"mässjazz", vad är det?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

"mässjazz", vad är det?

Inläggav hm2 » 2014-02-25 22:31

har nu läst i mer än en tråd, att på audiomässor finns det en säregen musikgenre som bara existerar på mässor, den sk mässjazzen.

nu vill jag höra hur typisk mässjazz låter, har ni några förslag?
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-25 22:36

Patricia Barber
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-25 22:45

Sök på Smoothjazz på youtube så borde du få en skeppslast muzak där det gömmer sig allt från mässjazz (urk urk) till Paul Hardcastle (Yeah!).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-25 22:49

Max_Headroom skrev:Sök på Smoothjazz på youtube så borde du få en skeppslast muzak där det gömmer sig allt från mässjazz (urk urk) till Paul Hardcastle (Yeah!).

Det är ingalunda per automatik mässjazz. Mässjazz ska vara så bra inspelad att det inte går att misslyckas med en demo, den ska dessutom vara så bra att ingen "jazzhatare" vänder i dörren. Diana Krall är ett annat säkert tips.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-02-25 23:02

Mässjazz är musik som ingen orkar lyssna på förutom audiofiler eftersom den är skittråkig att lyssna på men låter bra.

*springer och gömmer sig* :D

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-25 23:06

finns det olika grader av mässjazz? typ som kanske sträcker sig från halvnormalt, till att ingen normal människa skulle lyssna på det hemma? har läst mycket skoj om den här musikgenren så förslå det mest "hardcore" ni vet om bara. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-25 23:12

hm2 skrev:finns det olika grader av mässjazz? typ som kanske sträcker sig från halvnormalt, till att ingen normal människa skulle lyssna på det hemma? har läst mycket skoj om den här musikgenren så förslå det mest "hardcore" ni vet om bara. 8)

Tycker man om musik så gillar man mässjazz, men jag kan förstå att en del kan tycka det blir enahanda om man till vardags bara lirar Lasse Stefanz eller Growl Death Black Metal II. Fördelen är att det blir lätt att jämföra (fast det ska man inte säger en del) om alla spelar samma musik. På mässorna förr var det Tiden Bara Går som gällde i alla rum. Då kunde man tydligt höra vad som lät bäst. Eller kanske inte.

Slänger in ett tips till, som man hör alldeles för sällan nuförtiden, men som jag alltid har med mig själv. Jazz at The Pawnshop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-26 11:02

JB skrev:Mässjazz är musik som ingen orkar lyssna på förutom audiofiler eftersom den är skittråkig att lyssna på men låter bra.

Sanna ord. Så höll jag själv på i min mörka, audiofila period. Som tur var tillfrisknade jag. Men när jag höll på trodde jag på fullt allvar att det var vettigt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-26 12:55

Vilken tur jag har då, som verkligen gillar den typen av musik. Välinspelad, akustisk, dynamisk och med gudomliga röster när det är rätt. Och det har jag gjort sedan innan det började kallas mässjazz (en något nedsättande beteckning). Det e ju inte för att jag vill uppleva mäss-stämning som jag har Barbers samlade verk i min musiksamling t ex.

Bjuder på ett tips i varje inlägg ;-)
Den här gången vill jag rekommendera Rebecca Pidgeon, som riktigt skön mässjazz. En lisa för själen. Fyller mitt lyssningsrum i detta nu.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-26 13:54

Mässjazz eller ej, det handlar trots allt om musiksmak. Är ganska tydligt att några föredrar att lyssna på musik som finns i natura, musik som inte behöver ett PA-system. Andra har ingen koppling dit utan vill ha en upplevelse från något som kanske inte finns alls akustiskt utan skapas genom högtalare. Jag har en fot i varje läger men utan tvekan är en verklighetsliknande åtegivning av ett akustisk framförande viktigare för mig än en de lite mera "producerade" musikgenrerna. Sedan ska vill tilläggas att många förknippar mässjazz som något tillbakalutad lågmält.

Är detta mässjazz? Ja, Barber brukar nämnas i detta sammanhang...
http://open.spotify.com/track/3MF7qEjEPNYfdZwwgCF3JP
http://open.spotify.com/track/3dl8US2FR4cAIKMnPJNvIZ
http://open.spotify.com/track/60pxeI6fRaLnuPGjsSriHR

Är detta också mässjazz?
http://open.spotify.com/track/2X4Y63QMGxwhcBXlFev62t
http://open.spotify.com/track/4wR6VYc80hkOLPO2LB2aaa

Detta tycker jag också skulle platsa som "mässigt".
http://open.spotify.com/track/7xYJbghS1luZ6UPaet0ExP
http://open.spotify.com/track/2M9ro2krNb7nr7HSprkEgo

Det här då?
http://open.spotify.com/track/4TAk8iZbZ1aNuAnRubV92y

En del behöver möjligen mera "slägga" för att gå igång...
http://open.spotify.com/track/7GCC5Nq4gnImhyMeqULoi3

Vet inte varför det ofta ska gå på fullgas på ljudmässorna. "Vollgasfest macht mit Automatik kein gutes Auto" eller hur nu tyskarna skulle utrycka sig. Likadant tycker jag det är med ljudanläggningar för återgivning av musik. Jo, några vill ha sin "kroppsmassage" via musik, t.ex. Yello, Infected Mushroom, Basshunters m.fl.

Å andra sidan krävs det en del för att göra t.ex. detta rättvisa:
http://open.spotify.com/track/75wH1yO5FYPRoEhSi4mc0k

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-26 14:02

Roger,

Jag tror att Barber absolut är mäzzjazz, men bara de nummer som är någorlunda lätta att till sig för ickejazzbesökare. Mittenexemplet, i ditt fall (Bye, Bye, Blackbird).

Det som krävs för att platsa är att musiken är gles, ganska långsam, med få instrumnet, och en framträdande kontrabas. Trummorna får gärna vispas.

Sången ska vara extremt närtagen.

Etc.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-26 14:11

Max_Headroom skrev:
JB skrev:Mässjazz är musik som ingen orkar lyssna på förutom audiofiler eftersom den är skittråkig att lyssna på men låter bra.

Sanna ord. Så höll jag själv på i min mörka, audiofila period. Som tur var tillfrisknade jag. Men när jag höll på trodde jag på fullt allvar att det var vettigt.

Håller med er båda.

Jag vänder direkt om de spelar mässjazz.

Däremot tror jag det är svårt att nå koncensus om vad mässjazz är
och att bli överens om lite exempel på det. Definitionen ställer jag
dock upp på helt och hållet! :)

Det jag ogillar mest med mässjazz är nog att det för det mesta är
halvtaffligt spelad akustisk musik som har spelats in med massor av
mickar och med en massa artificiell efterklang, som popmusik. Det vill
säga således att det ändå inte finns någon verklighetsreferens.

Då kan man ju lika gärna spela något som är bra istället.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-26 15:01

Då kastar jag in ett nummer till som ni med spottan kanske kan hitta annars rekommenderar jag ett köp av hela fonogrammet, Jen Chapin, reVisions: Songs of Stevie Wonder. Vänder du när de spelar t ex Higher Ground från den så behöver du ingen ljudanläggning och får du inte ståpäls över hela kroppen så har du inga Carlssonhögtalare ;-)

Vet inte hur de spelat in det och det är, för mig, helt ointressant så länge jag ryser av välbehag av musiken.

Att vända direkt i dörren vid mässjazz låter som en tumregel f ö :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-26 15:35

Så här brukar mäzzjazz låta: http://open.spotify.com/track/5Eh01izYB2eY2SZLHgzBwH
(Ida Sand: Ain't No SUnshine)

Det här exemplet tycker jag är rätt bra, men det hör kanske inte hit.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-26 16:15

Ida Sand är helt klart lyssningsvärd. De som väljer musik till mässorna är inte helt omusikaliska och den största behållningen av mässbesök brukar vara nya musiktips. Att något, rent mekaniskt, skulle låta bättre än hemma har jag nästan helt givit upp hoppet om, men man vet aldrig :-)

Så ett tips till då: Bill Evans Trio, ta vad som helst, eller varför inte Waltz for Debby

Edit: Skön låt Per, har hela skivan, men det är ett tag sedan jag lyssnade på den, det kommer såååå mycket nytt mest hela tiden.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-26 17:14

vad hade jag gjort utan er egentligen?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-26 17:31

hm2 skrev:vad hade jag gjort utan er egentligen?

Du kunde ha missat en massa skön musik med Cassandra Wilson bara för att någon, lite slarvigt, benämnt den "Mässjazz" och du trott att du borde vända i dörren. Nu vet du bättre så du kliver in, sätter dig ner och lyssnar. Och njuter. Grattis.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-02-26 18:57

Synd att bolaget ACT som många svenskar ligger på nästan alltid ska komprimera ljudet så, stumt och odynamiskt. Flera av t.ex. Nils Landgren's skivor är trista på det viset.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-02-26 22:19

RogerGustavsson skrev:Synd att bolaget ACT som många svenskar ligger på nästan alltid ska komprimera ljudet så, stumt och odynamiskt. Flera av t.ex. Nils Landgren's skivor är trista på det viset.

Lyssna på bandet med samma namn i stället. Friskt på alla sätt och vis.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-26 23:10

penke62 skrev:
RogerGustavsson skrev:Synd att bolaget ACT som många svenskar ligger på nästan alltid ska komprimera ljudet så, stumt och odynamiskt. Flera av t.ex. Nils Landgren's skivor är trista på det viset.

Medhåll på båda!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-02-26 23:13

Max_Headroom skrev:
penke62 skrev:

Medhåll på båda!

Fett nokk! Inte många som känner till det bandet. Turné på gång.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-27 01:43

Skickar in ett tips till på musik som kan få någon att vända i dörren på en mässa, men som livet skulle vara fattigare utan, Louise Rogers, Black Coffee. Missa den inte om du är det minsta intresserad av musik :-)

Låter fantastiskt på en bra anläggning och fungerar säkert på en ganska medioker också. Bra musik är bra musik helt enkelt. Enjoy!

Bild

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-27 20:58

Fourplay kanske räknas dit?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-02-28 08:00

Anses detta som "Mässjazz"?

http://open.spotify.com/track/4uliLsyBGFCnly54chx4LM

Upptäckte skivan av en slump igår och det fanns ex kvar. Underbart vackert och känslofullt. Borde lämpa sig för ljudtestning.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-28 18:32

Det gäller väl all musik där "svamparna" är ett typexempel på musik som ingen skulle lyssna på om basen inte lät mycket och imponerande.
Att så kallad mässjazz som Krall och Barber skulle låta bra på alla anläggningar är ju inte konstigare än att annan välinspelad musik låter bra även på en något enklare rigg.

Jag tycker den första julskivan (insp. i Odensala kyrka) låter bra.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-02-28 18:44

Panelguy skrev:

Det gäller väl all musik där "svamparna" är ett typexempel på musik som ingen skulle lyssna på om basen inte lät mycket och imponerande.
Att så kallad mässjazz som Krall och Barber skulle låta bra på alla anläggningar är ju inte konstigare än att annan välinspelad musik låter bra även på en något enklare rigg.

Ibland ska det rockas loss också.
Då blir det....Gissa...Du får en gissning....Börjar på R.....Ganz genau!

Rammstein.

Mutti eller Pappi eller vad fan den nu heter.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-28 20:17

Rammstein, Engel, borde fungera som mässmusik, om än inte mässjazz. Välartikulerad sång och hyfsat gles musik. Borde inte vara någon utmaning för någon anläggning att presentera på ett bra sätt, samtidigt som demonstratören kan framstå som lite mindre rumsren än alla andra och kanske få in en och annan lyssnare i sitt rum som annars hade vänt i dörren ;-)

Med det sagt tipsar jag om Miles Davis och Bitches Brew som Mässjazz, fast så pass "avancerad" att fler än de allra minst musikaliska skulle undvika det rummet. För den som ger sig tid och ger sig hän väntar en skön stund om anläggningen är hyfsat potent.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-02-28 20:28

Jansson skrev:

Infected Mushy....* eh, Mushroom = mässdisco :)

Ha en bra fredagskväll typer :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-02-28 20:40

phloam skrev:
Jansson skrev:

Infected Mushy....* eh, Mushroom = mässdisco :)

Ha en bra fredagskväll typer :)

Finns så mycket bra i den genren, och svenskt dessutom, förstår inte varför folk envisas med de där israelerna. Är väl ljudkvalitén då möjligtvis.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-02-28 20:47

hifikg skrev:Rammstein, Engel, borde fungera som mässmusik, om än inte mässjazz. Välartikulerad sång och hyfsat gles musik. Borde inte vara någon utmaning för någon anläggning att presentera på ett bra sätt, samtidigt som demonstratören kan framstå som lite mindre rumsren än alla andra och kanske få in en och annan lyssnare i sitt rum som annars hade vänt i dörren ;-)

Med det sagt tipsar jag om Miles Davis och Bitches Brew som Mässjazz, fast så pass "avancerad" att fler än de allra minst musikaliska skulle undvika det rummet. För den som ger sig tid och ger sig hän väntar en skön stund om anläggningen är hyfsat potent.

Rammstein är inte bra.

Miles Bitches Brew är däremot väldigt bra. Om någon mot förmodan skulle spela upp något från den dubbeln skulle jag sitta kvar.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Nästa

Återgå till Musikstugan