Magnepan !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken typ av högtalare föredrar du/ni ?

Omröstningen slutade 2014-12-13 15:48

Elektromagnetisk Basreflex
4
24%
Elektromagnetisk Sluten låda
6
35%
Elektromagnetisk Hornhögtalare
1
6%
Elektrostater
6
35%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Magnepan !

Inläggav LeifB » 2014-02-16 15:48

Har fått stifta bekanskap med detta ypperliga högtalarmärke.
Jag förvånas över deras helt sanslösa timing och storslagna ljud.
Finns det något vetenskapligt bakom deras konstruktion som kan bekräfta ljudfenomenet? Har lyssnat på de flesta typer av högtalare sedan tidigare.
Vanliga basreflexkonstruktioner, hornhögtalare och elektrostater.
Tycker dock att magnestostaten är betydligt bättre.
Skulle vara intressant att diskutera vilken typ av högtalare ni föredrar och varför. Hoppas detta ämne är ok för en sansad debatt.
Mvh Leif

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-16 16:12

Föredrar inte någon speciell teknik. Det är slutresultatet som är det viktiga.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 16:12

Jag själv tycker en öppen baffel platsar som nummer 2 i min favoritlista.
Dessa 2 konstruktioner förmedlar med lätthet de minsta nyanser och renhet i ljudet. Det finns säkert många fler konstruktioner som jag inte nämt i omröstningen så ni får gärna komplettera.
Mvh

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 16:15

Callisto skrev:Föredrar inte någon speciell teknik. Det är slutresultatet som är det viktiga.

Visst är de så, tror dock att det finns variationer i vad man föredrar.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-02-16 16:21

Bästa jag någonsin hört är magnepan 3.3 så jag håller med. jag tror att endel kan ha att göra med att det är dipoler och ganska nära en linjekälla, vilket kombinerat ger ett sjujädrans fin ljudbild. tyvärr vill dom ha endel plats, och jag har väl inte riktigt rummet nog stort.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-16 16:33

Inte hört några elektrostater som jag föredragit före magnetostater, undantaget ESL63.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 16:55

MBL gör en spännande konstruktion, har dock aldrig hört dessa speciella högtalare. Finns det någon här som har det?
Tyvärr hamnar dem utanför budget men kan tänka mig att de har något extraordinärt.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-16 17:02

Var väl många som prisade MBL från forumet som hörde dem på highend-mässan?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 17:05

PappaBas skrev:Var väl många som prisade MBL från forumet som hörde dem på highend-mässan?

Ja jag läste lite av det. Vore trevligt att höra en mer detaljerad upplevelse hur de förmedlar ljudet. Bättre än magnestostat ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-16 17:14

Vad ska man säga som ägare till tre olika modeller av Magnepan? Nja, det finns både goda och mindre goda sidor. Ett är klart, den som vill ha mycket bas och/eller lågbas bör nog se sig om efter andra högtalare. Det blir inte tal om något "kroppmasserande" ljud som en del måste ha.

För mig ligger gränsen vid 3-serien (IIIA, 3.3, 3.5, 3.6 eller 3.7), därunder uppenbarar sig väl mycket kompromisser vid en del musikgenrer. 3-serien ger i många fall tillräcklig ljudnivå och basutsträckning, vid 40 Hz faller de av och basen stumnar när ljudnivån höjs. De tidigare utgåvorna var inte lika välbalanserade som de senare där den utmärkta banddiskanten är mer integrerad i totalklangen. De större Tympani, sedan länge inte i produktion, ger bättre utsträckning i basen, kan spela lite högre där och har ett bättre upplöst mellanregister, som inte delar membran med basen som i de mindre modellerna. Mindre goda sidor är en relativt liten lyssningsyta och placeringskänslighet.... och att de tar stor plats och är visuellt dominanta. Det uppskattas inte av alla!

Efter en tid blir några egenheter tydligare, inte total homogenitet men vilka högtalare har det? Några elektrostater som Quad ESL av senare modeller är där något bättre men det hänger inte med i basen. Tympani klarar i bästa fall ca 110 dB vid 30 Hz. Begagnade Apogee är väl möjligen en konkurrent till Magnepan och de skiljer sig lite åt i klangen, Apogee har lite trumf i basen.

Om det finns något vetenskapligt själ som ger Magnepan en hjälp på traven? Nja... Så som Magnepan har tagit fram sina högtalare är det mest "trial and error", att man provar sig fram till olika avstämningar. En rätt tidskrävande process och det är upp till 12 år mellan något av modellbytena.

Har inte röstat eftersom jag inte valt högtalare efter deras funktionsprincip. Har med andra ord även andra typer av högtalare.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 17:21

Nattlorden skrev:Inte hört några elektrostater som jag föredragit före magnetostater, undantaget ESL63.

Lyssnade på någon av deras dyraste version av Martin Logan på Malmömässan för några år sedan och de lät hyfsat. Dilemmat är väl att få basen att fungera till elektrostaten.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 17:41

Här är en mindre recension av Magnepan 3,6 ;

Stort rymdligt ljud. lyssnat igenom hela sthlm högtalarutbud upp till 40.000kr och allt låter som lådor och burkar gemfört med dessa. Luftigheten och med lättheten dom spelar gör att man tycker allt annat låter skit!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-16 17:49

Men varför försöker man få elektrostater att spela bas? Är det inte bara att dela av dem mot lämpliga basmoduler?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-02-16 18:41

Skall man lägga till bas till elektrostater funkar väl dipol typ Gradient bra.. Spekulerar jag utan att säkert veta ?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-16 18:42

PappaBas skrev:Men varför försöker man få elektrostater att spela bas? Är det inte bara att dela av dem mot lämpliga basmoduler?

Det är många som försökt och inte lyckats. En magnetostat i basen och en elektrostat uppåt kanske skulle fungera? Jag har ju provat...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-16 18:42

PappaBas skrev:Men varför försöker man få elektrostater att spela bas? Är det inte bara att dela av dem mot lämpliga basmoduler?

Jo, det kan man göra, t.ex det system jag har med ESL63 och Gradient SW63. Inte heller dessa ger Megabörje någon match, dock!

På trådfrågan måste jag nog svara elektrostater, av naturliga skäl. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-16 18:59

RogerGustavsson skrev:

Det är många som försökt och inte lyckats. En magnetostat i basen och en elektrostat uppåt kanske skulle fungera? Jag har ju provat...

Varför är det så svårt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-16 19:30

PappaBas skrev:Varför är det så svårt?

Finns nog inget entydigt svar på det. Ofta nämns elektrostatens snabbhet jämfört med de dynamiska bassystemen vara ett krux. Ibland nämns skillnad i utstrålning som orsak till integrationssvårighet. Pers Quad ESL-63 med Gradient dipolbasar är en lösning som sägs fungera rätt bra. Magnepan Tympani-basar gör det i varje fall inte sämre. I många fall har man lagt till en dynamisk baslåda och släppt in den vid låg frekvens, runt 100-200 Hz, sällan blir det riktigt bra och en tydlig övergång från det ena elementet till det andra. Större elektrostatpaneler som Quad verkar bättre än mindre dom kroknar innan basen kommer in. Martin Logan's böjda elektrostater är inget vidare neröver utan måste få stöd tidigt och då kan det bli knas. Är inte så enkelt av få ett kompetent baselement att spela långt upp.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-16 19:42

Timing och att det mesta i basväg ger en annan karaktär på basljudet än elektrostatbas. Spridning och hur vanliga lådor sätter igång rumsresonanser är andra faktorer.
Även om man inte tycker att man har lådljud i vanliga högtalare så kan det mycket väl komma fram i en direkt jämförelse.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-16 19:44

RogerGustavsson skrev:Vad ska man säga som ägare till tre olika modeller av Magnepan? Nja, det finns både goda och mindre goda sidor. Ett är klart, den som vill ha mycket bas och/eller lågbas bör nog se sig om efter andra högtalare. Det blir inte tal om något "kroppmasserande" ljud som en del måste ha.

