av MiaM » 2014-02-04 10:39
Ytterligare en praktisk fördel med linjespänningsystem* är att man kan koppla bort högtalare lite bäst man vill utan att något "kantrar". Om man vill ha många högtalare till en förstärkare i ett vanligt 4/8/16-ohmsystem så måste man ju serie-parallellkoppla högtalarna, och då är risken rätt stor att "vaktmästaren" får hela systemet att kantra impedans/ljudnivåmässigt om en högtalare behöver kopplas bort.
(* som det kallas, förutom 100V (rätt ovanligt) så finns 70V och 50V. Jag tror att man nog helst använder 50V i Sverige, åtminstone förr hade nog Semko åsikter om de högre spänningarna och idag kan nog elsäkerhetsverket tycka att man bör ha koll på isolation o.s.v. om man kör över 50V)
Min åsikt är att sånahär system låter sällan/aldrig särskilt bra. Delvis gör trafona att ljudet blir sämre men oftast har väl också mest fokus lagts på driftsäkerhet/stryktålighet och inte så mycket på ljudkvalitet.
Mitt förslag är att lobotomera bort linjetransformatorn i högtalarna om du vill mata med ett vanligt slutsteg. Att köpa 1-2 linjetrafos för att ge 100V från vanligt slutsteg känns lite som tårta på tårta om du bara vill spela med just dessa två högtalare.
Om du tänker släpa runt på högtalarna så kan det väl vara värt att rent fysiskt montera bort trafon för att minska vikten, annars skulle jag låtit den sitta kvar för att det ska bli lätt att återställa dem till orginalutförande.
OBS att det finns ingen garanti för att du har någon 'vettig' impedans på högtalarna med trafon bortkopplad, men det är väl extremt osannolikt att någon faktiskt tillverkat högtalarelement med annan impedans nr nånstans kring 4-16 ohm.
Det går ju att mäta upp trafona, mata på en sinussignal på kring 1kHz på ingången och mät spänningen på in/utgång, helst med högtalarelementen anslutna. Om högtalarens effekt finns specad så kan du räkna ut vilken ström effekten motsvarar vid dels 100V och dels den spänning trafon lär ge ut vid 100V in, och på så vis också med spänning och ström på utgången kända räkna ut högtalarens impedans vid bortkopplad trafo.