Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Klippning i en analog kedja låter helt annorlunda och kommer mer smygande än i en digital utrustning, för att ta ett exempel. Detta är inget nytt för de kunniga i detta forum, men ibland behöver det påpekas för att få lite balans....
Klippning ska inte finnas i inspelningskedjan, såvida det inte är en intention från producent
dawen skrev:Jag förstår tyvärr inte vad klippning har med den här frågan att göra
Bill50x skrev:Bara som ett exempel att man inte kan jämföra rakt av. S/N 90 dB är inte samma sak digital och analogt eftersom man i den digitala domänen slår i taket direkt med uruselt ljud, medan en analog utrustning "bara" distar lite till (för att slutligen gå i taket förstås).
Bill50x skrev:Du har på sätt och vis rätt. Jag har sett sk Guldöron sitta och njuta av ett par av mig hembrända skivor - och dessa var gjorda på 192 kb mp3:or![]()
phon skrev:Bill50x skrev:Du har på sätt och vis rätt. Jag har sett sk Guldöron sitta och njuta av ett par av mig hembrända skivor - och dessa var gjorda på 192 kb mp3:or![]()
Det är väl helt klart? Det vackra sitter ju i det konstnärliga i musiken, inte i det tekniskt perfekta i uppspelningen.
Fast naturligtvis är det trevligt om det både låter bra och är bra konst, men måste jag välja är det senare viktigare för mig.
Lyssnar just nu på en unplugged-inspelning via mina 100:- datorhögtalare, allt annat än tekniskt bra återgivning, men jag njuter ändå.
.
Bill50x skrev:
Men nu avsåg jag att Guldöronen njöt av den förnämliga kvaliteten, inte bara det konstnärliga i musiken.
/ B
Morello skrev:Almen,
Du hänvisar till en person spm inte arbetar för bättre kvalitet, utan för starkare nivå. Bob Ludwig har tex. remastrat/komprimerat HELA Dire Straits-katalogen. Det övergår mitt förstånd att hänvisa till en sådan klåpare.
Nagrania skrev:Bob Ludwig har tex. remastrat/komprimerat
Vill bara påpeka att det man har gjort är att limitera och inte komprimera. Det är tydligen ingen som fattar skillnaden trots att jag skrivit om det vid ett flertal tillfällen.
Det är ju idag normal DAB kvalitet.Vad lyssnar jag på nudå ... jo det är ju 192k från nån holländsk radiostation, låter riktigt bra
Nu är det ju så att det kan inte bli mer än 100% THD oavsett om det är Analogt eller digitalt. Skillnaden är att när en analog inspelning distar 100% låter ljudet gurglande medans en digital signal blir vass och obehaglig. Det kan bero på att i den analoga signalen distar inte alla frekvenserna lika mycket medans en digital signal får AD/DA:an att fullständigt totalkräkas.Mja det är inga problem att göra analog elektronik som har betydligt värre överstyrningsbeteende än vad en digital klippning är
Bill50x skrev:Men alldeles för många gånger har "tekniker" förklarat att ditten & datten är ofarligt, ohörbart, inte mätbart och så vidare. Och ändå har gemene man kunnat känna skillnaden, till slut har man kunnat mäta skillnaden, till slut har man kunnat bekräfta negativ påverkan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster