paa: Mitt tänkta projekt har kanske ett uns lägre ambitionsgrad än det i tråden.
steveo1234: Jag tänkte att om man vill ha flera element, delningsfilter, basreflex, etc, så blir det krångligt. Men att ett visst element som passar till en sluten konstruktion helt enkelt är optimal i ett visst antal liter, med en viss mängd fyllningsmaterial. Men jag kanske underskattar svårigheterna...
Aerob: Jag har idag ett par fullrange som går ner till 23 Hz. De är specade till 93 dB/1 w och tål max 500 w. Så när jag lyssnar på musik räcker det ALLTID till. Men min son spelade någon gång någon sorts modern musik med massor av massiv djupbas. Då kunde vi bara spela högt. Inte jättehögt. Problemet är när jag ser vissa filmer. Det finns framför allt vissa actionfilmer där det ligger ett kraftigt basmuller i bakgrunden och suger massa kraft ur förstärkeriet. Jag brukar titta på film med ljudet på 0-nivån. Men med vissa basmullerfilmer har jag varit tvungen att sänka till -3 dB för att inte förstärkaren ska klippa. Därför funderar jag på "baslådor" för LFE-kanalerna. Och då tänker jag så här:
- Frekvensomfång från c:a 20 Hz (eller litet lägre om det inte blir mycket dyrare/krångligare)
- Max ljudtryck 120 dB någonstans (så att den matchar frontarna)
- Storlek och utseende spelar ingen roll.
- Jag har tänkt ha 2 basar som ska stå i varsitt hörn och drivas med ett PA-slutsteg på några hundra watt. Jag tänker att hörnplaceringen mildrar kraven på konstruktionen.
- Receivern står för delning.
- Budget kanske 5-6000 kr. Typ max 2.000 per element och 1.000 per låda. Men om det finns goda skäl att tänka på annat sätt, eller det blir mycket mer prisvärt med en lösning som kostar litet mer, är jag öppen för detta.