-differences" (jnds) in stimuli. It should be understood, however, that this practice is employed merely for simplicity, that the thresholds and jnds are merely points on psychometric functions for which the subject's performance reached some reasonable criterion (such as 75% correct or a sensitivity index d' of unity), and that, ideally, it is necessary to consider theese functions in their entirety. etc.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-05 00:44

phloam skrev:Det heter ju "Just Noticeable Difference", inte "Just Noticed Difference" eller så (i.e. noticeable by someone, en person). Noterbar, inte noterad.

Bra synpunkt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-02-05 00:44

Om man återgår till en specifik fråga: JND för tryckskillnad vid 10 Hz. Några vetenskapliga rapporter om detta?

Går vi till 0 Hz, JND för luftrycksskillnader? Den mänskliga barometern.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-05 00:47

@Svante.

+1, försökte bara å få tillet mä JND . . . annars så är ju NOJMS helt ok för en novis på
området, som t.ex. maj . . . typ. :wink: :D

Edit: lagt till @ Svante
Senast redigerad av Laila 2014-02-05 00:50, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi