Subtoner från skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-08 16:58

Jag tror det är lika bra och lugna sig lite, det är ju en ny pickup på väg in, så prova med den först, den kanske är gynnsammare.
Lite pumpningar får man ju räkna med hur som helst, men det ska ju helst inte vara hela baselementets slaglängd redan vid normal lyssningsnivå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-08 17:05

Smack.

Verkar som att den pick up-en kan fungera ihop med din spelare.
Här är några som säljer den kombinationen.

https://www.audiotrends.com.au/Rega_RP3 ... temId=1416

Men bygger inte 2M 4 mm mer än Regas egna?

Läs vad sunderwood skriver på vinylengine:

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=42753

Sen ska din skivtallrik ligga i våg samtidigt som plinten gör det. Det ska inte diffa.
Det stör mig att den inte gör det.
Sitter centrumlagret snett?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-08 17:05

Thomas_A skrev:Du kommer som sagt alltid, mer eller mindre, få lf konutslag för att vinylskivan inte är helt plan. Filtreringen som görs av av tonarm samt pickup (effektiv massa samt kompilans hos nålupphängningen) är en åtgärd för att tonarmen ska spåra. En annan är att lagren i tonarmen är ok. I övrigt gäller vad som händer efter pickupen, dvs vilken basavkärning som du har i RIAA och övriga förstärkarsteg.

Kan du filma pickupens gång under spelning och visa upp så tror jag det går att avgöra grovt om det är något fel.

Thomas

*
Senast redigerad av Smack 2014-03-23 14:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-08 17:17

Jansson skrev:Smack.

Sen ska din skivtallrik ligga i våg samtidigt som plinten gör det. Det ska inte diffa.

Jag har köpt en Michell VTA adjuster men just nu är den lite baktung och ska upp 2-3mm med nya puppan. Men jag har testat utan matta (2mm) med och exakt samma sak då.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-08 17:22

Jo, VTA påverkar ju inte ditt aktuella problem, men däremot när du fått allt att funka så kan det vara bra att få även VTA korrekt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-08 17:28

Smack skrev:
Jansson skrev:Smack.

Jag har köpt en Michell VTA adjuster men just nu är den lite baktung och ska upp 2-3mm med nya puppan. Men jag har testat utan matta (2mm) med och exakt samma sak då.

Ok.

då kan du sätta rätt VTA.

Bilder: tallrik och plint verkar ligga i princip lika.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-08 17:28

paa skrev:Jo, VTA påverkar ju inte ditt aktuella problem, men däremot när du fått allt att funka så kan det vara bra att få även VTA korrekt.

Det är på "att göra" listan :) . Men måste få lyssna lite med. Kör lite WiMP HiFi nu och slappnar av :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-08 17:29

Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.

Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?

Visar era spelare exakt samma på platta som plint om ni mäter hur plant den står?

Tycker både det ojämna stödet och att inte plint och tallrik är i plan, är anledningar att lämna in spelaren på garanitreparation. Självklart ska plint och tallrik vara i plan med varandra för annars sitter ju lagret snett. På min Pro-Ject Xperience är tallrik & plint i plan.

Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?

Oj, vad långt ner armen sitter med den pickupen! Kan inte vara helt optimalt. Det gick inte att justera upp armen sa du?

Men är det en synvilla eller verkar pickupen "rycka till" ibland?

Har du långt till handlaren? Jag skulle ha lämnat in spelaren på service och samtidigt bett att få den justerad mot din pickup.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-08 17:31

Conan skrev:
Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.

Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?

Visar era spelare exakt samma på platta som plint om ni mäter hur plant den står?

Tycker både det ojämna stödet och att inte plint och tallrik är i plan, är anledningar att lämna in spelaren på garanitreparation. Självklart ska plint och tallrik vara i plan med varandra för annars sitter ju lagret snett. På min Pro-Ject Xperience är tallrik & plint i plan.

Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?

Oj, vad långt ner armen sitter med den pickupen! Kan inte vara helt optimalt. Det gick inte att justera upp armen sa du?

Har du långt till handlaren? Jag skulle ha lämnat in spelaren på service och samtidigt bett att få den justerad mot din pickup.

Regan har inte höjdjustering. Det bör dock inte vara orsaken till detta vad jag förstått men ska fixa det senare med distanser.

Du tycker om du kollar bilderna att de inte är tillräckligt lika i våg? En annan här säger det är tillräckligt. Vi snackar 10-dels mm gissar jag.

Det är nog videon då. Den är lugn och stabil i mina ögon.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-03-08 17:49

You tube klippet:

Den skivan du använder där ser inte uttalat oplan ut i mina ögon.
Du flyttar förvisso kameran en del men ändå.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-08 19:50

Det är möjligtvis ett liten "grop" i skivan då pickupen verkar hoppa till. Men ser inga svängningar. OM den är en mismatch (för tung arm i detta fallet) kan det se ut så här:

http://www.youtube.com/watch?v=Tvne7oypwiQ
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-08 19:59

Smack skrev:
Conan skrev:

Regan har inte höjdjustering. Det bör dock inte vara orsaken till detta vad jag förstått men ska fixa det senare med distanser.

Du tycker om du kollar bilderna att de inte är tillräckligt lika i våg? En annan här säger det är tillräckligt. Vi snackar 10-dels mm gissar jag.

Det är nog videon då. Den är lugn och stabil i mina ögon.

Om armen och skivan/övre delen av PU huset är parallell med skivan ska allt vara ok. Ibland kan suspensionen i pickupen vara dålig - det händer. Då bör den dock sjunka ihop vid rekommenderat nåltryck. Tycker det ser bra ut från den videon som jag ser, men det kan vara lurigt med vinklar etc.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-09 09:28

Jo att SRA (stylus rake angle) är helt åt pepparn är väl inget att diskutera, och jag tar inte för helt osannolikt att detta påverkar inte bara VTA utan hela upphängningen i systemet.

Men jag tycker hela mekaniken i verket skulle behöva gås igenom. En libell är ju ett ganska grovt verktyg och om även den visar på att tallrik & plint inte är i plan så är nog inte allt som det ska.

Kollar på videon igen och visst ser det ut som om skivtallriken inte heller rör sig helt jämnt utan "slår" lite (försökte jämföra mot bakgrunden och inte skivytan)? Skulle du kunna kolla igen om tallriken "rör sig" gentemot plinten under drift?

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-09 11:35

@ Conan

Har dubbelkollat mot bakgrund och mina ögon kan inte se någon rörelse alls var sig på tallrik eller subtallrik.

Har nu även flyttat skivspelaren 2rum bort med 10m RCA och den beter sig exakt lika så vi kan helt utesluta högtalarnas påverkan med ljud/vibrationer.

Återkommer när det sitter ny PU på den.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-09 12:11

finns det inte testskivor man kan spela in och sen låta en dator analysera och på så sätt gissa sig till vad som är felet?

eller bara jämföra 2 indentiska låtar, en digital och en från vinyl kanske.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-09 15:39

Vad händer om du lägger pickupen i spåret utan att skivtallriken snurrar?
Du kan dra ur strömförsörjningen till skivspelaren så ser du det.

Om konrörelserna är lika stora är det skivspelarens rörelser som ger problemet och då behöver den stå stadigare, i annat fall är det skivans bucklighet eller ocentrering som ger rörelserna.

Om inte skivorna är särskilt skeva, eller om inte underlaget rör sig särskilt mycket kan problemet bero på att det förstärks av resonansen mellan tonarmsmassa och nålfjädring som flera har varit inne på.

...man bör också undersöka om det verkligen är ett problem, alltså vet vi hur stor rörelsen är? Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?

Återkoppling från högtalarna tror jag inte på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-09 15:53

Conan skrev:Jo att SRA (stylus rake angle) är helt åt pepparn är väl inget att diskutera, och jag tar inte för helt osannolikt att detta påverkar inte bara VTA utan hela upphängningen i systemet.

Men jag tycker hela mekaniken i verket skulle behöva gås igenom. En libell är ju ett ganska grovt verktyg och om även den visar på att tallrik & plint inte är i plan så är nog inte allt som det ska.

Kollar på videon igen och visst ser det ut som om skivtallriken inte heller rör sig helt jämnt utan "slår" lite (försökte jämföra mot bakgrunden och inte skivytan)? Skulle du kunna kolla igen om tallriken "rör sig" gentemot plinten under drift?

Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?

THomas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-09 15:58

Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?

En länk längre upp i tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=L9PmLwxP__g

Jag tycker inte det ser alarmerande ut. Innan musiken kör igång verkar läget lugnare.

Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?

THomas

Det tycker jag också verkar tveksamt. Bara att mäta vinklar med ögonmått kan vara svårt nog.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-09 16:06

Tycker basen har normala vinylrörelser. Som sagt har man en separat RIAA kan man införskaffa KAB-RF1 och koppla mellan. Att inte dagens RIAA har detta filter inbyggt som en option är för mig en gåta. Samt fullständiga anpassningsmöjligheter för PU-anpassning samt justering för kanalobalans.

