Jag tycker att den låter väldigt bra som CD-spelare, mycket bättre än min gamla CD-spelare och nära mitt M-Audio
Audiophile 2496 ljudkort i frågan om att låta ofärgat och välupplöst. Väldigt låg hörbar distorsion är det, inte ens riktigt grötiga låtar
och grötiga mixar blir hårda och låter illa. Så hur ser en DVD som kostade 695Kr för ett år sen ut inuti:
Nätdelen, ser iaf prydlig ut och den är väl filtrerad
Transporten, som är väldigt tyst och även är snabb av märket Fuss:
Huvudkortet med ett Meidatek 1389EE med kylfläns på i mitten och ett par MIRA minnesmoduler ovanför,
gissningsvis 2x32MB som videobuffer. DivX/XVid stöds såklart(det var därför jag köpte spelaren).
RF-chippet längst ner till höger.
Översiktsbild:
Från sidan:
Snett framifrån:
Och så snett uppifrån
Och vad ser man här? Jo, audiofil-biten och källan till välljudet: en Wolfson WM8746EDS 24-bitars
192kHz 6-kanals Delta-Sigma DAC! Här blev jag lite överraskad, för jag trodde att Tangent använde
den integrerade DAC:en i Mediatek-chippet. Jag har sett denna DAC användas i en del DIY preamp-byggen så
helt kass verkar den inte vara och det är samma DAC som sitter i Creative Audigy LS vilket är Creatives nuvarande
budget-variant av sin Audigy-serie. Jag har själv ett äldre Audigy 1 som jag inte använder som jag inte tyckte lät bra,
men det har Philips-DAC vilket säkert är en delförklaring. Dessutom omsamplar ju Emu 10k2-chippet på Audigy. Det
gör inte Mediatek-chippet, så förutsättningarna i den här billiga DVD-spelaren för att låta bra ser snarast bättre ut än
för ett Audigy LS. Dock har storebror Audigy 2ZS bättre DAC:ar, men den omsamplar fortfarande.
Och här sitter OP-förstärkarna vid utgångarna. 3 st 4558 av kinesisk härkomst, ingen aning hur dom står sig ljudmässigt
eller vad dom har för speccar, jag hittade ett pdf-datasheet men det var på kinesiska så man kunde bara se kretsdiagrammen.
En "vanlig" 4558 har iaf låg distorsion, snabb stigtid och hög bandbredd. Men här kanske man skulle kunna DIY:a dit
åtminstone EN "audiofil"-OP på frontarna? Pillrigt, kanske omöjligt, lär det bli men någon som har något förslag på lämplig OP isåfall?
Modell, serienummer, och nätbrunn
Blanka och fina utgångskontakter:
En ovanlig utgång på en DVD-spelare; VGA! Klart användbar faktiskt, jag har redan använt den på en
top-of-the-line Sony-projektor och det blev väldigt bra bild även om linjeantalet såklart är begränsat på
en sån här low-end-spelare. Jag har funderat på att ansluta en liten billig mini-LCD till den så att jag kan använda
den inbyggda filhanteraren när jag spelar mp3:or utan att behöva sätta på TV:n. Men det är nog troligare att
jag hinner köpa en riktig multispelare med HDD innan.
Enkla och stilrena manöverknappar:
Ännu en bild
Och en till!
Och ännu en! Men det var den sista
Alla bilder tagna med SE W800i.
Kommentarer?
Source first är ju ett begrepp och CD/DVD/mp3 är numera oftast source. Kan jag få mycket bättre hifi-ljud med en annan spelare? Vilken rekommenderar ni?