Väldigt glad över att kunna spela igen.
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:sky_eye skrev:sprudel skrev:Var går gränsen?
Igår fick jag igång musikanläggningen igen efter månadslånga haveriet med Squeezepad, råddade rummet med gardinerna, dörrarna stängda, takfläkten av osv.
Att man kan få en sådan musikupplevelse!!!!Grymt bra lät det, osannolikt bra.
Har något i anläggningen ändrats? Nej, förutom att den fungerar.
Varför lät det så bra då?
Jag var så himla sugen och blev helt överraskad hur bra det kan låta, ingen förväntanseffekt, bara glatt överraskad.
Vid andra tillfällen när man satt sig för att njuta har det inte fungerat alls, ingen kommunikation helt enkelt.
Mottagaren ser skönheten i upplevelserna!
Kan man mäta skillnaden? Nej, samma prylar osv, men helt olika upplevelser beroende på mottagarens abstinens mm från en god ljudanläggning.
Bara en reflektion.
Menn... Då talar ju du om din upplevelse, inga faktiska skillnader.
Upplevelsen har väl ingen (på allvar iaf) ifrågasatt?
Däremot säkra påståenden att det faktiskt är skillnad.
Nej, precis, men som du på sätt och vis klargör själv så kan blindtest aldrig fungera för att hylla upplevelsen. Bara eliminera den.
Det är helt i sin ordning då det är dess syfte, men också därför som prat om blndtest kan vara lite osmidigt ibland
Grattis till sprudel för den glada överraskningen!
sky_eye skrev:phloam skrev:sky_eye skrev:sprudel skrev:Var går gränsen?
Igår fick jag igång musikanläggningen igen efter månadslånga haveriet med Squeezepad, råddade rummet med gardinerna, dörrarna stängda, takfläkten av osv.
Att man kan få en sådan musikupplevelse!!!!Grymt bra lät det, osannolikt bra.
Har något i anläggningen ändrats? Nej, förutom att den fungerar.
Varför lät det så bra då?
Jag var så himla sugen och blev helt överraskad hur bra det kan låta, ingen förväntanseffekt, bara glatt överraskad.
Vid andra tillfällen när man satt sig för att njuta har det inte fungerat alls, ingen kommunikation helt enkelt.
Mottagaren ser skönheten i upplevelserna!
Kan man mäta skillnaden? Nej, samma prylar osv, men helt olika upplevelser beroende på mottagarens abstinens mm från en god ljudanläggning.
Bara en reflektion.
Menn... Då talar ju du om din upplevelse, inga faktiska skillnader.
Upplevelsen har väl ingen (på allvar iaf) ifrågasatt?
Däremot säkra påståenden att det faktiskt är skillnad.
Nej, precis, men som du på sätt och vis klargör själv så kan blindtest aldrig fungera för att hylla upplevelsen. Bara eliminera den.
Det är helt i sin ordning då det är dess syfte, men också därför som prat om blndtest kan vara lite osmidigt ibland
Grattis till sprudel för den glada överraskningen!
Läste du verkligen vad jag skrev?
Vi tar det igen då...
Upplevelsen kan ingen ta ifrån en och jag tror heller inte att någon på allvar
"begär" blindtester av den. Det finns förvisso en del som blandar ihop humor med dumhet.
Däremot tvärsäkra påståenden presenterade som fakta... Det är en annan femma. Tycker jag iaf...
sprudel skrev:sky_eye skrev:
Vi tar det igen då...
"begär" blindtester av den. Det finns förvisso en del som blandar ihop humor med dumhet.
Däremot tvärsäkra påståenden presenterade som fakta... Det är en annan femma. Tycker jag iaf...
Det finns väl ingen som på allvar blandar ihop humor och dumhet, det finns förvisso en del som begär blindtest av upplevelser. Däremot tvärsäkra påståenden, det är en annan sak.
Är det faktum?
sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:
Vi tar det igen då...
Det finns väl ingen som på allvar blandar ihop humor och dumhet, det finns förvisso en del som begär blindtest av upplevelser. Däremot tvärsäkra påståenden, det är en annan sak.
Är det faktum?
Jodå, det finns en del som verkar tro att de är roliga när de bara beter sig korkat.
Är vad ett faktum?
sprudel skrev:sky_eye skrev:sprudel skrev:sky_eye skrev:
Vi tar det igen då...
Är det faktum?
Jodå, det finns en del som verkar tro att de är roliga när de bara beter sig korkat.
Är vad ett faktum?
Skoja bara lite och vände på din retorik något. I det ena fallet påstår du att ingen på allvar begär blindtest, i det andra att det finns de som blandar ihop humor med dumhet.
Förnekar exixtensen i det förstnämnda, men framhåller existensen av det andra utan att konkretisera, vilket man säkert kan göra i båda fallen. Inget viktigt alls detta, bara en reflektion.
phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
MichaelG skrev:Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då.phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
MichaelG skrev:phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
Absolut! Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då. Jag tänker att det måste vara väldigt bökigt om inte annat! Håller du inte med om det?
Bill50x skrev:MichaelG skrev:Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då.
Va? Gör inte alla det? Då slipper man ju gömma apparaterna så man inte vet vad man lyssnar på.
/ B
Micke23 skrev:MichaelG skrev:Absolut! Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då. Jag tänker att det måste vara väldigt bökigt om inte annat! Håller du inte med om det?
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
MichaelG skrev:Micke23 skrev:MichaelG skrev:Absolut! Men jag tycker det verkar mycket mindre kul att trä en plastspann över huvudet varje gång man ska lyssna på musik bara för att man tror att det låter bättre då. Jag tänker att det måste vara väldigt bökigt om inte annat! Håller du inte med om det?
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
Jo, men plastspannen är alldeles för trång så att man får ont i såväl huvud som öron. Då är det inte så himla roligt kan jag lova!
phloam skrev:Om jag säger att blindtest är till för att eliminera suggestion istället för "upplevelse" så kanske det blir tydligare vad jag menar.
Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
Missförstå mig rätt, blindtest är det bra verktyg men det är inget man behöver hålla på med eller framhålla i användningen, tlll vardags. Då blir det bara en glädjedödare.
Vilket är varför man ibland kan hålla inne med kommentarer av typen "...är du säker på det" och "Har du blindtestat?". Var sak har sin tid.
Harryup skrev:Svante, skulle du säga att öppna högtalartester kan ge en inte obetydlig dos av placebo också?
Avsaknaden av mätningar och utredningar om vad som är psykoakustiskt allmänt vedertaget är ju kanske inte heller utrett till fullo. Finns enligt så som jag läser faktiskt ett glapp i bevisningen att det inte är placebo också?
Jag ser faktiskt inga sanningar då det gäller en hel anläggnings beteende.
Bara en jakt på det "rätta" då det gäller elektronik och i synnerhet slutsteg, och sen om man nu väljer högtalarna subjektivt varför gör man det, om det är så viktigt att välja elektroniken objektivt då elektroniken står för en så mycket mindre påverkan på återgivningen i ett rum?
Varför passar samma elektronik till högtalare som låter olika? Eller tvärtom varför är högtalare som låter klart olika ok om man inte vet hur ett slutsteg kommer påverka kombinationen? Men det finns ändå bara ett "rätt" slutsteg i alla situationer.
Jag har väldigt svårt att se att enskilda tester ihop med ett i övrigt okänt system kräver objektivitet i just det ledet men inte i andra led.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Svante, skulle du säga att öppna högtalartester kan ge en inte obetydlig dos av placebo också?
Harryup skrev:Jag har väldigt svårt att se att enskilda tester ihop med ett i övrigt okänt system kräver objektivitet i just det ledet men inte i andra led.
Harryup skrev:Och hur vet man objektivt att det är precis så som tester skall gå till?
Att man skall ha en vetenskaplig och objektiv test parad med subjektivt valda högtalare för att få ett resultat som är vadå?
Objektivt? Subjektivt men så rätt som det går eller vad blir resultatet om man väljer ut en anläggning enligt det konceptet?
Du får ursäkta om jag är lite jobbig men dels är jag det för att jag upplever att det går att diskutera med dig på ett alldeles normalt sätt. Dessutom har jag aldrig upplevt dig som annat än trevlig.
Dessutom har jag en nyopererad menisk även om jag är lite osäker på var det kommer in i bilden.
mvh/Harryup
AndreasArvidsson skrev:phloam skrev:Om man lyssnar på musik och ständigt känner behpv av/påminns om att kontrollera sina upplevleser så att de inte innehåller eventuell suggestion kring att det låter bättre än det egentligen gör - hur kul har man då på en skala?
Varför skulle man göra det? Suggestion som gör att det låter bättre är väl inget negativt när man lyssnar?
Så länge man inte gör utvärderingar så ser jag placebo som något positivt.
Svante skrev:Så om man lägger ut sin vardagsupplevelse på ett forum får man nog räkna med att få den granskad och kanske punkterad. Det gör inte att det är fel att ha den, men när det är placebo så kommer inte andra att dela samma upplevelse och som råd betraktat är det därför dåligt.
Harryup skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Ja, det kan de ju göra om man begränsar sig till enbart lyssning.
mvh/Harryup
Komorok skrev:Harryup skrev:Komorok skrev:Det heter F/E-lyssning.
Ja, det kan de ju göra om man begränsar sig till enbart lyssning.
mvh/Harryup
.
Det är ju lyssning det handlar om. Ja, iaf om du menar det som LTS håller på med. Resten är mätningar av olika slag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster