Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Hur mäter man en hörselförnimmelse?
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Hur mäter man en hörselförnimmelse?
Behövs inte göras.
Objektivisten skrev:Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Hur mäter man en hörselförnimmelse?
Behövs inte göras.
Nattlorden skrev:
Så du vill ha en anläggning som låter skit för alla besökare så länge du tror denär bra?
Okej, men lita på mig nu så lovar jag att din anläggning precis blivit uppgraderad med världens bästa kablar. Gör det inte det så är det bara för att du nu inser att det är löjligt, men att du inte ser samma löjlighet om du fått något pseudovetenskapligt förklarat och lagt ut flertalet tusenlappar på det.
Varför vill du inte lägga ut samma pengar på något som fungerar? Som du familj och dina kompisar också hör att det blivit bättre?
Kurt49 skrev:Jag uppskattar ditt inlägg. Jag dissar verkligen inte ingenjörs-tänket, jag blir istället påhoppad av alla ingenjörer/skeptiker för att jag inte behöver mäta en i mina tränade öron hörbar skillnad. Belackarna skriker ut självsuggestion, placebo mm. men det är fel. Jag är inte imponerad av en kabels skärmning, kulör eller prislapp på flera tusen. Jag är enkom intresserad hur den låter i min anläggning. Om 10 år är denna tråd glömd, jag tror att de flesta då accepterat att kablar verkligen har en inverkan på ljudet.
Dessutom högaktar jag ingenjörer som t ex Erik Andersson som är en av de finaste förstärkarkonstruktörer vi har i detta landet! Titta på internationella recensioner av Audion så förstår du att han troligen är en av de främsta i världen på rör.
Jag lovar att inte blanda in dig mer Erik i denna diskussion.
BPM skrev:Jag blir förvånad av att läsa att pengarna ska läggas på något som även vänner och familj upplever vara en förbättring. Varför då?
Nattlorden skrev:BPM skrev:Jag blir förvånad av att läsa att pengarna ska läggas på något som även vänner och familj upplever vara en förbättring. Varför då?
För att jag inte är fullständigt egotrippad och bara bryr mig om mig själv.
PappaBas skrev:Skall man bara tycka behövs det ju inte. Men då får man sätta gränsen och säga "jag tror det är kablarna" inte "det är kablarna och alla som inte inser det har en kass anläggning"
Det blir pinsamt.
IngOehman skrev:Även hifi kan ju vara till glädje för hela familjen, men jag tror att det som
nattlorden försöker säga är att det är troligare att den skall vara det om
dess goda återgivningsegenskaper är konkreta.
En anläggning som låter illa, men vars ägare inte hör det på grund av sin
kärlek till anläggningen, kanske helt enkelt gör musiklyssnandet mindre kul
för familjemedlemmar som är mindre suggererbara?
Jag gissar att det var något i den stilen han menade.
Vh, iö
zartok skrev:Kurt, när är det du tror att du kan vara med på detta mycket spännande blindtest som tidigast? Leif, bor du i stockholmstrakten kanske du också vill vara med? Skulle gärna deltagit själv, men jag är skeptiker och geografiskt missplacerad
zartok skrev:är du 60 mil åt fel håll så är du nog faktiskt ursäktad för att delta tror jag![]()
däremot så yppar du något du gärna får förklara närmare. på vilket sätt kan endel apparater vara mer känsliga för nätkablar? är det nätaggen som är uppbyggda på annorlunda sätt då eller är det något annat som gör det?
Kurt49 skrev:Du verkar aningen rädd Svante att jag ska rucka på din världsbild!
Jag vet inte vad du har för stereoanläggning men att du kallar min anläggning skit utan att ha hört den tyder på osäkerhet alt. dumhet.
I början av mitt hifi-intresse så kunde jag vara lätt kategorisk som du verkar framställa dig just nu i denna tråd, men när jag upptäckte att vissa av mina antaganden var helt felaktiga blev jag istället ödmjuk och öppen i sinnet. Det ger mer att lyssna med öronen än att på förhand bestämma sig intellektuellt för vad som är rätt eller fel!
Jag minns när jag läste en viss hifi-affärs annons om effektsvaga Single end 300B rörförstärkare. Jag kommer fortfarande ihåg efter 20 år exakt hur jag tänkte:
"Det är bara gamla gubbar som tycker det är bra förstärkare, antagligen av nostalgiska skäl" vid tillfället ägde jag en effektstark Rotel som var kall, högljudd och förmedlade så lite ljudpassion som möjligt.
(Hade förstärkaren varit en kvinna så hade den nog varit en riktig iskvinna helt utan känslor, inte en kärleksfull livspartner direkt;)
MEN hade jag varit du Svante så hade jag nog inte gått till affären utan dömt ut förstärkaren på förhand.
Nu har jag emellertid alltid varit nyfiken av naturen, kanske för att försöka bli visare och mognare och våga testa mina åsikter "in real life".
Så jag stövlade in i butiken och satte mig ner och lyssnade, fortfarande skeptisk men jag var i alla fall där.
Efter ca 20 min så hängde hakan vid knäna, och som en blixt från klar himmel så förstod jag att jag funnit mitt personliga idealljud.
Jag försöker inte säga att det är allas favoritljud men det appellerade på mig. Efter otaliga live-sessioner med riktiga musiker under hela mitt liv (jag spelar piano/keyboard) så kände jag att den naturtrogenhet som fanns hos
denna förstärkare härmade verkligheten så bra att det kändes som om jag lyssnade på livemusik alt. befann mig i replokalen eller på gig.
För någon som aldrig musicerat själv kanske detta är helt oviktigt, man kanske hellre vill ha 3000 watt och ett mer artificiellt ljud, alla är vi olika.
Ingvar Öhman tror jag själv har gjort den resan, han hävdade ju för längesedan att NAD 208 var det ultimata slutsteget, att inget steg mätte bättre därför så var det helt enkelt bäst.
Idag hjälper han till och konstruerar högtalare åt Hesselvall Audio specifikt byggda för små effektsvaga rörförstärkare som du Svante tror är skit.
Rörförstärkare säger ju många är distorsion allena och hutlöst färgade.
Oj vad vi människor kan ändra sig under resans gång och tur är väl det!
Det som gör mig oerhört irriterad i denna tråden är att så många säger att kablar absolut inte kan göra någon skillnad för att det går inte att mäta.
Allting går inte att mäta glöm det!
Vad jag förstår så jagar vi alla musikupplevelser på detta forum, så var då inte så urbota inskränkta och begränsa er till åsikter ni hört av andra eller som ni i värsta fall pådyvlat er själva utan testa med ett öppet sinne vad ni själva upplever som ljudförbättringar.
Släpp prestigen och luta Er tillbaka och lita på öronen inte bara intellektet.
Musik är känslor utklädda i toner, inte alltid logiska eller mätbara men kanske just därför, tack vare denna "magi" så påverkar den oss så starkt.
Jag har fullt upp med kunder i studion ca två veckor till, men till dig Ingvar jag kommer meddela dig så fort som möjligt när vi kan genomföra blind- testet.
Inga problem.
Kram på er alla!
BPM skrev:En av grabbarna har jag träffat och han är inte bara en trevlig prick utan även en van lyssnare med mångårig erfarenhet av riktig elit-hifi och han är även en skicklig musiker med vad jag misstänker starkt är absolut gehör. Jag har helt enkelt väldigt svårt att inte lita på hans omdöme när det kommer till att skilja mellan en verklig och en inbillad skillnad.
Magnuz skrev:Det är väl undersökt och utrett att alla (starkt ord, men ja så är det nog) människor är mottagliga för suggestionseffekter. Däremot finns det inget starkt stöd för att t.ex. USB-kablar eller den sista metern nätkabel skulle göra någon som helst skillnad. Tvärtom verkar det mycket osannolikt. Det är inte nödvändigtvis omöjligt, men mycket mindre sannolikt. Alltså finns det inget skäl att tro att det skulle vara så förrän någon lyckas presentera någon form av trovärdigt bevis.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 125 gäster