Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Intressant!
Hur mycket skiljer/driver det?
Max_Headroom skrev:hcl skrev:Intressant!
Hur mycket skiljer/driver det?
Det driver inte konstant, verkar det som. I början på filen så drar det ca 0,3 sekunder (om jag minns rätt) på ett stycke på 6-7 sekunder. Det är ganska mycket och redan under den tidne så hör man hur det går från flanging till eko.
I slutet av filen så är skillnaden större, men inte så mycket större.
I övrigt är vågformerna mycket lika, ned till minsta småkrafs.
Max_Headroom skrev:Det är Rydberg som gjort ljudfilerna. Jag vet inte hur. Han har gjort flera andra filer också (filerna kommer i par, för att försöka åskådligöra dom fantastiska skillnader som påstås finnas mellan en Denon reciver och en kombination av lös DAC och försteg).
Alla andra par av filer fungerar utmärkt.
Svante skrev:Max_Headroom skrev:Det är Rydberg som gjort ljudfilerna. Jag vet inte hur. Han har gjort flera andra filer också (filerna kommer i par, för att försöka åskådligöra dom fantastiska skillnader som påstås finnas mellan en Denon reciver och en kombination av lös DAC och försteg).
Ok, i väntan på Rydberg; kan du beskriva vad de innehåller? Är det vinylrippar? Verkar det vara AD-omvandlingar av någon signal, eller är det kanske rippar från olika CD?
Det lutar ju åt att det finns två olika AD-omvandlingar med i spelet, två som går med liiite olika klockfrekvens.
Rydberg skrev:Inspelningarna är alla gjorda via analogigången på min dator. Samma program, samma a/d, samma tillvägagångssätt har använts för att generera alla filer. Tycker det är märkligt att en fil skulle gå mer långsamt, ...
Rydberg skrev:Svante skrev:Max_Headroom skrev:Det är Rydberg som gjort ljudfilerna. Jag vet inte hur. Han har gjort flera andra filer också (filerna kommer i par, för att försöka åskådligöra dom fantastiska skillnader som påstås finnas mellan en Denon reciver och en kombination av lös DAC och försteg).
Ok, i väntan på Rydberg; kan du beskriva vad de innehåller? Är det vinylrippar? Verkar det vara AD-omvandlingar av någon signal, eller är det kanske rippar från olika CD?
Det lutar ju åt att det finns två olika AD-omvandlingar med i spelet, två som går med liiite olika klockfrekvens.
Inspelningarna är alla gjorda via analogigången på min dator. Samma program, samma a/d, samma tillvägagångssätt har använts för att generera alla filer. Tycker det är märkligt att en fil skulle gå mer långsamt, jag inte märkt det på min dator när jag gjort ABX-test,
Bill50x skrev:Är det därför man ibland kan höra olika hastighet och tonhöjd mellan olika digitala utgåvor av samma material?
/ B
hcl skrev:Rydberg skrev:Inspelningarna är alla gjorda via analogigången på min dator. Samma program, samma a/d, samma tillvägagångssätt har använts för att generera alla filer. Tycker det är märkligt att en fil skulle gå mer långsamt, ...
Varför märkligt? Att de gick lika fort tycker jag hade varit mer förvånande. Standardkristaller är inte och behöver sällan vara speciellt frekvensexakta. Lågfekvens-(eller snarare fas-)exaktheten är vanligen riktigt usel (typ variationer inom ca. 100 Hz från aktuell svängningsfrekvens), d.v.s. den del av jittret som inte enkelt filtreras bort, som sällan mäts och som dessutom är svårt att mäta (eftersom det är svårt att få tag på nog exakta referenser).
Svante skrev:Det beror nog på att det är olika inspelningar från olika analogbandare (som har gått olika fort). En tonhöjdsändring på en halvton motsvarar ungefär 6%, och säg att man kan höra 1/10 halvton (10 cent), det skulle ge 0,6% vilket är betydligt mer än AD-omvandlarens klocka driver.Bill50x skrev:Är det därför man ibland kan höra olika hastighet och tonhöjd mellan olika digitala utgåvor av samma material?
hcl skrev:Rydberg skrev:Inspelningarna är alla gjorda via analogigången på min dator. Samma program, samma a/d, samma tillvägagångssätt har använts för att generera alla filer. Tycker det är märkligt att en fil skulle gå mer långsamt, ...
Varför märkligt? Att de gick lika fort tycker jag hade varit mer förvånande.
Svante skrev:Rydberg skrev:Svante skrev:Max_Headroom skrev:Det är Rydberg som gjort ljudfilerna. Jag vet inte hur. Han har gjort flera andra filer också (filerna kommer i par, för att försöka åskådligöra dom fantastiska skillnader som påstås finnas mellan en Denon reciver och en kombination av lös DAC och försteg).
Inspelningarna är alla gjorda via analogigången på min dator. Samma program, samma a/d, samma tillvägagångssätt har använts för att generera alla filer. Tycker det är märkligt att en fil skulle gå mer långsamt, jag inte märkt det på min dator när jag gjort ABX-test,
Ingenting i fysikens värld är exakt. Frågan är bara hur stor skillnaden i fart är mellan inspelningarna. Här talas det om flanging-effekter efter en hel låt
Max_Headroom skrev:Svante skrev:Rydberg skrev:Svante skrev:Max_Headroom skrev:Det är Rydberg som gjort ljudfilerna. Jag vet inte hur. Han har gjort flera andra filer också (filerna kommer i par, för att försöka åskådligöra dom fantastiska skillnader som påstås finnas mellan en Denon reciver och en kombination av lös DAC och försteg).
Ingenting i fysikens värld är exakt. Frågan är bara hur stor skillnaden i fart är mellan inspelningarna. Här talas det om flanging-effekter efter en hel låt
Nej, flangingen kommer redan efter några sekunder. Sedan blir det tydlit eko av det istället.
Som sagt: Jag vet inte var felet sitter. I flac-filen Rydberg laggt ut, eller i upp-packningen på min egen maskin. Mycket märkligt fel oavsett.
Bill50x skrev:Svante skrev:Det beror nog på att det är olika inspelningar från olika analogbandare (som har gått olika fort). En tonhöjdsändring på en halvton motsvarar ungefär 6%, och säg att man kan höra 1/10 halvton (10 cent), det skulle ge 0,6% vilket är betydligt mer än AD-omvandlarens klocka driver.Bill50x skrev:Är det därför man ibland kan höra olika hastighet och tonhöjd mellan olika digitala utgåvor av samma material?
Jag pratar nu om digitala inspelning där jag lyssnat på original CD, senare remaster och Japan-press. Och de låter faktiskt olika i tonhöjd och också i (alla fall) upplevd hastighet. Men det brukar låta som om det går långsammare när tonhöjden faller så jag kan ha lurat mig själv där.
/ B
Det är vad jag gissar, det handlar om musik producerad i slutet av 90-talet och såvitt jag vet bara släppt på CD. Men jag minns inte just nu exakt vad det var jag lyssnade påSvante skrev:Du menar alltså att produktionen är digital rakt igenom?Bill50x skrev:Svante skrev:Det beror nog på att det är olika inspelningar från olika analogbandare (som har gått olika fort). En tonhöjdsändring på en halvton motsvarar ungefär 6%, och säg att man kan höra 1/10 halvton (10 cent), det skulle ge 0,6% vilket är betydligt mer än AD-omvandlarens klocka driver.Bill50x skrev:Är det därför man ibland kan höra olika hastighet och tonhöjd mellan olika digitala utgåvor av samma material?
Jag pratar nu om digitala inspelning där jag lyssnat på original CD, senare remaster och Japan-press. Och de låter faktiskt olika i tonhöjd och också i (alla fall) upplevd hastighet. Men det brukar låta som om det går långsammare när tonhöjden faller så jag kan ha lurat mig själv där.
Bill50x skrev:Det är vad jag gissar, det handlar om musik producerad i slutet av 90-talet och såvitt jag vet bara släppt på CD. Men jag minns inte just nu exakt vad det var jag lyssnade påSvante skrev:Du menar alltså att produktionen är digital rakt igenom?Bill50x skrev:Svante skrev:Det beror nog på att det är olika inspelningar från olika analogbandare (som har gått olika fort). En tonhöjdsändring på en halvton motsvarar ungefär 6%, och säg att man kan höra 1/10 halvton (10 cent), det skulle ge 0,6% vilket är betydligt mer än AD-omvandlarens klocka driver.Bill50x skrev:Är det därför man ibland kan höra olika hastighet och tonhöjd mellan olika digitala utgåvor av samma material?
Jag pratar nu om digitala inspelning där jag lyssnat på original CD, senare remaster och Japan-press. Och de låter faktiskt olika i tonhöjd och också i (alla fall) upplevd hastighet. Men det brukar låta som om det går långsammare när tonhöjden faller så jag kan ha lurat mig själv där.får återkomma om det.
/ B
Svante skrev:Hmm, man kanske skulle titta på filerna. Länk?
Rydberg skrev:Aha, det var Spotify-filen som det var "fel" på? Då är jag inte lika förvånad. Hur ser det ut med de båda FLAC-filerna?
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Aha, det var Spotify-filen som det var "fel" på? Då är jag inte lika förvånad. Hur ser det ut med de båda FLAC-filerna?
Klockrena allihop. Jag trodde i början att du hade fuskat och laggt ut 2 identiska filer med musik eftersom dom var så lika. Så kollade jag fyrkantvåg-filerna och där går det faktiskt.se att se en liten, liten skillnad där ena alternativet har en aningens avrullning i diskanten jämfört med den andra. Detta syns tydligast på fyrkantvägen med 100Hz grundton.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster