Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-09 22:58

Patrick82 skrev:
IngOehman skrev:(Har lite svårt att skriva just nu på grund av den nyinskaffade skiva som
snurrar i bakgrunden - Hymne à l'univers.)

Jag har aldrig musik på samtidigt som jag skriver för att det försämrar min lyssningsförmåga. Musiken för mig är endast till att färdas in i andra dimensioner, man kan inte göra detta om man skriver samtidigt.

Jag har ofta musik på samtidigt som jag skriver. Det försämrar ibland för-
mågan att skriva med den skärpa jag önskar, rätt så markant till och med,
men det struntar jag i. Musiken är ju viktigare.

Lustigt nog så är det dessutom nästan alltid de mycket mera klartänkta
inlägg som jag skriver utan musik, som upprör folk. Smiley?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-09 23:09

Patrick82 skrev:
LeifB skrev:
PerStromgren skrev:
LeifB skrev:
shifts skrev:LeifB: Oförmåga till tänkande och konstigt dragna slutsatser. Det är på nivån vattenvirvlare, spåkulor, vättar och troll.

Flera innan mig har sagt att de är beredda att få sina grundvalar omskakade: Visa det enkelt för oss, det är allt ni (du, Patrik82, Kurt49) behöver göra.

Hade gärna velat visa det du vill ha. Kan tyvärr inte ge dig den tekniska biten men det är stor skillnad i ljudet.

Men du har förstått att du är omgiven av tvivlare, eller hur? :)

För att sådana ska bli övertygade krävs förstås mer än att du säger att ljudet ändras mycket. Vill du övertyga oss, eller tycker du att det är bra som det är?

Det har jag förstått och det är kristallklart.
Det kanske finns en fysikalisk förklaring men det krävs kanske lite mer än allmänbildad fysisk kunskap.

Det finns en sak som är säker. Fysiska kunskaperna är alltid begränsade. Med begränsad information kan något vara rätt, men med mer information kommer det vara fel. T.ex. med komplexa tal i matematik. Man kan inte använda nybörjarmatte för att bevisa saker, det är samma med audio. Klassisk fysik är begränsad och kommer visa fel resultat.
Elektronik är bara en hundradel av allt man måste lära sig för att bli en riktig fysiker. Antingen får man gå tillbaka till skolan och utbilda sig mer, eller att lita på sina öron.

Men... du gör ju ingendera. :?

Du går inte tillbaka till skolan och lär dig fysik och vetenskaplighet på
riktigt.

Och du misstror dina öron så mycket att du vill veta facit (du lyssnar
öppet) för att veta vad du hör. Den som litar på sina öron använder ju
just öronen och inte det facit man får med ögonen och vetskapen.

- - -

Jag tycker det låg något i det du skrev att man antingen bör lära sig
allt ordentligt från grunden, eller studera resultatet seriöst. Båda är
förstås bäst då det ger möjlighet till dragande av både deduktiva och
induktiva slutsatser.

Så varför gör du inte det då?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-09 23:18

shifts skrev:Martin: Ok, där håller jag med. Inser att det kommer vara omöjligt (om inte alla inblandade är synnerligen prestigelösa) att genomföra ett bra blindtest här, där alla kommer kunna lita på resultaten. Men det är vad jag själv behöver för att kunna lämna den tro jag har i dag.

Jag är ödmjuk inför detta, då jag inte hävdar bestämt att det är på ett visst sätt. Jag har en uppfattning och en tro på hur det är, men jag har inte undersökt saken ingående – därmed är jag beredd att ändra mitt synsätt. Men för det krävs ett korrekt genomfört blindtest med hög konfidens.

Den ödmjukheten saknas HELT från de som svär över de milsvidda skillnaderna strömkablar kan göra – åtminstone de aktiva i denna tråden.

Jag ser inte dessa övertygelser som något problem, och inget som jag
på något sätt tycker det finns skäl att hänga upp sig på*.

Om någon tror något starkt så tycker jag man helt enkelt måste respek-
tera det, vilket inte är samma sak som att man måste tro att de har gjort
en korrekt bedömning.

Hur övertygad någon än är så kommer det ju heller inte att spela någon
roll i en blind lyssning. Och jag hoppas att alla parter respekterar utfallet
av studien. Och jag håller definitivt resultatet öppet. Det kan gå hur som
helst.

Vh, iö

- - - - -

*Och dessutom är det ju om något bara ett potentiellt problem för den
som varit så starkt övertygad, om det visar sig ha varit suggestion. Det
drabbar ingen annan, och inte dem heller om de är prestigelösa nog att
ta till sig resultatet.

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-10 00:08

Du verkar aningen rädd Svante att jag ska rucka på din världsbild!

Jag vet inte vad du har för stereoanläggning men att du kallar min anläggning skit utan att ha hört den tyder på osäkerhet alt. dumhet.

I början av mitt hifi-intresse så kunde jag vara lätt kategorisk som du verkar framställa dig just nu i denna tråd, men när jag upptäckte att vissa av mina antaganden var helt felaktiga blev jag istället ödmjuk och öppen i sinnet. Det ger mer att lyssna med öronen än att på förhand bestämma sig intellektuellt för vad som är rätt eller fel!

Jag minns när jag läste en viss hifi-affärs annons om effektsvaga Single end 300B rörförstärkare. Jag kommer fortfarande ihåg efter 20 år exakt hur jag tänkte:
"Det är bara gamla gubbar som tycker det är bra förstärkare, antagligen av nostalgiska skäl" vid tillfället ägde jag en effektstark Rotel som var kall, högljudd och förmedlade så lite ljudpassion som möjligt.

(Hade förstärkaren varit en kvinna så hade den nog varit en riktig iskvinna helt utan känslor, inte en kärleksfull livspartner direkt;)

MEN hade jag varit du Svante så hade jag nog inte gått till affären utan dömt ut förstärkaren på förhand.

Nu har jag emellertid alltid varit nyfiken av naturen, kanske för att försöka bli visare och mognare och våga testa mina åsikter "in real life".
Så jag stövlade in i butiken och satte mig ner och lyssnade, fortfarande skeptisk men jag var i alla fall där.
Efter ca 20 min så hängde hakan vid knäna, och som en blixt från klar himmel så förstod jag att jag funnit mitt personliga idealljud.

Jag försöker inte säga att det är allas favoritljud men det appellerade på mig. Efter otaliga live-sessioner med riktiga musiker under hela mitt liv (jag spelar piano/keyboard) så kände jag att den naturtrogenhet som fanns hos
denna förstärkare härmade verkligheten så bra att det kändes som om jag lyssnade på livemusik alt. befann mig i replokalen eller på gig.

För någon som aldrig musicerat själv kanske detta är helt oviktigt, man kanske hellre vill ha 3000 watt och ett mer artificiellt ljud, alla är vi olika.
Ingvar Öhman tror jag själv har gjort den resan, han hävdade ju för längesedan att NAD 208 var det ultimata slutsteget, att inget steg mätte bättre därför så var det helt enkelt bäst.
Idag hjälper han till och konstruerar högtalare åt Hesselvall Audio specifikt byggda för små effektsvaga rörförstärkare som du Svante tror är skit.
Rörförstärkare säger ju många är distorsion allena och hutlöst färgade.
Oj vad vi människor kan ändra sig under resans gång och tur är väl det!

Det som gör mig oerhört irriterad i denna tråden är att så många säger att kablar absolut inte kan göra någon skillnad för att det går inte att mäta.
Allting går inte att mäta glöm det!

Vad jag förstår så jagar vi alla musikupplevelser på detta forum, så var då inte så urbota inskränkta och begränsa er till åsikter ni hört av andra eller som ni i värsta fall pådyvlat er själva utan testa med ett öppet sinne vad ni själva upplever som ljudförbättringar.
Släpp prestigen och luta Er tillbaka och lita på öronen inte bara intellektet.

Musik är känslor utklädda i toner, inte alltid logiska eller mätbara men kanske just därför, tack vare denna "magi" så påverkar den oss så starkt.

Jag har fullt upp med kunder i studion ca två veckor till, men till dig Ingvar jag kommer meddela dig så fort som möjligt när vi kan genomföra blind- testet.

Inga problem.

Kram på er alla!
"Det är var och ens förbannade plikt att bli ett original"
Albert Engström

Audion MKII 300B- Audio Note AN-E/spe-Purist Audio- Hegel HD20

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-10 00:17

Kurt!
Det vore jättetrevligt om detta blindtest verkligen blev av!
Under alla mina år på faktiskt.se så har det tjötats ett otal
gånger om liknande test . . . men aldrig har de exekverats . . . typ. :( :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-10 01:00

Oj vad vi människor kan ändra OSS under resans gång och tur är väl det!
Skulle det givetvis vara. Lite trött.....faktiskt även på denna tråd!

jag känner att många här inne hajar prylen fullständigt, grattis till er!
Men när det gäller vissa talar jag för fullständigt döva öron (ursäkta ordvitsen)

Genom mitt jobb har jag lärt mig att slänga prestigen överbord annars försvinner den livsviktiga kreativiteten och därmed nytänket likaså.
Här känner jag att många har fastnat i gamla invanda hjulspår.

Istället för att ställa frågan, vad kul vilken kabel har du testat?
Du menar alltså att du hörde skillnad? Jag kanske måste ge den en chans i min anläggning!

Några av er, som anser sig vara rutinerade och professionella hifi-konstruktörer, hoppar på nya kollegor och kallar deras slit i en liten, hårt pressad och dessutom nischad bransch för "hokus pokus".

Tänk om ni själva hade blivit utsatta för det i ett tidigare skede i er karriär.
Dessutom utan att ens ha lyssnat till deras produkter, taskigt tycker jag.
Jag startade denna tråd för att jag blev så överraskad av Patricks eminenta kablar och ville berätta för andra att det finns ljudmässigt fördelar att vinna.

Så slänger "vän av ordning" ur sig, kablar gör ingen skillnad....och därmed basta.
För så har det alltid varit och så skall det alltid förbli!

Men har ni tänkt på att det kanske betyder att ni inte är tillräckligt sensitiva, eller har otränade öron då det handlar om att avgöra ljudskillnader.
Eller kanske har alltför komplexa anläggningar (ju fler komponenter i ljudkedjan desto sämre ljud) som inte avspeglar små skillnader så tydligt.
Det säger ni ju att jag har, så jag får väl anta att det omvända även gäller era anläggningar.

Då är det sååå mycket enklare att döma ut dessa skillnader och helt enkelt säga att de inte existerar, problem alt. sanningar som vissa inte kan greppa avvisas enklast som fantasier eller som några av er föreslagit att vi lider av självsuggestion.

MEN där har ni fel, material utvecklas, konstruktioner förnyas och förfinas, ny forskning tillkommer, m a o utvecklingen går framåt inom ALLA områden
Försök och häng med i den annars blir jorden platt och tråkig;)
"Det är var och ens förbannade plikt att bli ett original"
Albert Engström

Audion MKII 300B- Audio Note AN-E/spe-Purist Audio- Hegel HD20

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-10 01:05

Kurt49 skrev:Oj vad vi människor kan ändra OSS under resans gång och tur är väl det!
Skulle det givetvis vara. Lite trött.....faktiskt även på denna tråd!

jag känner att många här inne hajar prylen fullständigt, grattis till er!
Men när det gäller vissa talar jag för fullständigt döva öron (ursäkta ordvitsen)

Genom mitt jobb har jag lärt mig att slänga prestigen överbord annars försvinner den livsviktiga kreativiteten och därmed nytänket likaså.
Här känner jag att många har fastnat i gamla invanda hjulspår.

Istället för att ställa frågan, vad kul vilken kabel har du testat?
Du menar alltså att du hörde skillnad? Jag kanske måste ge den en chans i min anläggning!

Några av er, som anser sig vara rutinerade och professionella hifi-konstruktörer, hoppar på nya kollegor och kallar deras slit i en liten, hårt pressad och dessutom nischad bransch för "hokus pokus".

Tänk om ni själva hade blivit utsatta för det i ett tidigare skede i er karriär.
Dessutom utan att ens ha lyssnat till deras produkter, taskigt tycker jag.
Jag startade denna tråd för att jag blev så överraskad av Patricks eminenta kablar och ville berätta för andra att det finns ljudmässigt fördelar att vinna.

Så slänger "vän av ordning" ur sig, kablar gör ingen skillnad....och därmed basta.
För så har det alltid varit och så skall det alltid förbli!

Men har ni tänkt på att det kanske betyder att ni inte är tillräckligt sensitiva, eller har otränade öron då det handlar om att avgöra ljudskillnader.
Eller kanske har alltför komplexa anläggningar (ju fler komponenter i ljudkedjan desto sämre ljud) som inte avspeglar små skillnader så tydligt.
Det säger ni ju att jag har, så jag får väl anta att det omvända även gäller era anläggningar.

Då är det sååå mycket enklare att döma ut dessa skillnader och helt enkelt säga att de inte existerar, problem alt. sanningar som vissa inte kan greppa avvisas enklast som fantasier eller som några av er föreslagit att vi lider av självsuggestion.

MEN där har ni fel, material utvecklas, konstruktioner förnyas och förfinas, ny forskning tillkommer, m a o utvecklingen går framåt inom ALLA områden
Försök och häng med i den annars blir jorden platt och tråkig;)

Tycker du ska läsa den här artikeln ifall du inte vet hur en högtalarkabel funkar i systemet.

http://www.hobbielektronika.hu/forum/ge ... ?id=109416

Bara ett tips :)

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-10 01:18

Var lugn Laila testet kommer att bli av!

Ingvar hur ligger det till med ditt engagemang i Hesselvall Audio?

Går inte det stick i stäv med dina tidigare uttalanden om rörförstärkarens undermåliga mätresultat?

Eller har du ändrat dig på den punkten?

Vad har du för primär anläggning idag?

Jag blev nyfiken?

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-10 01:22

Callisto, vad är din ståndpunkt i tråden?

Jag vet vad en högtalarkabel är och hur den funkar.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-10 01:30

Kurt49 skrev:Callisto, vad är din ståndpunkt i tråden?

Jag vet vad en högtalarkabel är och hur den funkar.

En högtalarkabel KAN endast försämra återgivningen, inte förbättra. Med korta längder på 2 m med vanlig EKK ligger du under hörbarhet till försämring så den funkar alldeles utmärkt. Med långa kablar blir det en mycket svag påverkan men då handlar det om att filtrera de högsta frekvenserna. Det kan inte påverka ljudet genom att strama upp det, bättre bas, mer svärta etc etc som den del påstår. Det visar enbart att de som påstår det inte har en aning om vad som medför påstådda egenskaper.

Det är min ståndpunkt

:)

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-02-10 01:33

Jag har föreslagit för Öhman att jag kan ta med mina två kablar till honom för ett blindtest, där han får välja ut ett lämpligt antal Guldöron!
Jag ställer upp när som helst, men vill att det sker i ett akustikbehandlat rum så inga störande parametrar påverkar utgången.

Väntar bara på svar från IÖ.

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-10 01:36

Jag vet också att en mängd kabeltillverkare hävdar att materialval, konstruktion, längd mm påverkar ljudet. Vilket jag accepterar eftersom jag konfirmerat det med mina egna öron.

Jag undrar om alla de forskningpengar som läggs ner på kabelutveckling skulle godkännas av tillverkarna ifall de också trodde att alla kablar låter likadant. Då skulle det nog i den bästa av världar bara finnas lakritsremmar och denna tråden skulle inte existera.

Då skulle nog också Formel1-bilar fortfarande ha en maxhastighet av 59km i timmen och trattgrammofon istället för rumskorrigerade ljudsystem.

Eller vad tror ni;)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-10 01:45

Kurt49 skrev:Jag vet också att en mängd kabeltillverkare hävdar att materialval, konstruktion, längd mm påverkar ljudet. Vilket jag accepterar eftersom jag konfirmerat det med mina egna öron.

Jag undrar om alla de forskningpengar som läggs ner på kabelutveckling skulle godkännas av tillverkarna ifall de också trodde att alla kablar låter likadant. Då skulle det nog i den bästa av världar bara finnas lakritsremmar och denna tråden skulle inte existera.

Då skulle nog också Formel1-bilar fortfarande ha en maxhastighet av 59km i timmen och trattgrammofon istället för rumskorrigerade ljudsystem.

Eller vad tror ni;)

Du har missuppfattat det lite tror jag. Det läggs inga stora forskningspengar på kabelutveckling. De material (grundämnen) som idag används är tillräckligt bra för ledning. Det som man satsar pengar på inom forskningen när det gäller material inom elektronikområdet är material med goda halvledaregenskaper och polymerer som kan användas för elektroniska applikationer. Jag är hyffsat insatt i området eftersom jag själv är materialforskare inom halvledarområdet och kommer i kontakt med det som händer runt om klotet.

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-10 02:00

Till Callisto,

Om du vill att vi kallar kabelns påverkan försämring istället så fine.
Alla delar i ljudkedjan är ju faktiskt en försämring om man jämför med örats förmåga att uppfatta livemusik.
Då anser jag att Patricks kablar försämrar ännu mindre än mer ordinära kablar. Eftersom jag upplever dem mer korrekta oavsett mätresultat och fysikaliska lagar.
Nu börjar vi snart tangera ordet förbättring igen!

Vad tror du ligger bakom olika fabrikanters totalt olika tillverkningsmetoder, tjocklek, materialval, skärmning mm bara estetik, alt. försäljningstricks?
Självklart är det en del av försäljningsprocessen, men färg form etc. är inte hela sanningen.

Jag tror fortfarande att man försöker tillverka en så perfekt ljudkabel som möjligt, och att man inte lyckats ännu styrker ju du med ditt resonemang om en kabeln fortfarande försämrar ljudet!

Däremot så hyser jag inga tvivel att Patrick kommit en bra bit på väg mot det målet, mina öron säger mig det.

Jag upplevde ljudskillnader mellan kablar första gången på 80-talet,
hoppas du upptäcker det snart också och inte blint förlitar dig på vad som skrivs utan testar själv!

Användarvisningsbild
Kurt49

Inläggav Kurt49 » 2014-02-10 02:21

Jag kanske borde skrivit de pengar som lagts på kabelframställning överlag de senaste 35 åren i alla fall! Inte enbart grundforskning.
Du känner ju också till den mängd av tillverkare som alla har sina varianter på kablage.
De har nästan alla sina egna lösningar och det kostar att ta fram det oavsett vad du tror.

Självklart är vi bundna till grundämnen som leder ström fortfarande.
Vad är din teori när det gäller den uppsjö av olika kabelkonstruktioner som de facto finns, om det ljudmässigt inte har någon betydelse alls?

Då borde det ju bara finnas en typ av "rätt" högtalare, förstärkare, CD,
Dator till filavspelning.

Hur kommer det sig att högupplösta filer på 192Khz upplevs som bättre än samma filer på 44Khz, vi hör ju bara upp till 20 000hz.

Allting kan inte förklaras med torr logik, tyvärr.

Vad gör en dirigent mer framgångsrik än hans mindre framgångsrika kollega,

De gör ju samma jobb, eller kommer det in upplevelser i bilden som är svårförklarade med logik?

Godnatt forumet!

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-10 03:07

Kurt49 skrev:
Vad är din teori när det gäller den uppsjö av olika kabelkonstruktioner som de facto finns, om det ljudmässigt inte har någon betydelse alls?

Hur kommer det sig att högupplösta filer på 192Khz upplevs som bättre än samma filer på 44Khz, vi hör ju bara upp till 20 000hz.

1 att lura folk på pengar.

2 gör dom? vem säger det?
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-02-10 07:22

Kurt49 skrev: Då skulle nog också Formel1-bilar fortfarande ha en maxhastighet av 59km i timmen...

Om ingenjörerna som utvecklar F1-bilar hade lagt all energi åt att tweaka med trolldeg och kvantumrenare på bilarna istället för riktig (dvs verifier- och mätbar) teknisk R&D, så hade bilarna fortfarande haft en maxhastighet på 59 km/tim! :wink:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-02-10 09:52

Jag tycker att det är intressant, detta...
Jag kan inte tekniken bakom, men ser att båda sidor har helt rätt. Rent tekniskt verkar det inte finnas något som kan leda till en förbättring med att använda en "bättre" (annorlunda) strömkabel och så är det nog. Samtidigt går det inte att bortse ifrån att de som faktiskt testat en av Patricks kablar, som Leif, bensnake, KG och Kurt, alla upplever att det sker en förbättring av vad som återges.
Det gör i alla fall mig väldigt ödmjuk inför möjligheten att det kan finnas faktorer som ligger utanför vad man kan räkna in i de tekniska aspekterna.

Samtidigt tycker jag att placebo-diskussionen är lite snedvriden. En upplevd förbättring är en förbättring oavsett om den är inbillad eller inte. Hur kan det vara fel? Varför måste man överbevisas om att man lurar sig själv? Om jag som genom ett trollslag kunde få för mig att min anläggning presterar bättre än den gör så vore jag själaglad. Många delar upp återgivningen i det som är verklighet och det som är suggestion, men för mig är samspelet mellan allt vad som skapar den slutliga upplevelsen av musiken. Tycker jag att en kabel låter bättre än en annan så är det ju vad jag tycker oavsett vad det beror på.

Jag hoppas att kunna testa själv snart. Jag sticker inte under stol med att jag TROR att jag kommer att uppleva en förbättring. Jag VILL ju att det ska innebära en förbättring. Jag är medveten om att det kommer att göra det omöjligt för mig att förhålla mig objektivt till kabeln men vad spelar det för roll? Upplever jag en förbättring så är kan jag inte bry mig mindre om VARFÖR jag gör det.

Jag förstår mycket väl Ingvars synpunkter om att man, om man vill nå långt, bör börja med att gå tillbaka till det grundläggande och därifrån helt enkelt bygga kunskap. Men fan.. Orka!
Jag vill inte behöva bli ingenjör för att spela musik. Jag vill bara få en känsla för vad jag gillar och inte, och kunna lite på vad jag TYCKER utan att behöva få omtalat för mig att jag har fel och borde tycka annorlunda.

Jag tycker mig också se ett litet men ändock samband.. Tekniker, ingenjörer och andra med mycket kunskap representerar en sida medan musiker och mer konstnärligt lagda har lättare att ta åt sig av intryck där tekniken inte har förklaringar. Kanske inte alls konstigt egentligen.

Jag hoppas att en dag kunna lära mig nog för att inte gå i några fällor, men samtidigt vara tillräckligt ödmjuk för att våga lita på vad jag hör. DÅ kan jag uppnå MITT nirvana.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-02-10 09:55

Conan skrev:
Kurt49 skrev: Då skulle nog också Formel1-bilar fortfarande ha en maxhastighet av 59km i timmen...

Om ingenjörerna som utvecklar F1-bilar hade lagt all energi åt att tweaka med trolldeg och kvantumrenare på bilarna istället för riktig (dvs verifier- och mätbar) teknisk R&D, så hade bilarna fortfarande haft en maxhastighet på 59 km/tim! :wink:

Touche :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-10 10:05

hm2 skrev:
Kurt49 skrev:

1 att lura folk på pengar.

2 gör dom? vem säger det?

Jag gjorde ett uppsamplings blindtest med 6 valmöjligheter år 2005 och fick 99.99% resultat. Men detta har skeptikerna ignorerat som med alla andra tester.
http://www.head-fi.org/t/183266/cary-30 ... blind-test

Redan då gjorde strömkablar större skillnader än apparaterna. Jag gjorde en tråd här på faktiskt också, det var som att skeptikerna inte ens såg den. Inbillningssjukan går åt båda hållen, att de inbillar sig att något inte existerar.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-02-10 10:35

IngOehman skrev: (Har lite svårt att skriva just nu på grund av den nyinskaffade skiva som
snurrar i bakgrunden - Hymne à l'univers.)

Är detta skivan från Opus3 där Wager spelar verk av bl. a. Alain på Stockholms Stadshus' nyrenoverade jätteorgel?

Är den bra? :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 10:50

BPM skrev:Jag tycker att det är intressant, detta...
Jag kan inte tekniken bakom, men ser att båda sidor har helt rätt. Rent tekniskt verkar det inte finnas något som kan leda till en förbättring med att använda en "bättre" (annorlunda) strömkabel och så är det nog. Samtidigt går det inte att bortse ifrån att de som faktiskt testat en av Patricks kablar, som Leif, bensnake, KG och Kurt, alla upplever att det sker en förbättring av vad som återges.
Det gör i alla fall mig väldigt ödmjuk inför möjligheten att det kan finnas faktorer som ligger utanför vad man kan räkna in i de tekniska aspekterna.

Att vara ödmjuk är alltid bra, men det betyder inte att man måste svälja allt man hör. Att ifrågasätta och skaffa sig kunskapen för att inte bli lurad är nog så viktig det med.
Om folk upplever en skillnad. Är det inte nog så viktigt att veta varför?

BPM skrev:Samtidigt tycker jag att placebo-diskussionen är lite snedvriden. En upplevd förbättring är en förbättring oavsett om den är inbillad eller inte. Hur kan det vara fel? Varför måste man överbevisas om att man lurar sig själv? Om jag som genom ett trollslag kunde få för mig att min anläggning presterar bättre än den gör så vore jag själaglad. Många delar upp återgivningen i det som är verklighet och det som är suggestion, men för mig är samspelet mellan allt vad som skapar den slutliga upplevelsen av musiken. Tycker jag att en kabel låter bättre än en annan så är det ju vad jag tycker oavsett vad det beror på.

Det här är mycket intressant. Jag håller med dig, men det är INTE vad diskussionen handlar om. Jag tror ingen här har påstått att den andres upplevelse är felaktiga. Upplevde du en förbättring så gjorde du det. Det är inget att diskutera som jag ser det.
Det som diskuteras är om det faktiskt finns en skillnad eller inte. Dvs finns det en påverkan som inte är inbillad. Detta kan man kontrollera mha blindtester, mätningar osv.

BPM skrev:Jag hoppas att kunna testa själv snart. Jag sticker inte under stol med att jag TROR att jag kommer att uppleva en förbättring. Jag VILL ju att det ska innebära en förbättring. Jag är medveten om att det kommer att göra det omöjligt för mig att förhålla mig objektivt till kabeln men vad spelar det för roll? Upplever jag en förbättring så är kan jag inte bry mig mindre om VARFÖR jag gör det.

Om du har en inställning att du tror och vill höra en skillnad så kommer du med stor sannolikhet att göra detta oavsett om det finns någon eller inte, men varför vill man det? Om en 10kr kabel ger samma reella resultat så varför vill du intala dig själv att köpa en kabel för 100ggr det priset?
Bäst vore väl att lägga de pengarna på saker som faktiskt gör en skillnad?

Suggestiva skillnader är dessutom luriga på det sätt att det nästan alltid finns något som är bättre så man byter och byter och byter. Något mål når man aldrig då man var gång inbillar sig själv att man hörde en skillnad. Detta tycker jag är ett mycket osunt beteende om man faktiskt vill komma någon vart.

BPM skrev:Jag tycker mig också se ett litet men ändock samband.. Tekniker, ingenjörer och andra med mycket kunskap representerar en sida medan musiker och mer konstnärligt lagda har lättare att ta åt sig av intryck där tekniken inte har förklaringar. Kanske inte alls konstigt egentligen.

Jag hoppas att en dag kunna lära mig nog för att inte gå i några fällor, men samtidigt vara tillräckligt ödmjuk för att våga lita på vad jag hör. DÅ kan jag uppnå MITT nirvana.

Att folk med kunskap inte köper grisen i säcken utan faktiskt tar reda på om det som de köper faktiskt är bra ser jag som självklart. Köpa grisen i säcken är något man gör när man saknar kunskap.
Jag är själv musiker, men det gör inte att jag tänker bli lurad för det. Om musiker generellt har så mycket pengar över att de har råd att ödsla dessa på hjärnspöken så skulle jag bli förvånad.

Att lita på vad du hör är självklart bra. Mitt tips är bara att tänkta till en gång extra innan du lägger stora summor pengar på något som du vet kanske egentligen inte gör något bättre än vad du redan har. För din egen skull sas så skaffa kunskapen så du inte blir lurad. Om du sedan vill lägga en mindre förmögenhet på kablar fulla med trolldeg och glitter så varse god, men nu vet du iaf om hur det ligger till och det är ett beslut baserat på kunskap och inte tro.

Denna diskussion har haft rekordlåg nivå, tom för faktiskt. Fast det kanske inte är så konstigt när tråden börjar med en så uppenbar brandfackla/trollinlägg som:
Kurt49 skrev:Hör ni ingen markant skillnad, sälj stereon eller byt öron, på min anläggning var skillnaden som natt och dag!!!!!!

Ämnet i sig är både intressant och mycket lärorikt så det är synd att folk inte kan diskutera på en vuxen nivå. Om folk bara visade lite mer respekt så hade kanske diskussionen kunnat komma någon vart och man hade förhoppningsvis kunnat lära sig något på kuppen.

Om jag då skall summera mina åsikter så är de lätt förenklat följande:
Alla har rätt till sin åsikt. Påstår du att du föredrar dyra nätkablar och upplever en förbättring med dess så tänker jag inte ifrågasätta det. Om du dock påstår att det finns en reel skillnad eller att jag har dålig hörsel för att jag inte hör skillnaden så tänker jag dock säga mot. Eller påståenden som att nätkablar gör lika stor skillnad som högtalare.

Och på samma sätt som "ingenjörssidan" bör visa respekt för "musikersidans" upplevelser så bör "musikersidan" visa respekt för "ingenjörssidan" kunskaper. Det är en sak att uppleva något, det kan alla göra. Att sedan förklara exakt varför och hur denna upplevelse kom till är inget som man gör i en handvändning. Vi har flertalet personer på detta forum som lagt ner stor del av sitt liv att studera dessa saker och jag tycker att man är dum om man inte lyssnar på dem innan man drar sina egna slutsatser.

Som jag ser det så är det upp till de som påstår att du hör skillnad att bevisa detta; du kan aldrig bevisa avsaknaden av något. Om det är så dag och natt skillnad så bör det vara busenkelt att ta ut dessa kablar i ett blindtest och jag hoppas verkligen att de herrar som lagt fram dessa påståenden faktiskt kan stå bakom dem.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-02-10 11:27

"Andreas"
Jag vet inte hur man delar upp text i citat på det vis du gjort så jag kör såhär..

Du skriver att om man upptäcker en skillnad, är det då inte viktigt att veta varför?
Nej, inte nödvändigtvis. OM man är tekniskt intresserad så är det såklart intressant. För andra räcker det väl med att man upplever skillnaden?

Jag ser helt enkelt inte sambandet mellan att uppleva en förbättring och bli lurad bara för att upplevelsen inte kan förklaras tekniskt. Om jag väljer att köpa en strömkabel som ger mig en upplevd förbättring så är jag väl inte mera lurad än om jag lagt samma pengar på något annat som ger samma upplevda förbättring? Allt handlar om vilket förhållningssätt man väljer att anamma. Är inte poängen för oss alla hur vi upplever musiken?

Nu är jag förvisso inte på marknaden efter dyra strömkablar eller annat i den kategorin då jag inte nödvändigtvis tror att de i mitt fall är de mest prisvärda uppgraderingarna. Jag är inte heller principiellt emot sökandet efter transparens. Jag köper argumenten. Det bästa ljud jag upplevt kom t.ex ifrån ett stort system som enbart bestod av komponenter som är erkänt ofärgande. Jag menar bara att det inte är fel att välja själv vilken väg man vill vandra, och har man förmågan att uppleva förbättringar som inte kan förklaras tekniskt så är man snarare att gratulera än att tyckas synd om. Man är inte lurad om man upplever något, så varför är det viktigt för vissa att tala om att så förmodligen är fallet?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-10 11:32

BPM skrev: Om jag väljer att köpa en strömkabel som ger mig en upplevd förbättring så är jag väl inte mera lurad än om jag lagt samma pengar på något annat som ger samma upplevda förbättring?

Jo, du är totalblåst. Rent principiellt borde det dessutom ha begåtts ett brott av den som sålde den till dig/tillverkade den.

Samma förbättring skulle du alltså ha fått av ett sockerpiller för ett öre - om du trodde lika mycket på dess funktion, som det som tillverkare/försäljare/tidningar och i sista hand du själv lurat dig till.

Förstår inte hur man kan acceptera att ha blivit blåst på en massa pengar som "en bra grej"....

Något som faktiskt HAR en funktion och ger samma upplevelse, kommer dessutom att fungera för alla dina gäster... ditt sockerpiller funkar bara på dig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 11:45

BPM skrev:"Andreas"
Jag vet inte hur man delar upp text i citat på det vis du gjort så jag kör såhär..

Du skriver att om man upptäcker en skillnad, är det då inte viktigt att veta varför?
Nej, inte nödvändigtvis. OM man är tekniskt intresserad så är det såklart intressant. För andra räcker det väl med att man upplever skillnaden?

Jag ser helt enkelt inte sambandet mellan att uppleva en förbättring och bli lurad bara för att upplevelsen inte kan förklaras tekniskt. Om jag väljer att köpa en strömkabel som ger mig en upplevd förbättring så är jag väl inte mera lurad än om jag lagt samma pengar på något annat som ger samma upplevda förbättring? Allt handlar om vilket förhållningssätt man väljer att anamma. Är inte poängen för oss alla hur vi upplever musiken?

Nu är jag förvisso inte på marknaden efter dyra strömkablar eller annat i den kategorin då jag inte nödvändigtvis tror att de i mitt fall är de mest prisvärda uppgraderingarna. Jag är inte heller principiellt emot sökandet efter transparens. Jag köper argumenten. Det bästa ljud jag upplevt kom t.ex ifrån ett stort system som enbart bestod av komponenter som är erkänt ofärgande. Jag menar bara att det inte är fel att välja själv vilken väg man vill vandra, och har man förmågan att uppleva förbättringar som inte kan förklaras tekniskt så är man snarare att gratulera än att tyckas synd om. Man är inte lurad om man upplever något, så varför är det viktigt för vissa att tala om att så förmodligen är fallet?

Du får citera och sedan klippa manuellt i citatet.

Så du tycker att en inbillad skillnad är lika värdefull som en reell? Det håller jag verkligen inte med om. Den inbillade kan försvinna och ändras baserat på ditt sinne. Den reella är permanent.
Har du oändligt med resurser så är det ju inget problem, men med begränsade resurser så skulle jag tycka att det är väldigt synd att lägga dessa på inbillade förbättringar när det finns verkliga förbättringar att göra.
Det handlar helt enkelt till stor del om resursallokering. Så ser jag på det iaf.

Just det där med att gå sin egen väg är ju min poäng. Utan kunskap kan du inte fatta det beslutet. Att tro och att veta är inte samma sak. Skall man fatta ett beslut så vill iaf jag veta och inte tro i den mån som är möjligt. Jag anser att man lurar sig själv om man lägger resurser på saker som inte ger någon reell skillnad.

Jag vill förklara djupare vad jag menar med det.
Om du tex lägger mycket pengar på en snygg slipps eller en fin guldklocka så kommer ju inte dessa (nödvändigtvis) att utföra någon funktion jämfört med dina gamla billiga. Det du betalar för är utseendet och det vet du om. I detta fall är du inte lurad. Du betalar för lite extra "feelgood" och känsla av lyx.
Samma kan ju gälla med kablar. Att kablarna som måste vara synliga är snygga kan ju vara värt en hel del.

Det andra scenariot är där du blir övertalad av någon annan att en kabel förbättrar ljudet. Du lyssnar på dessa kablar och pga suggestionseffekter så hör du en skillnad trots att det inte finns någon. Du lägger då en stor summa pengar på dessa kablar.
I detta fall tror du att du betalar för en skillnad i ljud som faktiskt inte finns.

Ser du skillnaden?
I det första scenariot så vet du att det är endast en visuell eller en feelgood känsla som skiljer produkterna åt. I det andra fallet så TROR du att det finns en reell skillnad som faktiskt inte existerar och du har per definition blivit lurad.
Även om upplevelsen för lyssnaren kan upplevas verklig så finns det ingen reell skillnad och faktum är att du blir av med pengar vilket för de flesta är en begränsad resurs. Att sälja placebo är enligt mig oetiskt och bör stoppas i den mån som går.

Anledningen att jag, Ingvar, Svante med flera vill påpeka detta är för att hjälpa folk. Om någon kan hjälpa mig när jag är på väg att fatta dåliga beslut så uppskattar jag det mycket. Därför försöker jag hjälpa andra.
Från min sida handlar det inte om att övertyga folk om vad jag anser vara den rätta vägen. Jag vill ge folk den kunskap(vilken är betydligt begränsad jämfört med tidigare nämnda herrarna, men jag gör mitt bästa) som de behöver för att fatta ett korrekt beslut. Om de sedan ändå vill lägga pengar på en kabel så är det helt ok för mig. Jag vill bara hjälpa till med att sprida kunskap.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-10 11:54

BPM skrev:Jag tycker att det är intressant, detta...

Och det är ju precis det vi sagt hela tiden, att det finns andra aspekter och troliga förklaringarän rent tekniska, men som KG, Kurt et. al. till synes vägrar att ta till sig, nämligen förväntanseffekter.

Det raljeras rätt friskt här i tråden om att "vi skeptiker" ska öppna ögonen, slänga prestigen överbord, att vi har knäck i lurarna och kassa anläggningar om vi inte hör det kabelfetechisterna här i tråden säger sig höra, men samtidigt förefaller de själva vara fullständigt oförmögna att ens tänka tanken att det skulle kunna röra sig om förväntanseffekter -trots allt snack om ödmjukhet och prestigelöshet från deras sida...

Problematiken med förväntanseffekter hos människor och hur man kan minimera dem med hjälp av blind testning har ju varit känt sedan i alla fall 1786, så det är ju inte något vi har hittat på för att jävlas med kabelfetechisterna, utan för att det är ett verkligt problem, en uppenbar risk för feltolkning och en mycket trolig förklaring, när man testar prylar (och då framförallt kanske nätkablar) på det sätt som gjorts här.

BPM skrev:Samtidigt tycker jag att placebo-diskussionen är lite snedvriden. En upplevd förbättring är en förbättring oavsett om den är inbillad eller inte. Hur kan det vara fel? Varför måste man överbevisas om att man lurar sig själv? Om jag som genom ett trollslag kunde få för mig att min anläggning presterar bättre än den gör så vore jag själaglad. Många delar upp återgivningen i det som är verklighet och det som är suggestion, men för mig är samspelet mellan allt vad som skapar den slutliga upplevelsen av musiken. Tycker jag att en kabel låter bättre än en annan så är det ju vad jag tycker oavsett vad det beror på.

Men nu stannade ju inte OP vid hur han upplevde kabeln i sin anläggning utan det spillde redan i första posten över i en "utmaning" som egentligen var ett påstående, ett klassiskt "om ni inte hör skillnad så har ni knäck i lurarna eller ett helt undermåligt system".

Då tycker i alla fall jag att det kan vara på sin plats att börja diskutera upplevelser kontra verkliga skillnader, att det kanske inte alls är så att "alla som inte hör den enorma skillnaden" har en dålig anläggning eller är hörselskadade -det är inte ens troligt att det är så. OP har s a s redan satt tonen och krattat manegen för den diskussion vi nu har.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-10 12:15

fasen vad kul kurt, det är bra att du tänker genomföra blindtestet, då får du ju antingen visa oss icketroende att du hör skillnad och vi har dålig hörsel eller så får du fel. oavsett utgång så är det bra gjort av dig att köra ett blindtest med öhman. blir andra inbjudna till testet?

jag har ju också erbjudit att slänga med en liten slant om du klarar av testet, men vill inte ha något om du skulle misslyckas, det står jag absolut fast vid :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-10 12:18

Callisto skrev:En högtalarkabel KAN endast försämra återgivningen, inte förbättra.
.......
Det är min ståndpunkt

Är inte säker på att du har helt rätt i detta*.
iö, t.ex. räknar visst in en "kabelresistans" på
0.1 ohm som en del av högtalaren . . . typ.

*Utan kabel blir det kanske inte heller så braig
återgivning. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-02-10 12:23

Jag har inte sett det ni ser, dvs att de vägrar att ta emot att det kan handla om förväntanseffekter (med något undantag). Snarare att de tycker att en förbättring mycket väl kan vara en förbättring om den upplevs utan att kunna förklaras tekniskt. Ni stänger dörren för att det kan finnas andra förklaringar. Det fanns många sanningar för 100 år sedan som knappast kan kallas verklighet idag.

Jag kan bara tala för mig själv, men om jag köpte en strömkabel för 5000:- och i och med det upplevde en förbättring skulle jag inte känna mig mer lurad än om jag köpte ett slutsteg och upplevde en lika stor förbättring. Förbättringen är vad som skulle få kosta.

Det kan för all del ligga en del i att en upplevd skillnad kan vara föränderlig men jag tror att har bilden av en påverkan väl etsat sig fast så blir den kvar. Skillnaden i dagsform, vilken har diskuterats i andra trådar, kan påverka markant hur man upplever musiken och anläggningen. Mängder av faktorer påverkar uppfattningen, och många av dem är föränderliga.

Jag tror inte att ni grabbar behöver agera lärare utan luta er tillbaka och var nöjda med den väg ni valt att gå. Det klientel som är så intresserade av ljudåtergivning att de är beredda att lägga tusenlappar på en strömkabel är nog så på det klara med hur de väljer att prioritera att de passerat den gräns där de lyssnar. Samtidigt är Ni så inkörda på ett annat spår att det knappast är lönt att försöka förklara hur man tänker när man villigt ser en placeboförbättring som just en förbättring. Om det nu är placebo det handlar om..

Själv är jag väl mittemellan. Jag skulle aldrig köpa en kabel för en hiskelig massa pengar, men om jag fick en patrick-kabel eller ett par dyra högtalarkablar så skulle jag absolut testa dem, och säkert också, då jag inte stängt den dörren, uppleva att de förbättrar och sedan alltså använda dem. Jag skulle INTE direkt utgå ifrån att det är onödigt bling och inte göra mig omaket att lyssna.

Hoppas att "testet" blir av..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-10 12:33

Laila skrev:
Callisto skrev:En högtalarkabel KAN endast försämra återgivningen, inte förbättra.
.......
Det är min ståndpunkt

Är inte säker på att du har helt rätt i detta*.
iö, t.ex. räknar visst in en "kabelresistans" på
0.1 ohm som en del av högtalaren . . . typ.

*Utan kabel blir det kanske inte heller så braig
återgivning. :wink:

Jag är väldigt nyfiken på hur man kan räkna in 0,1ohm i en högtalarekonstruktion.
Kan man styra detta i elementparametrarna eller i typ delningsfiltret?
Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi