Patrick82 skrev:Om 100% av alla människor "inbillar" sig, då är det ingen inbillning, det är på riktigt, lika riktigt som livet självt.
Nej.
Moderator: Redaktörer
Patrick82 skrev:Om 100% av alla människor "inbillar" sig, då är det ingen inbillning, det är på riktigt, lika riktigt som livet självt.
PappaBas skrev:Hade ljudet upplevts som lika bra om kabeln varit ful, tunn, klädd i vanlig skrynklig aluminium folie, klena banankontakter och inte baserats på principer om "vibrationer" och "kristaller"?
phloam skrev:Hur många sidor ska det ta innan skeptiker (och kanske även övriga) inser att det hela handlar om hur man definierar sin hobby - ...
Live and let live - allt annat är bara besserwisserbullshit. Sen kan folk välja fritt baserat på den info som finns.
Magnuz skrev:bensnake skrev:Jag har nämligen sett tendenser, både i forum och på nära håll i bekantskapskretsen, som tyder på motsatsen av det du påstår. Människor som jagat effekt, hertz, låg THD etc. som tröttnat och valt upplevelselinjen i stället. Och de är grymt nöjda.
Så kan det säkert vara. Precis som det inte alls behöver vara så att "transparenslinjen" är tråkigare. Jag tror ärligt talat inte någondera delen har så mycket med själva musikupplevelsen att göra. För mig är det mest filosofiskt. Jag förstår helt enkelt inte hur man kan vara annat än skeptiker givet den information som finns.
IngOehman skrev:hevi skrev:Patrick82 skrev:När man vet att man är lättpåverkad, då borde man veta att det fungerar minst lika mycket åt andra hållet också. Att man inbillar sig att det inte finns skillnader.
Ja, det är helt korrekt att "dörren svänger åt båda håll". En skeptiker kan sublimera sig själv till att inte höra skillnad, alternativt helt sonika manipulera svaren medvetet -det är bara att svara slumpmässigt så är sannolikheten väldigt hög att testets utfall blir att testpersonen inte kunde höra skillnad.
Jag skulle vilja veta vad det är som gör att du skriver att det är riktigt att
dörren svänger åt båda hållen. Alltså att du håller med Patrick.
Jag har studera detta noga och har inte sett tecken på att människor som
inte tror att skillnader finns därför blir oförmögna att höra dem om de finns
på riktigt. Alla studier jag gjort visar att de som inte förväntar sig en skillnad
till skillnad från den som gör det, blir förvånade att höra den. Inget annat.
Så varifrån kommer idén om den "dövande suggestionen"?
Det finns ju inget skäl att påstå att något finns om man inte har undersökt
det.
[Jag kan förstå att den "kabeltroende" som inte ens förstår eller tror på att
suggestion finns kan tro att "dövande suggestion" finns, när de ser någon
säga sig inte höra skillnad på något som de själva tycker hörs tydligt, men
innan man ens utrett om skillnaden finns går det ju inte att dra några slut-
satser om sådant. Det blir bara tro mot tvekan, och den ena är då mycket
värre än den andra.]
IngOehman skrev:Suggestion spelar primärt roll i öppna tester och om det finns något som har
viss likhet med det ni (du och patrick) beskriver så är det att de som lärt
känna vår hörsel så bra att de är medvetna om de digniterer av påverkan
som suggestionen kan ha, ofta blir lite försiktiga i öppna lyssningar, och
säger att de inte är säkre på att de hör en skillnad.
phloam skrev:Hur många sidor ska det ta innan skeptiker (och kanske även övriga) inser att det hela handlar om hur man definierar sin hobby - inte om sanning vs inbillning, inte vetenskap vs troende, inte statistik vs upplevelse.
Svante skrev:phloam skrev:Hur många sidor ska det ta innan skeptiker (och kanske även övriga) inser att det hela handlar om hur man definierar sin hobby - inte om sanning vs inbillning, inte vetenskap vs troende, inte statistik vs upplevelse.
Jag har inga problem med att man fullt medveten om att det bara är feelgood köper en dyrkabel, en Rembrandt eller en handväska för (i mitt tycke) alldeles för mycket pengar.
Den som på sin kammare vill njuta av sin placebo får gärna göra det, men jag tycker det är oetiskt att lura på andra samma dyrbara placebo. Det man skriver tycker jag därför bör vara rimligt sant. Är det inte det så leder det till protester, sorry.
phloam skrev:Hur många sidor ska det ta innan skeptiker (och kanske även övriga) inser att det hela handlar om hur man definierar sin hobby - inte om sanning vs inbillning, inte vetenskap vs troende, inte statistik vs upplevelse.
Hör ni ingen markant skillnad, sälj stereon eller byt öron, på min anläggning var skillnaden som natt och dag!!!!!!
hevi skrev:
Nä, tråden handlar inte om hur man definierar sin hobby, den handlar om det här:Hör ni ingen markant skillnad, sälj stereon eller byt öron, på min anläggning var skillnaden som natt och dag!!!!!!
Objektivisten skrev:Funderar du på att sälja?
Patrick82 skrev:Svante skrev:Är det för att man lever på att sälja kablar?
Om kablar inte gjorde skillnader skulle jag bli rik för att jag förlorar pengar när jag ger bort kablarna gratis. Varför bygga och ge bort saker som inte fungerar? Och om folk sa att de inte hör skillnader från mina gratis kablar, varför bygga och ge bort ännu fler? Har 99% av alla människor inbillningsjukan? För det är så många som har hört skillnader av mina kablar, och de flesta är inte audiofiler heller, de flesta hade inte provat någon strömkabel förut.
Minst 3 stycken kunder har köpt mer än 10 strömkablar var under samma månad. Om det var bara en kund kunde man börja tro att han bara inbillar sig, men 3 stycken? Innan jag fick dessa kunder var mitt genomsnitt på 15 kablar per kund, de hade köpt dessa kablar under flera års tid. 100% av kunderna köpte mer kablar, ingen har lämnat tillbaka en kabel. Varför spendera pengar på något som inte fungerar? Är de dumma? Om de har bra jobb och får mycket pengar från sina jobb som läkare, bankchef osv, då kan man inte vara dum.
Om man har mer information tillgänglig så är det klart att kablar gör skillnad. Om 100% av alla människor "inbillar" sig, då är det ingen inbillning, det är på riktigt, lika riktigt som livet självt.
bensnake skrev:IngOehman skrev:De handlar inte om att jaga efter rätt eller fel sak - det handlar om att
saker som finns eller inte finns.
Att ha som mål att nå rimligt nära ett sound man gillar är inte mera fel
eller rätt än att ha som mål att nå rimligt nära en god återgivning.
Att inte förstå skillnaden och att inte kunna skilja mellan verklighet och
inbillng kan dock göra färden onödigt lång. Det unnar jag inte den som
vill komma fram.
Ok. Är glad om du inte tänker försöka missförstå igen för att var spydig.
Men har du gjort undersökningar som visar att de som upplever skillnader som du påstår kan handla om ren inbillning skulle vara mer frustrerade och olyckliga med sin hobby än de som förhåller sig strikt vetenskapligt och strävar efter en transparens som de vet aldrig går att uppnå fullt ut?
bensnake skrev:Mitt svar på ditt citat var egentligen mer avsett att vara filosofiskt än spydigt.
bensnake skrev:Jag har nämligen sett tendenser, både i forum och på nära håll i bekantskapskretsen, som tyder på motsatsen av det du påstår. Människor som jagat effekt, hertz, låg THD etc. som tröttnat och valt upplevelselinjen i stället. Och de är grymt nöjda.
bensnake skrev:Ibland tycker jag mig se en tendens hos dig att vilja vara "räddaren i nöden" för de som du påstår famlar i mörker och okunnighet. Och det är väl bra. Du ska ha cred för den kunskap du bidrar med.
hevi skrev:Hör ni ingen markant skillnad, sälj stereon eller byt öron, på min anläggning var skillnaden som natt och dag!!!!!!
(min fetning)
Med det uttalandet som grund kan jag tycka att en diskussion om huruvida det verkligen är ett väl underbyggt råd eller inte kan vara på sin plats -det är ändå ett diskussionsforum, eller hur?
IngOehman skrev:(Har lite svårt att skriva just nu på grund av den nyinskaffade skiva som
snurrar i bakgrunden - Hymne à l'univers.)
Patrick82 skrev:De som inte hör någon skillnad kanske gör något fel när de lyssnar, t.ex. att de inte kan sitta still, att de pratar med sin kompis samtidigt som de lyssnar, eller skriver i forumet samtidigt. Då hör man inga skillnader. Jag hör aldrig någon skillnad om jag samtidigt skriver.
Man måste anstränga sig och göra en sak i taget.
Har någon av skeptikerna sysslat med någon sport? Man kanske hittar någon samband. Jag har själv tävlat sen jag var 5 år gammal, tävlade utomlands när jag var 6 år. Vissa sporter gick inte alls för mig så jag slutade, speciellt ishockey, det är svårt när man inte kan bromsa rätt och kraschar in i väggen, man ska hitta något som passar en. Har spelat över 10 000 partier i schack, är fortfarande amatör, det var inte min grej.
Audio för mig var som handen i handsken så det ska jag fortsätta med hela livet. För skeptiker kanske det är skepticismen som är deras grej.
bensnake skrev:[s]Läkerol - makes people talk. Oetiskt så det förslår. En polare, som inte är så talför, köpte en ask pastiller inför en date och han fick tunghäfta. Sådant måste informeras om så att pöbeln inte tror på allt som skrivs.
För att inte tala om Gillette - the best a man can get. Som barn trodde jag på detta och gav farsan en hyvel. Det hade nog fallit i god jord om det inte varit för det faktum att han stolt bar helskägg. Har de inga skrupler alls, de däringa hyvelkrämarna?[/s]
För övrigt kan dyrkablar påverka signalen hörbart och i vissa fall till det bättre beroende på preferenser. "Med vår kabel får du ett mer silkeslent ljud." Typ. Så kom inte här och snacka om placebo![/s]
Kurt49 skrev:Men snälla innan ni tvivlar för hårt, gör Er själva en tjänst och testa kablage från Coconut Audio var stolta över att vi har så högpresterande Hifi-tillverkare i vårt lilla land!!!!
Nu till utmaningen:
Hör ni ingen markant skillnad, sälj stereon eller byt öron, på min anläggning var skillnaden som natt och dag!!!!!!
Själv håller jag på att se över hela mitt kablage.
Här gärna av Er!!
IngOehman skrev:Sport?
Att höra skillnader (som inte ens behöver finnas) när man har facit i hand
för vad som spelar, är ingen sport. Det klarar ju vem som helst. Det är ju
bara att påstå något. Och inte ens det behöver göras illvilldigt då man ju
bara behöver att låta sig suggereras. Det är ingenting konstigt det heller,
det kan de allra flesta.
Att bli mästare på något sådant kräver ingenting alls, mer än möjligen en
skopa oförstånd eller snarare okunskap. Menar ingenting illa med det, men
du måste väl hålla med om att vem som helst kan hävda det du hävdar?
Det krävs ingen varken kunskap eller begåvning för att kunna påstå att
man hör något när man vet att det används i anläggningen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Praktiskt taget alla otränade lyssnare hör ju skillnad mellan A och A i
en öppen lyssning, om de får veta att de jämför A med B, och speciellt
om A är billig och B är dyr och ser bra ut. Vill man kan maximal respons
så skall man spela dem i den ordningen också.
Svante skrev:bensnake skrev:[s]Läkerol - makes people talk. Oetiskt så det förslår. En polare, som inte är så talför, köpte en ask pastiller inför en date och han fick tunghäfta. Sådant måste informeras om så att pöbeln inte tror på allt som skrivs.
För att inte tala om Gillette - the best a man can get. Som barn trodde jag på detta och gav farsan en hyvel. Det hade nog fallit i god jord om det inte varit för det faktum att han stolt bar helskägg. Har de inga skrupler alls, de däringa hyvelkrämarna?[/s]
För övrigt kan dyrkablar påverka signalen hörbart och i vissa fall till det bättre beroende på preferenser. "Med vår kabel får du ett mer silkeslent ljud." Typ. Så kom inte här och snacka om placebo![/s]
Hmm. Du menar alltså att alla tre påstår något som är så fruktansvärt löjligt att man borde förstå att det inte är sant och att man ska se det som en kul grej?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster