Gratis strömkablar :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-03 00:43

Jag hörde ingen skillnad, men yoytube är ju rätt hårt komprimerat. Plus att jag hade samma kablar hela tiden. Du får flaca det :)

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-03 00:55

LeifB skrev:Intressant, den sista är outstanding. Blue näst bäst ?!

Blue Night Power 2m Ultra (samma exemplar som du beställde) är näst bäst. Den har mer silkeslent ljud och större djup än de föregående. Deep Space är ungefär lika bra men på ett annat sätt, den har inte lika stor bas, inte lika mjuk, men har lite mer mikrodetaljer (den kostar 2.5 gånger mer också). Den sista (Unreal) har det mest silkeslena ljudet, med mest mikrodetaljer.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-03 00:58

zartok skrev:Jag hörde ingen skillnad, men yoytube är ju rätt hårt komprimerat. Plus att jag hade samma kablar hela tiden. Du får flaca det :)

Jag måste skaffa en riktig mikrofon istället för att spela in med kameran, då blir det lättare att höra.
Basen följer inte med i ljudinspelningarna, så man kan inte jämföra bas på youtube.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-02-03 07:55

Patrick82 skrev:Jag måste skaffa en riktig mikrofon istället för att spela in med kameran, då blir det lättare att höra.
Basen följer inte med i ljudinspelningarna, så man kan inte jämföra bas på youtube.

Räcker det inte att hänga på en bättre strömsladd till kameran då? Att labba med mikrofonen handlar ju ändå bara om den sista procenten (95% kablar & 4% tweaks)... :wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-03 08:20

Patrick82 skrev:
zartok skrev:Jag hörde ingen skillnad, men yoytube är ju rätt hårt komprimerat. Plus att jag hade samma kablar hela tiden. Du får flaca det :)

Jag måste skaffa en riktig mikrofon istället för att spela in med kameran, då blir det lättare att höra.

Hade inga som helst problem att höra en klar skillnad på den sista kabeln och dem andra i min IPAD t.o.m. Bättre separation och tydligare ljud. Mindre grötigt om man vill utrycka sig så.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-03 17:36

Jag hörde noll skillnad trots att det var på mitt stora system ska jag ärligt erkänna. Så vare. Däremot skulle jag gärna bo på hoteller en natt, i undervattensrummet. Om jag fick någon annan mat än sjögräs :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-03 18:00

Patrick82 skrev:Jag tog ut min gamla 300 000 kr Virtual Dynamics Judge strömkabel idag, den gjorde hela anläggningen suddig som en matta sattes framför musiken. Jag jämförde den mot mina kablar, speciellt Paradise och White Night som flera har fått, den billigaste Paradise för 995 kr var bättre än Judge för 300 000 kr. Jag gjorde youtube video där man kan höra detta:
http://youtu.be/0SWb21zHI0c

Hur prissätter du dina kablar?
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-03 19:11

Utomordentligt bra att man kan använda youtube för provlyssning av olika komponenter :lol:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-03 21:07

Fostex skrev:
Patrick82 skrev:Jag tog ut min gamla 300 000 kr Virtual Dynamics Judge strömkabel idag, den gjorde hela anläggningen suddig som en matta sattes framför musiken. Jag jämförde den mot mina kablar, speciellt Paradise och White Night som flera har fått, den billigaste Paradise för 995 kr var bättre än Judge för 300 000 kr. Jag gjorde youtube video där man kan höra detta:
http://youtu.be/0SWb21zHI0c

Hur prissätter du dina kablar?

Virtual Dynamics är en annan tillverkare.
Jag prissätter mina kablar så lågt som möjligt utan att gå på minus.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-04 18:21

Bara det att du givit bort jättemånga, så minus måste du gått. Eller?
Fast artemis kan ju inte kostat så mycket att tillverka som prislappen indikerat? Monstret jag fick som d0jag kör slutsteget i alltså :)

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-04 19:22

zartok skrev:Bara det att du givit bort jättemånga, så minus måste du gått. Eller?
Fast artemis kan ju inte kostat så mycket att tillverka som prislappen indikerat? Monstret jag fick som d0jag kör slutsteget i alltså :)

Artemis du fick hade nypris på 10 miljoner kr. Priset var satt jämfört med andra tillverkare.

Jag har gått mycket på minus. Värdet på min 300 000 kr Virtual Dynamics Judge har sjunkit till 0, ingen vill ha den längre. När jag lyssnar på Judge får jag huvudvärk och ont i magen, det låter så illa. Jag vet inte vad jag ska göra med kabeln, den tar upp för mycket plats. Kanske ska jag gräva ner den i skogen.

Jag gjorde en rankinglista:

100 points (bäst)

100 Unreal LC Power
98 Unreal Power
95 The Donator
93 Megalodon Power
90 Dolphin Power
80 Blue Night Power
75 White Night Power
75 Paradise Power (995 kr)
70 DEMO Power (195 kr)
55 Virtual Dynamics Judge (300 000 kr)
52 Virtual Dynamics Genesis (80 000 kr)
51 ElectraGlide Synapses 2
50 Lakrits kabel (50 kr)
40 ElectraGlide Ultra Khan II
40 ElectraGlide Epiphany first model
35 Nordost Valhalla (30 000 kr)
25 Nordost Vishnu
20 PS Audio xStream Statement

0 poäng (sämst)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-04 21:41

Lakrits fungerar fint :) men du blir illqmående av den med?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-04 21:46

Ang. Judge:
Du får väl trycka ned den i en större ytterkabel och fylla på lite kristaller, så kan säkert någon annan stå ut med den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-05 11:13

Det är junett bra sätt att få den att låta bra. Ja, eller så kan du slänga ut den på ett hififorum för highend-älskare.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-05 19:12

Har du Patrik87 någon rekommendation på lämplig förstärkare till dina strömkablar?

Jag håller på att spela in kabeln men det känns som om min förstärkare är lite av att kasta pärlor för svin för denna fina kabel :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-05 20:04

pinnen skrev:Har du Patrik87 någon rekommendation på lämplig förstärkare till dina strömkablar?

Jag håller på att spela in kabeln men det känns som om min förstärkare är lite av att kasta pärlor för svin för denna fina kabel :)

Ju billigare desto bättre. Jag rekommenderar en T-Amp för några hundra kronor. Den var bättre än Krell KAV-500i (30 000 kr) som jag använde förut, Krell lät mörk och suddig som flera mattor framför sig. T-Amp låter öppet och klart utan färgningar. Som DAC rekommenderar jag EMU 0404 USB (2000 kr), den är bättre än dCS Elgar Plus DAC och dCS Verdi Encore SACD som jag hade förut, dCS kostade 150 000 kr styck.

Folk gillar inte T-Amp och EMU för att de låter för ljust och kantigt, men detta kan tämjas med kristaller så upplösningen ökar med 100% silkeslent ljud. Denna mjukhet kan inte fås med dCS uppsampling, bara med kristaller. Men om man använder fel typ av kristaller låter det platt utan någon djup.

Man kan få mjukhet med olika tekniker, t.ex. renare koppar, eller polera stiften på kontakterna, men detta resulterar i platt ljud, den nya Furutech FI-48 kontakten har mjukare yta, men detta låter mer 2 dimensionellt än de andra kontakterna. Här tog jag bilder igår.

Bild

För att kunna använda FI-48 kontakten fick jag hitta på nya sätt att öka djupheten med kristallerna. Jag kompenserade för detta med kristaller inbyggt i träet.
Här är min nya The Donator med röd strumpa, 100% går till välgörenhet.
Bild

Jag använder denna kabel till min billiga dator. Så du behöver inte något bättre än vad du redan har.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2014-02-05 20:28

Önskar att du kunde göra dessa "lerklumpar" på kablarna lite mjukare utan avtryck av fingrar. Varför är det inte möjligt?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-02-05 20:42

Nefilim skrev:Önskar att du kunde göra dessa "lerklumpar" på kablarna lite mjukare utan avtryck av fingrar. Varför är det inte möjligt?

Troligtvis klämmer Patrick82 åt samtidigt som han lyssnar och när det låter bäst så är det ju bara att släppa och låta det torka. Då blir det som det blir. Om det blir för jämnt halkar liksom det bra ljudet av.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-05 20:55

Patrick; Jag använder sedan 20 år tillbaka Purist Audio Design-kablage, såväl på signal- som högtalarsidan och är jäkligt nöjd med dessa. Har du någon erfarenhet av dessa och i sådana fall vad anser du om dem?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-05 21:00

Tyvärr verkar inte T-amp finnas att få tag i längre. Du har inga andra rekommendationer?

Funkar en NAD D3020? Cambridge Azur?? Marantz?? Pioneer?

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-05 21:20

Nefilim skrev:Önskar att du kunde göra dessa "lerklumpar" på kablarna lite mjukare utan avtryck av fingrar. Varför är det inte möjligt?

För att då blir det sämre ljud.
Fingeravtrycket ger mer 3 dimensionellt ljud. Jag har detta på alla kablar förutom The Donator som ger 3d ljudet med kristallerna istället, detta är mycket svårare att göra.
Ett mjukt material gör ljudet sämre, t.ex. en krympslang gör ljudet mörkt utan transparens och detaljer. När jag köpte Nordost Valhalla, en av de första tweaksen jag gjorde var att ta bort krympslangarna.

Hårt material som trä är bäst för att det har en liten massa. Den fungerar som ett dielektrikum. Jag gillar den bättre än bomull.

Här finns bild på mitt trä fiber. Trådarna är hårda och det är luftigt. Kabeln andas så det låter öppet istället för kvavt som med vanlig trä.

Bild

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-05 21:28

pinnen skrev:Tyvärr verkar inte T-amp finnas att få tag i längre. Du har inga andra rekommendationer?

Funkar en NAD D3020? Cambridge Azur?? Marantz?? Pioneer?

Bang Olufsen ICE Power är bra. PS Audio och Bel Canto har använt denna i deras förstärkare. Men PS Audio GCC-100 jag köpte behövde jag tweaka mycket, till slut tog jag ut ICE Power modulerna och körde dem nakna, så det fanns inget PS Audio kvar i dem.

Jag har velat bygga mina egna förstärkare med ICE Power under lång tid, men man måste beställa några hundra stycken ICE Power moduler från Bang Olufsen. Jag har inte pengar för detta.

http://www.icepower.bang-olufsen.com/
Please note: ICEpower® products are not sold to individuals, only to the companies considered by ICEpower.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-05 21:37

Patrick82 skrev:till slut tog jag ut ICE Power modulerna och körde dem nakna

Hittade en bild. ICE Power modulerna nederst.
Signalkabeln jag använde var en blandning av Nordost Valhalla och Valkyrja för det gav bäst ljud. Valhalla hela vägen hade inga mikrodetaljer, men Valkyrja hela vägen hade ingen svärta. Men när jag blandade båda fick jag både svärta och mikrodetaljer.
Jag bygger mina kristallformler på liknande sätt, lägger ihop två av de bästa.

Bild

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-05 21:47

:D

Tack för tipset Patrik87

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-05 22:00

Patrick82 skrev:Men när jag blandade båda fick jag både svärta och mikrodetaljer.

Man kan få mer svärta än vad öronen kan uppfatta.
Om man tar bort lite svärta kommer öronen inte höra detta. Då kan man byta svärtan mot något annat som öronen kan höra, t.ex upplösning eller mjukhet. Det är detta som gör att man kan få bättre ljud. Allt handlar om att finjustera ljudet så att det blir synergi med öronen, att det låter så bra som möjligt.

Man kan också ta bort upplösning som öronen inte kan höra, då resulterar det i ett renare ljud med mer svärta, detaljer och rymd. Men öronen hör inte alls att upplösningen är borta, bara att ljudet förbättrades på alla sätt. Det är exakt detta som jag har gjort med mina nya Ultra kablar.

Mätinstrument kan höra över 20kHz, men inte människor, då är det onödigt att ha dessa frekvenser i musiken. Ljudanläggningen måste byggas för människor, inte för robotar. Det är bara med öronen man kan bygga ljudprodukter, inte med mätinstrument. Det var tur att jag hoppade av skolan, annars skulle jag gjort sämre kablar.

Upplösning kan man byta mot många saker, speciellt mjukhet som jag gör med olika buffringstekniker. Bruset hålls kvar i en kort stund så det blir jämnare utan vassa kanter.
Upplösning kan man också byta mot en annan form av upplösning som jag gör med träfiber, då låter det lugnt och öppet som att sitta som på en vit strand i paradiset. Normalt så låter upplösning brusigt och grått, men inte med träfiber.
Om man tar bort träfibret låter det sämre för att då kommer bruset att höras.

Ljudprodukter är som en tavla man målar, allt hänger ihop och skapar en stor bild av musiken.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-05 22:07

Griper du dig an signalkabel på samma sätt?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-02-05 22:17

pinnen skrev::D

Tack för tipset Patrik87

Vem är denne Patrik87 du hänvisar till?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-05 22:19

UrSv skrev:
pinnen skrev::D

Tack för tipset Patrik87

Vem är denne Patrik87 du hänvisar till?

Patrick82's fem år yngre bror?

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-05 23:35

Haha bra uppmärksammat.

Skulle bara kolla er lite :wink:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-06 00:20

Kollade film nyss, rätt högt också, och det är riktigt fint ljud ur högtaöarna. Å andra sidan, det är väl väntat med tanke på sladdarna sommsitter i väggen? :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi