Xiro skrev:JM skrev:...de flesta TL dras med färgningar ca 3 oktaver över "avstämningsfrekvensen"...
Intressant, kände jag inte till. Är det tydligt i mätningar och lyssning, såväl som i teorin? Kan du sammanfatta helt kort?
Ljudledningshögtalare är lite bortglömda o underskattade. TL-högtalaren har fått dåligt rykte ffa av äldre mindre lyckade lösningar, dominerande teoretiska felaktigheter o storleken. Det är svårt att att bygga en TL som täcker mer än 3 oktaver.
Kamliknande frekvensgång över 3 oktaver hanteras med olika dämpmaterial och placering av högtalarelementet på ett listigt sätt en bit från öppna mynningen. Inte lätt. Martin King har teori o lösningar.
Det är lättare är att bygga en TL-subbas med ca 3 oktavers omfång. Incitamentet att bygga en TL-subbas är en betydligt lägre distorsion än slutna lådor o basreflex lådor med motsvarande storlek.
En TL-subbas kan stämmas av ca 1/3s oktav under högtalarelementets resonansfrekvens (i fri luft) genom att anpassa längden och en listig avsmalning (tapering). Dvs med en högtalare med en resonansfrekvens på 18 hz erhålls TL avstämd till 12 hz. Ju mer tapering ju kortare TL.
Qts bör vara över 0.35.
Öppna mynningen skall placeras så nära högtalarelementet som möjligt för att minska konrörelserna vid avstämningsfrekvensen.
Inga dämpmaterial behövs.
Martin King har teori o lösningar.
Det var några år sedan jag kollade TL o Martins hemsidor. Minns jag rätt?
JM