BPM skrev:Jag tycker att det är intressant, detta...
Jag kan inte tekniken bakom, men ser att båda sidor har helt rätt. Rent tekniskt verkar det inte finnas något som kan leda till en förbättring med att använda en "bättre" (annorlunda) strömkabel och så är det nog. Samtidigt går det inte att bortse ifrån att de som faktiskt testat en av Patricks kablar, som Leif, bensnake, KG och Kurt, alla upplever att det sker en förbättring av vad som återges.
Det gör i alla fall mig väldigt ödmjuk inför möjligheten att det kan finnas faktorer som ligger utanför vad man kan räkna in i de tekniska aspekterna.
Att vara ödmjuk är alltid bra, men det betyder inte att man måste svälja allt man hör. Att ifrågasätta och skaffa sig kunskapen för att inte bli lurad är nog så viktig det med.
Om folk upplever en skillnad. Är det inte nog så viktigt att veta varför?
BPM skrev:Samtidigt tycker jag att placebo-diskussionen är lite snedvriden. En upplevd förbättring är en förbättring oavsett om den är inbillad eller inte. Hur kan det vara fel? Varför måste man överbevisas om att man lurar sig själv? Om jag som genom ett trollslag kunde få för mig att min anläggning presterar bättre än den gör så vore jag själaglad. Många delar upp återgivningen i det som är verklighet och det som är suggestion, men för mig är samspelet mellan allt vad som skapar den slutliga upplevelsen av musiken. Tycker jag att en kabel låter bättre än en annan så är det ju vad jag tycker oavsett vad det beror på.
Det här är mycket intressant. Jag håller med dig, men det är INTE vad diskussionen handlar om. Jag tror ingen här har påstått att den andres upplevelse är felaktiga. Upplevde du en förbättring så gjorde du det. Det är inget att diskutera som jag ser det.
Det som diskuteras är om det faktiskt finns en skillnad eller inte. Dvs finns det en påverkan som inte är inbillad. Detta kan man kontrollera mha blindtester, mätningar osv.
BPM skrev:Jag hoppas att kunna testa själv snart. Jag sticker inte under stol med att jag TROR att jag kommer att uppleva en förbättring. Jag VILL ju att det ska innebära en förbättring. Jag är medveten om att det kommer att göra det omöjligt för mig att förhålla mig objektivt till kabeln men vad spelar det för roll? Upplever jag en förbättring så är kan jag inte bry mig mindre om VARFÖR jag gör det.
Om du har en inställning att du tror och vill höra en skillnad så kommer du med stor sannolikhet att göra detta oavsett om det finns någon eller inte, men varför vill man det? Om en 10kr kabel ger samma reella resultat så varför vill du intala dig själv att köpa en kabel för 100ggr det priset?
Bäst vore väl att lägga de pengarna på saker som faktiskt gör en skillnad?
Suggestiva skillnader är dessutom luriga på det sätt att det nästan alltid finns något som är bättre så man byter och byter och byter. Något mål når man aldrig då man var gång inbillar sig själv att man hörde en skillnad. Detta tycker jag är ett mycket osunt beteende om man faktiskt vill komma någon vart.
BPM skrev:Jag tycker mig också se ett litet men ändock samband.. Tekniker, ingenjörer och andra med mycket kunskap representerar en sida medan musiker och mer konstnärligt lagda har lättare att ta åt sig av intryck där tekniken inte har förklaringar. Kanske inte alls konstigt egentligen.
Jag hoppas att en dag kunna lära mig nog för att inte gå i några fällor, men samtidigt vara tillräckligt ödmjuk för att våga lita på vad jag hör. DÅ kan jag uppnå MITT nirvana.
Att folk med kunskap inte köper grisen i säcken utan faktiskt tar reda på om det som de köper faktiskt är bra ser jag som självklart. Köpa grisen i säcken är något man gör när man saknar kunskap.
Jag är själv musiker, men det gör inte att jag tänker bli lurad för det. Om musiker generellt har så mycket pengar över att de har råd att ödsla dessa på hjärnspöken så skulle jag bli förvånad.
Att lita på vad du hör är självklart bra. Mitt tips är bara att tänkta till en gång extra innan du lägger stora summor pengar på något som du vet kanske egentligen inte gör något bättre än vad du redan har. För din egen skull sas så skaffa kunskapen så du inte blir lurad. Om du sedan vill lägga en mindre förmögenhet på kablar fulla med trolldeg och glitter så varse god, men nu vet du iaf om hur det ligger till och det är ett beslut baserat på kunskap och inte tro.
Denna diskussion har haft rekordlåg nivå, tom för faktiskt. Fast det kanske inte är så konstigt när tråden börjar med en så uppenbar brandfackla/trollinlägg som:
Kurt49 skrev:Hör ni ingen markant skillnad, sälj stereon eller byt öron, på min anläggning var skillnaden som natt och dag!!!!!!
Ämnet i sig är både intressant och mycket lärorikt så det är synd att folk inte kan diskutera på en vuxen nivå. Om folk bara visade lite mer respekt så hade kanske diskussionen kunnat komma någon vart och man hade förhoppningsvis kunnat lära sig något på kuppen.
Om jag då skall summera mina åsikter så är de lätt förenklat följande:
Alla har rätt till sin åsikt. Påstår du att du föredrar dyra nätkablar och upplever en förbättring med dess så tänker jag inte ifrågasätta det. Om du dock påstår att det finns en reel skillnad eller att jag har dålig hörsel för att jag inte hör skillnaden så tänker jag dock säga mot. Eller påståenden som att nätkablar gör lika stor skillnad som högtalare.
Och på samma sätt som "ingenjörssidan" bör visa respekt för "musikersidans" upplevelser så bör "musikersidan" visa respekt för "ingenjörssidan" kunskaper. Det är en sak att uppleva något, det kan alla göra. Att sedan förklara exakt varför och hur denna upplevelse kom till är inget som man gör i en handvändning. Vi har flertalet personer på detta forum som lagt ner stor del av sitt liv att studera dessa saker och jag tycker att man är dum om man inte lyssnar på dem innan man drar sina egna slutsatser.
Som jag ser det så är det upp till de som påstår att du hör skillnad att bevisa detta; du kan aldrig bevisa avsaknaden av något. Om det är så dag och natt skillnad så bör det vara busenkelt att ta ut dessa kablar i ett blindtest och jag hoppas verkligen att de herrar som lagt fram dessa påståenden faktiskt kan stå bakom dem.