dicken85 skrev:okay de blir morgondagens projekt. Men vad hade du gjort med rummet
om de inte gick att ändra på livet handlar ju om väldigt mycke kompromisser,
vad ska ja göra som första fix ?,vet att de inte kommer gå att lösa 100 procent men få bort dom värsta grejjerna borde ju gå?
När det gäller smårumsakustik är jag lekman och vill inte rekommendera annat än att du inte bör göra några större investeringar innan du förstår vad det är du vill uppnå eller åtgärda i rummet. Beroende på dina förutsättningar ser jag grovt uppdelat två vägar för dig att gå vidare:
- kontakta en smårumsakustiker med erfarenhet av musik-/biorum för konsultation
- lär själv och ordna med akustisk anpassning av rummet efter bästa förmåga
När det gäller det senare tror jag på följande arbetsgång som en start för ett redan givet rum:
- finn optimal placering av högtalare, lyssningsplats och annat inom de förutsättningar som finns
- undersök vad som sker i rummet med hjälp av analysprogram REW eller tillsvarande för att få 'arbetsunderlag'
- lär att förstå vad du kan tolka ur dessa analysprogram
Om en initial placering av anläggning och lyssnare i rummet redan fixats hade jag börjat med att göra separata mätningar på L, R, S, LR, LRS med/utan ev peq/dsp, lagt ut länk för nedlastning av filerna här och sedan hoppats på goda inspel om vad som bör/kan åtgärdas från andra medlemmar på forumet.
/Suomela