hjälp att avsläsa REW

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dicken85

Inläggav dicken85 » 2014-02-15 18:56

okay tack suomela :)
Men jag har tyvärr inte några större möjligheter att flytta runt :(
skulle kanske kunna ha högtalare och duk på ena långsidan men känns så himmla nära då, Men har en tanke om att sätta upp en skilje vägg strax efter soffan kan rummets akustik bli bättre då? ca 1 meter bakom soffan
lr hur skulle du möblerat?
mvh

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-02-15 18:59

dicken85 skrev:hur lägger ja upp hela filen jonas w?

Du kan lasta upp aktuella REW-filer på ex vis http://www.speedyshare.com och lägga ut länkar här så att andra att lasta ner och studera dessa i egen miljö om du vill.

/Suomela

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-02-15 19:39

dicken85 skrev:okay tack suomela :)
Men jag har tyvärr inte några större möjligheter att flytta runt :(
skulle kanske kunna ha högtalare och duk på ena långsidan men känns så himmla nära då, Men har en tanke om att sätta upp en skilje vägg strax efter soffan kan rummets akustik bli bättre då? ca 1 meter bakom soffan
lr hur skulle du möblerat?
mvh

Jadu, det är inte lätt, och kanske inte ns rätt, att föreslå något när du samtidigt skriver att du inte har några större möjligheter att flytta runt grejjerna. Undersök först vilket 'manöverutrymme' du har och utgå från det.

Jag hade, om möjlighet fanns och förutsatt att du skall låta fronthögtalare spela 'full-range', provat att dra in dessa ~190 cm in i rummet, ställt högtalarna 315 cm brett diskant-diskant och flyttat bak lyssningsposition till ett avstånd om runt 190 cm från bakväggen. Lyssnat, gjort några mätningar och funderat på vad som sker jmf med den tidigare uppställningen.

/Suomela

Användarvisningsbild
dicken85

Inläggav dicken85 » 2014-02-15 19:54

okay de blir morgondagens projekt. Men vad hade du gjort med rummet
om de inte gick att ändra på livet handlar ju om väldigt mycke kompromisser,
vad ska ja göra som första fix ?,vet att de inte kommer gå att lösa 100 procent men få bort dom värsta grejjerna borde ju gå?

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-02-16 17:53

dicken85 skrev:okay de blir morgondagens projekt. Men vad hade du gjort med rummet
om de inte gick att ändra på livet handlar ju om väldigt mycke kompromisser,
vad ska ja göra som första fix ?,vet att de inte kommer gå att lösa 100 procent men få bort dom värsta grejjerna borde ju gå?

När det gäller smårumsakustik är jag lekman och vill inte rekommendera annat än att du inte bör göra några större investeringar innan du förstår vad det är du vill uppnå eller åtgärda i rummet. Beroende på dina förutsättningar ser jag grovt uppdelat två vägar för dig att gå vidare:

- kontakta en smårumsakustiker med erfarenhet av musik-/biorum för konsultation
- lär själv och ordna med akustisk anpassning av rummet efter bästa förmåga

När det gäller det senare tror jag på följande arbetsgång som en start för ett redan givet rum:

- finn optimal placering av högtalare, lyssningsplats och annat inom de förutsättningar som finns
- undersök vad som sker i rummet med hjälp av analysprogram REW eller tillsvarande för att få 'arbetsunderlag'
- lär att förstå vad du kan tolka ur dessa analysprogram

Om en initial placering av anläggning och lyssnare i rummet redan fixats hade jag börjat med att göra separata mätningar på L, R, S, LR, LRS med/utan ev peq/dsp, lagt ut länk för nedlastning av filerna här och sedan hoppats på goda inspel om vad som bör/kan åtgärdas från andra medlemmar på forumet.

/Suomela

Användarvisningsbild
dicken85

Inläggav dicken85 » 2014-02-17 07:20

Tack igen för bra input, har tänkt om lite med rummet kommer att komma mätningar i helgen drar till Norge inatt för en ny arbetsvecka..kommer lägga upp halvtaskiga SketchUp bilder för att få så bra input som möjligt

Användarvisningsbild
dicken85

Inläggav dicken85 » 2014-03-02 15:01

Bild
här kommer sista mätningen med 2st frontladda horn till mina dayton ser ju helt ok ut på denna mätning lr?

Användarvisningsbild
dicken85

Inläggav dicken85 » 2014-03-02 15:02

Bild
är ju fortfarande mycke efterklang, hur får ja bort efterklang dämpning?

Användarvisningsbild
dicken85

Inläggav dicken85 » 2014-03-02 15:04

detta med EQ ska tillläggas

Föregående

Återgå till Teknikforum