Jaha, så har man gett HD970 en rejäl omgång med allt från klassiskt till metal. Vad tycker jag då? Vi börjar med det viktigaste, ljudet.
Luftigt, mycket detaljerat och klart. Kanske något kyligt i presentationen, det känns verkligen inte som att spelaren färgar ljudet på något sätt. Vokala artister framställs helt kristallklart, röster låter fantastiskt. Flera som provlyssnat under helgen anmärkte på att spelaren var något hård i diskantåtergivningen, lite essig, på ett inte alldeles behagligt sätt. Efter att ha stått igång i snart 50 timmar, så verkar en hel del av detta ha försvunnit. Förmodligen var det bara fråga om att grejjerna var tvugna att få bli ordentligt varma ett par gånger innan de låter som de ska. Jämfört med mina tidigare spelare (Pioneer DV-470 multispelare och Pioneer PD-91 Elite) så känns musiken verkligen mycket komplettare. HDCD stödet ger helt klart en ny dimension till skivor som är inspelade för detta, klart märkbara skillnader där små detaljer framträder mycket tydligare.
Det enda jag är missnöjd med är att en del instrument känns något mer "fabricerade" när presentationen blir klarare, samtidigt framträder andra instrument på ett helt nytt sätt, så jag antar att det primärt har med inspelningarna att göra.
Ljudet i HD970 får 8 av 10 av mig.
En mycket användbar finess är den extra DAC med egen optisk och coaxial ingång, som finns i HD970. Bästa ljudet under helgen återfanns när jag använde min PD-91 som transport med HD970's extra DAC. Lika detaljerat som från HD970, men med mindre essighet och lite mer värme. Lugnare och mer lättlyssnat, det är fråga om inte HD970 är värd pengarna bara som extern DAC för ex. en transport eller digitialutgången från HTPC'n?!
CD-text är roligt och featuren att kunna spela MP3 med riktigt bra ljud (ett verkligt lyft jämfört med att köra direkt från datorn) tackar jag också för.
Finesserna i HD970 får 9 av 10 av mig.
Byggkvalitén är kanske det svagaste kortet. Nog för att spelaren är OK ihopskruvad, men, hur många kronor hade det egentligen kostat att slänga i en liiite stadigare släde och en fjärrkontroll som levde upp till ens en tiondel av spelarens förmågor? Fjärrkontrollen ser ut som något från en 199 spänns DVD från ÖB, urk!

Alla funktioner finns dock, så man överlever väl. Tanken kanske är att man snarast ska införskaffa en multikontroll och bara ha originalkontrollen som reserv?
Byggkvallis och fjärren till HD970 får 5 av 10 av mig.
Överlag tycker jag att HK har lyckats bra med denna spelare. Helt klart håller den en snittkvalité över medel i prisklassen, ljudet lämnar inte mycket övrigt att önska (i mina öron) och är mycket nära riktiga high-endspelare för mångdubbla pengarna. Hade HK slängt ner spelaren i en fetare burk och skrivit "Signature Series" på den hade de garanterat kunnat ta ut 5 gånger pengarna, men nu satsar man på volymer istället och då får man leva med en sladdrig släde och fruktansvärd fjärr. Priset är dock helrätt, är man inte beredd att hala upp 10 kalla till, så får man nog inget bättre nytt idag.
Helhetsbetyg på HD970 blir 7,8 av 10 möjliga, ett riktigt bra köp, med andra ord!

Jag har min på "lån" från Lars Bengtsson HiFi, men, det blir helt klart att behålla denna om inget oförutsett händer under de närmaste dagarna.