Moderator: Redaktörer

Dartman skrev:Jag har rätt stor membranyta* i mina högtalare, och jag upplever att det ger en annan upplevelse (vid samma subjektiva volympådrag) än högtalare med mindre yta. Jag får som en taktil upplevelse av att musiken rör vid huden, ja ljudvågorna alltså. Hur kan det komma sig? Och, om så, är det mätbart? Vad är er uppfattning/upplevelse?
/Jonas
*med rätt stor menar jag över en kvadratmeter med traditionella element

Dartman skrev:Jag har rätt stor membranyta* i mina högtalare, och jag upplever att det ger en annan upplevelse (vid samma subjektiva volympådrag) än högtalare med mindre yta. Jag får som en taktil upplevelse av att musiken rör vid huden, ja ljudvågorna alltså. Hur kan det komma sig? Och, om så, är det mätbart? Vad är er uppfattning/upplevelse?
/Jonas

Martin_Dewens skrev:Jag delar din uppfattning.
Och tycker att fenomenet även gäller högre upp i frekvens, alltså inte bara i basen.
Linjekällorna till sammans med multipla basar gav en mer "fysiskt" ljudupplevelse, än andra traditionella högtalare jag haft innan.
Den känslan tycker jag beskrivs bra som "koppling till luften".

Fjonkalicious skrev:Frågan är vad som är viktigast, membranyta eller hammelrass?

/Jonas

IngOehman skrev:Dartman skrev:Jag har rätt stor membranyta* i mina högtalare, och jag upplever att det ger en annan upplevelse (vid samma subjektiva volympådrag) än högtalare med mindre yta. Jag får som en taktil upplevelse av att musiken rör vid huden, ja ljudvågorna alltså. Hur kan det komma sig? Och, om så, är det mätbart? Vad är er uppfattning/upplevelse?
/Jonas
Självklart är det mätbart.
Effekter av membranytan (och av hur den är disponerad i rummet)
märks ju tydligt när man studerar högtalarnas strålningsegenskaper.
Eller jag kanske missförstår din fråga?
Hur skulle det kunna vara omätbart?
- - -
Om det sedan är just en följd av membranstorleken som du hör, är
ju en annan fråga. Jag förstår av det du skriver att du tror att det
är just den stora ytan som skapar just det som du tycker att du
hör, men det kan finnas många orsaker till att något återger som
det återger.
Vh, iö

Laila skrev:@Dartman,
Fråga petersteindl eller Harryup vad de tyckte om ljudet hemma hos Bo Hansson, visserligen bara en hornladdad 15" Klangfilm, men ändå . . . typ.
Var hemma hos Bo ett par gånger, men var ofin nog att inte propsa på att få lyssna på hornen.

sebatlh skrev:Nu har ju både linjekällor och horn nämnts.
Båda dessa brukar ha rätt hög känslighet.
Delade system brukar ha rätt ok med tillgänglig förstärkareffekt.
Ett anslag på en trumma exempelvis har dels energi i hela frekvensbandet, från bas till diskant, och dels brukar det ge hög crestfaktor (eller vad man ska kalla det).
Kan det vara så enkelt som att dessa anläggningar med fysisk bas etc har rejäl dynamikkapacitet helt enkelt?
Detta skulle man enkelt kunna testa genom att slänga på en kompressor på lämplig musiksnutt. Blandar man komprimerad med okomprimerad lite huller om buller så kan man ju blindtesta också
Fast det blir en ledande fråga, så det är ett ovetenskapligt experiment. TT

PerStromgren skrev:Bara yta räcker bevisligen inte, ingen kan anklaga t.ex. mina Quad ESL 63 för att ge effekten som det talas om här i tråden.

Harryup skrev:Svante,
har du hört "karaktären" själv och vad tycker du i så fall om den?
Och vad skulle du säga händer med egenskaperna om man går över ifrån säga 8 st 15" vid 80Hz till kanske 2st 8" vid samma frekvens?
När grundtonen har en riktning och karaktär medans övertonerna spelar kanske med långslagiga 8". Finns det någon farhåga att övergången inte blir gynsam?
mvh/Harryup

/Jonas
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster