Tips på CD-spelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Tips på CD-spelare

Inläggav MichaelG » 2005-11-01 16:43

Jag har en CD-spelare, HK 7600, som är bortemot 15 år gammal. Den har på senaste tiden börjat bli mer kräsen på vilka skivor den vill spela av felfritt. Detta yttrar sig i att den allt oftare står och hackar på en och samma låt.

Jag misstänker att detta är ett ålderstecken och funderar därför på att köpa mig en ny spelare.

Min budget är på max 5000 kr - gärna mindre. Det är i första hand en renodlad CD-spelare jag är ute efter (eftersom jag tror att detta blir enklare/snabbare än en DVD-spelare). En bättre begagnad eller en prisvärd ny... Alla tips välkomnas!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-01 16:44

Jag är hemskt förtjust i min Denon DCD-625 :oops: Går nog att hitta för under tusenlappen!
Common sense is not that common.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-01 16:47

Jag är fortjust i Bernts moddade Cambridge 500.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-01 17:23

Denon har en för typ 2000 spänn med PCM1792. Köp en sån, bli nöjd.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LeftHand

Inläggav LeftHand » 2005-11-01 18:30

jag lånar tråden lite.

hur står sig en rega planet (första modellen) jämfört med andra spelare i dagens läge?
Bild

jag är helt förälskad i den cd-spelarens utseende, men man vill ju att den ska låta bra också..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-01 18:37

Jag spekulerar bara men jag tror regan står sig mycket bra. Säker långt över genomsnittet idag. Det sitter BB-omvandlare även i den.

Men så brukar ju inte ljudet vara det största problemet med CD-spelare. Snarare hur väl de tar alla skivor och hur bra respons det är i användarinterfacet: fjärr/knappar osv. ...och som du säger utseendet! :) Det som faktiskt skiljer mest mellan olika CD-spelare.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-01 18:57

LeftHand: Du är inte ensam om att älska utseendet :P
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-11-01 19:07

Varför gör inte sony dessa längre :cry: ?
Bild

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-01 19:54

Tack för input!

Några frågor;

Denon CD-spelare har ju ett par av er rekommenderat. Men vad menas med "PCM1792"?

Var får man tag på "Bernts moddade Cambridge 500"?

Läser man HIFI-pressen får man intrycket att det skiljer relativt mycket i ljudkvalitet mellan prisvärda CD-spelare i olika prisklasser. (Prisvärda) Spelare för bortemot 20.000 kr (=klart bättre än de för 10.000 och ännu bättre än de för 5.000) når inte alls upp till ljudkvalitén på de för 50.000 kr.

Är det så här, eller är det som med kablar - om det alls finns en skillnad i ljudet så är det inte säkert att det är det dyra som är bäst?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-01 20:00

PCM1792 är en IC-krets(DA-omvandlare) från TI/Burr-Brown.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-01 20:05

MichaelG skrev:Tack för input!

Några frågor;

Denon CD-spelare har ju ett par av er rekommenderat. Men vad menas med "PCM1792"?

Läser man HIFI-pressen får man intrycket att det skiljer relativt mycket i ljudkvalitet mellan prisvärda CD-spelare i olika prisklasser. (Prisvärda) Spelare för bortemot 20.000 kr (=klart bättre än de för 10.000 och ännu bättre än de för 5.000) når inte alls upp till ljudkvalitén på de för 50.000 kr.

Är det så här, eller är det som med kablar - om det alls finns en skillnad i ljudet så är det inte säkert att det är det dyra som är bäst?

PCM1792 är ett DAC-chip. Mycket bra.

HiFi-pressen skriver för att hålla uppe ett intresse för apparater och för att få in annonser. Inget, eller mycket lite, av det som står angåeende lyssnignsintryck i deras recensioner har förankring i den fysiska verkligheten. Det finns vad jag vet inget seriöst som entydigt pekar på (eller ens antyder) att priset skulle ha någon större relvevans för ljudkvaliteten hos CD-spelare. I alla fall inte när du kommit upp från den lägsta "Clas Ohlson"-nivån, och alltså tar t.ex. Denons enklare modeller. Du kan köpa bra spelare fårn 2000kr och uppåt. Du kan köpa dåliga spelare från 2000 och uppåt.

