Bygga baslådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Bygga baslådor

Inläggav MichaelG » 2014-02-04 16:46

Hej jag kan ingenting om högtalarbygge, men inbillar mig att en passiv sluten sub-bas är en ganska enkel konstruktion. Det gäller "bara" att hitta ett lämpligt element och därefter att bygga en lagom stor låda i lagom tjock mdf. Det svåraste är väl att få den tät och eventuell stagning, men inte ens det handlar om raketforskning.

Så ser min bild ut. Är den rimligt riktig, eller är det mycket mer komplicerat än så? Vari består i så fall lurigheterna?

OM jag har helt fel och det krävs typ ingenjörsexamen för att ge sig på ett dylikt projekt, så lämnar jag detta direkt.
OM man har förutsättningar att klara av det om man kan sätta ihop en IKEA-bokhylla, så är jag klart sugen.

Hur börjar man? Var får man tag på element? Hur vet man vad man ska ha? Finns det prisvärda "kit"?

Tacksam för alla idéer och input! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-04 17:03

Här ser du hur enkelt det kan vara, misströsta inte över att bilderna försvunnit i början av tråden, där det börjar bli intressant så ligger bilderna kvar:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1180643
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Bygga baslådor

Inläggav steveo1234 » 2014-02-04 17:08

MichaelG skrev:Hej jag kan ingenting om högtalarbygge, men inbillar mig att en passiv sluten sub-bas är en ganska enkel konstruktion. Det gäller "bara" att hitta ett lämpligt element och därefter att bygga en lagom stor låda i lagom tjock mdf. Det svåraste är väl att få den tät och eventuell stagning, men inte ens det handlar om raketforskning.

Så ser min bild ut. Är den rimligt riktig, eller är det mycket mer komplicerat än så? Vari består i så fall lurigheterna?

OM jag har helt fel och det krävs typ ingenjörsexamen för att ge sig på ett dylikt projekt, så lämnar jag detta direkt.
OM man har förutsättningar att klara av det om man kan sätta ihop en IKEA-bokhylla, så är jag klart sugen.

Hur börjar man? Var får man tag på element? Hur vet man vad man ska ha? Finns det prisvärda "kit"?

Ja, alltså det räcker ju för att få ihop en låda som låter och om det är de enda kraven så är man ju hemma :)

Om man vill ha rätt ljudtryck och dessutom spela tillräckligt långt ner i frekvens så blir det lite klurigare. Vill man dessutom ha det rimligt odistat så blir det svårare. Vill man dessutom att det inte ska dista hörbart vid de ljudtryck man kan komma att lyssna vid så behöver man börja simulera och mäta....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-04 17:56

MichaelG skrev:Hej jag kan ingenting om högtalarbygge, men inbillar mig att en passiv sluten sub-bas är en ganska enkel konstruktion. Det gäller "bara" att hitta ett lämpligt element och därefter att bygga en lagom stor låda i lagom tjock mdf. Det svåraste är väl att få den tät och eventuell stagning, men inte ens det handlar om raketforskning.

Jag skulle vilja säg att man börjar med att sätta en budget och en målsättning. Vad får det kosta i slutändan? Vilka förutsättningar finns map slutsteg, delning osv? Hur djupt ska du kunna spela? Hur höga ljudtryck vill du uppnå? När du funderat ut detta så postar du dina funderingar här i tråden och bollen är i rullning! :D

Att bygga ett par lådor som ser ok ut och håller tätt är en ganska smal sak, har man en brädgård eller ett snickeri i närheten som kan formatsåga åt dig så behövs i stort sett bara lim och knektar.

Summer Passing

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-04 19:01

paa: Mitt tänkta projekt har kanske ett uns lägre ambitionsgrad än det i tråden. :)

steveo1234: Jag tänkte att om man vill ha flera element, delningsfilter, basreflex, etc, så blir det krångligt. Men att ett visst element som passar till en sluten konstruktion helt enkelt är optimal i ett visst antal liter, med en viss mängd fyllningsmaterial. Men jag kanske underskattar svårigheterna...

Aerob: Jag har idag ett par fullrange som går ner till 23 Hz. De är specade till 93 dB/1 w och tål max 500 w. Så när jag lyssnar på musik räcker det ALLTID till. Men min son spelade någon gång någon sorts modern musik med massor av massiv djupbas. Då kunde vi bara spela högt. Inte jättehögt. Problemet är när jag ser vissa filmer. Det finns framför allt vissa actionfilmer där det ligger ett kraftigt basmuller i bakgrunden och suger massa kraft ur förstärkeriet. Jag brukar titta på film med ljudet på 0-nivån. Men med vissa basmullerfilmer har jag varit tvungen att sänka till -3 dB för att inte förstärkaren ska klippa. Därför funderar jag på "baslådor" för LFE-kanalerna. Och då tänker jag så här:

- Frekvensomfång från c:a 20 Hz (eller litet lägre om det inte blir mycket dyrare/krångligare)
- Max ljudtryck 120 dB någonstans (så att den matchar frontarna)
- Storlek och utseende spelar ingen roll.
- Jag har tänkt ha 2 basar som ska stå i varsitt hörn och drivas med ett PA-slutsteg på några hundra watt. Jag tänker att hörnplaceringen mildrar kraven på konstruktionen.
- Receivern står för delning.
- Budget kanske 5-6000 kr. Typ max 2.000 per element och 1.000 per låda. Men om det finns goda skäl att tänka på annat sätt, eller det blir mycket mer prisvärt med en lösning som kostar litet mer, är jag öppen för detta.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-02-04 19:42

Enklast att nå den prestandan för dom pengarna måste ju vara två portade lådor tänker jag. Att spela 120dB ned mot 20Hz och strax därunder med slutna kommer att kräva rejäla element.

Såg nyss Enders Game på -10 med kalibrerad nivå fast med ~10dB lyft vid 20Hz, borde gå jämnt ut mot att spela på noll-nivå utan lyft med EQ. Det fanns MASSIVA mängder bas där. Att kunna spela det med två slutna lådor för dom pengarna ser jag som extremt svårt.

Portade lådor alternativt stora horn så som Kraken 212 är mina förslag.

Har dock inga konkreta förslag på element för det portade alternativet.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-04 20:20

JonasW skrev:Att kunna spela det med två slutna lådor för dom pengarna ser jag som extremt svårt.

Ja, det kanske är så. Jag kan ju som sagt ingenting om detta. Jag tänkte väl mest att hörnplacering av två lådor ger många decibel mer än en låda en bit in i rummet. Så att en låda som "fritt" ger 105 dB (vilket ju är ganska mycket det också iofs) närmar sig ett ljudtryck på 120 med två lådor med hörnplacering. Och når man inte ända fram, finns ju inget som hindrar att man kompletterar med två lådor till så småningom.

Jag vet ju inte riktigt vad som är realistiska mål inom min budget. Och hur kompromisserna ser ut.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-02-04 21:31

En tanke jag lekt med är ett flertal pyttesubbar utplacerade lite slumpmässigt. Varje sub behöver inte spela så starkt om man har flera. :)
Finns det något 6,5" element som skulle funka?
Jag tycker mig ofta se folk hänvisa till just många subbar för att minska problemen med rumsresonanser. :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-02-04 21:46

Ska man spela så högt och djupt som TS är ute efter så kan man glömma små element. 10" i horn, 12-15" i portade lådor eller 15-18" i slutna är troligen det som gäller för SPL och frekvenskraven listade i början.

Någon skulle behövt simulera två stycken lådor med olika lösningar åt dig. Det kan nog gå att få ihop om du lägger ~2k per element och en tusenlapp per låda med ett steg utöver det.

En fråga också. Är volymen på din receiver kalibrerad? Att se på film på 0-nivå är riktigt högt. Ställer stora krav på högtalare, förstärkare, rum och öron ;)

Är volymen inte kalibrerad så är det en annan sak, då är det svårt att veta hur högt det egentligen är.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-04 22:18

JonasW skrev:En fråga också. Är volymen på din receiver kalibrerad? Att se på film på 0-nivå är riktigt högt. Ställer stora krav på högtalare, förstärkare, rum och öron ;)

Ja, nivån är kalibrerad med medföljande mikrofon till receivern. Med tanke på att frontarna har en känslighet på 93 dB och effekttålighet på 500 w och jag använder ett Emotiva XPA2 som nästan klipper i topparna och jag dessutom använder 6 surroundhögtalare och en center som drivs av receivern, så blir det faktiskt rätt så högt. Musik (som ju ofta är mer komprimerad än film) kör jag i allmänhet betydligt lägre. Utom enstaka akustiska fulldynamiska inspelningar som jag också kör på 0-nivån. Vissa filmer med sämre och mindre dynamiskt ljud får jag också dra ner en del, annars blir det outhärdligt.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-02-04 22:27

MichaelG skrev:
JonasW skrev:En fråga också. Är volymen på din receiver kalibrerad? Att se på film på 0-nivå är riktigt högt. Ställer stora krav på högtalare, förstärkare, rum och öron ;)

Ja, nivån är kalibrerad med medföljande mikrofon till receivern. Med tanke på att frontarna har en känslighet på 93 dB och effekttålighet på 500 w och jag använder ett Emotiva XPA2 som nästan klipper i topparna och jag dessutom använder 6 surroundhögtalare och en center som drivs av receivern, så blir det faktiskt rätt så högt. Musik (som ju ofta är mer komprimerad än film) kör jag i allmänhet betydligt lägre. Utom enstaka akustiska fulldynamiska inspelningar som jag också kör på 0-nivån. Vissa filmer med sämre och mindre dynamiskt ljud får jag också dra ner en del, annars blir det outhärdligt.

Ok, då spelar du onekligen högt. Vi får se om någon som är bättre än mig på att simulera kommer in med lite förslag :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-05 00:19

Budget 6000 kr.. nä, du får nog lägga till en del om LFE ska spelas på referensnivå.

Minst dubbelt så mycket?
6-8 vettiga element?

Kanske Dayton RSS90HF-4.
Åtta element fördelade på 1000 liter rejält tillmoffade ger MOL om 118 dB vid 14 Hz.

EDIT:

125 l, 66% viso, Q=0,7
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-02-05 10:46

MichaelG skrev:paa: Mitt tänkta projekt har kanske ett uns lägre ambitionsgrad än det i tråden. :)

steveo1234: Jag tänkte att om man vill ha flera element, delningsfilter, basreflex, etc, så blir det krångligt. Men att ett visst element som passar till en sluten konstruktion helt enkelt är optimal i ett visst antal liter, med en viss mängd fyllningsmaterial. Men jag kanske underskattar svårigheterna...

Ja, alltså det är ju enkelt att göra så. Och det kommer dessutom att fungera "bra" till skillnad från exempelvis en feldimensionerad basreflex som per automatik blir skit.

Problemet är isåfall snarare ett kvalitet och kvantitetsdimensioneringsproblem. Hur starkt vill du spela och hur känslig är du för de olika formerna av distorsion?

Enligt de kraven du skriver nedan så borde du nog börja med 4st 12-15" av bättre kvalisort.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-05 12:54

Elfsberg: Jag kanske tar i för mycket? Jag googlade på ett Dayton RSS390 om det var dessa du menade. 87 dB känslighet och max toppeffekt på 1000 w låter ju som något som skulle funka. Två sådana lådor i varsitt hörn, borde ju ge mig betydligt mer baskapacitet än jag har idag. Och visar det sig inte räcka, kan man ju bygga några till på sikt. Var får man tag på detta element? Och hur vet man vilken låda man ska bygga?

steveo1234: Jag kanske ska tänka basreflex om jag inte vill ändra kraven på pris/Hz/dB för mycket. Och kvalitet är nog viktigare än kvantitet. Det är ju lättare att komplettera med fler lådor på sikt om man vill ha större ljudtryck än att bygga om allting för att det låter dåligt. Det kanske inte är så mycket svårare att bygga basreflex om det bara finns en ritning (och lokala snickaren sågar ut hålen).

Om jag siktar på 20 Hz (med rumsstöd) och kvalitet i ljudet (låg dist etc) och tummar litet på ljudtrycket (med möjlighet till framtida utbyggnad) och tänker basreflex (i stället för slutet); Är c:a 6.000 kr fortfarande orimligt för två element och två lådor?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-05 13:00

MichaelG skrev:Elfsberg: Jag kanske tar i för mycket? Jag googlade på ett Dayton RSS390 om det var dessa du menade. 87 dB känslighet och max toppeffekt på 1000 w låter ju som något som skulle funka. Två sådana lådor i varsitt hörn, borde ju ge mig betydligt mer baskapacitet än jag har idag. Och visar det sig inte räcka, kan man ju bygga några till på sikt. Var får man tag på detta element? Och hur vet man vilken låda man ska bygga?

steveo1234: Jag kanske ska tänka basreflex om jag inte vill ändra kraven på pris/Hz/dB för mycket. Och kvalitet är nog viktigare än kvantitet. Det är ju lättare att komplettera med fler lådor på sikt om man vill ha större ljudtryck än att bygga om allting för att det låter dåligt. Det kanske inte är så mycket svårare att bygga basreflex om det bara finns en ritning (och lokala snickaren sågar ut hålen).

Om jag siktar på 20 Hz (med rumsstöd) och kvalitet i ljudet (låg dist etc) och tummar litet på ljudtrycket (med möjlighet till framtida utbyggnad) och tänker basreflex (i stället för slutet); Är c:a 6.000 kr fortfarande orimligt för två element och två lådor?

Två RSS390HF-4 kommer du mycket långt med om du inte är en total basgalning som somliga(typ jag).
Det går som sagt alltid att komplettera med fler i framtiden om man känner det behovet.

Dessa element i slutna 125liters lådor helt fylld med fluff låter bra enligt mig.
Du kan ju fråga Empa här på faktiskt. Han har just den konfigurationen.

Här har du en simulering:
Bild

Elementen kan köpas här:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098

Jag skulle absolut bygga slutet om kvalité har högsta prioritet av den enkla anledningen att det är så mycket lättare. För basreflex kan så mycket gå fel.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-05 13:04

Ett annat förslag på en 15" som kanske blir verklighet och i så fall väldigt prisvärd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51921 :D

Summer Passing

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-02-05 13:45

Jag kör 4st Dayton RSS390HF-4 i slutna lådor på 125l/element samt fyllda med fluff. Låter riktigt bra, men jag kan tycka att 2st blir på gränsen med tanke på hur högt TS verkar vilja spela. Därför lät jag bli att rekommendera dom.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-05 14:21

Jag hade väntat på Aerobs 15"..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-05 14:23

Aerob skrev:Ett annat förslag på en 15" som kanske blir verklighet och i så fall väldigt prisvärd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51921 :D

Dessa tror jag kan bli riktigt bra så om du inte har för bråttom(ingen illa menat Aerob) MichaelG så är dessa absolut ett alternativ som jag tror på.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-05 17:18

AndreaArvidsson: Det verkar ju som om Daytonelementen uppfattas som bra och (gissar jag) prisvärda av flera. De ligger ju nästan inom min budget dessutom, så de är klart intressanta.

En sluten 125 liters låda fylld med fluff, låter överkomligt. Något särskilt att tänka på där? Funkar en kub bra, eller bör man välja annan form? Vanlig MDF, eller annat material? Och hur tjockt? Och bör baffeln vara tjockare än övriga sidor? Någon särskild placering av själva elementet (exempelvis så högt/lågt/mittigt som möjligt). Intern stagning? Spikes eller gummifötter (skojar bara :wink: )

Aerob: Om jag läser rätt, kommer priserna att ligga för långt över mina tänkta 2000/element för att bli riktigt intressanta för mig.

JonasW: Enligt specen på elementet så bör jag ändå komma ganska långt med två hörnplacerade subbar. Betydligt längre än vad jag gör idag. Och som sagt - räcker det inte så har jag 6 hörn till i rummet. :wink:

Elfsberg: Men ligger de inte långt utanför min budget? Och har du någon aning om hur länge väntan blir?

Och förresten allihopa - Tack för ert engagemang! :D

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-02-05 17:26

Peerless xls10 finns billigt på ebay men de har iju inte alls samma ork i pumpen som Dayton. Dock får du 4st mindre för samma pris.

http://www.ebay.com/itm/2X-Peerless-XLS ... 19e8214902

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-05 17:58

MichaelG skrev:Aerob: Om jag läser rätt, kommer priserna att ligga för långt över mina tänkta 2000/element för att bli riktigt intressanta för mig.

Nja, det finns ju inget pris ännu, bara ett pristak. Med det senaste angivna prisläget så gjorde jag en snabb kalkyl på ett eventuellt slutpris inkl. moms, tull och frakt. Det finns att läsa i sin helhet här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 28#1507028

Du som funderar på en basreflexlåda kan även titta på dessa simuleringar för att få ett humm om hur elementet skulle kunna bete sig i en basreflexlåda: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 00#1525500

Parametrarna är ju inte slutgiltiga men som sagt, ett humm. Det samma gäller för priset givetvis, det kan röra sig i båda riktningarna. Jag vågar inte sia om när det kan bli leveransfärdigt, men jag vet att de delar som behövs för att bygga våran (förhoppningsvis) slutgiltiga prototyp kommer in nu i dagarna.

