Billig DVD som låter bra!(varning! bilder)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Billig DVD som låter bra!(varning! bilder)

Inläggav xeizo » 2005-11-06 17:27

Idag roade jag mig en stund med att lyfta på locket på min tokbilliga DVD-spelare, för att se vad som döljs där?
Jag tycker att den låter väldigt bra som CD-spelare, mycket bättre än min gamla CD-spelare och nära mitt M-Audio
Audiophile 2496 ljudkort i frågan om att låta ofärgat och välupplöst. Väldigt låg hörbar distorsion är det, inte ens riktigt grötiga låtar
och grötiga mixar blir hårda och låter illa. Så hur ser en DVD som kostade 695Kr för ett år sen ut inuti:

Nätdelen, ser iaf prydlig ut och den är väl filtrerad

Bild

Transporten, som är väldigt tyst och även är snabb av märket Fuss:

Bild

Huvudkortet med ett Meidatek 1389EE med kylfläns på i mitten och ett par MIRA minnesmoduler ovanför,
gissningsvis 2x32MB som videobuffer. DivX/XVid stöds såklart(det var därför jag köpte spelaren).
RF-chippet längst ner till höger.

Bild

Översiktsbild:

Bild

Från sidan:

Bild

Snett framifrån:

Bild

Och så snett uppifrån ;)

Bild

Och vad ser man här? Jo, audiofil-biten och källan till välljudet: en Wolfson WM8746EDS 24-bitars
192kHz 6-kanals Delta-Sigma DAC! Här blev jag lite överraskad, för jag trodde att Tangent använde
den integrerade DAC:en i Mediatek-chippet. Jag har sett denna DAC användas i en del DIY preamp-byggen så
helt kass verkar den inte vara och det är samma DAC som sitter i Creative Audigy LS vilket är Creatives nuvarande
budget-variant av sin Audigy-serie. Jag har själv ett äldre Audigy 1 som jag inte använder som jag inte tyckte lät bra,
men det har Philips-DAC vilket säkert är en delförklaring. Dessutom omsamplar ju Emu 10k2-chippet på Audigy. Det
gör inte Mediatek-chippet, så förutsättningarna i den här billiga DVD-spelaren för att låta bra ser snarast bättre ut än
för ett Audigy LS. Dock har storebror Audigy 2ZS bättre DAC:ar, men den omsamplar fortfarande.

Bild

Och här sitter OP-förstärkarna vid utgångarna. 3 st 4558 av kinesisk härkomst, ingen aning hur dom står sig ljudmässigt
eller vad dom har för speccar, jag hittade ett pdf-datasheet men det var på kinesiska så man kunde bara se kretsdiagrammen.
En "vanlig" 4558 har iaf låg distorsion, snabb stigtid och hög bandbredd. Men här kanske man skulle kunna DIY:a dit
åtminstone EN "audiofil"-OP på frontarna? Pillrigt, kanske omöjligt, lär det bli men någon som har något förslag på lämplig OP isåfall?

Bild

Modell, serienummer, och nätbrunn ;)

Bild

Blanka och fina utgångskontakter:

Bild

En ovanlig utgång på en DVD-spelare; VGA! Klart användbar faktiskt, jag har redan använt den på en
top-of-the-line Sony-projektor och det blev väldigt bra bild även om linjeantalet såklart är begränsat på
en sån här low-end-spelare. Jag har funderat på att ansluta en liten billig mini-LCD till den så att jag kan använda
den inbyggda filhanteraren när jag spelar mp3:or utan att behöva sätta på TV:n. Men det är nog troligare att
jag hinner köpa en riktig multispelare med HDD innan.

Bild

Enkla och stilrena manöverknappar:

Bild

Ännu en bild :D

Bild

Och en till! 8O

Bild

Och ännu en! Men det var den sista ;)

Bild

Alla bilder tagna med SE W800i.

Kommentarer?
Source first är ju ett begrepp och CD/DVD/mp3 är numera oftast source. Kan jag få mycket bättre hifi-ljud med en annan spelare? Vilken rekommenderar ni? 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-06 17:33

Alla bilder tagna med SE W800i.

Förstår inte varför mina W800i-bilder aldrig blir så bra? :?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-06 17:38

Jag har uppgraderat firmware 2 ggr sen jag skaffade den?

(varning! det är en del buggar i nyare firmware, men bra bilder blir det tydligen? Ljudet är iaf mycket bättre med nyaste firmware, grym djupbasåtergivning jämfört med tidigare men det har tillkommit ett bakgrundssus istället)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-11-06 17:38

Jag har pillat i AnalogDevice AD8066 i ett antal sådana billiga spelare... Prova en sådan om du skall byta utgångsopamp...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-06 17:54

Aha! Tack för tipset! Den skall jag kika närmare på, samt DIY-tips på hur man lämpligast går till väga för att applicera den 8O

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-11-06 18:05

Var har du köpt spelaren... en till spelare med VGA ut skulle sitta fint...

DIY tips för bytet...

Komihåg åt vilket håll kretsen skall sitta... ;)

löd loss ett ben i taget på kretsens ena sida, lödkolv och liten liten mejsel eller skalpell för att lyfta upp benen... när ena sidan är loss viker du upp kretsen lite och tar tag i den med en elektroniktång och värmer snabbt växelvis de 4 kvarvarande benen tills den lossnar...

Försiktigt bara då kretskortsbanorna är mycket ömtåliga...

Ta sedan en avlödningsfläta och sug upp tenn från de 8 lödpunkterna...

Lägg den nya kretsen på plats och löd fast benen...

/Stefan

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-11-06 18:41

xeizo skrev:Jag har uppgraderat firmware 2 ggr

Sorry för OT men hur gör man detta?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-06 19:03

avr7000,
det där var en jättebra beskrivning! Den skulle nog tom jag kunna följa 8O Vilket jag nog med 99% sannolikhet tänker göra, det är ju inget större kapital man riskerar så varför inte?

edit. Här är en som har uppgraderat sin Yamaha CDX-993 som har samma OP som min DVD, NJR4558, han gillade också Analog Devices bäst:

http://www.zero-distortion.com/tests/ya ... 993_03.htm

edit2. En firma i USA som säljer Pioneers moddade på exakt nämnda sätt(och lite till):

http://www.underwoodhifi.com/mod_pioneer.html

Hetsporren,
gå in på sonyericsson.com/svenska sidor/support/uppdateringstjänst, välj W800i och följ instruktionerna noga. Man behöver bla ha SE:s suite i senaste version installerad och nyaste USB-drivrutiner samt särskilda USB-drivrutiner för uppdatering. Ladda ner dom sakerna innan du startar uppdateringen, annars kan du få problem. Du behöver också ha senaste versionen av Suns Java.

Det verkar som det har kommit ett tredje firmware redan? För jag kom in direkt på start av uppdatering när jag kollade, den sidan brukar vara blankad om man redan har gjort den senaste uppdateringen .. får kolla senare om det stämmer?
Senast redigerad av xeizo 2005-11-06 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-11-06 19:17

Jag är på jakt efter en billig DVD-spelare. Några frågor:

- Finns denna i svart?

- Var får man tag på en?

- Vad kostar den?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-06 19:37

Max(och avr),
spelaren är köpt på BRL för ett år sen. Men jag har sett andra som har sålt den. Dom har hemsida, och jag har fått svar när jag har mailat:

http://www.tangent-audio.com/

Spelaren fungerar överlag bra, den har tagit alla skivor brända eller ej som jag utsatt den för. Men det finns en showstopper(som alltid såklart), den klarar inte .srt textfiler till DivX-filmer så man får lära sig Engelska om man tittar mycket på sådana. Det är inget problem för mig, men det kan ju vara svårare med en otextad fransk eller japansk film tex

Fast vi tittar väl bara på köp-DVD, eller hur? Så det är inget problem egentligen :roll:

edit. Svart ja, det glömde jag, nej den finns bara i Silver men det finns en Eltax-modell som är mycket likt speccad(samma innanmäte? Annan låda) och som är svart. 495Kr tror jag den fanns för på BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-07 02:13

Du borde gå till hf.nu o kolla in moddarna som gjorts på Denver maskiner där...

tror du där kan få en hel del tipps och ideer...

Sök på Denver så hittar du "massor av moddningar.. byten av op ampar osv..

Lycka till..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-11-07 16:42

Xeizo, hur kan man ställa in VGA-utgången? Går den t.ex. att ställa i valfri upplösning och frekvens? Etc. Berätta!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-07 16:53

Jag skall försöka kolla det när jag är hemma. Du tänker på om den går att använda till en större LCD som inte skalar om?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-11-08 11:43

Jag är mer förtjust i CRT-skärmar!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi