Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Men du hade väl testat DAC-1 ihop med Denonen också? Om du använder bägge förstegen helt analogt och allt annat lika(dac, sladdar, slutsteg osv.) och det fortfarande är en stor ljudskillnad så är det ju i förstegen som ljudskillnaden om någon finns.
Vad kostade själva BP25?
Harryup skrev:Callisto skrev:Känns orimligt att elektroniken skulle vara så sunkig.
Varför då? Jämför man en gammal bioreceiver mot förvisso ett gammal försteg så klart det kan vara skillnader. Att Bryston i princip högst sällan ändrar på sina apparater gör ju att de kanske låter mer lika genom åren än Denons årsmodeller. Räcker ju med att bara köra in en firmware i Denonen så kan den låta annorlunda. Även om man kör Pure Direct så skulle jag inte vara helt säker på att programvara inte kan påverka ljudet.
För min del är observationen högst rimlig, har en 4308 som jag inte kör annat än vid bildtittande men som stereoförsteg går den inte.
mvh/Harryup
Rydberg skrev:AndreasArvidsson skrev:Men du hade väl testat DAC-1 ihop med Denonen också? Om du använder bägge förstegen helt analogt och allt annat lika(dac, sladdar, slutsteg osv.) och det fortfarande är en stor ljudskillnad så är det ju i förstegen som ljudskillnaden om någon finns.
Vad kostade själva BP25?
Det är skillnad då också, tämligen stor men inte lika stor som när man byter båda.
Tror BP-25 låg på 26500 i Sverige men jag kan ha fel.
Nuvarande BP-26 som är väldigt lika BP-25 kostar 39995 DKK
AndreasArvidsson skrev:Harryup skrev:Ser inget märkligt i att det skulle bli skillnader när så mycket kan detekteras i F/E.
Fast i en befintlig anläggning så skulle jag tycka att A/B/X duger bra om man tänker vill bevisa något.
Det intressanta skulle ju kunna vara om 2 produkter som inte gått att detektera ändå låter olika i A/B/X där båda används på rätt sätt.
Mvh/Harryup
"Kan detekteras" och "WOW! Shocked Jag sa det till och med högt! Det är så jädra mycket bättre, så mycket renare, så mycket bättre fokus." är i min bok två helt skilda saker.
De saker som detekteras i F/E-lyssning kan ibland vara så löjligt små att de flesta inte hör dem vid vanlig lyssning.
Att det finns en viss skillnad tvivlar jag inte på, men att det skulle vara så stor gör mig förvånad och då är det dags att blindtesta
Rydberg skrev:Den här efterfrågan efter blindtest börjar bli absurd emrm. Ett par av de bättre apparaterna som finns att få tag i jämfört med en sketen hemmabioreceiver, är det så konstigt att det är en stor skillnad avspelade via pi60s matade via Bryston bästa förstärkare? Jag har testat så jädra mycket annat genom åren som det varit betydligt mycket mindre skillnad på.
Rydberg skrev:Den här efterfrågan efter blindtest börjar bli absurd
IngOehman skrev:och bara för att vara onödigt övertydlig - jag säger INTE att de skillnader
som Rydberg rapporterar inte är "på riktigt". Jag säger inte ens att de är på
något sätt överdrivna. Jag kan tänka mig att skillnaderna är verkliga och på
samma gång precis så stora som Rydberg berättar att de är.
Jag säger bara att det vore intressant att få VETA hur det är med den saken,
och att man bara kan få veta detta genom att faktiskt undersöka det.
Perka skrev:Faktiskt måste väl vara ett av få hifi-forum i världen där många deltagare anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen![]()
....fast det är underhållande att läsa när det drabbas samman![]()
//Per
Komorok skrev:Perka skrev:Faktiskt måste väl vara ett av få hifi-forum i världen där många deltagare anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen![]()
//Per
Märklig slutsats att dra tycker jag. Elektroniken är ju jätteviktig och jag har aldrig sett att någon har skrivit att den inte är viktig.
Perka skrev:Faktiskt måste väl vara ett av få hifi-forum i världen där många deltagare anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen![]()
sprudel skrev:Komorok skrev:Perka skrev:Faktiskt måste väl vara ett av få hifi-forum i världen där många deltagare anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen![]()
//Per
Märklig slutsats att dra tycker jag. Elektroniken är ju jätteviktig och jag har aldrig sett att någon har skrivit att den inte är viktig.
Jodå, det håller jag med om. Dock tror jag Per har ett intryck att det finns en generell inställning till att skillnader i elektronik är ganska små eftersom det ofta ropas på blindtest.
"Du ska inte tro att det du hör är sant"
Kan hålla med om att denna tendens till tjo efter blindtest blir lite tramsig.
Distans tack!
schmutziger skrev:Om det är en stor förbättring för dig Rydberg så är väl det jättebra!
Glad för din skull
Snyggare lösning blir det ju med bryston försteget med.
Hade själv gärna gått tillbaka till mitt rotel rc990bx, just för att den inte har en massa diodrar o displayer o annat.
men jag gillar film för mycket o då måste man ha en stor ful reciever om det inte ska kosta löjliga summor.
Och då duger det för mig att bara ha en reciever som försteg.
har dock börjat snegla lite på marantz nr1604 som just är mindre o nättare men samtidigt har pre-out , 12v-trigger och hdmi-växel, än den pösiga denon:en jag har nu.
Kan ärligt säga att jag inte orkar bry mig om det går att detektera en liiiiiten färgning ner vid 12Hz el ej på någon av de recievrarna.
Komorok skrev:sprudel skrev:Komorok skrev:Perka skrev:Faktiskt måste väl vara ett av få hifi-forum i världen där många deltagare anser att elektroniken inte spelar någon roll för återgivningen![]()
//Per
Jodå, det håller jag med om. Dock tror jag Per har ett intryck att det finns en generell inställning till att skillnader i elektronik är ganska små eftersom det ofta ropas på blindtest.
"Du ska inte tro att det du hör är sant"
Kan hålla med om att denna tendens till tjo efter blindtest blir lite tramsig.
Distans tack!
Jag tycker tvärtom. Att tjoet att man inte behöver testa blint för att undvika förväntanseffekter är lite tramsigt.
schmutziger skrev:Om det är en stor förbättring för dig Rydberg så är väl det jättebra!
Glad för din skull
Hade själv gärna gått tillbaka till mitt rotel rc990bx, just för att den inte har en massa diodrar o displayer o annat.
men jag gillar film för mycket o då måste man ha en stor ful reciever om det inte ska kosta löjliga summor.
har dock börjat snegla lite på marantz nr1604 som just är mindre o nättare men samtidigt har pre-out , 12v-trigger och hdmi-växel, än den pösiga denon:en jag har nu.
Kan ärligt säga att jag inte orkar bry mig om det går att detektera en liiiiiten färgning ner vid 12Hz el ej på någon av de recievrarna.
//Per
Callisto skrev:schmutziger skrev:Om det är en stor förbättring för dig Rydberg så är väl det jättebra!
Glad för din skull
Kan starkt rekomendera Marantz:en. Har den själv och mycket nöjd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster