Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:JonasW skrev:Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....
Som Nattlorden redan är inne på. Det här är ju ett problem med utrustningen i sig, inte centerkanalen.
Som jag skrev tidigare så kan det ofta bli en försämring om man inte har en center som kan matcha frontarna. Då kan det vara bättre att skippa centern helt.
Jag tror att folk generellt, inte förstår hur mycket som egentligen är mixat att spelas upp genom centern. Det ställs stora krav på den för att det ska låta bra. Och majoriteten av de som har en hemmabio har en underdimensionerad center.
Det är lätt att skylla på centerkanalen i sig när det oftast är tekniken det brister i.
Det kan nog vara sant. Som sagt, hade jag haft en tredje front som center tror jag säkert att jag värderat centern annorlunda.
Martin skrev:genstruktur skrev:JonasW skrev:Martin skrev:.... I andra fallet stängs rösterna in i en pytteliten låda....
Som Nattlorden redan är inne på. Det här är ju ett problem med utrustningen i sig, inte centerkanalen.
Som jag skrev tidigare så kan det ofta bli en försämring om man inte har en center som kan matcha frontarna. Då kan det vara bättre att skippa centern helt.
Jag tror att folk generellt, inte förstår hur mycket som egentligen är mixat att spelas upp genom centern. Det ställs stora krav på den för att det ska låta bra. Och majoriteten av de som har en hemmabio har en underdimensionerad center.
Det är lätt att skylla på centerkanalen i sig när det oftast är tekniken det brister i.
Det kan nog vara sant. Som sagt, hade jag haft en tredje front som center tror jag säkert att jag värderat centern annorlunda.
Jag är inte så säker längre. Har nog aldrig hört en center som försvinner ur ljudbilden ens med praktiskt sett identiska högtalare. Rösterna blir hårt knutna till just den högtalaren.
Martin skrev:En högtalare som står rakt framför låter ju dessutom helt annorlunda än två st 21 grader snett från vänster/höger även om de är likadana.
Martin skrev:Klangen blir annorlunda: mindre diskant och mer "trattigt" ljud. Detta inbillar jag mig (rätta mig om jag har fel) tas inte hänsyn till alls när det panoreras mellan kanalerna i mixen.
Martin skrev:Röster på film tycker jag alltid låter jättekonstigt både i olika hembios och på bio. Det är samma ljudkaraktär ungefär: trattigt ljud med mycket de-s:er alltså fattig diskant i toppen. Någon sa att det beror på mikteknik (shotgunmik eller att man har den ovanifrån). Det har säkert med saken att göra, men det är nog inte hela förklaringen.
mrGaskill skrev:konstmusik e nog sånt där med konvolut med nån målning av Hans Arnold
Storm Corrosion låter som Hans Arnolds målningar ser ut ungefär
IngOehman skrev:PS. Vad det handlar om är inte att få det att låta som om ljudet kommer
ifrån den plana ytan, utan det handlar om att få ljudet att komma VIA
den plana ytan, på samma sätt som bilden gör det.
Xenod skrev:Hur är det nuförtiden med dynamikkomprimering när man kör utan center?
För länge sedan minns jag att Dolby Digital 5.1 föreskrev någon typ av dynamisk komprimering (DTS höll aldrig på med sånt här strunt vad jag kan minnas?) när man ej hade en center. Vissa receivers följde denna standard och andra gjorde det inte.
Xenod skrev:Är den inställningen just för dynamisk komprimering när man inte har en center-högtalare inkopplad? Jag har också en inställning för dynamisk komprimering i min Denon 3805 men det är bara en generell inställning som ej är kopplad till centerns vara eller icke vara.
Jag är alltså tveksam till att OFF på denna inställning i min receiver betyder att den inte komprimerar DD5.1 när jag ej har en center. Om någon har mer info om detta på Denon 3805 så får ni gärna skriva
genstruktur skrev:Xenod skrev:Är den inställningen just för dynamisk komprimering när man inte har en center-högtalare inkopplad? Jag har också en inställning för dynamisk komprimering i min Denon 3805 men det är bara en generell inställning som ej är kopplad till centerns vara eller icke vara.
Jag är alltså tveksam till att OFF på denna inställning i min receiver betyder att den inte komprimerar DD5.1 när jag ej har en center. Om någon har mer info om detta på Denon 3805 så får ni gärna skriva
På Denon 2808 finns "Dolby digital"- meny, compression "on" eller "off". Har alltid tänkt att det är just den funktionen som vi pratar om men jag kanske har fel?
Sen finns det en annan meny som heter DRC, dynamic range compression. Det har Jag dock tolkat som något helt annat, som man kan ha på om man vill ha ständig dynamikkomprimering.
Kraniet skrev:borde man inte kunna utforma centerhögtalaren på ett sätt så man motarbetar monokaraktären? Nån slags bred(rund)spridande variant.
mangrove skrev:Kraniet skrev:borde man inte kunna utforma centerhögtalaren på ett sätt så man motarbetar monokaraktären? Nån slags bred(rund)spridande variant.
Vad tror ni om en mini-OA5? Ryggliggande bokhyllehögtalare, uppåtriktad bas/mid samt basreflexrör, med en framåtriktad diskant och en bakåtriktad.
petersteindl skrev:mangrove skrev:Kraniet skrev:borde man inte kunna utforma centerhögtalaren på ett sätt så man motarbetar monokaraktären? Nån slags bred(rund)spridande variant.
Vad tror ni om en mini-OA5? Ryggliggande bokhyllehögtalare, uppåtriktad bas/mid samt basreflexrör, med en framåtriktad diskant och en bakåtriktad.
Om nu högtalaren skall stå i bokhyllan, varför skall man då ha en bakåtriktad diskant? Skall högtalaren stå mot vägg i bokhylla?
Mvh
Peter
Martin skrev:Då borde man slippa att ljudet färgas av TV-bänken.
mangrove skrev:petersteindl skrev:mangrove skrev:Kraniet skrev:borde man inte kunna utforma centerhögtalaren på ett sätt så man motarbetar monokaraktären? Nån slags bred(rund)spridande variant.
Om nu högtalaren skall stå i bokhyllan, varför skall man då ha en bakåtriktad diskant? Skall högtalaren stå mot vägg i bokhylla?
Mvh
Peter
Jag menar format som ryggliggande bokhyllehögtalare, som står på bänk nedanför TV.
mx skrev:Det jag gillar med centerkanal (här hemma i alla fall) är att dialogen blir tydligare och går att justera individuellt.
Det där med att man måste sitta i mitten påverkar inte så mycket hos oss i alla fall. Utan center kan man fortfarande vara överallt i soffan utan större problem, men just ljudnivån är guld att kunna justera.
Rille skrev:Jag har nydligen blivit med center. Vad jag har uppskattat med en centerkanal är att jag inte behöver slå igång hela stereon för att få tv-ljudet att låta. Dialogljud kommer från bilden oavsett om jag ligger i soffan eller om jag sitter i mitten eller på sidan. Ljudet upplevs lite annorlunda än ur sidohögtalarna vilket nämts tidigare. Om jag sitter själv på egoplats i mitten av soffan så föredrar jag fantomcenter men under alla andra lyssningssituationer så gillar jag att ha en center. Så en funktion jag är nöjd med på biorecivern är just att det går att stänga av och sätta på centern. Dvs rätt använt så är det bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst