dimitri skrev:DQ-20 skrev: ...Du och IÖ har varit ganska taskiga mot varandra genom åren och jag ser inget någon möjlighet ...
/DQ-20
Mnjae, Patrik och IÖ har varit överens om det mesta fram till att IÖ hörsammade Patriks inbjudan att avlyssna Patriks diyade högtalare. Det var länge sedan och jag minns detaljerna, så småningom uttalade sig Ingvar om sina intryck av högtalarna på ett sätt som inte föll Patrik i smaken. Det var efter det som korståget startade
edit: skulle vara "minns inte detaljerna"
Minnet sviker dig kanske men jag förstår verkligen dig och andra som tycker att jag är jobbig och bedriver ett korståg som du beskriver det. Men jag ska försöka förklara och ge lite bakgrund till vad som driver mig.
När jag var ca 25 läste jag psykologi i Uppsala. Det var ganska stor inriktning på praktiska experiment om perception. Det formade min syn på hur vetenskap och forskning måste bedrivas, och hur komplext det är att ta reda på hur människor upplever tillvaron. Jag var alltså intresserad av perception och hörsel långt innan tiden på Faktiskt.
Innan Faktiskt var jag med i Hififorum och jag tror att det var på grund av vad jag läste där som jag började intressera mig för pseudovetenskap. I mina ögon är pseudovetenskap fusk och det gör mig upprörd. Jag tycker att säga ifrån och uppmärksamma när man ser tecken på pseudovetenskap handlar om hederlighet.
Jag var till och med medlem i VoF ett tag

Det var tex(från Wikis artikel om pseudovetenskap):
*Utsagornas bristande förklaringsvärde
*Utsagornas ofalsifierbarhet
*Utsagornas bristande upprepbarhet - man påstår saker utan att det kan upprepas av andra i experimentella resultat.
*Auktoritetstro - man värderar en särskild persons uttalanden och skrifter över alla andra.
*Upptäckaren presenterar sina fynd direkt i media(molt), snarare än att låta andra forskare skärskåda upptäckten.
*Upptäckaren har arbetat isolerat.
*Upptäckaren förvränger och baktalar resten av vetenskapen för att få sin egen forskning att verka mer framsynt än vad den är.
*Upptäckaren tar kritik personligt.
Att dessa kännetecken inte får varningsklockor att ringa hos personer med uppenbar inblick i vetenskapligt arbete är för mig ett mysterium. Jag tror att en förklaring ligger i att de som ifrågasätter det hela har inhämtat djupare kunskap om begreppsapparaten som rör hörselperception. Om man inte har det framstår IÖ´s utsagor som rimliga.
Genom att fragmenterat och svårtolkat sätt tala OM sin forskning men noggrant akta sig för att avslöja några resultat som skulle vara möjliga att kontrollera kan IÖ skapa en illusion av att han har nycklar till kunskap som är okända för omvärlden. Självklart är en sådan illusion lättare att skapa på en föreläsning av en karismatisk föreläsare som DQ20 vittnar om.
Jag har hört en föreläsning av IÖ(från arken). Den inleddes med halmgubbeargumentation bestående av inkompetensförklaring och osanna påståenden om övrig forskning på området.
Under min tid på Hififorum var jag en äkta tweakmotståndare och jag känner verkligen igen mig i sättet att argumentera hos vissa av de mer rabiata kabelmotståndarna på forumet nu. Dock så känns det som att sparka in öppna dörrar att peka på underligheter i argument som talar för att tweaks fungerar eftersom jag uppfattar att de är så uppenbara för de flesta. Det här med att vara jobbig och ifrågasätta det jag ser som en mytbildning kring IÖ´s forskning är mer utmanande för mig. Under min första vända på faktiskt insåg att det var lönlöst att få andra att se det jag såg och fortfarande ser som kejsarens nakna kläder och avslutade mitt konto.
Efter några år såg jag att fler(dessutom, vilket var det viktiga, var att betrakta som auktoriteter på forumet) hade sett det jag såg innan. I samband med det ändrades klimatet på forumet och jag gick med här igen. Efter det så kände jag inte att det var viktigt för mig att argumentera på samma sätt som förut mot IÖ.
Men när någon, som tex DQ20 i den här tråden, fortfarande nämner resultat av IÖ´s forskning blir jag nyfiken och vill veta vad han grundar sitt påstående på!