Som konsumentinformation är HiFi-pressen värdelös. Den brinner dock utmärkt!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-01 20:29

Martin skrev:Snarare hur väl de tar alla skivor och hur bra respons det är i användarinterfacet: fjärr/knappar osv. ...

En rätt värdelös sak har jag märkt är den SAT Cdfix som OlA har. Tar inga brända skivor och får stora problem med kopieringskyddade skivor. Naturligtvis så har den en Sony-transport...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-11-01 23:07

Max_Headroom skrev:Denon har en för typ 2000 spänn med PCM1792. Köp en sån, bli nöjd.

Vilken då? kollade på deras hemsida och den enda som hade 1792 var nån värstingmodell. Hittade heller ingen på hifiklubbens hemsida. Är det nån relevant skillnad mellan 1792, 1791, 1790?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-01 23:23

"Var får man tag på "Bernts moddade Cambridge 500"? "

Man köper en beganad CD Cambridge 500 för kanske 1000.
Sedan letar man upp Bernts moddningstråd på HF (Hififorum). Bernt är mycket hjälpsam.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-01 23:57

Är det någon som har provlyssnat H/K GD-970? Verkar ha fina prestanda, men hur står den sig mot ex. HD-760, som jag tycker är en mycket njutbar spelare?

Jag har idag en Pioneer DV-470 och en Pioneer PD-91, men tycker inte att någon av dem ger det där lilla extra. Jag har funderat på att modda PD-91'an, har även kört extern DAC till den, men jag har inte tid och möjlighet att pillra så mycket. :wink:

Ursäkta att jag lånar tråden, men tror ni att HD-970 är ett bra val?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-11-01 23:58

Mina lyssningssessioner framför Rega Planet har varit mycket njutbara. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-02 09:46

Claes7 skrev:
Max_Headroom skrev:Denon har en för typ 2000 spänn med PCM1792. Köp en sån, bli nöjd.

Vilken då? kollade på deras hemsida och den enda som hade 1792 var nån värstingmodell. Hittade heller ingen på hifiklubbens hemsida. Är det nån relevant skillnad mellan 1792, 1791, 1790?

Jag kommer dessvärre inte ihåg modelbetckningen. Den kanske har utgått ur sortimentet, det var ett tag sedan jag kollade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-02 11:10

HK HD970 verkar väldigt intressant, 24/384, DAC från Analog Devices och dubblar dessutom som extern DAC för andra signalkällor. Klarar mp3. Och rimligt pris. Den skulle jag själv titta närmare på.

Fast handen på hjärtat, egentligen är det en multiformats+hårddiskspelare man kommer att vilja ha inom kort. Så man slipper ha en surrig dator i stereoracket. Dom kommer garanterat att leta sig in bland budget-audiofil-modellerna. Det är framförallt ljuddämpning och handhavande som behöver förbättras. Pioneer hade ju tydligen flyttat över alla sina DVD-utvecklare till hårddiskspelar-divisionen.

Användarvisningsbild
tinnitus

Tips på CD-spelare

Inläggav tinnitus » 2005-11-02 20:29

Du har PM

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-11-02 23:30

patrikf skrev:Varför gör inte sony dessa längre :cry: ?
Bild

Vad är det för modell?

edit: Sony CDP-D12 var det visst.

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-03 16:50

Slog nyss till på en HD-970 på Lars Bengtsson, St. Eriksgatan (mycket trevlig butik, kanonpersonal och vettiga priser) som ska provspelas hemma i helgen.

Ska bli mycket spännande att prova den som DAC till min gamla Pioneer Elite PD-91, som är erkänt vass som transport och har riktigt "fin" grundkonstruktion.

Självfallet ska det även bli tokintressant att lyssna på denna "budget hi-endare" fristående, återkommer med lyssningsintryck om någon dag! :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-03 17:06

quixotic skrev:Självfallet ska det även bli tokintressant att lyssna på denna "budget hi-endare" fristående, återkommer med lyssningsintryck om någon dag! :)

Jag ser fram emot detta!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
quixotic

Inläggav quixotic » 2005-11-07 15:36

Jaha, så har man gett HD970 en rejäl omgång med allt från klassiskt till metal. Vad tycker jag då? Vi börjar med det viktigaste, ljudet.

Luftigt, mycket detaljerat och klart. Kanske något kyligt i presentationen, det känns verkligen inte som att spelaren färgar ljudet på något sätt. Vokala artister framställs helt kristallklart, röster låter fantastiskt. Flera som provlyssnat under helgen anmärkte på att spelaren var något hård i diskantåtergivningen, lite essig, på ett inte alldeles behagligt sätt. Efter att ha stått igång i snart 50 timmar, så verkar en hel del av detta ha försvunnit. Förmodligen var det bara fråga om att grejjerna var tvugna att få bli ordentligt varma ett par gånger innan de låter som de ska. Jämfört med mina tidigare spelare (Pioneer DV-470 multispelare och Pioneer PD-91 Elite) så känns musiken verkligen mycket komplettare. HDCD stödet ger helt klart en ny dimension till skivor som är inspelade för detta, klart märkbara skillnader där små detaljer framträder mycket tydligare.

Det enda jag är missnöjd med är att en del instrument känns något mer "fabricerade" när presentationen blir klarare, samtidigt framträder andra instrument på ett helt nytt sätt, så jag antar att det primärt har med inspelningarna att göra.

Ljudet i HD970 får 8 av 10 av mig.

En mycket användbar finess är den extra DAC med egen optisk och coaxial ingång, som finns i HD970. Bästa ljudet under helgen återfanns när jag använde min PD-91 som transport med HD970's extra DAC. Lika detaljerat som från HD970, men med mindre essighet och lite mer värme. Lugnare och mer lättlyssnat, det är fråga om inte HD970 är värd pengarna bara som extern DAC för ex. en transport eller digitialutgången från HTPC'n?!

CD-text är roligt och featuren att kunna spela MP3 med riktigt bra ljud (ett verkligt lyft jämfört med att köra direkt från datorn) tackar jag också för.

Finesserna i HD970 får 9 av 10 av mig.

Byggkvalitén är kanske det svagaste kortet. Nog för att spelaren är OK ihopskruvad, men, hur många kronor hade det egentligen kostat att slänga i en liiite stadigare släde och en fjärrkontroll som levde upp till ens en tiondel av spelarens förmågor? Fjärrkontrollen ser ut som något från en 199 spänns DVD från ÖB, urk! :? Alla funktioner finns dock, så man överlever väl. Tanken kanske är att man snarast ska införskaffa en multikontroll och bara ha originalkontrollen som reserv?

Byggkvallis och fjärren till HD970 får 5 av 10 av mig.

Överlag tycker jag att HK har lyckats bra med denna spelare. Helt klart håller den en snittkvalité över medel i prisklassen, ljudet lämnar inte mycket övrigt att önska (i mina öron) och är mycket nära riktiga high-endspelare för mångdubbla pengarna. Hade HK slängt ner spelaren i en fetare burk och skrivit "Signature Series" på den hade de garanterat kunnat ta ut 5 gånger pengarna, men nu satsar man på volymer istället och då får man leva med en sladdrig släde och fruktansvärd fjärr. Priset är dock helrätt, är man inte beredd att hala upp 10 kalla till, så får man nog inget bättre nytt idag.

Helhetsbetyg på HD970 blir 7,8 av 10 möjliga, ett riktigt bra köp, med andra ord! :D Jag har min på "lån" från Lars Bengtsson HiFi, men, det blir helt klart att behålla denna om inget oförutsett händer under de närmaste dagarna.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-07 16:17

Bra recension!

Spelaren är alltså inte audio-nirvana för 2995Kr, men den är bra :D

Ingen hade iofs väntat sig mer för priset, men speccarna ser ju bra ut på pappret. Synd att specifikationer inte säger allt :wink:

Jag såg en annan recension som jag tyvärr glömt bort var, men den mannen hade provat ett gäng olika för honom välkända OP:ar i spelaren utan att bli nöjd. Han tyckte att det verkade som om det var DAC:en som var suboptimal, han var dock inte helt säker på den slutsatsen. Det kan ju vara transporten, eftersom du får bättre resultat med en extern transport. Han jämförde naturligtvis med mycket dyrare spelare, även han hade köpt 970 pga priset.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-07 19:04

Tack för recensionen quixotic!

Jag tolkar dig som att det finns kvar en antydan till vasst och hårt ljud och eftersom jag är "allergiskt" mot detta så blir jag något tveksam. Om jag är tvungen att kompromissa så väljer jag hellre litet för luddigt än litet för vasst ljud. Nu har jag i och för sig en anläggning som är helt utan vassa tendenser i övrigt så jag har inget behov av att kompensera för detta. Så frågan är hur pass framträdande hårdheten är?

Hur är det med Denons (enklare) CD-spelare? Vilken klangtendens har de?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-07 21:06

Jag skulle nog försöka avlyssna Cambridge Azur 640C, den verkar också lovande. Den har Wolfson-DAC som jag har i min billiga DVD-spelare och den låter verkligen allt annat än hårt. Ett väldigt musikaliskt ljud är det.

Skillnaden är att jag har den 6-kanaliga WM8746EDS som har 106dB S/N och motsvarande THD medans 640C har den bättre 2-kanaliga WM8740 som har 115dB S/N. Sen är förstås alla kringkomponenter i min DVD av löjligaste billigaste klass medan man får anta att Cambidge CD:n i hög grad är "färdigmoddad från fabrik" med avseende på ljudförbättrande kretslösningar och komponentval.

Den kostar ca. 3.500Kr, men det kanske det är värt om den låter mjukare och mer behagligt än h/k?

Länk!

Det som är showstopper med Cambridge som jag läst är att den har Sony-transport, vilka tydligen har rykte om sig att ha problem med en del "fulbränt".

Men här är det blandade betyg hos användarna själva:

http://www.audioreview.com/cat/digital- ... 86crx.aspx

tydligen kvalitetsproblem, många enheter med fel på, värt att notera är att den är billigare i England. 199£.

Man skall tydligen kolla efter 640C V2, vanliga 640C är en gammal modell. Test på 640C V2:

http://www.cambridgeaudio.com/assets/do ... CDec05.pdf

Fast personligen undrar jag om inte en Denon DVD-1920 kan låta lika bra? Och då får man ju en DVD med HDMi och Faroudja-chip på köpet för ungefär samma pengar. Lätt att provlyssna, dom finns ju i samma butik.

Denon CD-spelare vete tusan, den modellen dom har nu börjar bli gammal. Det skulle vara DCD-1500AE för 6000Kr då, den låter sannolikt bättre än en Cambridge men kostar mer också.

Ändrade bred länk.

/naq
Senast redigerad av xeizo 2005-11-07 21:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-11-07 21:27

Mitt tips får väl bli en Marantz CD 7300. Kostade väl 6000 när jag kollade senast, men kan kanske finnas billigare nu eftersom modellen ska ersättas. Låter bättre än Pioneer 668!

:)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-07 21:35

Marantz SA-8400 är prissänkt till 5995Kr på referenceaudio just nu, beställningsvara så antagligen gäller prissänkningen hela landet vid beställning från agenturen.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-08 10:45

Quad cd67 eller en cd99p eller s tror jag den heter utan försteget

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-08 15:39

xeizo: Cambridge kan kanske vara intressant, men kvalitetsproblemen avskräcker... Jag har haft en del otur med tekniska apparater de senaste åren och även om det alltid slutar med att man får en kurant apparat, så är det bökigt med allt strul innan dess.

Blue o quad: tack för tipsen.

Hälsn. Michael

Ps. Usch vad svårt detta är... Jag kan inte heller med att låna hem ett halvdussin CD-spelare i 2000-3000 kronorsklassen för att välja ut den bästa. Kanske skall jag helt enkelt gå till "bröderna" i Göteborg och fråga vad de rekommenderar. Deras rekommendationer har funkat bra för mig hittills.

Nästa

Återgå till Köpråd