Summer Passing

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-02-05 19:30

MichaelG skrev:En sluten 125 liters låda fylld med fluff, låter överkomligt. Något särskilt att tänka på där? Funkar en kub bra, eller bör man välja annan form? Vanlig MDF, eller annat material? Och hur tjockt? Och bör baffeln vara tjockare än övriga sidor? Någon särskild placering av själva elementet (exempelvis så högt/lågt/mittigt som möjligt). Intern stagning? Spikes eller gummifötter (skojar bara :wink: )

rektangulära lådor med element nära kortsidan blir möbleringsvänligt
Bild

19mm MDF och dubbelt i baffeln räcker väl för lagomt feelgood, flaggstag är en bra grej, SD-fötter såklart-annars kommer maffian 8)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-05 22:21

Gummifötter passar bäst under diskmaskiner..

8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-05 22:38

Håller med HK430.

19mm MDF med dubbelt för baffeln blir bra. Ett flagg eller korsstag i mitten.

Fötter väljer man utefter om man tycker om att vitrinskåpet spelar med i basgångarna eller inte ;)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-05 23:31

Aerob skrev:
Med det senaste angivna prisläget så gjorde jag en snabb kalkyl på ett eventuellt slutpris inkl. moms, tull och frakt.

Ojdå, det var ju bara litet över min budget. Kanske "worth waiting for"? Jag ska ju inte bygga basen i morgon, utan till våren någon gång har jag tänkt. Jag förstår (nästan) ingenting av elementparametrarna, så vilka är de viktigaste skillnaderna mellan Daytonelementet och Aerobelementet?

Och så har HK430 påhejad av AndreasAndersson gett lådtips. Eftersom lådorna ska stå bakom ett par draperier, spelar utseendet ingen roll, men jag har för mig att jag läst att MDF inte är helt lufttätt och därför behöver målas, eller lackas för att bli tätt. Är det så - och vilket är det enklaste sättet i så fall?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-05 23:45

MichaelG skrev:Eftersom lådorna ska stå bakom ett par draperier, spelar utseendet ingen roll, men jag har för mig att jag läst att MDF inte är helt lufttätt och därför behöver målas, eller lackas för att bli tätt. Är det så - och vilket är det enklaste sättet i så fall?

Snåla inte med lim i skarvanra och rolla därefter lådorna med färg på utsidan så blir de täta och fina.

Om basarna skall stå bakom draperier så kanske du bör fundera på att göra basarna väldigt platta, men höga så får de inte draperiet att bukta utåt.

Så här fint kan det bli när basarna slickar väggen. Empas bilder.
Ser du baslådan?
Bild

Och så med draperier:
Bild

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-02-05 23:56

steveo1234 skrev:

Ja, alltså det räcker ju för att få ihop en låda som låter och om det är de enda kraven så är man ju hemma :)

Om man vill ha rätt ljudtryck och dessutom spela tillräckligt långt ner i frekvens så blir det lite klurigare. Vill man dessutom ha det rimligt odistat så blir det svårare. Vill man dessutom att det inte ska dista hörbart vid de ljudtryck man kan komma att lyssna vid så behöver man börja simulera och mäta....

Jag vete fan om det är så mycket krångligare än att köpa två element, bygga två lådor och klämma i ett element i varje?
Dom flesta elementen är ju byggda på, så det finns ju rekommendationer till förbannelse om man googlar.
Sen kan man givetvis inte nå 120 dB @ 10 Hz för 6000 spänn, men man kan ju börja med två element av hyfsad kvalisort, och sen uppgradera till fler likadana om man vill ha mer.
En sluten låda går ju knappt att misslyckas med..

Jo. Finishen då. :D

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2014-02-06 00:41

Jag har testat flera typer av baslådor. Min erfarenhet är att låga frekvenser inte hörs i normala rum. Om det var kraftigt tryck hoppade alla grejer i rummet runt i rummet. Föremål trillade ner från bokhyllan. Dessutom märkte jag att både mellanregistret och diskanten ljudet försvann. Körde jag filmer som jag spelat in i förarhytten på ett ånglok kunde jag bli illamående.
Trivs själv bättre med snabba och välljudande basar som går skapligt långt ner.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 00:45

Helmut skrev:Jag har testat flera typer av baslådor. Min erfarenhet är att låga frekvenser inte hörs i normala rum. Om det var kraftigt tryck hoppade alla grejer i rummet runt i rummet. Föremål trillade ner från bokhyllan. Dessutom märkte jag att både mellanregistret och diskanten ljudet försvann. Körde jag filmer som jag spelat in i förarhytten på ett ånglok kunde jag bli illamående.
Trivs själv bättre med snabba och välljudande basar som går skapligt långt ner.

Om man måste välja så tror jag de flesta föredrar välljudande framför att spela så djupt som möjligt, men det går ju att få både och. Det kostar bara en del.

Nästa

Återgå till DIY-forum