Morello skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Vår hörsel är uppenbart känsligare än mycket av det som vi mäter. (eller kan mäta idag)
Ett mycket magstarkt uttalande. Har du något att visa som stöjder detta?
Det är tex. mycket enkelt att mäta olinjäriteter och klangliga avvikelser som är många tiopotenser lägre än hörtröskeln.
För övrigt tycker jag att rapporterade resultat som står i strid med basal fysik och kända, vetenskapliga studier tarvar blindtest.
Tex. de flesta rapporter gällande kablar, magiska stenar, kristaller, proppskåpsolja, belt-tejp, magsiskt papper runt kablar samt fan och hans moster.
Stödjer? Ja det har jag. I mitt tidigare jobb körde vi dubbelblinda tester där vi kunde detektera skillnader (även kunder o senior management och andra icke tekniker var med) som inte kunde mätas.
Tex en VoIP codec där operatörsinterfacet hade några kodraders modifiering. Dvs ingen ändrat i själva codecen.
Teknikerna letade som tusan efter vad som hade hänt... ingen fattade varför.
Gick vi tillbaka till gamla coden, allt ok. Testade programvaran på ANNAN codec, samma resultat.
= enkelt att reproducera oavsett HW, placering, installationsort, kablar mm
Finns flera exempel på liknande saker.
Ibland vick vi kundklagomål som vi letade upp orsaken till. Eller rättare sagt vi hittade ingenting. Så vi blindtestade och det VAR en skillnad.
Letade igen testade ALLT vi kom på = inget.
Vi satte oss ned och sa "ja nu testar vi all orimligt"...och en router var placerad på en hylla (avsett för tangentbordet) i 19" racket. Felplacerad av en supporttekniken som INTE hade montrat den fast i racket.
Ja...vi monterade fast den = problemet borta.
Tog bort den igen...fel tillbaka... Ja vi testade att byta alla kablar (glapp?) ja vi testade allt vi kom på som tekniskt kunde påverka.... inget.
Att sedan Peter ofta skriver om hörseln, hur vi upplever ljud, och besrkiver det komlexa med uppfattning och hur hjärnan tolkar inkommande information - stämmer 100% med mina tester.
Dvs vi har inte superkoll på hörseln.