Moderator: Redaktörer
hevi skrev:Det snackas ju en hel del i den här tråden om att kabelfeteschister syblimerat sig till att tro skillnad på kablage och därigenom torde njuta oändligt mycket mer mer av sin anläggning än den gråmellerade "skeptikern" som inte tror på dyrätkablarnas ljudmässiga förträfflighet kontra jula-varianten. Dvs man menar att kabelfeteschisten ändå skulle må bättre och uppleva ljudet som bättre än den gråmellerade kabelskeptikerna, även om det nu inte skulle finnas någon annan skillnad än den inbillade, självsublimerade. Mina tankar går så här:
Då "skeptikerna tror fullt och fast" att alla är mottagliga för sublimeringar så kan man dock göra följande noteringar i frågan: "skeptikerna" torde tro, fullt och fast, att de redan spelar på den absolut bästa, mest transparenta och välljudande nätsladden som kan uppbringas i universum. Dom har redan uppnått kabelnirvana -perfektion!?!
Hur står sig då den sublimeringen, att "jag redan spelar på det bästa nätsladderiet som universum har att erbjuda" mot kabeltroendenas "det går att få ännu bättre, bara jag tweakar några grader till"...
hevi skrev:Hur står sig då den sublimeringen, att "jag redan spelar på det bästa nätsladderiet som universum har att erbjuda" mot kabeltroendenas "det går att få ännu bättre, bara jag tweakar några grader till"...
Bill50x skrev:ALLA tester har sina för- och nackdelar. Det gäller såväl blind- som öppna tester - AB/FE/ABX you name it. Bara det att det är en test är en nackdel i sig, så länge människor/lyssnare är involverade. Ett oscilloskop leverar förmodligen samma resultat även efter 100 mätningar men det gör inte vi som lyssnar.
Jag sågar inte den ena metoden eller den andra, önskar bara att när man utför mätningar är medveten om/accepterar begränsningarna. Och inte har någon bindning till någon av mätmetoderna utan har ett öppet sinne och accepterar att det finns tillkortakommanden även med "favoritmetoden".
/ B
Rydberg skrev:...Jag upplevde det som att coconutkablarna lyfte fram gitarren från bakgrunden och den låter klarare än via standardkablarna. Det hela är bättre separerat med även en smula kyligare än via standardkablarna (kanske pga den ökade renheten?).
Skulle jag höra detta i blindtest? Ingen aning, jag kanske inbillar mig helt.
Utrustning:
Benchmark DAC-1
Bryston BP-25 med MPS-1
Bryston 28B-SST
Ino Audio pi60s
hifikg skrev:Rydberg skrev:...Jag upplevde det som att coconutkablarna lyfte fram gitarren från bakgrunden och den låter klarare än via standardkablarna. Det hela är bättre separerat med även en smula kyligare än via standardkablarna (kanske pga den ökade renheten?).
Utrustning:
Benchmark DAC-1
Bryston BP-25 med MPS-1
Bryston 28B-SST
Ino Audio pi60s
Yet another one bites the dust... visst är det en märklig känsla!? Och precis som du så vill jag hålla dörren öppen för att det bara handlar om inbillning. För inte vill jag tro att min (och din) anläggning är så dålig att den låter sig påverkas av en nätkabel... eh!?
hevi skrev:Det snackas ju en hel del i den här tråden om att kabelfeteschister syblimerat sig till att tro skillnad på kablage och därigenom torde njuta oändligt mycket mer mer av sin anläggning än den gråmellerade "skeptikern" som inte tror på dyrätkablarnas ljudmässiga förträfflighet kontra jula-varianten. Dvs man menar att kabelfeteschisten ändå skulle må bättre och uppleva ljudet som bättre än den gråmellerade kabelskeptikerna, även om det nu inte skulle finnas någon annan skillnad än den inbillade, självsublimerade. Mina tankar går så här:
Då "skeptikerna tror fullt och fast" att alla är mottagliga för sublimeringar så kan man dock göra följande noteringar i frågan: "skeptikerna" torde tro, fullt och fast, att de redan spelar på den absolut bästa, mest transparenta och välljudande nätsladden som kan uppbringas i universum. Dom har redan uppnått kabelnirvana -perfektion!?!
Hur står sig då den sublimeringen, att "jag redan spelar på det bästa nätsladderiet som universum har att erbjuda" mot kabeltroendenas "det går att få ännu bättre, bara jag tweakar några grader till"...
bensnake skrev:Jösses vad provocerad du förefaller, människa!Ta en Toy, vetja'.
hifikg skrev:Rydberg skrev:...Jag upplevde det som att coconutkablarna lyfte fram gitarren från bakgrunden och den låter klarare än via standardkablarna. Det hela är bättre separerat med även en smula kyligare än via standardkablarna (kanske pga den ökade renheten?).
Utrustning:
Benchmark DAC-1
Bryston BP-25 med MPS-1
Bryston 28B-SST
Ino Audio pi60s
Yet another one bites the dust... visst är det en märklig känsla!? Och precis som du så vill jag hålla dörren öppen för att det bara handlar om inbillning. För inte vill jag tro att min (och din) anläggning är så dålig att den låter sig påverkas av en nätkabel... eh!?
IngOehman skrev:Blev DU provocerad av det där!?!
LeifB skrev:När ska alla begripa att Patrick är ett geni? Kristaller gör musiken renare.
Är bara att försöka acceptera att nätkabeln gör skillnad. :wink:
Branthwaite and Cooper did a truly extraordinary study in 1981, looking at 835 women with headaches. It was a four-armed study, where the subjects were given either aspirin or placebo pills, and these pills where in turn packed in either blank, bland, neutral boxes, or in full, flashy, brand-name packaging. They found – as you'd expect – that aspirin had more of an effect on headaches than sugar pills; but more than that, they found that the packaging itself had a beneficial effect, enhancing the benefit of both the placebo and the aspirin.
LeifB skrev:hifikg skrev:Rydberg skrev:...Jag upplevde det som att coconutkablarna lyfte fram gitarren från bakgrunden och den låter klarare än via standardkablarna. Det hela är bättre separerat med även en smula kyligare än via standardkablarna (kanske pga den ökade renheten?).
Utrustning:
Benchmark DAC-1
Bryston BP-25 med MPS-1
Bryston 28B-SST
Ino Audio pi60s
När ska alla begripa att Patrick är ett geni? Kristaller gör musiken renare.
Är bara att försöka acceptera att nätkabeln gör skillnad.
sky_eye skrev:Objektivisten skrev:Jag tror det bottnar i att alla vet att det inte existerar musikaliska ingenjörer.
Nu far du med osanning.
Komorok skrev:Det kan man ju mäta på och i slutändan ta reda på ifall de påverkar.
Jag tror ingenting iaf. Jag ids inte ens gissa.
Först en redovisad serie från ett blindtest. Om resultatet är sådant att strömkabeln påverkar ljudet kan man ju lägga energi på att ta reda på hur den gör det.
De kabeltroende kommer med ett påstående och får backa upp det. Har de kabeltroende någon hypotes om hur påverkan fungerar?
bensnake skrev:sky_eye skrev:Objektivisten skrev:Jag tror det bottnar i att alla vet att det inte existerar musikaliska ingenjörer.
Nu far du med osanning.
Bevisa det.
LeifB skrev:Vi är väl minst 5 som märker att det händer något när kabeln kopplas in.
Vi har ju åtminstone vågat prova !!
bensnake skrev:Komorok skrev:Det kan man ju mäta på och i slutändan ta reda på ifall de påverkar.
Först en redovisad serie från ett blindtest. Om resultatet är sådant att strömkabeln påverkar ljudet kan man ju lägga energi på att ta reda på hur den gör det.
De kabeltroende kommer med ett påstående och får backa upp det. Har de kabeltroende någon hypotes om hur påverkan fungerar?
Om någon sätter serien men mätmässiga skillnader inte kan detekteras (avsett idag vedertagna mätbara parametrar), vad kan man dra för slutsatser då? Mycket hypotetiskt men i alla fall.
sky_eye skrev:bensnake skrev:sky_eye skrev:Objektivisten skrev:Jag tror det bottnar i att alla vet att det inte existerar musikaliska ingenjörer.
Nu far du med osanning.
Bevisa det.
Påståendet har minst två osanna inslag:
Du hävdar att inga ingenjörer är musikaliska. Det är lögn.
Du hävdar att alla vet det. Det är också lögn.
Komorok skrev:bensnake skrev:Komorok skrev:Det kan man ju mäta på och i slutändan ta reda på ifall de påverkar.
Om någon sätter serien men mätmässiga skillnader inte kan detekteras (avsett idag vedertagna mätbara parametrar), vad kan man dra för slutsatser då? Mycket hypotetiskt men i alla fall.
Att något annat än de mätta parametrarna påverkar.
Komorok skrev:Hmmm... bevisbördan ligger på Objektivisten som kom med påståendet. Han ska försöka bevisa frånvaron av musikaliska ingenjörer. Lycka till med det!
Komorok skrev:Hmmm... bevisbördan ligger på Objektivisten som kom med påståendet. Han ska försöka bevisa frånvaron av musikaliska ingenjörer. Lycka till med det!
Edit. Enkel Google-sökning ger detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Hultquist
http://svenskuppslagsbok.se/45779/ecker ... pianist-2/
Musikaliska ingenjörer har funnits iaf. Och den här var ju lite kul:
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 240008.ece
Edit. Enkel Google-sökning ger detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Hultquist
http://svenskuppslagsbok.se/45779/ecker ... pianist-2/
Musikaliska ingenjörer har funnits iaf. Och den här var ju lite kul:
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 240008.ece
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 25 gäster