@ piotr: Jag tror inte det där med 50% är så märkligt vad ankommer jnd.
Svante skrev:Jag orkar inte leta upp originalkällan, men jag får inte ihop det där med att JND skulle vara den nivå där man identifierar rätt objekt 50% av gångerna. Det måste väl betyda att det är helt slumpmässiga svar?
I varje fall om det är två alternativ att välja på.
Jag gjorde faktiskt ett rätt grovt fel i ett program en gång för länge sedan som skulle mäta JND, jag gjorde just så att det letade reda på nivån när svaren blev slumpmässiga. Det gjorde att värdet man fick fram var ett där man svarade slumpmässigt, dvs under detektionströskeln...
petersteindl skrev:Wiki skrev:In psychophysics, a just-noticeable difference, customarily abbreviated with lowercase letters as jnd, is the smallest detectable difference between a starting and secondary level of a particular sensory stimulus. It is also known as the difference limen, differential threshold, or least perceptible difference.
For many sensory modalities, over a wide range of stimulus magnitudes sufficiently far from the upper and lower limits of perception, the 'jnd' is a fixed proportion of the reference sensory level, and so the ratio of the jnd/reference is roughly constant (that is the jnd is a constant proportion/percentage of the reference level).
The jnd is a statistical, rather than an exact quantity: from trial to trial, the difference that a given person notices will vary somewhat, and it is therefore necessary to conduct many trials in order to determine the threshold. The jnd usually reported is the difference that a person notices on 50% of trials.
This 50%-discriminated disparity can be used as a universal unit of measurement of the psychological distance of the level of a feature in an object or situation and an internal standard of comparison in memory, such as the 'template' for a category or the 'norm' of recognition
If a different proportion is used, this should be included in the description—for example one might report the value of the "75% jnd".
Just på jnd har jag sett 50 % och jag har sett den siffrran på åtskilliga ställen i den akademiska världen. Vissa använder 75 %. 75 % skulle jag själv kanske välja om jag gjorde sådana psykofysiska mätningar. Jag kan tänka mig att man kan göra tester med två upplägg. Det ena upplägget är t.ex. tonerna lika och sedan separerar man tonerna från varandra och då f´år subjekten tala om då de hör skillnad, det andra alternativet är då tonerna närmar sig varandra och då får subjekten tala om när de inte längre hör skillnad. Dessa båda ger olika resultat och då bildas ett område däremellan. Då är frågan om man helt enkelt anser jnd ligga mitt i området. Jag skulle tro att om man sätter för hög procentsiffra så kommer områdena att ligga omlott och det kanske inte är önskvärt.
Det finns många olika metoder för test av jnd. Jag refererar till det jag har läst och jag använder wikis text under förutsättning att det är i överensstämmelse med det jag läst i böcker som är vedertagna på området. Då är det enklast att kopiera text istället för att skriva texten från en bok.
Här är en till.
http://psychology.about.com/od/jindex/g/just-difference-threshold.htmDu kan klicka här och läsa:
http://mastering.maximalsound.com/audio_docs/AllenNeely1997JASA.pdfJag har själv inte läst artikeln.
I Handbook of perception IV Hearing, Academic Press, står följande:
Handbook of perception IV Hearing, Academic Press sida 414 skrev:In this section , sensitivity is usually discussed in terms of detection "tresholds" and "just-noticable-differences" (jnds) in stimuli. It should be understood, however, that this practice is employed merely for simplicity, that the thresholds and jnds are merely points on psychometric functions for which the subject's performance reached some reasonable criterion (such as 75% correct or a sensitivity index d' of unity), and that, ideally, it is necessary to consider theese functions in their entirety. etc.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.