Kan du sätta siffror på det? Skulle vara intressant att se. Jämför du med Tengils stora system eller menar du golvhögtalare av mer ordinär sort? Jag har aldrig hört Magnepan, men är nyfiken. Har däremot svårt att sätta det du skriver i proportion till något.
Senast redigerad av shifts 2014-02-16 20:10, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-16 19:51

De jag känner som har elektrostater eller magnetostater har de för att de spelar en huvuddel eller i princip allt akustiskt musik.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 20:25

Harryup skrev:De jag känner som har elektrostater eller magnetostater har de för att de spelar en huvuddel eller i princip allt akustiskt musik.

mvh/Harryup

Tycker t.ex. Roger Walters skiva "Amused To Death" låter förträffligt. För min del i moderat ljudtryck men det återges rikligt med bas. Härlig känsla att bli omringad av musiken.

Basen går väl att jämföras med ett par 6,5 tummare i varje högtalare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-16 20:30

shifts skrev:
RogerGustavsson skrev:Vad ska man säga som ägare till tre olika modeller av Magnepan? Nja, det finns både goda och mindre goda sidor. Ett är klart, den som vill ha mycket bas och/eller lågbas bör nog se sig om efter andra högtalare. Det blir inte tal om något "kroppmasserande" ljud som en del måste ha.

Kan du sätta siffror på det? Skulle vara intressant att se. Jämför du med Tengils stora system eller menar du golvhögtalare av mer ordinär sort? Jag har aldrig hört Magnepan, men är nyfiken. Har däremot svårt att sätta det du skriver i proportion till något.

Nu har du satt mig på prov... På vilket sätt i siffror? De största Magnepan går ner till runt 30 Hz och faller sedan med 18 dB/oktav, inte mycket rumsstöd med dipoler att vänta. Som mest upp mot 110 dB för ett par Tympani. De mindre 3.6 som jag spelar på nu klarar möjligen lite över 100 dB vid 40 Hz. Tengil's profundus y4 mäktar väl med 130 dB ner till 16 Hz? Tympani täcker in en stor symfoniorkester och det räcker för mig. Den "kroppsmassage" som Tengil's system erbjuder är i regel musik av icke akustiskt ursprung och duktigt bastung. Hos Tengil konstaterade jag att ett par spår inte lät som hemma men annars lät mitt medhavda rätt lik det som 3.6 gör hos mig. De spår som avvek var ett med Tommy Emmanuel och ett med Däfos.

LeifB skrev:
Harryup skrev:De jag känner som har elektrostater eller magnetostater har de för att de spelar en huvuddel eller i princip allt akustiskt musik.

mvh/Harryup

Tycker t.ex. Roger Walters skiva "Amused To Death" låter förträffligt. För min del i moderat ljudtryck men det återges rikligt med bas. Härlig känsla att bli omringad av musiken.

Mangelbas på hög ljudnivå får mina 3.6 att stumna i basen. Det blir att sänka ljudnivån något. Det låter inte illa men odynamiskt om man spelar på för högtalarna för hög ljudnivå.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-02-16 20:34

Tack Roger, det var precis så där jag menade. De verkar prestera hyggligt bra neråt i så fall och jag skulle nog kunna trivas med sådan prestanda utan att känna att alltför mycket saknades. Spelar ofta musik på mycket beskedliga nivåer, trots att jag har ett delat system med basmoduler (dock inte så tilltaget som Tengils).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 20:38

Gillar man "finlir" på lagom nivå så fungerar dom utmärkt. Är nog inte riktigt några partyhögtalare i den bemärkelsen. Fin ljudbild bred hög och djup om musikmatrialet tillåter det. De är inte kliniska direkt utan kanske tillför lite värme. Synergi med min rörförstärkare som passar som handsken.
Detaljerat lättflytande ljud. Ingen lyssningtrötthet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-16 20:46

Hade ju lite faktiskt-folk hemma i veckan. Några trodde nog inte de skulle levereras någon bas att tala om men det gör de ju. Dessvärre blir det ofta lite väl hög lyssningsnivå när man är fem lyssnare, låg nära klippgränsen på slutstegen. Dagen efter lyssnade jag ensam och tänkte lite på det. Dessutom flyttade jag högtalare lite närmare väggen, blev bättre mittfokus så. Står de för långt ut i rummet bildas nästan ett extra rum bakom högtalarna, en balansgång det där. Jämfört med Tengil's Ino-rigg, möjligen en lite större rymd på en del inspelningar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 20:49

RogerGustavsson skrev:Hade ju lite faktiskt-folk hemma i veckan. Några trodde nog inte de skulle levereras någon bas att tala om men det gör de ju. Dessvärre blir det ofta lite väl hög lyssningsnivå när man är fem lyssnare, låg nära klippgränsen på slutstegen. Dagen efter lyssnade jag ensam och tänkte lite på det. Dessutom flyttade jag högtalare lite närmare väggen, blev bättre mittfokus så. Står de för långt ut i rummet bildas nästan ett extra rum bakom högtalarna, en balansgång det där. Jämfört med Tengil's Ino-rigg, möjligen en lite större rymd på en del inspelningar.

Hur mycket vinklar du in dina?
Jag tycker det är bäst när invinklingen är så att de korsas lite framför där jag sitter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-16 21:01

Så har jag mina också. Har ungefär 45 grader mellan diskanterna. Diskanterna är placerade utåt och avståndet mellan högtalarna är 250 cm.

Ungefär så här: http://twin-x.com/groupdiy/albums/userp ... g_room.gif
Senast redigerad av RogerGustavsson 2014-02-16 21:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-16 21:09

RogerGustavsson skrev:Så har jag mina också. Har ungefär 45 grader mellan diskanterna. Diskanterna är placerade utåt och avståndet mellan högtalarna är 250 cm.

Har ungefär samma avstånd men diskanterna inåt. Ska prova att byta. Kanske ger mer bredd. Gillar närvarokänslan i röster. Man vill gå fram och skaka hand med sångaren. 8)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-16 21:27

LeifB skrev:
PappaBas skrev:Var väl många som prisade MBL från forumet som hörde dem på highend-mässan?

Ja jag läste lite av det. Vore trevligt att höra en mer detaljerad upplevelse hur de förmedlar ljudet. Bättre än magnestostat ?

MBL 101 som de använde på mässan har ett helt annat djup och kraft i basen än vad Magneplanarerna klarar av men priset är ju också betydligt högre än tom Magnepans största, 20.7.
Trots att 101:orna var uppställda i ett stort rum så lyckades de sätta igång rummet rätt rejält vid lägre frekvenser på vissa spår, det slipper man med Magneplanarerna. Båda levererar en stor och luftig ljudbild.
Vilka som är bäst blir nog en smaksak. Jag är hursomhelst nöjd med mina 3.7 och hade innan dem 3.6 i 12 år vilket säger en del om nöjdheten med märket. De elektrostater jag haft har jag inte varit lika nöjd med, hade bl.a 3 par ML inom 5 år.

LeifB skrev:Hur mycket vinklar du in dina?
Jag tycker det är bäst när invinklingen är så att de korsas lite framför där jag sitter.

Är det 3.6 så rekommenderas den placeringen med diskanterna inåt medan de placerade utåt ska vara mindre invinklade och korsa strax bakom lyssningsplatsen. Med 3.7 rekommenderar man att de riktas rakt mot lyssnaren.
Vad är det för rörsteg du använder?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Nästa

Återgå till Generellt om hifi