Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Komorok skrev:Tyvärr inte. Jag har läkare i släkten. Men allvarligt talat. Behöver du verkligen den förklarande texten?
Det beror väl på din välvilja att godta Pers beskrivning.
hifikg skrev:Patrick82 skrev:hifikg skrev:Om det är möjligt skulle jag gärna övervara ett sådant blindtest, jag vill bli övertygad om att jag inte kan höra någon skillnad, så jag kommer tillbaka till min trygga ruta ett igen. För något är konstigt här. När jag, medvetet, växlade kabel till Coconut så upplevde jag en förbättring. Hver gang. Men när jag kopplade tillbaka till Supra upplevde jag ingen omedelbar försämring.
Jag förstår mig inte.
Det låter bättre för att man förbättrade sin hörsel. När man byter tillbaka till sin gamla kabel hör man saker man inte hörde förut med samma kabel. Det händer varje gång man uppgraderar något i sin anläggning.
T.ex. om något låter för snabbt kan det uppfattas som ljust, kantigt och utmattande. Men efter ett års träning låter samma anläggning silkeslent och avslappnande.
Ju mer man uppgraderar och tweakar desto bättre blir hörseln. Det spelar ingen roll om man inte får bättre ljud efter bytet, om det låter annorlunda fokuseras andra detaljer i musiken, och då lär man sig att lyssna på dessa detaljer. När man byter kabel eller tweak, då vet man att dessa detaljer existerar och kan lyssna på dem även när de inte är fokuserade längre.
Då kommer musiken låta bra även när man inte har en bra anläggning.
För mig är kablar och tweaks som träningsutrustning för öronen. Istället för hantlar har jag tweaks. Istället för skivstångar har jag kablar. Det är bra att ha flera olika och byta mellan dem ibland. Eller att byta plats på dem, då är det bra träning för öronen.
Det du gör när du byter mellan min kabel och Supra, det förbättrar din hörsel hela tiden.
Du har absolut en poäng i det du skriver. Jag minns när jag lyssnade på Focal Grande Utopia ett par timmar och hörde en massa nya detaljer i min medhavda favoritmusik. Tänkte att det var fantastiskt så mycket bättre en anläggning för knappa tre miljoner kan vara, men när jag kom hem hörde jag samma detaljer härOch sedan dess har jag hört dem. När jag var på väg till mässan hörde jag en del av dem i bilstereon t o m, bara att jag aldrig tänkt på dem tidigare. Visst är det så att man skärper sitt lyssnande när man, medvetet, gjort en förändring. Om det beror på själva förändringen eller på sin egen inställning att man hör detaljer man inte hört förut låter jag bli en cliffhanger...
paa skrev:Problemet med blindtester är ju att man kan komma till mer än två slutsatser.
Om det visar sig att man kan detektera en skillnad med statistisk säkerhet så är ju saken klar, och det räcker med att en person detekterat det för att det ska vara detekterbart.
Men om statistiken från testen säger att svaren verkar vara slumpmässigt "gissade" så kan ju resultatet eventuellt bli annorlunda vid andra förutsättningar.
T.ex att det skulle kunna höras skillnad av någon som är mer tränad.
Eller att det skulle kunna höras skillnad om man får testa med annan musik eller längre eller kortare avsnitt. Eller högre eller lägre nivåer osv i all oändlighet.
Men det skulle även kunna vara så liten skillnad så ingen människa någonsin kommer att höra skillnad. Men det kan vi ju aldrig få veta.
IngOehman skrev:...Vad det handlar om är att det är lättare att reflektera över någon man
vet finns och vet hur det låter. Och varje gång som man lyssnar med en
ny apparatur som på något väsentligt sätt skiljer sig från den man nyss
lyssnat via, så kommer vissa saker att vara svårare att höra och vissa
kommer att vara lättare att höra (om jag får förmoda att det är två lite
dåliga utrustningar, men som är dåliga på lita olika sätt)...
DVD-ai skrev:Skillnad = bättre ?
eller bara skillnad ?![]()
Jag har hört skillnad mellan kablar några gånger och jag har kontrollerat det i tester efteråt, att jag hört rätt.
och det hade jag gjort !
tekniskta förklaringen kollade jag sedan upp som styrkte varför jag ppfattat det som jag gjorde....
det gälde då en lyssning mellan Nordost heimdall och vanlig EKK.
Heimdall hade en karaktär som är något dämpande i diskanten, upplevdes som något bättre till högtalare med för mycket eneri där uppe.
medan EKK lät bäst till alla högtalare som är konstruerade utan tydligt överflöd av energi i diskanten.
och likdande saker har jag varit med om vid två tillfällen till, men just detta var den mest markanta skillnaden.
Som även denna var på en extremt substil nivå, nästan så att man kunnat bortse från det helt...
om jag hade en chipsskål på bordet hade antagligen påverkat ljudet mer...
Så, ja.
skillnad på kablar finns absolut !
Men om jag tar en EKK och lägger den i ett rör med sand så nej, om någon påstår att det skulle höras skillnad av det så anser jag att personen har rätt till sin uppfattning.
Men jag kommer aldrig, någonsin att tro på det Om jag inte hör skillnadden själv, med egna öron !
Och om det dessutom skulle bli bättre av det!![]()
Oavsett vem eller hur många som påstår sig höra skillnad till det bättre... så kommer jag aldrig någonsin att tro på det om jag inte hör skillnad och efter också får det styrkt vetenskapligt i detta fallet.
Just för att jag inte kan se någon vetenskaplig orsak till att det borde finnas någon skillnad.
Mer än att det "käns bättre" och då är det ju jätte bra för dom som upplever en förbättring tack vare feelgood i detta fallet.
Själv använder jag mig av feelgood fast på andra vis, genom olika saker som gör lyssningsmiljön trevligare, lite "onödigt bra" lågnivåkablar och skön soffa osv...
Det gör ljudmässig skillnad, men det är min upplevelse enbart och ingen objektivt mätbar skillnad som existerar i ljudet från anläggningen.
Och egentligen så bryr jag mig EXTREMT lite, men kunde inte låta bli att skriva något så jag ändå anser att det talas mycket om "ingen skillnad" och inte "ingen skillnad till det bättre" som det borde handla om.
Men jag hoppas att det blir ett test och att dom som orkar bry sig blir nöjda med vad än för resultat som kommer ur det...![]()
Själv ska jag gå vidare mot mer intressanta trådar där det pratas om saker som är givande förbättringar !
jag vill läsa om PQE !
Och hälst ha en analog sådan i min hand att implimentera omedelbart !
paa skrev:Problemet med blindtester är ju att man kan komma till mer än två slutsatser.
Om det visar sig att man kan detektera en skillnad med statistisk säkerhet så är ju saken klar, och det räcker med att en person detekterat det för att det ska vara detekterbart.
Men om statistiken från testen säger att svaren verkar vara slumpmässigt "gissade" så kan ju resultatet eventuellt bli annorlunda vid andra förutsättningar.
Eller att det skulle kunna höras skillnad om man får testa med annan musik eller längre eller kortare avsnitt. Eller högre eller lägre nivåer osv i all oändlighet.
Men det skulle även kunna vara så liten skillnad så ingen människa någonsin kommer att höra skillnad. Men det kan vi ju aldrig få veta.
hifikg skrev:Vad det beror på kan man diskutera, men att anläggningarna skulle vara dåliga går fetbort. Den ena är ju min och den andra var inte så dålig den heller
Komorok skrev:paa skrev:Problemet med blindtester är ju att man kan komma till mer än två slutsatser.
För protokollet:
Ja, och samma problem finns vid oblinda tester, där det dessutom finns andra problem. Ja, de har ju nämnts några gånger tidigare i tråden om nu någon mindre begåvad hade missat det.
AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:Vad det beror på kan man diskutera, men att anläggningarna skulle vara dåliga går fetbort. Den ena är ju min och den andra var inte så dålig den heller
Observera att när folk säger att en apparat är dålig om den påverkas av nätkablar så pratar de inte om ljudet.
Du kan ha den mest välljudande förstärkaren i världen, men om valet av nätkablar påverkar ljudet så är den tekniskt sätt en dålig konstruktion.
Man får vara väldigt tydlig med om det är ur en upplevelse- eller en ingenjörssynpunkt man pratar om bra och dåligt.
EDIT: stavning.
hifikg skrev:Låter det bra så är det bra, så enkel är jag. Ingenjörerna ska se till att prylarna håller ihop, år efter år efter år, gärna så bra så att små misstag från användaren (volymkontrollen i topp vid omkoppling t ex) inte kraschar apparaturen. NAD´s ingenjörer verkar t ex vara lite dåliga på att löda, men det fixar sig, lödning för lödning, vid den regelbundna sjuårsservicen.
LeifB skrev:Jag skulle kunna tro att jag är 100% säker på att jag skulle höra skillnad på orginal nätkabel och Patricks i min egen anläggning. Att lyssna i en annan okänd anläggning skulle kanske bli svårare. Vad tror ni?
AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:Låter det bra så är det bra, så enkel är jag. Ingenjörerna ska se till att prylarna håller ihop, år efter år efter år, gärna så bra så att små misstag från användaren (volymkontrollen i topp vid omkoppling t ex) inte kraschar apparaturen. NAD´s ingenjörer verkar t ex vara lite dåliga på att löda, men det fixar sig, lödning för lödning, vid den regelbundna sjuårsservicen.
Ja ur en användarsynpunkt så behöver det inte vara mer komplicerat än så. Det håller jag med om.
Jag ville bara påpeka att ingen sagt att apparaterna är dåliga ur en användarsynpunkt bara för att de kan vara dåliga ur en teknisk/ingenjörsmässig synpunkt.
Att behöva välja nätkablar med stor omsorg för att din förstärkare skall fungera optimalt anser jag kanske inte vara det bästa för användaren dock.
hifikg skrev:Nä, nätkabeln får inte påverka ljudet, men precis som humlan (osv) så gör den det ändå. Inbillar jag mig. Hoppas jag.
AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:Nä, nätkabeln får inte påverka ljudet, men precis som humlan (osv) så gör den det ändå. Inbillar jag mig. Hoppas jag.
Fast på samma sätt som att en humla kan flyga så går det att bygga elektronik som inte påverkas
Hur till vida det blir en påverkan av din anläggning med olika nätkablar inte vet jag inget om. Du kan ju alltid testa om du är intresserad av att veta.
En kompis som kopplar om nätkablar medans du lyssnar bör inte vara för svårt att lösa.
hifikg skrev:Du har aldrig hanterat en sjumeters White Night, det hör jag det *s*
LeifB skrev:Jag skulle kunna tro att jag är 100% säker på att jag skulle höra skillnad på orginal nätkabel och Patricks i min egen anläggning. Att lyssna i en annan okänd anläggning skulle kanske bli svårare. Vad tror ni?
hifikg skrev:AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:Nä, nätkabeln får inte påverka ljudet, men precis som humlan (osv) så gör den det ändå. Inbillar jag mig. Hoppas jag.
Fast på samma sätt som att en humla kan flyga så går det att bygga elektronik som inte påverkas ;)
Hur till vida det blir en påverkan av din anläggning med olika nätkablar inte vet jag inget om. Du kan ju alltid testa om du är intresserad av att veta.
En kompis som kopplar om nätkablar medans du lyssnar bör inte vara för svårt att lösa.
Du har aldrig hanterat en sjumeters White Night, det hör jag det *s*
LeifB skrev:
Hur går en godkänd blindtest till då?
tiaz skrev:snälla lås o radera den här tråden...... vissa kommer man ingen vart med
tiaz skrev:snälla lås o radera den här tråden...... vissa kommer man ingen vart med
IngOehman skrev:Så att höra mera saker från en inspelning genom att ändra anläggningen
fram och tillbaka några gånger handlar bara om att lära sig inspeöningen,
inte om att träna sin hörsel på något generellt sätt.
Nattlorden skrev:Och du har satt i de gamla kablarna och verifierat att du inte hör det med dem också nuförtiden självklart? Och med snabba byten - Ljudminnet varar ju max ett par sekunder, som bekant.
Användare som besöker denna kategori: JanneX och 25 gäster