Monacor hängande PA-högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petern

Monacor hängande PA-högtalare

Inläggav petern » 2014-01-31 15:36

Hej,
råkade köpa två PA-högtalare Dom heter Monacor EDL 430ws och så står det 100v på dom...Annorlunda kablar är det också...

Frågan är om dom går att använda till en "normal" förstärkare och hur man i så fall kopplar? Om inte, är det då en s.k PA-förstärkare som behövs?

/Peter :oops:

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-02-02 00:24

Alltså, högtalare är högtalare varken mer eller mindre. PA betyder bara "public announcement", alltså högtalare som man använder på järnvägsstationer eller flygplatser o d. Sen 30-40 år tillbaka så handlar det om s k PA-system, dvs förtärkeri och högtalare anpassade för att ge ett häftigt ljud på t ex Scandinavium i Göteborg när Bruce eller Rolling Stone spelar. Det handlar då om kraftiga slutsteg och tåliga högtalare. Att en tillverkare om Monacor kallar sin högtalare för "PA" handlar endast om att dom liksom snyltar på det professionella. Dom kanske låter skitbra, men du kan säkert driva dom med vad som helst. Inget går i alla fall sönder.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-02 02:14

Men vad är det här med 100 V?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Rollo

Inläggav Rollo » 2014-02-02 12:43

Elfsberg skrev:Men vad är det här med 100 V?

momus har fel. 100V innebär att det sitter en transformator i högtalaren som tar ned spänningen. En "vanlig" förstärkare ansluten till din högtalare kommer att se en väldigt hög impedans. Förstärkaren kommer inte att ta skada, men den kommer inte att kunna trycka in så mycket effekt i högtalaren.
Problemet kan lösas genom att koppla en motsvarande transformator "bakochfram" mellan förstärkaren och högtalaren.

Anledningen till att system med upptransformering används är att systemet blir mindre känsligt för långa högtalarkablar och lättare att koppla så att lämplig impedans uppnås.

Ytterligare läsning

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-02-02 13:00

En gammal standard för PA-installationer (tal och bakgrundsmusik), oftast med många högtalare påhängda på 100V-linan. PA-förstärkaren arbetar med en signal på max 100V RMS(?). Ofta tas bara små effekter ut per högtalare. som har väldigt hög impedans. Hela systemet jobbar med hög spänning och låg ström, vilket ger små kabelförluster även vid långa längder. En av huvud poängerna, gissar jag.
Ofta sitter det en transformator med flera tappningar i högtalaren och en omkopplare så att man kan ställa ljudnivån/effektuttaget. Denna är ofta märkt med vilken effekt som högtalaren tar från 100V-linan. Det rör sig sällan om något hifi-liknande...

Förstärkaren dimensioneras efter hur mycket effekt det ska tas från den. Systemspänningsnivån (eller vad man ska kalla den) är alltid 100V, medan förstärkareffekten väljs för att passa effektuttaget på 100V-linan, som ofta är en hel anläggning.
Räkna med att en enskild högtalare har förhållandevis väldigt hög impedans och behöver 100V RMS för att ge fullt ljudtryck. Om man använder ett "vanligt" slutsteg för att driva en enskild högtalare så blir det ett sådant som ger nästan 1KW i 8 ohm, fast det kommer att få arbeta nästan obelastat.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-02 14:46

Pa står för public adress.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2014-02-03 17:30

Tack för förklaringarna, det klarnade något för mig...Mycket riktigt finns det olikfärgade sladdar för olika watt och en blå för minus. Har dock inte märkt så stor skillnad ännu. Jag testar vidare.

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-02-03 21:28

Fjonkalicious skrev:Pa står för public adress.

Rätt, fast eftersom det är engelska så stavas det public address :) .

/Messerwissern

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-02-04 00:01

petern skrev:Tack för förklaringarna, det klarnade något för mig...Mycket riktigt finns det olikfärgade sladdar för olika watt och en blå för minus. Har dock inte märkt så stor skillnad ännu. Jag testar vidare.

/Peter

Du kan väl koppla in din förstärkare efter transformatorn i högtalaren, dvs skippa transformatorn och använd högtalarna som vanliga högtalare.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-02-04 10:39

Ytterligare en praktisk fördel med linjespänningsystem* är att man kan koppla bort högtalare lite bäst man vill utan att något "kantrar". Om man vill ha många högtalare till en förstärkare i ett vanligt 4/8/16-ohmsystem så måste man ju serie-parallellkoppla högtalarna, och då är risken rätt stor att "vaktmästaren" får hela systemet att kantra impedans/ljudnivåmässigt om en högtalare behöver kopplas bort.

(* som det kallas, förutom 100V (rätt ovanligt) så finns 70V och 50V. Jag tror att man nog helst använder 50V i Sverige, åtminstone förr hade nog Semko åsikter om de högre spänningarna och idag kan nog elsäkerhetsverket tycka att man bör ha koll på isolation o.s.v. om man kör över 50V)

Min åsikt är att sånahär system låter sällan/aldrig särskilt bra. Delvis gör trafona att ljudet blir sämre men oftast har väl också mest fokus lagts på driftsäkerhet/stryktålighet och inte så mycket på ljudkvalitet.

Mitt förslag är att lobotomera bort linjetransformatorn i högtalarna om du vill mata med ett vanligt slutsteg. Att köpa 1-2 linjetrafos för att ge 100V från vanligt slutsteg känns lite som tårta på tårta om du bara vill spela med just dessa två högtalare.

Om du tänker släpa runt på högtalarna så kan det väl vara värt att rent fysiskt montera bort trafon för att minska vikten, annars skulle jag låtit den sitta kvar för att det ska bli lätt att återställa dem till orginalutförande.

OBS att det finns ingen garanti för att du har någon 'vettig' impedans på högtalarna med trafon bortkopplad, men det är väl extremt osannolikt att någon faktiskt tillverkat högtalarelement med annan impedans nr nånstans kring 4-16 ohm.

Det går ju att mäta upp trafona, mata på en sinussignal på kring 1kHz på ingången och mät spänningen på in/utgång, helst med högtalarelementen anslutna. Om högtalarens effekt finns specad så kan du räkna ut vilken ström effekten motsvarar vid dels 100V och dels den spänning trafon lär ge ut vid 100V in, och på så vis också med spänning och ström på utgången kända räkna ut högtalarens impedans vid bortkopplad trafo.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-02-04 15:03

Jag har använt Visaton 100 volts transformatorer från Elfa vid några olika projekt.
Finns i olika storlekar, jag satte en vid förstärkaren och en på varje högtalare.
Ledningslängderna har varit runt 100 meter med ganska tunn kabel.
Det både mätte bra och lät bra. :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2014-02-04 22:28

Schysst med alla tankar och välformulerade förklaringar:) Tanken var att ha två hängade Monacor som några slags diskreta (och coola) rymdförstärkande högtalare vid soffans ytterkanter. Kopplade in och testade med min tvåkanalsförstärkare. Funkade ett tag, sen började det låta illa i de vanliga högtalarna. Har kopplat väck Monacor nu och det verkar som förstärkaren klarade sig. Vet inte vad som hände eller varför. Kan tyvärr inte ta till mig av era tips pga bristande kunskaper, men intressant/givande läsning ändå :) Kör mest efter principen trial and error...

Nåja, jag får väl skaffa en 4-kanalsförstärkare och testa vidare.

/Peter

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-02-18 06:25

Skruva isär och ta bilder på kopplingarna i högtalarna så kan vi nog guida dig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Monacor hängande PA-högtalare

Inläggav Perfector » 2014-09-16 16:58

petern skrev:Hej,
råkade köpa två PA-högtalare Dom heter Monacor EDL 430ws och så står det 100v på dom...Annorlunda kablar är det också...

Frågan är om dom går att använda till en "normal" förstärkare och hur man i så fall kopplar? Om inte, är det då en s.k PA-förstärkare som behövs?

/Peter :oops:

100 volt drivlina med transformator i högtalaren.
Finns 70 eller 100 volt
Används för att slippa förluster över långa kablar, bla. i butiker och restauranger.
Dom kan även användas "civilt" om man kopplar förbi trafon i lådan, men då är frågan hur mycket effekt dom tål
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Teknikforum