Blindtesters tillförlitlighet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja

Ja
41
65%
Nej
22
35%

Antal röster : 63

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-18 10:42

dimitri skrev:
DQ-20 skrev: ...Du och IÖ har varit ganska taskiga mot varandra genom åren och jag ser inget någon möjlighet ...

/DQ-20

Mnjae, Patrik och IÖ har varit överens om det mesta fram till att IÖ hörsammade Patriks inbjudan att avlyssna Patriks diyade högtalare. Det var länge sedan och jag minns detaljerna, så småningom uttalade sig Ingvar om sina intryck av högtalarna på ett sätt som inte föll Patrik i smaken. Det var efter det som korståget startade

edit: skulle vara "minns inte detaljerna"

Minnet sviker dig kanske men jag förstår verkligen dig och andra som tycker att jag är jobbig och bedriver ett korståg som du beskriver det. Men jag ska försöka förklara och ge lite bakgrund till vad som driver mig.
När jag var ca 25 läste jag psykologi i Uppsala. Det var ganska stor inriktning på praktiska experiment om perception. Det formade min syn på hur vetenskap och forskning måste bedrivas, och hur komplext det är att ta reda på hur människor upplever tillvaron. Jag var alltså intresserad av perception och hörsel långt innan tiden på Faktiskt.
Innan Faktiskt var jag med i Hififorum och jag tror att det var på grund av vad jag läste där som jag började intressera mig för pseudovetenskap. I mina ögon är pseudovetenskap fusk och det gör mig upprörd. Jag tycker att säga ifrån och uppmärksamma när man ser tecken på pseudovetenskap handlar om hederlighet.
Jag var till och med medlem i VoF ett tag :) . Hur som helst hamnade jag på faktiskt för ca 10 år sen. I början var jag imponerad av IÖ men ganska snart började jag känna igen många av pseudovetenskapens kännetecken kring "fenomenet" IÖ.
Det var tex(från Wikis artikel om pseudovetenskap):

*Utsagornas bristande förklaringsvärde
*Utsagornas ofalsifierbarhet
*Utsagornas bristande upprepbarhet - man påstår saker utan att det kan upprepas av andra i experimentella resultat.
*Auktoritetstro - man värderar en särskild persons uttalanden och skrifter över alla andra.
*Upptäckaren presenterar sina fynd direkt i media(molt), snarare än att låta andra forskare skärskåda upptäckten.
*Upptäckaren har arbetat isolerat.
*Upptäckaren förvränger och baktalar resten av vetenskapen för att få sin egen forskning att verka mer framsynt än vad den är.
*Upptäckaren tar kritik personligt.

Att dessa kännetecken inte får varningsklockor att ringa hos personer med uppenbar inblick i vetenskapligt arbete är för mig ett mysterium. Jag tror att en förklaring ligger i att de som ifrågasätter det hela har inhämtat djupare kunskap om begreppsapparaten som rör hörselperception. Om man inte har det framstår IÖ´s utsagor som rimliga.
Genom att fragmenterat och svårtolkat sätt tala OM sin forskning men noggrant akta sig för att avslöja några resultat som skulle vara möjliga att kontrollera kan IÖ skapa en illusion av att han har nycklar till kunskap som är okända för omvärlden. Självklart är en sådan illusion lättare att skapa på en föreläsning av en karismatisk föreläsare som DQ20 vittnar om.

Jag har hört en föreläsning av IÖ(från arken). Den inleddes med halmgubbeargumentation bestående av inkompetensförklaring och osanna påståenden om övrig forskning på området.

Under min tid på Hififorum var jag en äkta tweakmotståndare och jag känner verkligen igen mig i sättet att argumentera hos vissa av de mer rabiata kabelmotståndarna på forumet nu. Dock så känns det som att sparka in öppna dörrar att peka på underligheter i argument som talar för att tweaks fungerar eftersom jag uppfattar att de är så uppenbara för de flesta. Det här med att vara jobbig och ifrågasätta det jag ser som en mytbildning kring IÖ´s forskning är mer utmanande för mig. Under min första vända på faktiskt insåg att det var lönlöst att få andra att se det jag såg och fortfarande ser som kejsarens nakna kläder och avslutade mitt konto.
Efter några år såg jag att fler(dessutom, vilket var det viktiga, var att betrakta som auktoriteter på forumet) hade sett det jag såg innan. I samband med det ändrades klimatet på forumet och jag gick med här igen. Efter det så kände jag inte att det var viktigt för mig att argumentera på samma sätt som förut mot IÖ.

Men när någon, som tex DQ20 i den här tråden, fortfarande nämner resultat av IÖ´s forskning blir jag nyfiken och vill veta vad han grundar sitt påstående på!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-02-18 11:07

single_malt skrev: Jag tycker att säga ifrån och uppmärksamma när man ser tecken på pseudovetenskap handlar om hederlighet.
Jag var till och med medlem i VoF ett tag :) .

Jo, där kan man säkert lära sig en hel del om hur retoriska slipstenar skall dras.
Förstår att du snabbt lämnade VoF, den är ju, i mina ögon, verkligen en rejält ohederlig organisation. :)
Senast redigerad av phon 2014-02-18 11:33, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-02-18 11:09

Single_malt, passar inte marknadsföring också in på flera av punkterna i din lista?

Varför skulle en marknadsaktör avslöja sina hemligheter för?
Men samtidigt, allt refererande till forskning blir lite tomt utan just de där "hemligheterna".

Men IÖ har skrivit en hel del om sina resultat med och det han skrivit om kan man ju testa själv om man vill.
Spontant minnas jag text om grupplöptid och dess hörbarhet i basområdet samt lite annat om hörbarhet av fasvridningar.
Det som hålls hemligt är väl de där psykoaukustiska målkurvorna.

Skit samma. Bara för att man inte presenterar sina resultat så bedriver man inte pseudoforskning. Däremot om man lyssnar och tror på någon som inte presenterar sina resultat på ett granskbart sätt så pysslar man med auktoritetstro.
Spontant är det väl bättre att ta till sig det IÖ skriver snarare än vad hifiblaskorna skriver kan jag tycka. Ganska många resor bättre... ;-)
Ännu bättre är såklart att försöka hitta fler än en källa till påståenden som inte är granskade av sina likar (peer reviewed alltså) och inte bara nöja sig med en persons ord.
Här på faktiskt finns ju faktiskt några stycken som kan anses vara "peers". Svante och Naqref tex är ju inte helt obildade i det här med ljud och högtalare. Dessutom skriver de båda ganska mycket här. Man kan ju kolla på vad de har skrivit i relevanta trådar exempelvis.

Man ska inte snöa in sig för mycket på tumregler kring hur man identifierar pseudoforskning. Single_malt, din lista är inte bevis, bara indikatorer.
Nu när du har indikatorerna är nästa steg att kontrollera de påståenden som IÖ kommer med. Bara att sätta igång ;)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-18 11:34

Att diskutera en person, snarare än saken, kan leda för långt om vi inte aktar oss. Vore det för mycket begärt att dra tillbaka tråden till mitten, igen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-02-18 12:54

PerStromgren skrev: Vore det för mycket begärt att dra tillbaka tråden till mitten, igen?

Till näsan menar du? :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-18 17:32

single_malt skrev:Att dessa kännetecken inte får varningsklockor att ringa hos personer med uppenbar inblick i vetenskapligt arbete är för mig ett mysterium.

Jo, det har framgått med all önskvärd tydlighet. Vad som är lika mystiskt är att du inte tar detta som ett indicium. Det är knappt någon som "borde veta bättre", om vi antar att dina slutsatser stämmer, som har haft annat än enskilda punkter där man inte varit överens. Det är väl bara GrafPro och "han vars namn icke får nämnas" som haft några "major beefs" med IÖ och där har det inte varit uppenbart att de haft rätt.

single_malt skrev:Självklart är en sådan illusion lättare att skapa på en föreläsning av en karismatisk föreläsare som DQ20 vittnar om.

Jag kan inte påminna mig om att jag har recenserat IÖ som föreläsare. Har jag det?

single_malt skrev:Jag har hört en föreläsning av IÖ(från arken). Den inleddes med halmgubbeargumentation bestående av inkompetensförklaring och osanna påståenden om övrig forskning på området.

Kan du vara tydligare och ge något exempel?

single_malt skrev:Men när någon, som tex DQ20 i den här tråden, fortfarande nämner resultat av IÖ´s forskning blir jag nyfiken och vill veta vad han grundar sitt påstående på!

"Nyfikenhet" är inte riktigt den känsla jag får.

Med vanliga hälsningar,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-18 18:01

Herrar DQ-20 och single_malt, kan ni vara vänliga att sluta diskutera IÖ? Bemöt honom gärna med citat och allt, men sluta med det ni håller på med nu. Vill ni fortsätta, finns ju alltid PM och telefon.

Jag uppfattar er båda som rejält kloka och insiktsfulla, så jag utgår ifrån att ni förstår.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-18 18:10

Var går gränsen? Får man diskutera en firma? Vilken firma som helst? Och deras representatnter?
Finns ju ganska omfatande bevis på faktiskt att personpåhopp av "nån" inte avbryts utan att det får fortgå. Gärna med flera tillskyndande som vill ställa till rätta.
Personligen kan jag se att man skulle göra samma som på en hockeyplan. Nr 3 och 4 som tillstöter åker på varningar direkt. Flera som skriver här kommer ju numera bara in då man "behöver" samla ihop sig och försvara nån medans det inte direkt kommer några andra foruminlägg särskilt frekvent. Är det också att anse som något slags trollande att i princip bara gå in och försvara någon?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-18 18:12

Harryup skrev:Var går gränsen?

Någon sådan finns inte. Ni är utelämnade till redaktörernas egen tolkning.

I det här fallet hängde personangreppen så att säga i luften.
... tycker jag!

Per

dimitri

Inläggav dimitri » 2014-02-18 18:20

PerStromgren skrev:Herrar DQ-20 och single_malt, kan ni vara vänliga att sluta diskutera IÖ? Bemöt honom gärna med citat och allt, men sluta med det ni håller på med nu. Vill ni fortsätta, finns ju alltid PM och telefon.

Jag uppfattar er båda som rejält kloka och insiktsfulla, så jag utgår ifrån att ni förstår.

lite väl yrvaket, eller? IÖ har varit ämne för de flesta av Patriks inlägg i tråden, du kunde ha ingripit långt tidigare. Och nej, jag vill inte räknas till din grupp kloka och insiktsfulla
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

dimitri

Inläggav dimitri » 2014-02-18 18:23

PerStromgren skrev:

Någon sådan finns inte. Ni är utelämnade till redaktörernas egen tolkning.

I det här fallet hängde personangreppen så att säga i luften.

du ingriper i ett läge när personangrepp har upphört ju! (mot IÖ alltså)
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-18 18:31

PerStromgren skrev:Herrar DQ-20 och single_malt, kan ni vara vänliga att sluta diskutera IÖ? Bemöt honom gärna med citat och allt, men sluta med det ni håller på med nu. Vill ni fortsätta, finns ju alltid PM och telefon.

Är det inte okej att diskutera IÖs forskning menar du? Får den nämnas överhuvudtaget?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-18 18:35

DQ-20, du har inte recenserat nån föreläsare det var fel uppfattat av mig.
Övriga önskemål bemöter jag om det ges tillåtelse att diskutera IÖ´s forskning av moderator.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-18 19:31

Jag tycker Ingvars forskning och utvecklingsarbete talar sitt tydliga språk genom hans produkter. Ytterst få utvecklare av högtalare som tagit hänsyn till lika många parametrar som han gjort. Karln har ju järnkoll på området och kan fysiken på sina fem fingrar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-18 19:34

single_malt skrev:DQ-20, du har inte recenserat nån föreläsare det var fel uppfattat av mig.
Övriga önskemål bemöter jag om det ges tillåtelse att diskutera IÖ´s forskning av moderator.

Per får nog ta fram rödpennan innan jag fattar vad han menar. För det JAG diskuterar är IÖ perifer och främst ett exempel utifrån vilket man kan diskutera hur man skall se på det här med sanningen och livet. Antingen modererar man eller så gör man det inte. Några "seså pojkar" eller "era små upptågsmakare" fungerar dåligt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-18 19:37

Harryup skrev:Var går gränsen? Får man diskutera en firma? Vilken firma som helst? Och deras representatnter?
Finns ju ganska omfatande bevis på faktiskt att personpåhopp av "nån" inte avbryts utan att det får fortgå. Gärna med flera tillskyndande som vill ställa till rätta.
Personligen kan jag se att man skulle göra samma som på en hockeyplan. Nr 3 och 4 som tillstöter åker på varningar direkt. Flera som skriver här kommer ju numera bara in då man "behöver" samla ihop sig och försvara nån medans det inte direkt kommer några andra foruminlägg särskilt frekvent. Är det också att anse som något slags trollande att i princip bara gå in och försvara någon?

mvh/Harryup

Som princip ska man vara VÄLDIGT restrektiv att diskutera i tredje person.
Det ger bara negativa effekter.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-18 19:38

single_malt skrev:Är det inte okej att diskutera IÖs forskning menar du? Får den nämnas överhuvudtaget?

Klart det är, om det sker med respekt. Samma respekt du förväntar dig att andra visar dig.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-18 19:46

Callisto skrev:Jag tycker Ingvars forskning och utvecklingsarbete talar sitt tydliga språk genom hans produkter. Ytterst få utvecklare av högtalare som tagit hänsyn till lika många parametrar som han gjort. Karln har ju järnkoll på området och kan fysiken på sina fem fingrar.

Det tror jag alla anser.
Som utomstående observatör till tjafset ser jag att fler vill veta mer om hans forskning, hans arbetssätt, rådata, mm. Ja ni fattar...

Om en person så ofta refererar till något (i detta fall forskning) kan jag förstå att frågan uppkommer.
Jag är själv nyfiken på att lära mig mer, men jag respekterar den som valt en annan väg än den traditionella och är öppen med det o dennes intensioner.
Varför ska man inte vara det utan ständigt kräva mer?
Alla väljer sin egen väg och ingen har väl skyldighet att svara på alla tänkbara frågor?

Respekt...

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-18 19:52

DQ-20 skrev:
single_malt skrev:DQ-20, du har inte recenserat nån föreläsare det var fel uppfattat av mig.

Per får nog ta fram rödpennan innan jag fattar vad han menar. För det JAG diskuterar är IÖ perifer och främst ett exempel utifrån vilket man kan diskutera hur man skall se på det här med sanningen och livet. Antingen modererar man eller så gör man det inte. Några "seså pojkar" eller "era små upptågsmakare" fungerar dåligt.

/DQ-20

Ok, jag håller med.
När jag ser på det långa inlägget från tidigare idag med min "förklaring" så ser jag att jag kunde ha formulerat mig lite snyggare och vara tydligare med att jag avsåg IÖ´s forskning och inte hans person. Ska tänka på hur jag uttrycker mig i det avseendet i fortsättningen med.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-02-18 19:53

I just den här tråden går väl gränsen när man lämnar ämnet "Blindtesters tillförlitlighet"

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-18 19:58

sportbilsentusiasten skrev:
Callisto skrev:Jag tycker Ingvars forskning och utvecklingsarbete talar sitt tydliga språk genom hans produkter. Ytterst få utvecklare av högtalare som tagit hänsyn till lika många parametrar som han gjort. Karln har ju järnkoll på området och kan fysiken på sina fem fingrar.

Det tror jag alla anser.
Som utomstående observatör till tjafset ser jag att fler vill veta mer om hans forskning, hans arbetssätt, rådata, mm. Ja ni fattar...

Om en person så ofta refererar till något (i detta fall forskning) kan jag förstå att frågan uppkommer.
Jag är själv nyfiken på att lära mig mer, men jag respekterar den som valt en annan väg än den traditionella och är öppen med det o dennes intensioner.
Alla väljer sin egen väg och ingen har väl skyldighet att svara på alla tänkbara frågor?

Respekt...

Som företagare brukar man inte presentera sin forskning eftersom det lätt kan avslöja material som man vill hålla hemligt, inget konstigt i det. Även inom universitetsvärlden kan det ibland bli lite knivigt. Oftast löser man det med att man tar patent och sedan publicerar. Publikationer behöver forskaren och samtidigt vill man kanske inte "avslöja" sin forskning. Än värre är det om forskaren är knuten till ett företag eftersom de vill behålla forskningsresultaten inom företaget.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-18 20:15

DQ-20 skrev:
single_malt skrev:Att dessa kännetecken inte får varningsklockor att ringa hos personer med uppenbar inblick i vetenskapligt arbete är för mig ett mysterium.

Jo, det har framgått med all önskvärd tydlighet. Vad som är lika mystiskt är att du inte tar detta som ett indicium. Det är knappt någon som "borde veta bättre", om vi antar att dina slutsatser stämmer, som har haft annat än enskilda punkter där man inte varit överens. Det är väl bara GrafPro och "han vars namn icke får nämnas" som haft några "major beefs" med IÖ och där har det inte varit uppenbart att de haft rätt.

Vi har helt olika intryck här.

DQ-20 skrev:
single_malt skrev:Jag har hört en föreläsning av IÖ(från arken). Den inleddes med halmgubbeargumentation bestående av inkompetensförklaring och osanna påståenden om övrig forskning på området.

https://www.dropbox.com/s/hkx7026al85p0d4/LTS_arken2004_musikatergivning_1.mp3

"Det vetenskapligt korrekta sättet är naturligtvis att gå till biblioteket och låna böcker om hur hörseln fungerar, och lära sig allting.
...
och började också utföra lite experiment på hörseln och se var hörbarhetsgränserna verkligen verkade gå.
I litteraturen stod det oftast att minsta nivå eller klangförändring som är detekterbar är ungefär tre dB. En väldigt vanlig uppgift i mycket litteratur som beskriver hörseln.
Jag konstaterade tämligen enkelt att hörseln utan några större svårighet klarar att detektera en tiondels dB. Både nivå och klangförändring. 30 gånger mindre än vad som påstås i litteraturen. Det är ju en rätt fantastisk skillnad.
Jag tittade lite vidare på diverse olika fenomen och konstaterade att man i princip kan ignorera allt som står om hörselns psykoakustiska egenskaper. Psykoakustiska egenskaper. Om man går in på hur man verkligen kodar saker, hur man upplever saker, extremt torftig information allt som finns. Ingenting att ha, totalt oanvändbart.
Jag hade varken tid eller lust att fördjupa mig så mycket mer i det där."

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2014-02-18 20:24

single_malt skrev:
dimitri skrev:Mnjae, Patrik och IÖ har varit överens om det mesta fram till att IÖ hörsammade Patriks inbjudan att avlyssna Patriks diyade högtalare. Det var länge sedan och jag minns detaljerna, så småningom uttalade sig Ingvar om sina intryck av högtalarna på ett sätt som inte föll Patrik i smaken. Det var efter det som korståget startade

edit: skulle vara "minns inte detaljerna"

Minnet sviker dig kanske men jag förstår verkligen dig och andra som tycker att jag är jobbig och bedriver ett korståg som du beskriver det.

Ok, men vad vill du med ditt korståg, när alla har övertygats om att Ingvar är en bluff, vad är nästa steg ?

- En ordentligt ursäkt till alla inoägare och de som anlitat honom till sina studio/bio/ljudrumsbyggen, jag är ledsen jag har inte bedrivit någon riktig forskning, jag har bara en kollosal tur varje gång.

- En artikel i Molt där han gör en pudel och hyllar Patrik F för sina fantastiska DIY högtalare.

För det kan väl inte vara för att du är en sanningsprofet och Öhman är den första personen som skall kläs av, jag menar, det har ju tagit dig 10 år hittills för en person, och än är ju inte alla övertygade.

Men för att citera Robert Broberg
- Skall man förändra världen, då får man ligga i.
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-18 20:32

sportbilsentusiasten skrev:

Det tror jag alla anser.

Respekt...

Jag vet inte vad du menar med att ständigt kräva mer. Självklart håller jag med om att man ska få hålla sin forskning hemlig. Problemet är att upphovsmannen aktivt ägnar sig åt att sprida sina läror genom föreläsningar och artiklar. Då anser jag att det är på sin plats att uppgifterna granskas. I synnerhet när budskapet är att etablerad kunskap inom området är felaktig.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-18 20:50

single_malt skrev: I synnerhet när budskapet är att etablerad kunskap inom området är felaktig.

??? Som vad ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-18 21:15

Vill man se på forskning och White papers osv. så kan man kika på JBL och McIntosh. Där ligger nog de flesta i lä.
Personligen så ser jag att många kallar det R&D som kanske blir forskning av vissa utvecklingsarbete av andra.
Att högtalare är väldigt bra betyder ju inte att det har forskats fram nödvändigtvis i den bemärkelsen att de besitter någon unik egenskap som inte en normal utvecklingsavdelning inte skulle kalla utvecklingsarbete.
För min personliga del så ser jag mera att har man gjort någon forskning i "större" betydelse för en firma brukar det om det är lyckat leda till patent. Eller kanske licensiering av teknik.
Men om en produkt är bra så spelar det ju ingen roll vad man kallar utvecklingsarbetet. Dock ser jag inte att alla ciivilingenjörer som jobbar med produktutveckling verkligen är forskare. Lite knepigt ord på svenska som ändå för folk i gemen nog tyder på nån form av akademisk angreppspunkt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-18 23:12

Helt rätt Harryup, i den här tråden har jag börjat fundera på vad "forskare" egentligen står för/betyder. Är en utvecklingsingenjör forskare? Eller vad skiljer dessa åt?

När jag nu funderat lite... är en utvecklingsingenjör en sådan som utvecklar efter en "produktionsagenda" och en forskare en sådan som forskar för att klarlägga tex bakomliggande orsaker (av något)?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-02-18 23:12

single_malt skrev:
DQ-20 skrev:

Vi har helt olika intryck här.

DQ-20 skrev:

https://www.dropbox.com/s/hkx7026al85p0d4/LTS_arken2004_musikatergivning_1.mp3

"Det vetenskapligt korrekta sättet är naturligtvis att gå till biblioteket och låna böcker om hur hörseln fungerar, och lära sig allting.
...
och började också utföra lite experiment på hörseln och se var hörbarhetsgränserna verkligen verkade gå.
I litteraturen stod det oftast att minsta nivå eller klangförändring som är detekterbar är ungefär tre dB. En väldigt vanlig uppgift i mycket litteratur som beskriver hörseln.
Jag konstaterade tämligen enkelt att hörseln utan några större svårighet klarar att detektera en tiondels dB. Både nivå och klangförändring. 30 gånger mindre än vad som påstås i litteraturen. Det är ju en rätt fantastisk skillnad.
Jag tittade lite vidare på diverse olika fenomen och konstaterade att man i princip kan ignorera allt som står om hörselns psykoakustiska egenskaper. Psykoakustiska egenskaper. Om man går in på hur man verkligen kodar saker, hur man upplever saker, extremt torftig information allt som finns. Ingenting att ha, totalt oanvändbart.
Jag hade varken tid eller lust att fördjupa mig så mycket mer i det där."

Ser man på JND för nivå så brukar en vanlig siffra som anges vara 0,5 dB (typiskt medelvärde?). Edit: har också sett 0,2-0,4 dB. Vet ej vad 3 dB kommer ifrån.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-18 23:23

Bill50x skrev:Helt rätt Harryup, i den här tråden har jag börjat fundera på vad "forskare" egentligen står för/betyder. Är en utvecklingsingenjör forskare? Eller vad skiljer dessa åt?

När jag nu funderat lite... är en utvecklingsingenjör en sådan som utvecklar efter en "produktionsagenda" och en forskare en sådan som forskar för att klarlägga tex bakomliggande orsaker (av något)?

/ B

Grundforskning å tillämpad forskning ä välan två begrepp som
dä kanske kan va väl värt att utforska(Sic!)* . . . typ.

*Googla får du göra själver . :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-02-18 23:32

Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi