Skivbolagen säljer musikskivor som CD-R, till fullpris

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MultiMan

Skivbolagen säljer musikskivor som CD-R, till fullpris

Inläggav MultiMan » 2014-02-20 08:18

Möjligen vet alla andra om detta förutom jag eftersom jag gjorde en tvärnit när skivbolagen införde kopieringsskydd men har börjat köpa rejält med skivor igen sedan några år, därför är jag kanske lite ringrostig.

Jag blev glad när jag såg att Monica Törnells gamla skiva från 1972 "Ingica" verkade återutgiven och eftersom det var fullpris (149kr på billigaste stället) så antog jag att de putsat till de gamla analoga banden samt jobbat med omslag och häfte. Kanske t o m extramaterial.

Skivan kom idag och jag blev förvånad över det otydliga trycket på skivan, i svartvitt, med en tafflig symbol "Album on demand". Skivan ser ut som gjord av en treåring. Häftet är bara fram och baksidan från LPn, inget annat. Chocken kommer när jag tittar på datasidan. Skivbolaget har till fullpris sålt en bränd CD-R, troligen från bolaget https://www.createspace.com/ utan att det står direkt angivet någonstans. Universal själva skriver om fenomenet här http://www.universalmusic.com/corporate/detail/807 på en sida från 2011, med länk till Createspace. Skivan saknar alltså pressmatrisnummer och annat runt hålet, det är alltså en CD-R vilket även den avvikande färgnyansen skvallrar om.

Vid kontakt med Ginza säger de sig aldrig ha fått någon anmärkning om detta och kände inte till det, men blir förvånade. Ansvarig person är inte på plats förrän nästa vecka, då diskussionen ska fortsätta.

Hur Universal kan sälja en bränd produkt med betydligt kortare livslängd och högst troligen lägre teknisk kvalitet än en pressad skiva från glasmaster är enligt mig en skandal, och till råga på allt till fullpris. Varken Bengans, CDON eller Ginza har något som antyder att de två nysläppta gamla Monica Törnell-skivorna är CD-R. Illa, mycket illa. Det skulle inte förvåna mig om fler skivbolag gör likadant, men inget jag sett hittills, tack och lov.

Är detta gammal skåpmat så får ni väldigt gärna länka till diskussioner kring detta och skivbolagens svar. Jag kommer gå vidare dit efter att jag pratat färdigt med Ginza för att få bolagens synpunkter direkt.

Bild
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-20 10:25

Jag har nog, utan att ha reflekterat så mycket över det, en eller två liknande skivor i samlingen. I de fallen handlar det om mindre bolag. Självklart ska det anges tydligt vilken produkt man köper. Dessutom har man rätt att kräva att trycksakerna ska hålla fullgod kvalitet så att det inte ser ut som en östasiatisk fulkopia. Ser fram emot att höra svaret från Universal och Ginza!

Jag måste säga att jag välkomnar konceptet album på begäran. Det är ett litet steg på vägen mot utopin att alla ljudinspelningar genom historien ska vara tillgängliga för skivkonsumenten. Avgörande för min del om konceptet är intressant är ljudkvaliteten. Hur låter "Ingica" på den här utgåvan - är den masteringmosad eller inte?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-02-20 10:29

Riktigt dåligt tycker jag eftersom CD-R ofta inte har samma kvalité och därför kanske inte längre är spelbar efter 10-15år. :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-20 10:42

Efter att ha läst det första inlägget igen instämmer jag i besvikelsen. Låt mig omformulera mig: album på begäran kan vara ett komplement till pressade skivor med de kan absolut inte ersätta dem. De kan heller inte säljas till fullpris. Jag skulle själv bara betala ett par tior för CD-R-skivor och inget alls om de är masteringprocesserade.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-20 11:04

PekkaJohansson skrev:Efter att ha läst det första inlägget igen instämmer jag i besvikelsen. Låt mig omformulera mig: album på begäran kan vara ett komplement till pressade skivor med de kan absolut inte ersätta dem. De kan heller inte säljas till fullpris. Jag skulle själv bara betala ett par tior för CD-R-skivor och inget alls om de är masteringprocesserade.

Med vänlig hälsning

Pekka

Denna skivan är redan packad för att gå i retur enligt ångerrätten (kom inte heller inplastad) men jag kan öppna brevet igen och köra lämpliga program för att kolla hur mastringen ser ut, innan posten kommer. Jag vill minnas att jag sett något program en del andra här har kört. Finns det någon bra länk och tips inför användningen? :)

Jag hade också accepterat produkten om den varit lägre prissatt och att det tydligt angetts som CD-R. Då kunde det varit ett bra alternativ för att få ut gamla album som inte förväntas sälja så mycket. Nu står det inget avvikande och skivan håller fullpris, något jag finner både upprörande och anmärkningsvärt.

Jag ställer mig också frågan vad artisterna tycker. Monica är väl en artist med viss integritet, att då skivbolaget nylanserar hennes skivor i form av CD-R som aldrig kommer kunna gå i arv, utan troligen slutar fungera efter 5-15 år beroende på skötsel gör ju musiken till en ren förbrukningsvara. En iaf för mig tragisk utveckling.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-20 11:51

Nu vet jag inte riktigt varför en bränd skiva ska vara billigare än en pressad. Bränner gör man bara i mindre upplagor och styckekostnaden blir därför högre än på pressade skivor.

Vad som är riktigt viktigt är dock att man blir upplyst om vad man köper! Det finns ju faktiskt CD-spelare som har svårt för hembrännt så informationen är nödvändig.

Taffliga omslag är trist och då vore det bättre om man köpte såväl musik som omslag på nätet (för nerladdning) och slippa kostnaden för bränning och dåligt tryck. Nu finns det iofs kostnader förknippade med webbpublicering också, men ändå.

Nu är det dock inte den fysiska plasten och det tryckta papperet som är den dryga kostnaden utan det är ju framtagningen av själva fonogrammet samt i förekommande fall framtagning av ambitiöst förekommande dokumentation.

För mig är dock CD´n ett passerat kapitel (kanske ångrar mig sedan?), jag ser denna mer som ett transportmedel för att få hem musiken. Rippning/taggning och placering i databasen sker direkt :-)

Det positiva med (brända) skivor i små upplagor är dock att få tillgång till musik som annars inte getts ut.

Just Ingica har jag för övrigt rippat själv från vinyl :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-20 12:33

för att en bränd skiva håller typ 1/10 så länge.

skandal imo....
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-20 12:33

MultiMan skrev:Denna skivan är redan packad för att gå i retur enligt ångerrätten (kom inte heller inplastad) men jag kan öppna brevet igen och köra lämpliga program för att kolla hur mastringen ser ut, innan posten kommer. Jag vill minnas att jag sett något program en del andra här har kört. Finns det någon bra länk och tips inför användningen? :)

Absolut! Jag kan varmt rekommendera masteringvisualiseringsprogrammet MasVis som finns tillsammans med instruktioner på http://www.lts.a.se/lts/masvis Använd gärna EAC med standardinställningar för rippningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-20 13:24

PekkaJohansson skrev:
MultiMan skrev:Denna skivan är redan packad för att gå i retur enligt ångerrätten (kom inte heller inplastad) men jag kan öppna brevet igen och köra lämpliga program för att kolla hur mastringen ser ut, innan posten kommer. Jag vill minnas att jag sett något program en del andra här har kört. Finns det någon bra länk och tips inför användningen? :)

Absolut! Jag kan varmt rekommendera masteringvisualiseringsprogrammet MasVis som finns tillsammans med instruktioner på http://www.lts.a.se/lts/masvis Använd gärna EAC med standardinställningar för rippningen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Här kommer översikten och detaljerad analys (lägger upp åtta, vill ni se resten säg till!). Jag sitter och läser dokumentationen men frånvaron från audiovärlden under rätt många år gör att jag nog inte greppar allt direkt, så du får gärna förklara vad vi ser. Det hade varit väldigt uppskattat! :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-20 14:00

Stort tack! Jag ser direkt att skivan är i det närmaste totalförstörd. Medelnivån har höjts dramatiskt vilket gör att massor av toppar slår i taket och garanterat skapar ett distorderat och öronovänligt ljud. Det syns på alla grafer, från översiktsgrafen via "loudest part" till histogrammet där man ser hur många samples som motsvarar full utstyrning. De heldragna linjerna i grafen "allpassed crest factor" ger en uppskattning av hur hög toppfaktorn, det vill säga skillnaden mellan toppnivå och medelnivå, hade varit om inte dynamiken hade tryckts ihop. Det här är ett sorgligt typexempel på hur populärmusik förstörs innan den ges ut på cd i dag. Du får gärna påpeka detta när du returnerar skivan vid sidan av klagomålet på att du har fått en cd-r till priset av en fullpris-cd. Förklara gärna också att många musikälskare vill kunna köpa sin musik oförstörd, det vill säga rakt överförd från originalmaster till cd och att skivbranschen genom nivåmaximeringen missar en kundgrupp. Jag skulle för övrigt ha skickat tillbaka skivan bara på ljudkvalitetsgrunder och skrivit ett brev till Universal. Det tror jag förresten att jag ska göra utifrån den kunskap jag har fått genom den här tråden.

Än en gång tack för denna konsumentupplysning!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-20 14:04

Det är väl bra att de kan göra skivor "on demand" när de inte längre trycks - om det tydlig framgår vad det är man köper!

Pris och mastering har väl inget med den saken att göra.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-20 14:33

phloam skrev:Pris och mastering har väl inget med den saken att göra.

Det står dig fritt att köpa skräp för stora pengar om du vill. Själv har jag tröttnat på att slänga pengarna i sjön och försöker alltid kontrollera kvaliteten på de skivor jag köper. I kvalitetsbegreppet lägger jag skiva, konvolut, förpackning och ljudkvalitet.

MultiMan och övriga,

Jag har ett par av låtarna från "Ingica" på en samlings-cd med Monica Törnell från 1986. Jag kan posta analyser av dem senare i dag så att alla kan jämföra kvalitetsnivån.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-20 14:47

PekkaJohansson skrev:
phloam skrev:Pris och mastering har väl inget med den saken att göra.

Det står dig fritt att köpa skräp för stora pengar om du vill. Själv har jag tröttnat på att slänga pengarna i sjön och försöker alltid kontrollera kvaliteten på de skivor jag köper. I kvalitetsbegreppet lägger jag skiva, konvolut, förpackning och ljudkvalitet.

MultiMan och övriga,

Jag har ett par av låtarna från "Ingica" på en samlings-cd med Monica Törnell från 1986. Jag kan posta analyser av dem senare i dag så att alla kan jämföra kvalitetsnivån.

Med vänlig hälsning

Pekka

Är det möjligen "Förut"? Den fyndade jag på Tradera förra året, men har inte lyssnat på än.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-20 14:53

MultiMan skrev:Är det möjligen "Förut"?

Just den!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-20 15:01

Jag rippade en av de första CD jag köpte, Dire Straits "Love over gold" från 1982. Tror det var skiva nr 2 efter "Avalon" jag köpte och torde ha inhandlats 1984. Är första generationen Polygram med silvermålad kant och tredubbel plasttjocklek på asken jämfört med dagens rangliga. EAC-rippar perfekt efter 30 år, inte illa.

Av det jag lyckats lära mig hittills ser det mycket, mycket bättre ut, eller hur (testar animerad GIF)?

Bild
Bild

Jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska tolka histogrammet... :(

Edit: Nästa är Warren Zevon "Excitable boy" från 5CD Album classics (99kr fn hos Ginza). Den ser också bra ut om jag förstår det rätt?

Bild
Bild

Fattar jag det rätt om ett bredare, mer uppdraget histogram visar hög medelnivå och sannolikt mycket komprimering?

Om jag läser den utmärkta dokumentationen rätt på LTS så är det ju fruktansvärd klippning på flera av Ingica-låtarna (spikar ute till höger och vänster i histogrammet). Om så är fallet, hur kan man ha misslyckats så?

"Private investigations" har ju skyhög crestfaktor och man upplever den också som synnerligen dynamisk i ljudet.

Oavsett mina tafatta och kanske felaktiga tolkningar så här i början, det förefaller vara ett fantastiskt användbart verktyg!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-20 16:11

MultiMan skrev:Om jag läser den utmärkta dokumentationen rätt på LTS så är det ju fruktansvärd klippning på flera av Ingica-låtarna (spikar ute till höger och vänster i histogrammet). Om så är fallet, hur kan man ha misslyckats så?

När man bränner cd-r "On Demand" så kanske man har någon standardkomprimeringsinställning och bryr sig inte om slutresultatet.

PM:a mig din adress så ska jag vid tillfälle skicka dig min vinylrip istället (cd-r!), tror tom jag har kvar omslaget jag gjorde. Däremot har jag slutat klistra på etiketter på själva skivan eftersom jag misstänker att limmet i denna är en av bovarna till den snabba degraderingen av vissa av mina hembrända.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-20 16:35

Bill50x skrev:
MultiMan skrev:Om jag läser den utmärkta dokumentationen rätt på LTS så är det ju fruktansvärd klippning på flera av Ingica-låtarna (spikar ute till höger och vänster i histogrammet). Om så är fallet, hur kan man ha misslyckats så?

När man bränner cd-r "On Demand" så kanske man har någon standardkomprimeringsinställning och bryr sig inte om slutresultatet.

/ B

Problemet är betydligt större än så. Skivbolagen bryr sig uppenbarligen inte om det ljudkvalitetsmässiga slutresultatet vid någon form av skivproduktion i dag. Undantag finns, men de kan under de senaste 20 åren räknas på ena handens fingrar - möjligen något tillspetsat.

Som sagt, vi behöver bli fler som påtalar detta för skivbolagen. Min uppmaning till alla är att skriva till bolagen varje gång man köper en skiva på vilken dynamiska eller klangliga fel har införts på produktionen. Ett annat sätt att påverka är att låta bli att köpa nya skivor tills man har säkerställt att de håller fullgod kvalitet. Det blir förvisso inte så många inköp, men man får i gengäld pengar över till att handla begagnade skivor utgivna före 1990 i second hand-butiker och på loppisar och skivmässor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-20 16:38

Bill50x skrev:

PM:a mig din adress så ska jag vid tillfälle skicka dig min vinylrip istället (cd-r!), tror tom jag har kvar omslaget jag gjorde. Däremot har jag slutat klistra på etiketter på själva skivan eftersom jag misstänker att limmet i denna är en av bovarna till den snabba degraderingen av vissa av mina hembrända.

/ B

Det var väldigt vänligt! :) Säg bara till hur jag kan ersätta dig eller kanske hjälpa till på något annat sätt. Jag skickar PM med uppgifter snarast.

Rippat och analyserat en skiva till: Aretha Franklin's "Young, gifted and black" från 5CD-samlingen "Original album series" vol 2 (f n 99kr på Ginza även denna):

Bild
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-20 17:50

CD-skivor används ändå bara en gång ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-20 18:17

MultiMan skrev:Rippat och analyserat en skiva till: Aretha Franklin's "Young, gifted and black" från 5CD-samlingen "Original album series" vol 2 (f n 99kr på Ginza även denna):

Undrar vad jag tycker sämst om... 2 meter bild eller flipprande gif... *funderar*... :-)

Det skulle dock vara intressant med en pedagogisk insats här från upphovsmannen till MasVis eller någon kunnig brukare. Dvs i lugn och ro visa en graf i taget och berätta vad den säger om mätningen. Går det att lösa?

/ B

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-21 08:40

Kan det bli mer chockerande olika? Vad håller skivbolagen på med? Är det inte de som ska vara proffsen och veta hur man ska göra?

Skivan från 1986 är väl möjligen lite väl lågt utstyrd och kunde utnyttjat bitarna bättre, medan den nya är komprimerad och överstyrd. Kanske de kan lyckas en tredje gång?

Jämförelse mellan "Förut" från 1986 och "Ingica" från 2012.

Gammal inspelning till vänster i varje bild, nya till höger.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Edit: Nu har jag lagt till vinylripparna från Bill50x, tack! :)
Intressanta fenomen i frekvensgången i diskanten där de vinylrippen och den nya CD-R är betydligt mer lika (och tappar mer högst upp bl a) än den gamla CD-utgåvan. Vilket program användes för vinylripppen?
Senast redigerad av MultiMan 2014-02-26 08:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-21 11:19

phloam skrev:Det är väl bra att de kan göra skivor "on demand" när de inte längre trycks - om det tydlig framgår vad det är man köper!

Pris och mastering har väl inget med den saken att göra.

Jag var precis på väg att skriva samma sak. Problemet i det här fallet var väl att det inte framgick exakt vad produkten var.

Jag tycker att det är bra att det finns en kanal att köpa musik som inte ges ut längre på laglig väg. För visst var det lagligt?

Edit: Det borde dessutom göra det möjligt att välja utgåva när man beställer, om bara skivbolagen var lite känsliga för konsumenternas önskemål.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2014-02-21 16:06

Svante skrev:
Edit: Det borde dessutom göra det möjligt att välja utgåva när man beställer, om bara skivbolagen var lite känsliga för konsumenternas önskemål.

Tänk vad underbart om man fick frågan när man skulle köpa en skiva "Vill du ha hel eller halv dynamik?"
Jag skulle i varje fall köpa betydligt fler (nya) skivor...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-21 16:10

MultiMan skrev:Kan det bli mer chockerande olika? Vad håller skivbolagen på med? Är det inte de som ska vara proffsen och veta hur man ska göra?

Skivan från 1986 är väl möjligen lite väl lågt utstyrd och kunde utnyttjat bitarna bättre, medan den nya är komprimerad och överstyrd. Kanske de kan lyckas en tredje gång?

Jämförelse mellan "Förut" från 1986 och "Ingica" från 2012.

Gammal inspelning till vänster i varje bild, nya till höger.

...masvis...

Det man också bör tänka på är att på den gamla utgåvan så har man valt att lägga de olika spåren på en specifik nivå som skiljer sig mellan låtarna.

Om vi utgår från att denna nivå är den rätta nivån, så ter sig nya utgåvor som ännu mer märkliga.

Olika låtar har i den gamla utgåvan olika nivåer sinsemellan.

Den nya utgåvan är komprimerad och nivåreglerad så att alla låtar får samma nivå.

Så var ursprungsmusiken inte tänkt från början.

Jag tycker det är ett ofog att ändra inbördes nivåer på låtarna i förhållande till varandra. Där kan man snacka om sameness.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-02-21 19:36

Tycker dom där såg ganska snällt mastrade ut i jämförelse med hur dagens musik ser ut som brukar ha mellan 8 och 11 i crest och se ut ungefär så här:

Bild

Bild

Bild

Men skillnaden är ju förståss att dagens musik är gjord för att vara platt (man komprimerar och EQar även dom separata spåren hårt innan man lägger på masterkompressor på stereomixdown) medans gamla låtar bara får en masterkompressor på stereospåret.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-21 21:32

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-02-21 21:58

petersteindl skrev:Fast musiken är inte så himla pjåkig.

http://www.youtube.com/watch?v=Id6Bg7ELW58

http://www.youtube.com/watch?v=1vNBeoPOZls

Hehe nej det är bra låtar, men jag undrar om dom har laddat upp låtarna från en potatis till youtube, riktigt så dåligt låter dom iaf inte på skiva:

http://open.spotify.com/track/4uCfGqrF2OHcav71k0bk9D

http://open.spotify.com/track/324yL3CzQe3sPabwjcMc97

Och här är en låt ifrån samma skiva som sista låten:

http://open.spotify.com/track/2S0N9WhH4UYWAOaguQDeK4

Också bra musik om man lyssnar några gånger tills man förstår sig på den :)

Men iaf dom här låtarna har ju en sak gemensamt, dom har mycket distade instrument, och därmed hörs inte klippta toppar så mycket, och det är ju dessutom mycket gitarrmattor (iaf på dom första två)
På låtarna ni masvisade tidigare är det ju betydligt "snällare" sound och då sticker klippta toppar ut mycket mer.

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-23 14:19

Dan Hylander och Raj Montana bands "September" är högst sannolikt också en CD-R i och med distributör "CDO". 169kr, som hittat. :(

http://www.ginza.se/product/hylander-da ... er/159550/

Kommer diskutera detta, bland allt annat, om nu rätt person är på plats i morgon, som utlovat.

Edit:

Tyvärr inte haft möjlighet att ringa dagtid än, dock skrivit till Monica Törnell. Tror jag kan ringa till Ginza morgon förmiddag.

Hittat två album till som jag har på CD och numera med största sannolikhet är CD-R:

Toni Holgerssons "Zigeraren i månen" och hans självbetitlade album. Båda CDO och 169kr samt beställningsvara.

Användarvisningsbild
MultiMan

Ginza har ändrat i beskrivningen!

Inläggav MultiMan » 2014-02-25 20:30

Gör ett nytt inlägg iom att Ginza verkar självmant efter mina diskussioner med kundtjänst förra veckan ha lagt till texten:

Denna CD bränns löpande mot beställning hos vår leverantör, och kan skifta något i utförande och kvalitet från den ursprungliga pressningen.

Vid skivorna som ingår i CDO-serien.

Ginza var först med att skriva om de destruktiva kopieringsskydden (i form av Cactus datashield från Midbar som de flesta använde. Sony's system var ickedestruktivt och bättre (används ex på Zelmanis "Love affair") och nu räcker en retur från mig och hittills enbart kundtjänstkontakt för att de ska förtydliga.

Frågan är om detta egentligen är tillräckligt, men det är en bit på vägen iaf, så: Två tummar upp för Ginza!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-25 22:51

Bra jobbat, MultiMan! Tog du även upp ljudkvalitetsaspekten i ditt brev till Monica Törnell?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nästa

Återgå till Musikstugan