Morello, bygg en så köper jag! Modell 1 för MM och modell 2 för MC. Helst i litet format!

Thomas

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-09 16:17

THomas

Nej egentligen inte. Jag menar pickupens "parallellitet" gentemot skivytan, men den sitter ju så "bakåtlutad" att varken SRA eller VTA kan rimligen vara i närheten av rätt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-09 16:33

Conan skrev:

THomas

Nej egentligen inte. Jag menar pickupens "parallellitet" gentemot skivytan, men den sitter ju så "bakåtlutad" att varken SRA eller VTA kan rimligen vara i närheten av rätt.

Hm, fast den pickupen verkar inte ha några "räta linjer" undertill. Har försökt kolla på google och få en exakt bild från sidan men inte lyckats.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-09 16:40

Conan skrev:

THomas

Mnja, 3 mm för långt ner i basen gör ju inte så många grader på SRA . . . typ.
Kan nog fixas med lite ändrat nåltryck. Däremot så spelar ju inte puppmotorn i
sitt tänkta läge . . . vilket lätt kan fixas genom att höja nämnda bas eller genom
att kanske placera någon form av kil mellan pupp och skal.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-09 17:50

Thomas_A skrev:
Conan skrev:

THomas

Hm, fast den pickupen verkar inte ha några "räta linjer" undertill. Har försökt kolla på google och få en exakt bild från sidan men inte lyckats.

Det finns måttsatta planvyer i manualen:

http://www.ortofon.com/images/stories/c ... de_web.pdf
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-03-09 17:56

Fast det är en Nagaoka pickis. Min MP-200 såg ut så här när den sitter på en 9cc-arm:

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-09 17:58

RogerGustavsson skrev:

Jag tycker inte det ser alarmerande ut. Innan musiken kör igång verkar läget lugnare.

Aha, det missade jag. Nej, det där är ju inget att bråka om.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-14 10:38

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ok det är "normalt" anser du? Mest rädd om mina högtalare men det är kanske inte är befogad oro då :)

Har noterat att vobblet verkar gå i cykler dvs vobblet kommer oftast på samma ställe. Märker också att vissa skivor gör att PUn slingrar sig höger/vänster ganska mycket och det känns som vobblet hör ihop med detta slingrande? Var beror slingrande arm på eller är det sämre skivor?

Kör Ortofon 2M Blue nu. Inget skillnad på vobblet men den låter riktigt bra så är nöjd trots det. Ska justera VTA med Michell adjusters sen med.

Ska testa med ett annat Riaa får vi se om det minskar men om ni inte anser det är ett problem för högtalarna så är det väl inget att bry sig om kanske då. Jag bara tycker det känns som ett fel någonstans men det var 25 år sen jag lirade vinyl med så man kanske förträngt det som kommer på köpet :)

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2014-03-19 19:32

Ser ju fullkomligt normalt ut.
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-03-19 20:42

Smack skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ok det är "normalt" anser du? Mest rädd om mina högtalare men det är kanske inte är befogad oro då :)

Har noterat att vobblet verkar gå i cykler dvs vobblet kommer oftast på samma ställe. Märker också att vissa skivor gör att PUn slingrar sig höger/vänster ganska mycket och det känns som vobblet hör ihop med detta slingrande? Var beror slingrande arm på eller är det sämre skivor?

Kör Ortofon 2M Blue nu. Inget skillnad på vobblet men den låter riktigt bra så är nöjd trots det. Ska justera VTA med Michell adjusters sen med.

Ska testa med ett annat Riaa får vi se om det minskar men om ni inte anser det är ett problem för högtalarna så är det väl inget att bry sig om kanske då. Jag bara tycker det känns som ett fel någonstans men det var 25 år sen jag lirade vinyl med så man kanske förträngt det som kommer på köpet :)

Köp KAB-RF1 istället.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-28 12:03

Har nu kollat av min egen spelare vad gäller oönskade konutslag.

Thorens TD160 SME 3009 II helt plan lp-skiva.

...med Goldring G1012 (i Pioneer skal), ger stora konutslag trots "tyst" musik.

...med en Sonic Research Sonus får jag betydligt mindre konutslag!

Det handlar om matchning av pickis o arm helt enkelt!

/Krister[/u]

Red: Ändrade mig från lite.
Senast redigerad av Renobo 2014-03-28 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-28 12:19

Smack skrev:Kör Ortofon 2M Blue nu. ...

Finns det någon löstagbar vikt i pickupskalet på 2M-serien, som det gjorde i OM-pickuperna? I så fall skulle det kunna bli bättre om man tog bort den vikten (och justerade om nåltrycket).
Numera pensionär.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi