Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Du kommer som sagt alltid, mer eller mindre, få lf konutslag för att vinylskivan inte är helt plan. Filtreringen som görs av av tonarm samt pickup (effektiv massa samt kompilans hos nålupphängningen) är en åtgärd för att tonarmen ska spåra. En annan är att lagren i tonarmen är ok. I övrigt gäller vad som händer efter pickupen, dvs vilken basavkärning som du har i RIAA och övriga förstärkarsteg.
Kan du filma pickupens gång under spelning och visa upp så tror jag det går att avgöra grovt om det är något fel.
Thomas
Jansson skrev:Smack.
Verkar som att den pick up-en kan fungera ihop med din spelare.
Här är några som säljer den kombinationen.
https://www.audiotrends.com.au/Rega_RP3 ... temId=1416
Men bygger inte 2M 4 mm mer än Regas egna?
Läs vad sunderwood skriver på vinylengine:
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=42753
Sen ska din skivtallrik ligga i våg samtidigt som plinten gör det. Det ska inte diffa.
Det stör mig att den inte gör det.
Sitter centrumlagret snett?
Smack skrev:Jansson skrev:Smack.
Verkar som att den pick up-en kan fungera ihop med din spelare.
Här är några som säljer den kombinationen.
https://www.audiotrends.com.au/Rega_RP3 ... temId=1416
Men bygger inte 2M 4 mm mer än Regas egna?
Läs vad sunderwood skriver på vinylengine:
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=42753
Sen ska din skivtallrik ligga i våg samtidigt som plinten gör det. Det ska inte diffa.
Det stör mig att den inte gör det.
Sitter centrumlagret snett?
Jag har köpt en Michell VTA adjuster men just nu är den lite baktung och ska upp 2-3mm med nya puppan. Men jag har testat utan matta (2mm) med och exakt samma sak då.
Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?
Visar era spelare exakt samma på platta som plint om ni mäter hur plant den står?
Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?
Conan skrev:Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?
Visar era spelare exakt samma på platta som plint om ni mäter hur plant den står?
Tycker både det ojämna stödet och att inte plint och tallrik är i plan, är anledningar att lämna in spelaren på garanitreparation. Självklart ska plint och tallrik vara i plan med varandra för annars sitter ju lagret snett. På min Pro-Ject Xperience är tallrik & plint i plan.Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?
Oj, vad långt ner armen sitter med den pickupen! Kan inte vara helt optimalt. Det gick inte att justera upp armen sa du?
Men är det en synvilla eller verkar pickupen "rycka till" ibland?
Har du långt till handlaren? Jag skulle ha lämnat in spelaren på service och samtidigt bett att få den justerad mot din pickup.
Smack skrev:Conan skrev:Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Tycker både det ojämna stödet och att inte plint och tallrik är i plan, är anledningar att lämna in spelaren på garanitreparation. Självklart ska plint och tallrik vara i plan med varandra för annars sitter ju lagret snett. På min Pro-Ject Xperience är tallrik & plint i plan.Smack skrev:Denna video visar PUn där högtalaren fladdrar på ordentligt även i tysta partier på spåret. Inga konstigheter, right?
Oj, vad långt ner armen sitter med den pickupen! Kan inte vara helt optimalt. Det gick inte att justera upp armen sa du?
Men är det en synvilla eller verkar pickupen "rycka till" ibland?
Har du långt till handlaren? Jag skulle ha lämnat in spelaren på service och samtidigt bett att få den justerad mot din pickup.
Regan har inte höjdjustering. Det bör dock inte vara orsaken till detta vad jag förstått men ska fixa det senare med distanser.
Du tycker om du kollar bilderna att de inte är tillräckligt lika i våg? En annan här säger det är tillräckligt. Vi snackar 10-dels mm gissar jag.
Det är nog videon då. Den är lugn och stabil i mina ögon.
Conan skrev:Jo att SRA (stylus rake angle) är helt åt pepparn är väl inget att diskutera, och jag tar inte för helt osannolikt att detta påverkar inte bara VTA utan hela upphängningen i systemet.
Men jag tycker hela mekaniken i verket skulle behöva gås igenom. En libell är ju ett ganska grovt verktyg och om även den visar på att tallrik & plint inte är i plan så är nog inte allt som det ska.
Kollar på videon igen och visst ser det ut som om skivtallriken inte heller rör sig helt jämnt utan "slår" lite (försökte jämföra mot bakgrunden och inte skivytan)? Skulle du kunna kolla igen om tallriken "rör sig" gentemot plinten under drift?
Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?
Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Conan skrev:Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Nej egentligen inte. Jag menar pickupens "parallellitet" gentemot skivytan, men den sitter ju så "bakåtlutad" att varken SRA eller VTA kan rimligen vara i närheten av rätt.
Conan skrev:Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Nej egentligen inte. Jag menar pickupens "parallellitet" gentemot skivytan, men den sitter ju så "bakåtlutad" att varken SRA eller VTA kan rimligen vara i närheten av rätt.
Thomas_A skrev:Conan skrev:Thomas_A skrev:Hm är det verkligen möjligt att bedöma SRA utifrån den bilden?
THomas
Hm, fast den pickupen verkar inte ha några "räta linjer" undertill. Har försökt kolla på google och få en exakt bild från sidan men inte lyckats.
RogerGustavsson skrev:Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?
En länk längre upp i tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=L9PmLwxP__g
Jag tycker inte det ser alarmerande ut. Innan musiken kör igång verkar läget lugnare.
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?
Jag tycker inte det ser alarmerande ut. Innan musiken kör igång verkar läget lugnare.
Aha, det missade jag. Nej, det där är ju inget att bråka om.
Smack skrev:Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Svante skrev:Kan du filma med mobilen och lägga upp filmen?
Aha, det missade jag. Nej, det där är ju inget att bråka om.
Ok det är "normalt" anser du? Mest rädd om mina högtalare men det är kanske inte är befogad oro då![]()
Har noterat att vobblet verkar gå i cykler dvs vobblet kommer oftast på samma ställe. Märker också att vissa skivor gör att PUn slingrar sig höger/vänster ganska mycket och det känns som vobblet hör ihop med detta slingrande? Var beror slingrande arm på eller är det sämre skivor?
Kör Ortofon 2M Blue nu. Inget skillnad på vobblet men den låter riktigt bra så är nöjd trots det. Ska justera VTA med Michell adjusters sen med.
Ska testa med ett annat Riaa får vi se om det minskar men om ni inte anser det är ett problem för högtalarna så är det väl inget att bry sig om kanske då. Jag bara tycker det känns som ett fel någonstans men det var 25 år sen jag lirade vinyl med så man kanske förträngt det som kommer på köpet
Smack skrev:Kör Ortofon 2M Blue nu. ...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster