Musik i mörker, svarta högtalare eller annat för ögonen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

När man musiklyssnar hur vill man då se sina högtalare?

Omröstningen slutade 2003-12-12 17:24

Det skall vara mörkt så man inte ser dem alls.
10
19%
Högtalarna skall vara svarta, så att man inte tänker på dem.
0
Inga röster
Högtalarna skall ha en finish så att de smälter in i den övriga möbleringen, så att man inte tänker på dem.
18
33%
Högtalarna kan se ut hur som helst, det spelar ingen roll. Det är musiken som spelar roll.
8
15%
Högtalarna kan se ut hur som helst, det spelar ingen roll. Jag blundar ändå alltid.
3
6%
Högtalarna kan se ut hur som helst, det spelar ingen roll. Jag blundar ändå alltid.
3
6%
Det viktiga är att de är så snygga som möjligt. Man vill ju kunna titta på dem och känna sig stolt över dem.
10
19%
Man har naturligtvis ett tunnt draperi som man kan dra för framför högtalarna, så man slipper se dem när man inte vill.
2
4%

Antal röster : 54

Användarvisningsbild
IngOehman

Musik i mörker, svarta högtalare eller annat för ögonen?

Inläggav IngOehman » 2003-12-07 17:24

Tänkte det kunde vara intressant att diskutera en annan estetisk synpunkt på hifi-anläggningens yttre, kanske främst högtalarnas, eftersom de ofta syns bäst.

Man kan ju studera högtalare rent estetiskt och fråga sig - är detta en snygg högtalare?

Denna fråga är förstås intressant för den som ser den som en möbel, men för musiklyssnaren är det kanske intressantare hur de uppfattas (eller inte uppfattas) när man använder dem, alltså lyssnar till dem.

Då är det visuella intrycket då är ofta ett annat än "möbelkänslan av en högtalaren". Man ser dem ju som ett uppställt par som snarast bidrar med att bilda "miljö" i lyssningrummet, ungefär som en lite djungel gör, till skillnad från en ensam krukväxt eller en ensam blommas vara eller icke vara som estetiskt tilltalande tingest.

Min personliga uppfattning är att högtalarna är trevligast då man inte tänker på dem alls. Det betyder för min personliga del att jag för det mesta antingen har mörkt, blundar eller undantagsvis läser något när jag lyssnar på musik.

I en inspelningsstudio kan det vara opraktiskt att släcka och/eller blunda, så där är det extra viktigt att högtalarna inte "syns". Jag gör därför nästan undantagslöst monitorer svarta. Det är helt enkelt bäst för det kreativa arbetet, tror jag.

I en optimal hemmabio är det helt nödvändigt att få högtalarna att försvinna. Det är så fundamentalt att man har ögonen öppna och riktade mot duken (eller TVn) i närheten av högtalarna att spektakulära högtalare bara inte fungerar.
Även om V och H kan vara fanerade är nästan alla C-högtalare jag levererar svarta.

Riktigt extrema hemmabiografer har helt osynliga högtalare. Inbyggda i väggarna, eller rättare sagt väggarna är kringbyggda högtalarna, eller till och med en del av dem.

Eller? Tycker någon annorlunda?

Skall man se utseendet som en positiv egenskap som kan erbjuda "mervärde" under musiklyssningen, genom att man ser högtalarna och tycker att de är snygga?

Vh, Ing. Öhman

PS. Helst skulle jag vilja rösta på flera olika alternativ, men jag vet inte har man sätter upp en sådan grej. Man för väl välja sitt mest favvosvar helt enkelt...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-07 17:51

under just musiklyssningen så är högtalarna det sista jag tänker på. jag brukar inte fästa blicken på nåt eller blunda då jag lyssnar på musik.
Men annars tycker jag det är trevligt med ett par snygga högtalare. De fungerar ju som vilken fotölj bokhylla etc som helst. Eller konstverk för den skullen. Det är en del av mitt vardagsrum helt enkelt.
Är man intresserad av hifi så ska man väl kunna visa det också? Det är ingen som målar sin yacht marinblå för att den ska synas mindre?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-12-07 17:52

Jag vill ha det kolsvart i rummet när jag lyssnar, annars sitter jag bara och tittar på de två lådorna och kan inte låta mig ”luras”, blunda går ju det med men jag vill ändå ha ögonen öppna och söka i det svarta. Ska nog tejpa över lysdioderna och displayen på utrustningen med, jag vill få bort all känsla av att det är elektronik jag lyssnar på, tyvärr surrar min spelare rätt friskt vilket stör mig i tysta partier samt att bara veta att den ligger där ständigt i bakgrunden och surrar gör mig lite psykiskt instabil. Inbyggda högtalare vore trevligast, men ett par fint fanerade gör sig mycket bra som konstverk i ljuset.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-07 17:55

lite missledande fråga eftersom du verkar fråga efter hur man vill att högtalarna ska synas i vanliga fall och när man lyssnar..
ingen vill väl bo i enlägenhet där det är så mörkt att man inte ser högtalarna.. :wink:

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-12-07 17:58

Blundar jag så har jag av någon anledning svårt att visualisera instrumenten framför mig... Sämre ljudbild helt enkelt. :) Jag föredrar svag belysning i rummet, på kvällen. Det är väl bra om högtalarna inte drar åt sig för mycket uppmärksamhet men man får ju inte störa sig på att de är fula heller... Men låter det riktigt bra så tänker man ändå inte på dem. :P

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-07 18:03

Tycker att det är bäst om det är mörkt när man lyssnar, jag brukar kunna leva mig in i musiken bättre då.

När man har det ljust i rummet får högtalarna gärna vara snygga, tror att man kan uppleva ljudet som bättre om man är nöjd med utseendet på högtalarna (jämför med mat som smakar bättre om det ser gott ut).

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2003-12-07 19:59

Klart att man vill att högtalarna ska vara snygga! :)

Det är inte alltid det går att få det helt mörkt i rummet då vill man ju vila ögonen på något när man inte blundar! Men helst har jag det helt mörkt i rummet.
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-07 23:44

Valet är enkelt! Har man högtalare som smälter in så ser man de inte. Har man designprylar i övrigt så syns ett par svarta lådor grymt mycket! :) Har man inte det så kanske extremare lådor syns mer. Dock så tror jag att högtalarna är lite av en del av ett förverkligande. Så att man väljer mer exklusivare högtalare som en del i vad man vill att ska hända i hemmet i övrigt. Man intalar sig själv att detta är början. Kanske p g a att de är så dyra. Kanske inte. Och resten får komma efter men tills vidare kör vi med IKEA.... Vad vet jag men jag är en skröpplig människa och skulle säkert lura mig själv med samma argument.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-08 00:13

Jag skulle ju inte köpa ett par högtalare bara för att de var snygga men jag kanske skulle låta bli att köpa för fula högtalare. Ídag har jag ett par B&W 804 N i körbär och man kan ju inte säga att de inte syns. När jag lyssnar så försvinner de dock direkt :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-12-08 00:31

För mig är det mycket viktigt att högtalaren är snygg!

Jag håller på nu med att designa mitt stora högtalarprojekt och det ser ut så här just nu:
Bild
diskant har jag inte lyckats få dit snyggt än...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-12-08 00:48

Alexi>Fräck, vad ska du göra i för material? Betong?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-08 01:01

Visst är det viktigt att högtalarna är snygga. Jag brukar hävda att fula högtalare låter sämre. Argumentationen för detta lyder som följer: När man omger sig med fula föremål blir man missnöjd, när man är missnöjd låter allt dåligt. :D

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-12-08 01:28

Högtalare skall framförallt vara diskreta ocjh funktionella. Inte stora och pråliga ej heller "stygga i uppsynen" som Coltrane tex. Nej gärna slanka och fina som Linn Ninka. 8)
Let forever be

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-12-08 01:59

Med hörlurar... där ska det vara kolsvart... elektrostater är nog oxo en sån man ska lyssna på i mörkret.. hmm...

Högtalare får gärna vara snygga, bara de smälter in... tex Carls... ja... ;) 8) :lol:
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-08 10:01

När jag lyssnar spelar det ingen roll, för då blundar jag ( i alla fall när jag finlyssnar ). Men nedsläckt är gärna att föredra dessutom
( fotontrycket på konerna minskar ju :wink: )

Däremot - när man inte lyssnar har utseendet stor betydelse. (även om jag vet att frågan inte gällde det denna gången).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-08 10:19

Mina högtalare är väldigt snygga i jakaranda. Men trots det tycker jag att det inte är kula att sitta och titta på dem när jag lyssnar på musik. Jag har därför normalt ett tunt draperi framför dem (just nu är det nere för att draperiet har använts på annat håll, men det ska upp igen). Helt optimalt blev det tyvärr inte, då det dämpar diskanten en liten smula. Den ljudliga illusionen av en trovärdig ljudbild med det svarta draperiet är att man tar bort synintrycket så att det låter som när man blundar fast man kan ha tänt i rummet ändå! Tack Ingvar för att du gjorde ett svarsalternativ för mig!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-08 10:36

Intressant Johan! Får man fråga vad det är för draperi det är du använder? Kanske du dessutom har en liten idé om hur mycket det dämpar diskanten? Så man kan fixa till sig ett antidraperi-filter alltså. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-12-08 10:50

Det är ju lätt att mäta upp. Synd bara att det är så tråkigt att mäta!

Tyget valde jag ut hos en tyggrossit bland tusentals andra tyger. Det svåra var att välja det utifrån opaka egenskaper och strömningsmotstånd.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-08 11:07

Johan_Lindroos skrev:Det är ju lätt att mäta upp. Synd bara att det är så tråkigt att mäta!

Precis! Jättetråkigt! Det var därför jag hade hoppats på att du hade gjort det så man slapp själv! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-08 11:15

Johan - om du hittade något strömningen var bra och opaka något sämre så hade det ju gått att hänga två sjok istället...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-08 13:53

Jag har mycket låg prioritet på ljudprylarnas utseende. Funktionen är allt. Om det sedan skulle råka se vackert/fräckt/läckert ut, så gör det naturligtvis inget - men en ful högtalare är inget som skulle få mig att ligga sömnlös (om den var bra i övrigt!).

Faktiskt - när jag köpt stereoprylar - och musikpylar (instrument) i övrigt, så har faktiskt utseendet varit något som följt med på köpet. Ibland har det varit läckert (ex mitt nya digitala yamahapiano, eller min QUAD 405.2) och ibland har det varit fult (EKK!). Men så länge det funkar, så bryr jag mig föga. :)

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-08 14:16

MichaelG - gäller det övriga möbler o.dyl. också - dvs att möbler är mer inställda i rummen än "inrett"? Eller är det ett undantag att stereon kan se ut hur f.n. den vill?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-12-08 14:37

Jag skrev en liten artikel om effekten av drapperier framför högtalare i Musik & Ljudteknik nr 4 -89.

Egentligen handlade artikeln primärt om ett annat sätt att koppla bort upplevelsen av lyssningsrummet (artikeln hette 'HIFI-glasögon, ännu en vansinnig idé?'), men drapperimetoden fanns beskriven, även med en illustration.

En sak man inte skall glömma är att om man väljer drapperilösningen så behöver man inte stirra sig blind på opaciteten. Man kan nämligen i regel kan ordna ogenomsiktligheten med en väl vald belysning. Genom att bara ha lampor på "hitsidan" om drapperiet och inga på "högtalarsidan", är det mycket svårt att se något igenom även mycket glesa tyger.

Ljusa tyger är också typiskt mer ljudgenomsläppliga än svarta, i förhållande till optiska tätheten. Det beror egentligen på att den ljusa ytan maskerar genomläckt ljus.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2003-12-08 14:43

Jag tycker att högtalare ska smälta ihop med omgivningen så gott det går, inte allt för utstående design utan någonting som går väl ihop med övrigt möblemang, det är ändå musiken som ska framhävas ;)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-08 14:49

Nattlorden skrev:MichaelG - gäller det övriga möbler o.dyl. också - dvs att möbler är mer inställda i rummen än "inrett"? Eller är det ett undantag att stereon kan se ut hur f.n. den vill?

:lol: :D

Faktum är att innan jag gifte mig var det precis så! Jag utgick från önskad funtion och plånbokens innehåll. Därför när jag ex.vis köpte en bokhylla så var kostnadsramen, max-måtten och antal möjliga hyllmeter det styrande.

När jag tänker efter är utseende något som kommer mycket lågt i prioritering vad än jag skaffar. (Min fru som ett lysande undantag!)
Detta innebär ju inte att allt jag har är fult - långt ifrån - men utseended har liksom blivet vad det blivit. Det är inget jag valt.

När jag exempelvis köpte bil senast, så "blev" det en BMW 523. Jag tycker att den är himla snygg. Men om en Opel Omega, SKODA Octavia, eller VW Passat uppfyllt min kravspec bättre, så kunde det lika väl blivit någon av dem. Trots att jag tycker de är ganska fula.

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-08 14:53

MichaelG - Okej!

Det var väl inte frågan om fult och inte fult... det är ju en smaksak... utan snarare mer på att ett helt rum är enhetligt... att man inte har en Zorn-tavla sidan om en Metallica-plansch, för att ta ett vådligt exempel.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-08 15:02

Nattlorden skrev:att man inte har en Zorn-tavla sidan om en Metallica-plansch, för att ta ett vådligt exempel.

:lol: :lol:

Jag kvalar nog fortfarande in! Innan jag träffade min fru, hade jag Beatlesaffischer tillsammans med en stor stiliserad akvarell av ett kargt kustlandskap på en vägg. Och en stor psykedelisk Yes-affisch tillsammans med en Amelintavla på en annan vägg.

Och det gick så bra så! :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-08 15:05

8O 8O 8O

oh-kay.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-12-08 15:13

Det lustiga är att jag i allmänhet faktiskt har en åsikt om vad som är mer eller mindre snyggt (eller fult) och i vilken mån det passar ihop eller inte. Men det är på något sätt inte viktigt för mig. (=Hjärnskada tror/tycker min fru :wink: )

Jag hade en teori om att för en viss given summa pengar, så skulle jag få offra funktion om jag skulle bry mig om huruvida det var snyggt eller fult eller passade ihop. Men efter mitt giftemål, så har min fru sett till att vi fått ett (visuellt) harmoniskt hem, utan att jag behövt göra avkall på fuktionaliteten.

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-08 15:18

MichaelG - men du tror inte det påverkat dig till att bli en mer harmonisk person (syftar inte på frun då, utan på en lugnande inflytande från möbleringen) :?:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi