Transmissionslinjehögtalare det grundläggande? ( TL )

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
markusA

Transmissionslinjehögtalare det grundläggande? ( TL )

Inläggav markusA » 2014-02-11 15:13

Det skulle vara intressant att höra om folk här på faktiskt ville ge sin syn på transmission line högtalare. Det är ett omfattande område och folk verkar ha väldigt olika uppfattningar om dess fördelar/nackdelar.

Det mest grundläggande är att man skapar en ljudledare som är uniform och lika lång som 1/4 våglängd av den lägsta frekvensen man vill förstärka. Man tweekar grundutförandet genom att göra ljudledaren växande, krympande, offsett av elementet, stoppning med dämpvadd och ibland genom att göra den portad istället för öppen i ena änden.

Den sägs kunna ge liknande egenskaper som en sluten låda med fördelarna från en basreflex + lite extra djup i basen.

Jag lägger tråden i tekninforumet då jag hoppas på en diskussion runt tekniska kvaliteter och hur man framgångsrikt konstruerar en sån högtalare.
Så, fritt fram för transmissionslinje prat. :)

JM

Re: Transmissionslinjehögtalare det grundläggande? ( TL )

Inläggav JM » 2014-02-13 22:21

markusA skrev:Det skulle vara intressant att höra om folk här på faktiskt ville ge sin syn på transmission line högtalare. Det är ett omfattande område och folk verkar ha väldigt olika uppfattningar om dess fördelar/nackdelar.

Det mest grundläggande är att man skapar en ljudledare som är uniform och lika lång som 1/4 våglängd av den lägsta frekvensen man vill förstärka. Man tweekar grundutförandet genom att göra ljudledaren växande, krympande, offsett av elementet, stoppning med dämpvadd och ibland genom att göra den portad istället för öppen i ena änden.

Den sägs kunna ge liknande egenskaper som en sluten låda med fördelarna från en basreflex + lite extra djup i basen.

Jag lägger tråden i tekninforumet då jag hoppas på en diskussion runt tekniska kvaliteter och hur man framgångsrikt konstruerar en sån högtalare.
Så, fritt fram för transmissionslinje prat. :)

Har alltid tyckt basen hos TL låter distorsionsfriare än de flesta slutna lådor o basreflexlådor. Men de flesta TL dras med färgningar ca 3 oktaver över "avstämningsfrekvensen".
Martin King har under många år grävt i TL-högtalarens mysterier på ett imponerande sätt. Testa ...

Quarter Wavelength Loudspeaker Design by Martin J. King

http://www.quarter-wave.com/

Skynda dig att kopiera allt du behöver. Han håller på att avveckla verksamheten.

JM

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-14 13:39

JM skrev:...de flesta TL dras med färgningar ca 3 oktaver över "avstämningsfrekvensen"...

Intressant, kände jag inte till. Är det tydligt i mätningar och lyssning, såväl som i teorin? Kan du sammanfatta helt kort?

Passar på att fråga vad ML-TL står för, någon som vet? Av bilder att döma ser det ut som TL med en bassreflexliknande öppning.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2014-02-14 15:44

Passar på att fråga vad ML-TL står för, någon som vet? Av bilder att döma ser det ut som TL med en bassreflexliknande öppning.

MLTL= massladdad transmission line

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-02-14 20:15

Multi loaded transmission line

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-02-14 23:05

Mass Loaded

8)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

JM

Inläggav JM » 2014-02-15 16:40

Xiro skrev:
JM skrev:...de flesta TL dras med färgningar ca 3 oktaver över "avstämningsfrekvensen"...

Intressant, kände jag inte till. Är det tydligt i mätningar och lyssning, såväl som i teorin? Kan du sammanfatta helt kort?

Ljudledningshögtalare är lite bortglömda o underskattade. TL-högtalaren har fått dåligt rykte ffa av äldre mindre lyckade lösningar, dominerande teoretiska felaktigheter o storleken. Det är svårt att att bygga en TL som täcker mer än 3 oktaver.

Kamliknande frekvensgång över 3 oktaver hanteras med olika dämpmaterial och placering av högtalarelementet på ett listigt sätt en bit från öppna mynningen. Inte lätt. Martin King har teori o lösningar.

Det är lättare är att bygga en TL-subbas med ca 3 oktavers omfång. Incitamentet att bygga en TL-subbas är en betydligt lägre distorsion än slutna lådor o basreflex lådor med motsvarande storlek.
En TL-subbas kan stämmas av ca 1/3s oktav under högtalarelementets resonansfrekvens (i fri luft) genom att anpassa längden och en listig avsmalning (tapering). Dvs med en högtalare med en resonansfrekvens på 18 hz erhålls TL avstämd till 12 hz. Ju mer tapering ju kortare TL.
Qts bör vara över 0.35.
Öppna mynningen skall placeras så nära högtalarelementet som möjligt för att minska konrörelserna vid avstämningsfrekvensen.
Inga dämpmaterial behövs.
Martin King har teori o lösningar.
Det var några år sedan jag kollade TL o Martins hemsidor. Minns jag rätt?

JM

Återgå till Teknikforum