single_malt skrev:I början var jag imponerad av IÖ men ganska snart började jag känna igen många av pseudovetenskapens kännetecken kring "fenomenet" IÖ.
Det var tex(från Wikis artikel om pseudovetenskap):
1 Utsagornas bristande förklaringsvärde
2 Utsagornas ofalsifierbarhet
3 Utsagornas bristande upprepbarhet - man påstår saker utan att det kan upprepas av andra i experimentella resultat.
4 Auktoritetstro - man värderar en särskild persons uttalanden och skrifter över alla andra.
5 Upptäckaren presenterar sina fynd direkt i media(molt), snarare än att låta andra forskare skärskåda upptäckten.
6 Upptäckaren har arbetat isolerat.
7 Upptäckaren förvränger och baktalar resten av vetenskapen för att få sin egen forskning att verka mer framsynt än vad den är.
8 Upptäckaren tar kritik personligt.
(min numrering)
Menar du att du har sett alla punkterna eller några av dem?
Isf håller jag inte med om 1 och 3, 4 gäller andra, tveksam till 7 och 8. Övriga punkter måste nog konkretiseras.
För tiotalet år sedan sågs LTS lite som en sekt av somliga, och det berodde nog till stor del på det som du ser. Det berodde nog mer på annat än det ställningstagande för god återgivning som togs. Jag kände själv personkulten kring Ingvar och kände mig mycket skeptisk till fenomenet. Jag minns att jag pratade om "varningsklockor" på ett rätt tidigt stadium och letade fel och luckor.
Jag känner mig lite mer utbildad än genomsnittet och tror att jag skulle ha hittat åtminstone något fel i IÖs högtalarteorier om han hade hittat på en massa. Men det har jag inte gjort. Det finns saker som jag inte har kunnat verifiera, men IÖ kan knappast ha vetat från början vilka jag skulle kunna verifiera så det förefaller inte troligt att han har ljugit ihop resten. Ibland kan jag undra över proportioner på vissa saker, som den hårdnackade förkärleken för EKK-kabel trots att den är så opraktisk, och hur viktiga de där finjusteringarna av direktljudets tonkurva egentligen är.
Våra dispyter har framför allt gällt testmetodik och sociala aspekter om hur en verksamhet ska skötas.
Och man ska som sagt inte glömma att det är Ingvars val var han vill publicera sig. Han skulle få mycket större trovärdighet och genomslagskraft om han underkastade sig akademins granskning, men det är inte så han arbetar. Och det får man väl respektera, precis som han får leva med den lägre genomslagskraften.
Skepticism är bra, men man ska komma ihåg att det finns tre kunskaplägen:
1 man vet att personen har rätt,
2 man vet att personen har fel,
3 man vet inte om personen har rätt eller fel.
Jag får känslan ibland att 3:an kan slinta över både i 1 och 2 utan att de borde och beroende på vem som har åsikten. Själv har jag många 3:or kvar när det gäller Ingvar, och med tiden har några trillat både till 1 och 2. Men det är ingen brådska att göra sig av med 3:orna, det kommer när det kommer.